Kleding ruilen binnen 24 uur bij Primark??!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Kleding ruilen binnen 24 uur bij Primark??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:38

Hoi Bokkers!

Mijn vriend heeft 2 februari een vest gekocht. Deze bleek kapot te zijn, hij had m niet gepast in de winkel, dus een paar dagen later is ie er mee terug gegaan. Wat bleek, hij kon hem niet meer ruilen of terug brengen, want dit moet binnen 24 uur werd hem verteld. Is het niet wettelijk verplicht dat de verkoper in zo'n geval het product binnen 7 dagen moet terug nemen?

Even voor de duidelijkheid; het vest is niet gedragen en alle kaartjes zitten er nog aan.

Ik hoor het graag!

Anoniem

Re: Kleding ruilen binnen 24 uur bij Primark??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:39

Volgens mij heb je een maand omruil tijd hoor? :O Ik heb ook laatst iets gekocht en had alle kaartjes en bonnetjes er nog bij zitten en kreeg gewoon mijn geld terug! Ik ben twee weken daarna pas terug gegaan ermee omdat ik daar voor geen tijd had!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:40

Ruilen en retourneren

Ruilen of retourneren is mogelijk binnen 28 dagen na aankoop, mits de klant in het bezit is van de originele kassabon, de geretourneerde artikelen niet gedragen of gebruikt zijn en de originele kaartjes nog aan de artikelen zijn bevestigd. Vanwege de aard van sommige artikelen nemen wij deze niet retour en wordt er geen geld teruggegeven voor ondergoed, sieraden of cosmetica. Deze lijst is niet volledig en is niet van invloed op uw wettelijk voorgeschreven rechten. Mocht u een kapot item hebben aangeschaft, dan kunt u een ander exemplaar of een vergoeding ontvangen bij de service balie in de winkel. Bij Primark is het niet mogelijk om artikelen retour te sturen via de post en hier een vergoeding voor te ontvangen per post.

Zou niet meteen zeggen dat het artikel stuk is want dan hoeven ze gezien de regels geen geld terug te geven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 06-02-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:40

in iedergeval 2 weken omruil tijd! staat ook op de kassabon als het goed is.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:41

Ik dacht zelf altijd dat je zelf 14 dagen had om te mogen ruilen/retourneren.. 24 uur is wel erg kort, maar heeft misschien met de kwaliteit van de kleding te maken :') één keer dragen en het is stuk. (nooit bij de Primark geweest, maar hoor/lees wel eens verhalen over de uitstekende kwaliteit)

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:41

Volgens mij is dit 2 weken ofzo?
Zowiezo meer dan 24 uur.
Onderaan je bonnetje staat hoelang je de tojd hebt om te ruilen

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:43

ik denk dat dit is omdat het om een kapot artikel gaat. je kan namelijk niet aantonen dat deze niet gedragen is en dus zelf kapot heb gemaakt dus je had binnen 24 u moeten melden dat deze kapot was.

ik denkd at het zo zit

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:43

Voor zover ik weet heb je al consument altijd 14 dagen bedenktijd. Is wettelijk verplicht zelfs dacht ik.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:47

dat is de bedenktijd ja. moccht je het niet leuk vinden of iets niet passen.
voor kapotte artikelen staat gewoon een andere ( ongeschreven ) regel.
het klinkt mischien heel stom maar het is wel waar. je had gewoon in de winkel beter moeten opletten of deze heel was.

je kan nmlk niet aantonen dat deze al in de winkel kapot was. anders zou het wel makkelijk zijn. gewoon kaartjes eraan laten. dragen, kapot gaan en weer terug brengen !
dit willen ze dus voorkomen met de regel op een kapot artikel 24 u zodat je een ander exemplaar kan krijgen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:50

had hij het niet verkeerd verstaan en is het 24 dagen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:51

Skessa_ schreef:
Voor zover ik weet heb je al consument altijd 14 dagen bedenktijd. Is wettelijk verplicht zelfs dacht ik.

Nee. Bij kopen op afstand (webshop, postorder, mensen aan de deur) heb je een periode van 8 dagen. Maar da's hier niet aan de orde.

Team_Sublime: het is andersom: de winkel moet aannemelijk maken dat het wel door de klant komt. Dat is ook bij 2 dagen niet echt haalbaar. (En dat weet de Primark natuurlijk best - maar ze zijn zo goedkoop omdat ze oa bezuinigen op service en wettelijke verplichtingen. Ze gokken erop dat de meeste mensen het niet doorzetten.)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:51

Ik heb laatst na een week ook gewoon nog iets gebracht hoor bij primark.
In Almere deden ze niet moeilijk daarover, staat ook op de kassabon.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:25

Zoek even op regels ruilen primark, staat allemaal op het net.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:59

In principe is ruilen een gunst, geen verplichting. Dat werkt echter anders bij een kapot artikel, daarbij is de winkel verplicht een vervangend product te leveren, te repareren, of het geld terug te geven. Dat mag je dus gewoon eisen. Het is aan hen om aannemelijk te maken dat het product kapot is gegaan door oneigenlijk gebruik; lukt dat ze niet, moeten ze het gewoon oplossen.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 18:20

Iedereen bedankt voor de reacties! Hierdoor stonden we wat steviger in onze schoenen toen we het vanmiddag weer probeerden. :D
Hebben moeten volhouden, maar uiteindelijk toch het geld terug gekregen. De vesten waren er niet meer, dus konden niet ruilen.
@Tierania_ deze was ook in Almere gekocht, en daar deden ze dus wel moeilijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:29

Ruilen is geen recht maar een gunst en daar mag de winkel eigen regels aan hangen, dus bv dat je niet mag ruilen of dat je een tegoedbon krijgt.

Garantie is wat anders, en dat is wettelijk bepaald.
Je hebt minimaal 6 maanden garantie op een product en dan mogen ze eerst proberen het te repareren.
Dit geldt natuurlijk alleen als het niet jouw schuld is (bv een auto tegen een boom geeft geen recht op garantie).

Zoals ik het lees heb je jouw product kapot gekocht.
Het moeilijke is: als zij zien dat er bv een grote scheur op de rug zit, zij ervan mogen uitgaan dat dit door iets van buitenaf gebeurd is.
Dan vervalt de garantie. Als bv de naden loslaten of er grove weeffouten inzitten, dan is het aannemelijk dat dit een fout van het product zelf is.

Die 7 dagen waar jij op doelt geldt alleen voor koop op afstand (internet).
Als dan bij ontvangst blijkt dat jet het product kapot hebt ontvangen mag je het sowieso terug sturen.
En je hebt altijd recht om iets (na openen en bekijken) binnen 7 dagen (=zichttermijn) terug te sturen en je geld terug te krijgen.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:33

Raar verhaal zeg ?! Ben vandaag nog bij de Primark geweest, bij de klantenservice. Stond met grote letters: omruilen mogelijk binnen 28 dagen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:36

Maar dat geldt niet voor spullen waarvan de vraag is wie het kapot heeft gemaakt.
Je kunt niet terug met een broek waar een gat ingeknipt is.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:21

als iets geknipt is is dat waarschijnlijk duidelijk te zien. als iets binnen 24 uur terug zou moeten is dat ook vrij wel belachelijk, stel je heb de volgende dag echt geen tijd om langs te gaan....

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:42

Brainless schreef:
Maar dat geldt niet voor spullen waarvan de vraag is wie het kapot heeft gemaakt.
Je kunt niet terug met een broek waar een gat ingeknipt is.

Kapot las ik niet, foutje :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:27

Floemii schreef:
als iets geknipt is is dat waarschijnlijk duidelijk te zien. als iets binnen 24 uur terug zou moeten is dat ook vrij wel belachelijk, stel je heb de volgende dag echt geen tijd om langs te gaan....

Dan is dus aan de koper om in de winkel het product goed te bekijken.
Ik kijk altijd of er geen grote vlekken inzitten, de naden heel zijn, er geen kleurverschil in zit en alle knopen eraan zitten.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:26

Voeg dan nu maar aan de lijst toe "of de rits dicht gaat". :P