Ik ben maar alleen thuis, dus als ik een stronk broccoli of een bloemkool koop, eet ik of in één week heel veel hetzelfde, of mijn vriezer krijgt er weer een flinke voorraad bij. Een laatste optie is de groene bak, maar dat vind ik toch zo zonde.. Het kopen van éénpersoons-porties is een dure optie. Nu, in ieder geval voor mij de ideale oplossing om mijn left-over groentes te gebruiken! Maak er groenteburgers van! Lekker voor zowel de vegetariër, als de vleeseter (onder die laatste val ik zelf ook).
Ingrediënten:
- Groenten: eigenlijk kan vrijwel alles wat je hebt liggen erin. Broccoli of bloemkool is handig om de puree van te maken, zodat je de burgers kan vormen. Maar wellicht is een andere groente daar ook geschikt voor! In mijn geval had ik broccoli, paprika, mais en een bosuitje.
- geraspte kaas (In het recept staat 50 gram, ik heb er op de gok iets ingedaan)
- Havermout (in het recept staat 50 gram, ik heb er op de gok iets ingedaan)
- Kruiden/specerijen naar smaak (Ik had paprikapoeder, knoflook, gedroogde Italiaanse kruiden en peper/zout, en dan op de gok er iets in gedaan, want ik weet nooit hoeveel van wat erin zou moeten
)- Ei
- Bloem
Bereidingswijze:
- Kook de broccoli/bloemkool/of andere 'harde' groente gaar en maak hier een grove puree van.
- Snij de overige groenten klein
- Meng de groenten met elkaar, de kruiden/specerijen, wat havermout en geraspte kaas.
- Breek het ei in een schaaltje en kluts deze wat door elkaar.
- Voeg een beetje ei bij het groentemengsel om het wat smeuïger te maken, maar weer er voorzichtig mee (ik dacht, ik kan het hele ei er wel bij doen, scheelt weer afwas, maar mijn burgers waren iets te zacht
). Het kan zijn dat je wat ei overhoudt, en om weggooien te voorkomen, bak je daar de volgende ochtend een lekkere omelet van
- Vorm de burgers en leg deze minimaal 1 à 1,5 uur in de koelkast om wat op te stijven.
- haal ze na die tijd uit de koelkast, even door de bloem wentelen en dan met wat olijfolie opbakken tot ze mooi goudbruin (en goed warm van binnen) zijn.
Eet smakelijk