Help! Hoe schrijf je nu een goed betoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Help! Hoe schrijf je nu een goed betoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:07

Hoi!

Ik ben bezig voor een opdracht van school. Dan moet ik 2 betogen over 2 verschillende stellingen; Het is goed dat Duitsland eindelijk ook een minimumloon invoert en Nederland moet zich losmaken van de Europese Unie schrijven en mijn mening onderbouwen met (per betoog) 3 krantenartikelen. Maar hoe? Ik heb al wel gegoogeld en daar al wat tips gevonden maar het lukt maar niet om een begin te krijgen aan m'n betoog.
Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen want ik snap er niks van :(

Shadow0

Re: Help! Hoe schrijf je nu een goed betoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:30

Het belangrijkste van een betoog is dat je de lezer wilt overtuigen. Je omschrijft dus niet alleen een probleem, je hebt zelf een hele duidelijke mening over wat er moet gebeuren, en je wilt dat iedere lezer daardoor overtuigd wordt.

De opbouw van een betoog is altijd

- Inleiding (ongeveer 1/5 van de tekst of ietsjes minder)
- Argumenten (ongeveer 3/5 van de tekst of ietsjes meer)
- Conclusie (ongeveer 1/5 van de tekst)

In de inleiding schets je het probleem (waarom is het actueel bv) en geef je globaal aan wat je standpunt is.

In het deel van de argumenten werk je toe naar waarom jouw standpunt is zoals het is met argumenten. Meestal zijn het er een stuk of 4, die je een voor een behandelt.
Elk argument bestaat zelf uit een paar alinea's die zelf ook weer in het klein de opbouw hebben van 'inleiding-argument-conclusie'. Je geeft per argument aan wat je daarmee bedoelt (dus helder omschrijven) en waarom het van belang is.

Aan het eind volgt de conclusie, die sluit aan bij je inleiding. Je herhaalt nog een keertje kort waarom je dit probleem aan de orde stelt, je vat je argumenten heel kort samen, en komt dan tot de conclusie (die bij jou al gegeven is door de titel.)

Het werkt vaak heel goed als je begint met eerst puntsgewijs je argumenten op te schrijven, in kernwoorden.

Daarna werk je eerst de argumenten uit, en als je het middendeel hebt geschreven, kun je ook de inleiding en de conclusie schrijven. Succes!

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:32

Ik moet ook een betoog/debat maken en uitvoeren voor de klas.

Je moet gewoon naar google gaan en vind je goede informatie met voorbeelden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:33

Staat dat niet uitgelegd in je boek? Een docent kan toch niks van je vragen als je dat niet ergens na kunt zoeken of hebt geleerd?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:38

Shadow0 schreef:
Het belangrijkste van een betoog is dat je de lezer wilt overtuigen. Je omschrijft dus niet alleen een probleem, je hebt zelf een hele duidelijke mening over wat er moet gebeuren, en je wilt dat iedere lezer daardoor overtuigd wordt.

De opbouw van een betoog is altijd

- Inleiding (ongeveer 1/5 van de tekst of ietsjes minder)
- Argumenten (ongeveer 3/5 van de tekst of ietsjes meer)
- Conclusie (ongeveer 1/5 van de tekst)

In de inleiding schets je het probleem (waarom is het actueel bv) en geef je globaal aan wat je standpunt is.

In het deel van de argumenten werk je toe naar waarom jouw standpunt is zoals het is met argumenten. Meestal zijn het er een stuk of 4, die je een voor een behandelt.
Elk argument bestaat zelf uit een paar alinea's die zelf ook weer in het klein de opbouw hebben van 'inleiding-argument-conclusie'. Je geeft per argument aan wat je daarmee bedoelt (dus helder omschrijven) en waarom het van belang is.

Aan het eind volgt de conclusie, die sluit aan bij je inleiding. Je herhaalt nog een keertje kort waarom je dit probleem aan de orde stelt, je vat je argumenten heel kort samen, en komt dan tot de conclusie (die bij jou al gegeven is door de titel.)

Het werkt vaak heel goed als je begint met eerst puntsgewijs je argumenten op te schrijven, in kernwoorden.

Daarna werk je eerst de argumenten uit, en als je het middendeel hebt geschreven, kun je ook de inleiding en de conclusie schrijven. Succes!

Bedankt! Ik ga eens proberen om eerst het middenstuk te schrijven, misschien dat het dan helpt. Hoe bedoel je dat precies met dat puntgewijs opschrijven van mijn argumenten?

Rije schreef:
Staat dat niet uitgelegd in je boek? Een docent kan toch niks van je vragen als je dat niet ergens na kunt zoeken of hebt geleerd?

Nee, het staat niet in ons boek. We hebben een blaadje gekregen met de eisen van de betogen en een blaadje met een aantal stellingen. En later nog 1 voorbeeld van 1 betoog....

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:38

_xDyan schreef:
Bedankt! Ik ga eens proberen om eerst het middenstuk te schrijven, misschien dat het dan helpt. Hoe bedoel je dat precies met dat puntgewijs opschrijven van mijn argumenten?

Het middenstuk is juist de kern van je betoog, dus daar op oefenen is geen overbodige luxe :D

Mij werd aangeleerd om het middenstuk te verdelen in een aantal verschillende alinea's. Ik gebruikte in iedere alinea gebruik 1 argument. Heb je bijvoorbeeld 3 argumenten, dan heb je ook 3 alinea's. Heb je 4 argumenten, dan ook 4 alinea's.

Dat allemaal samen is je middenstuk. Hoeveel alinea's dat worden hangt natuurlijk af van de grootte van de opdracht, en hoeveel argumenten je hebt. Mijn opdrachten op de middelbare school waren overigens nooit zo groot dat je meerdere alinea's aan 1 argument kon (of mocht) wijden.

Vergeet vooral niet bij ieder argument ook uit te leggen waarom jij dat vindt. Stel dat dit de stelling is: "Chips moet verboden worden". Dan kan je natuurlijk als argument gebruiken dat chips heel ongezond is. Maar leg dan uit waarom het precies ongezond is: het is gefrituurd dus behoorlijk vet, en er zit heel veel zout in. En waarom is zout eigenlijk zo erg dan?

Succes!

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:57

Bedankt voor de tips :) Ik heb het beginnetje gevonden dus het lukt nu al een stuk beter :) Ik vind het heel moeilijk om mijn mening te onderbouwen dus die dit om er telkens een vraag over te stellen is wel hee handig, bedankt :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:29

Wat je betoog nog krachtiger maakt is om naast je voorargumenten ook een tegenargument te weerleggen (of andersom natuurlijk). Dus dan kies je bijvoorbeeld 3 argumenten voor (dus 3 alinea's) en dan ook nog 1 tegen-argument (1 alinea) weerleggen.

Succes!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:31

Het is ook fijn om van te voren even al je argumenten op te schrijven, en werk op deze manier je argumenten uit: zilver, brons, goud. Dus eerst de middelmatige, dan de slechtste en je eindigt met je allerbeste argument.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 20:06

Okee thanks! De tips hebben al wel geholpen, heb het betoog af en ga hem inleveren. Nogmaals bedankt allemaal :)