Wat kunnen wij volgende generaties leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Wat kunnen wij volgende generaties leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:01

Ja, dat vroeg ik me dus af na een tv-item te hebben gezien over een groep oudere mensen die bij basisscholen langs gingen om te vertellen over de impact van de tweede wereldoorlog, de hongerwinter en andere grote gebeurtenissen in hun jeugd.
Nou vroeg ik me af wat de volgende generaties van ons kunnen leren en wat onze generatie allemaal heeft meegemaakt en dit kan vertellen aan de kinderen van straks om ervoor te zorgen dat ze er iets van leren. Vind het erg moeilijk om iets te bedenken eigenlijk := Verder als 9/11 kom ik eigenlijk niet en dat heb ik dan niet direct meegemaakt.

Selina

Re: Wat kunnen wij volgende generaties leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:03

Hoe leuk onze feestjes waren.

Afbeelding

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:05

Impact van de recessie :+
Nee even serieus, eigenlijk best wel. Ik ben opgegroeit in een periode dat alles kon en bijna iedereen wel genoeg geld had. Nu ik het zelf moet rooien en dat erg moeilijk is in de recessie, kom ik best wel bedrogen uit afentoe. De luxe van m'n tienerjaren is er absoluut niet en afentoe vind ik dat gewoon zwaar ruk :+

Tja, het is geen wereldoorlog, maar verder dan dit en 9/11 zou ik ook niet komen vrees ik...

Edit: Misschien Fukushima?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:10

Joh wij leven juist in 1 van de meest interessante periodes tot nu toe zo'n beetje. Als ik bedenk dat mijn schoonvader (uit 1944) toen hij jong was een auto zelfs als een atractie zag.... Geen tv, Het huis werd op olie of kolen warm gestookt, autovrije zondagen. En dat de wegen dan echt compleet waren uitgestorven. Terwijl wij juist de geboorte en opkomst van de computer/mobiele telefoon/ mee maken. Of de 24 uurs economie. Ontdekkingen op medisch gebied en van het hicks deeltje. Nee hoor we zijn zeer bevoorecht denk ik :j

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:11

Dat toen ik op de basisschool zat je nog geen mobiel had. Als je er in groep 8 al een had (zo nokia met net aan kleure scherm) was je opeens heel populair...
En dat we een laptop in huis kregen. Heel dik langsaam ding waar geen muis bij zat, alleen zo een balletje in het toetsenbord.
Dat we voor het eerst euro's gingen halen. En ik dat maar raar vond dat er geen guldens meer uit kwamen.

Ik ben pas 18 dus komen vast nog wel dingen bij. .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:22

Volgens mij is dit ene hele oude vraag: kunnen we leren van de geschiedenis - en zo ja, hoe dan, en wat dan precies...?

Idd: kinderen die nu opgroeien, kunnen zich zo ongeveer een wereld zonder interenet niet voorstellen.
In de 2e wereldoorlog waagden mensne hun leven, om illegale informatie te verspreiden: dan doe je nu per mail, enkrypted. (En maar hopen, dat de grote oren in Burum niet te veel lont ruiken...)

Dus daar zit een cultuurshock.
Maar denk aan de oorlog die we momentel hebben in Syria: die mensen maken dezelfde cultuurshock mee:
zo woon je in een beschaafd land met een duizenden jaren oude cultuur (okee, in een dictatuur, maar toch met allerlei minderheden en cultuur) -
zo wordt je door je eigen regering gebombardeerd, uitgehongerd - en verval je terug naar de keiharde basis van het bestaan. Vogels en ratten vangen, om alsjeblieft nog wat te eten te hebben.

Een van de grootste cultuushocke van de 2e wereldoorlog in NL was het bombardement van Rotterdam.
De nderlandse legerleiding had een dreigtelegram gehad: "onvoorwardelijek overgave, of we gooien om 16.00 Rotterdam plat". De generaals hebebn serieus met elkaar er over gediscussieerd, "of ze dat nou meenden, of dat het een loos dreigement was".
Hun argumentatie: de Duitsers zijn onze buren. De duitsers hebben momenteel wel een rare leider - maar het is een cultuurvolk, ze hebben dichters, grote denkers - het zijn geen barbaren.
Dat de duitsers onze buren zijn is waar, de lofzang op Rilke, Goethe, Kant en noem maar op deel ik - maar we weten hoe het is gegaan.
(Er is discussie over het tijdstip en of de duitsers zelf hun ultimatum hebben gebroken - de oosterburen hadden zomertijd, wij niet.)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:28

Opkomst van internet. Bij ons ging het modem aan, dan meteen email programma open, modem uit zodat je je email kon tikken, vervolgens weer modem aan om de email te verzenden.
Internet met telefoon tikken :+

verdwijnen van de eigen valuta en oprichting van de EU en Euro als algemene munt eenheid.
Vlieg vakanties, vroeger was dat echt niet te doen met een gezin (wij gingen nooit vliegen, altijd met de auto naar frankrijk, spanje, italie etc). Vliegen was bijzonder. Nu kan je overal goedkope vliegtickets scoren, vaak loont het niet om naar spanje met de auto te gaan (is vliegen goedkoper).

Mobiele telefonie, die had ike cht niet op de basisschool hoor! en de eerste jaren van de middelbare ook niet (als i het me goed herinner). Ik was een van de eerste op school met zo'n ding... Spelletje erop? nee joh, hij kon niet eens SMS-en!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:36

hmm ik denk inderdaad dat de opkomst van internet onze generatie beinvloed.
de oneindige mogelijkheden die het bied, maar ook de gevaren die het met zich meebrengt.

dat er informatie over de hele wereld komt. ook uit delen van de wereld waar je nu veel meer de werkelijkheid van kan zien.

@ts je hebt het nu over de mensen die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt. daarna is er voor mijn gevoel ook nog een generatie geweest. de vergeten generatie (ff googlen). en tegenwoordig zitten we in generatie einstein.. een echte computer generatie innd. maakt je manier van leven heel anders.

ik weet dus niet of wij heel veel te vertellen hebben later, maar weet wel dat wij in een grote ontwikkeling zitten met internet en zo

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:43

Ik bedenk me altijd dat ik de volgende generatie ga vertellen hoe awesome Harry Potter is :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 13:45

BlackDancer schreef:
Ik bedenk me altijd dat ik de volgende generatie ga vertellen hoe awesome Harry Potter is :D

En dat vampieren glitteren in het zonlicht? :')
Ja, het internet is idd wel iets uit onze generatie, misschien ook de vuurwerkramp in Enschede?
Maar ik blijf het moeilijk vinden. Ik kan bijvoorbeeld heel geboeid naar verhalen over de oorlog luisteren, maar ik zie de volgende generatie niet geboeid naar verhalen over het internettijdperk luisteren.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:46

Nah, twilight vind ik dan weer niet volgende-generatie-dwingen-het-te-lezen-waardig :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:46

Ik denk inderdaad dat van 'onze' generatie (ik ben 20) vooral kan beschrijven hoe de economie eerst enorm hard ging, de 'internetbubbel', 24-uurseconomie, Euro etc. - en daarna hoe het in 1 klap heel erg hard kelderde. En daarnaast ook - helaas - 9/11 en de daaropvolgende oorlogen in het Midden-Oosten. De Arabische lente.

Zo hebben we best veel te vertellen uiteindelijk, maar ik denk dat het pas over tientallen jaren duidelijk wordt wat met de kennis van dan de 'belangrijkste gebeurtenissen' uit deze jaren zijn geweest. :j

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:51

Eigenlijk zijn er hier al heel veel zaken genoemd.

Inderdaad dat ik zonder mobieltje naar school ging. En mijn eerste mobieltje niet kon smsen.
Dat ik naar de bibliotheek moest om een spreekbeurt voor te bereiden uit van die 'lesboekjes'
Inbellen op internet, de opkomst van social media en de smartphones.
De opkomst van (illegaal) downloaden en interactieve tv.
Dat ik opgegroeid ben met het idee dat ik het financieel makkelijk ging hebben met een goede opleiding, dan ben je eindelijk afgestudeerd en *boem* crisis. Dag baankansen, heb je eindelijk iets, is het zo ver weg dat je echt je huis moet proberen te verkopen. Dag geld :wave:
En er is genoeg ellende in de wereld waar over te vertellen valt, het is belangrijk dat er lessen geleerd worden uit oorlogen etc. in de hoop dat dit niet zomaar weer gebeurt.

En misschien kunnen we als we 80 zijn ook wel dingen zeggen als
- Paarden stonden 24/7 op stal en dat mocht
- Ik ben wel eens een wilde olifant / leeuw / tijger (vul maar in) tegengekomen
- Wij reden onze auto's gewoon zelf
- Het huishouden deed je gewoon met de hand (ik hoop van harte dat we hier een schoonmaakrobot voor uitvinden := )

Ik denk dat we echt wel veel te vertellen hebben, het leven verandert zo snel.
En oudere mensen hebben sowieso veel tijd gehad om levenservaring op te doen, dus valt er vaak veel van ze te leren :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:58

@ts.. jij hebt het echt meer over gebeurtenissen ook.

- 9/11
- enschede vuurwerkramp
- alle landen waar nu burgers het heft in handen nemen en eisen dat de dictatuur ophoudt
- gelijke rechten, homo rechten etc. etc. denk dat we daar ook in kinderschoenen staan
-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:19

Dat je als 16-jarige al rokend een biertje kon drinken in een café, dat mijn vader heel lang verschillende telefoons heeft gehad om naar/in verschillende landen te bellen, dat touchscreen niet bestond, dat we video's hadden die je voor gebruik moest terugspoelen, dat we op zondag geen boodschappen konden doen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:22

Dat is niet de vergeten generatie, dat zijn de "babyboomers" ;) Zij hebben ervoor gezorgd dat NL weer echt begon op te bouwen i.p.v. puin te ruimen zeg maar. Hub hebben dit weer allemaal mogelijk gemaakt ;)

Joltsje schreef:
hmm ik denk inderdaad dat de opkomst van internet onze generatie beinvloed.
de oneindige mogelijkheden die het bied, maar ook de gevaren die het met zich meebrengt.

dat er informatie over de hele wereld komt. ook uit delen van de wereld waar je nu veel meer de werkelijkheid van kan zien.

@ts je hebt het nu over de mensen die de 2e wereldoorlog hebben meegemaakt. daarna is er voor mijn gevoel ook nog een generatie geweest. de vergeten generatie (ff googlen). en tegenwoordig zitten we in generatie einstein.. een echte computer generatie innd. maakt je manier van leven heel anders.

ik weet dus niet of wij heel veel te vertellen hebben later, maar weet wel dat wij in een grote ontwikkeling zitten met internet en zo

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:27

Ik denk dat we het best kunnen praten over de verloedering van de maatschappij die in sneltempo plaatsvindt. Daarbij kunnen we dan ook proberen ons nageslacht de voordelen van een fatsoenlijk pakket waarden en normen te leren kennen. Gezond verstand en een goede attitude ontbreekt meer en meer, de jeugd wordt steeds beïnvloedbaarder (bv. Syriëstrijders van bij ons).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:28

Inderdaad de opkomst van internet :j Dat je voor het eerst heel simpel (en goedkoop) kan praten met iemand die aan de andere kant van de wereld is, maar ook het online ontstaan van vriendschappelijke- en liefdesrelaties.
Als ik kijk naar mijn ooms en tantes (die zijn tegen de 65-70) die vinden het echt heel bijzonder dat ik naast vrienden die ik via school heb leren kennen, ook vrienden heb via bokt :j Met als bijkomend gevolg dat je vrienden niet meer allemaal in de buurt wonen, maar dat je over het hele land (danwel de hele wereld) mensen hebt wonen die je kent of bevriend mee bent :j

Verder vind ik de moord op Pim Fortuyn ook echt een omslagpunt. Van hele stabiele coalities, eigenlijk altijd verkiezingsuitslagen met 2 grote partijen boven de 40 zetels, naar elke twee jaar weer een ander kabinet en hele veel kleinere partijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:31

Mijn vader is net met pensioen , ik ben de generatie na de babyboom..

Wij kregen internet , irak afghanistan bosnie en syrie zochten ruzie. De muziek ging een andere weg in en ik ben eigenlijk wat een laatste generatie die buiten speelde :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:34

Haha ja, ik kom ook nog uit de generatie die 's ochtends om negen uur buiten ging spelen, tussen de middag snel een broodje at en dan voor 18:00 niet binnen kwam.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:35

yup :Y) Ik hoop dat mijn kinderen hun kindertijd net zo kunnen doorbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:37

Ik speelde altijd in een weiland straat verderop , de bomen in over de sloot (en ja erin met opzet :') ) en ongein uithalen. En ik ben van 1992 en tv mocht alleen sávonds en zaterdags wat langer maar eerst naar buiten ..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:42

Ik hoop dat we toekomstige kinderen kunnen leren niet alleen naar zichzelf te kijken en zichzelf belangrijk te vinden, maar ze leren sociale mensen te worden die vanuit hun hart open staan voor andere mensen, culturen en vrijgevig zijn.

Dat je niet naar het heden of de toekomst moet leven, maar moet genieten van de dag en hoe het leven komt. Natuurlijk kan je er wel invloed op hebben, maar in ieder leven heb je pieken en dalen. Onzekerheid hoort daarbij en is juist een middel om open te staan voor verandering. Zekerheid heb je nooit, laat je niet leiden door angst.

Echte historische momenten kunnen ze wel opzoeken op internet, dat hoeven wij ze niet meer te vertellen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:45

- Dat ik nog een mobieltje had zonder internet of zelfs maar een camera, laat staan touchscreen
- Inderdaad nog video's in plaats van dvd's, digitale tv en online downloaden
- Opkomst van dingen als de iPad en dergelijke
- Nog lekker gewoon afspreken met vriendjes ipv urenlang te chatten
- Op school les krijgen zonder elektronica, gewoon met een schoolbord en boeken!
- Muziekstijlen als dubstep, dance, drum&bass (die tegen die tijd wss helemaal 'ouderwets' zullen zijn)

Verder kom ik voorlopig niet. Maar ben ook pas van 1995 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:48

Oh ja ik kan me niet voorstellen dat je zonder krijtborden leskrijgt :') , wij moesten vechten op school om de tv met videorecorder :')