Mijn zus pikt altijd de aandacht die ik krijg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Mijn zus pikt altijd de aandacht die ik krijg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:19

*Ergernis modus aan*
Ik heb een zus van 7 jaar, ik heb nooit goed met haar kunnen opschieten. Onze karakters botsen gewoon. Ik heb een hekel aan haar. Nu ik zit sinds dinsdag namiddag thuis, ik ben die ochtend naar school gegaan met keelpijn. En ineens toen ik dat zei voelde zij haar ook niet goed. Ik ben dus dinsdag middag naar huis gegaan met hoofdpijn, keelpijn en een zware hoest. Nu ineens vandaag is zij ook thuis, zegt ze tegen mij: Ja, ik heb hetzelfde als jij maar dan met koorts. Nou geen koorts dus, gewoon 36°. Ik kan er gewoon niet tegen dat zij altijd aandacht moet hebben en ik daar maar moet bij staan. Zij gedraagd zich ook altijd zo bitchie en bazig. Gisteren mocht ze niet gaan spelen bij haar vriendinnetje en is ze daar gillend en schreeuwend naar haar kamer gestampt en heeft daar alles overhoop gegooid. Echt vreselijk vind ik haar en haar gedrag, ze zou ten eerste al wat respect mogen krijgen voor mij en mijn moeder en ten tweede op agressie cursus gaan. Ze wordt echt om het minste woedend. Nu mijn katje is gestorven en onze ouders gescheiden zijn hebben we het nog extra moeilijk. Zij blijft maar vrolijk terwijl dat ik altijd maar dieper en dieper in mijn put zak.

*Erger modus uit*

Anoniem

Re: Mijn zus pikt altijd de aandacht die ik krijg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:24

Denk dat elk oudere zus hier wel tegen aan loopt. Dus kan je geen tips geven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:25

Meid, jij bent 13 en je zusje is 7. Waarschijnlijk kijkt ze gewoon tegen je op. Een hekel aan je zusje hebben vind ik een groot woord.. Vroeg of laat heb je elkaar erg hard nodig.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:26

je moet juist blij zijn dat ze gewoon vrolijk is ondanks een vervelende periode.
mijn ouders zijn ook gescheiden toen ik 7/8 was en ik ben daar blij om want ik heb heus wel het een en ander mee gekregen maar mijn broer van toen 10 had er veel meer last van.
En misschien is haar aandachttrekkerij wel voortgekomen uit de scheiding, ze is nog jong en weet misschien niet hoe ze met de situatie om moet gaan.
ik begrijp je ergernis, en vooral als jij je wel rot voelt door de scheiding is dat erg lastig.
probeer er over te praten met je moeder, ze zal je vast begrijpen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:26

Misschien is het voor jou een idee om een dagboek bij tehouden. Kun je in ieder geval je gedachtes kwijt. Niet alleen over je vervelende zus schrijven natuurlijk, maar ook de leuke en positieve dingen die je meemaakt :)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:28

Ik denk dat jij en je zusje eens leuke dingen moeten gaan doen met z'n tweeën.
Het is en wordt een moeilijke tijd voor jullie 2.
Het is soms moeilijk maar probeer zoveel mogelijk de grote zus te zijn.
Waar komt die woede vandaan en waarom wil ze aandacht?
misschien als je daar eens over na gaat denken dat je haar dan veel beter zult begrijpen.
En misschien probeert je zusje wel vrolijk te zijn omdat ze niet weet wat ze met situatie aan moet.
Ze is misschien nog maar 7 maar probeer eens een serieus gesprek met haar aan te gaan en vertel dan hoe jij je voelt en dat zij daarna ka vertellen hoe zij zich voelt.
:(:)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:59

Waarom moet ze perse de ‘grote’ zus zijn. Ts is dertien. Lekker kind laten zijn en de ouders erbij betrekken.

Ts je zusje is 7 jaar. Ook zij zal verdriet hebben om t overleden katje en verdriet hebben om de scheiding van je ouders. Ik denk wel dat je meer moet concentreren op de positieve dingen en misschien is het ook wel een idee om naar je moeder (en/of je vader) te gaan en zeggen dat je het moeilijk hebt met de scheiding. Voor je ouders zal de situatie ook niet heel fijn zijn op dit moment, maar het is wel iets waar je over moet kunnen praten. Misschien realiseren ze zich niet helmaal wat voor impact dit op jullie heeft. Wellicht kun je met je moeder afspreken om eens in de maand lekker met z’n tweetjes op stap te gaan. Winkelen of ergens heen. Of gewoon samen thuis iets doen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:12

Tja, lastig. Ook ik heb vanaf t begin af aan nooit een klik gehad met mijn zus. We zijn nu beiden in de 20 en de klik is er nog steeds niet. Gelukkig woont mijn zus nu op kamers en zie ik haar niet meer zo vaak, maar in het weekend zijn er nog steeds vaak irritaties. Mijn advies is om erover te praten met je ouders, misschien kunnen zij dan proberen om hun aandacht beter te verdelen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:21

Lieve TS.
Wat maak jij een rotperiode door zeg! En dat meen ik. Je katje overleden, je ouders uit elkaar en dan ben je ook net een tiener en heb je ook nog eens zo'n lastig zusje. Dat is idd heel veel bij elkaar. Kun je met je moeder praten over jouw gevoelens of is zij nog erg met de scheiding bezig? bedenk wel dat ook al heeft jouw moeder het (volgens jou) misschien zwaar, zij ook zeker belang zal hechten aan te weten hoe jij je voelt.
We hebben hier op andere gebieden het moeilijk gehad, maar ik stimuleer mijn zoon van bijna 12 en dochter van 9 om wel met mij te blijven praten. Ook al heb ik mijn emoties, ik ben hun moeder en ik ben er ook voor hun. Je moet dus niet met iets blijven rondlopen. Praat erover.

Je zegt over je zusje "zij blijft maar vrolijk terwijl ik steeds meer in de put zak". Als 7 jarige zal zij de situatie anders beleven dan jij. Maar haar gevoelens zijn er niet minder om. En lees je verhaaltje eens goed. Zij blijft niet vrolijk. Ze is zoals we dat noemen "acting out" door te stampen, de boel overhoop te gooien en de aandacht op te eisen. Jullie beiden zullen het moeilijk hebben. En nee dat neemt niet weg dat je af en toe je zusje achter het behang zal willen plakken. Maar misschien kun je ook af en toe eens kijken hoe je haar kunt helpen in deze situatie. Al is het maar op een goed moment naar haar toe gaan, een zusterlijke arm om haar heen slaan en zeggen: Ik zie dat jij het er ook moeilijk mee hebt. Zullen we (weet ik veel... iets lekkers bakken? haren frutselen? weet niet wat jullie beiden leuk vinden)

Je hoeft niet elke dag 24 uur per dag met haar op te kunnen schieten. Maar wrs heeft zij nu zo haar boosheid en verdriet en heeft zij daardoor wat jij noemt 'geen respect' voor jou en jouw moeder.

En ja. Jij hebt ook zeker recht op jouw gevoel en jouw momenten. Ik denk dat het heel belangrijk is dat jullie met elkaar blijven praten over wat je bezig houdt.

Je zegt dat je een hekel hebt aan je zusje. Als 1 van mijn kinderen dat zegt over de ander vraag ik altijd: Zou je willen dat ze er ineens niet meer was? Zou je alleen willen zijn de rest van je leven? Of is het misschien het huidige gedrag waar je een hekel aan hebt? Want dat mag. Maar ergens diep van binnen weet je wrs echt nog wel leuke momenten die je met je zusje hebt gehad en dat je eigenlijk best van haar houdt/ om haar geeft en niet zo willen dat haar iets ergs over komt. bekijk dan in welke situatie jullie nu zitten. Probeer te zien waarom ze doet zoals ze doet. En probeer haar te helpen. Ze zal het ooit eens voor jou terug doen. later, als ze veel ouder is....

Sterkte TS!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:10

Ik vind sommige reacties hierboven echt niet passen... Meisje is 13 jaar, legt haar situatie uit en dan zijn jullie zo hard voor haar?
Een scheiding van de ouders heeft een zware impact, vooral op de kinderen want die zijn er uiteindelijk altijd de dupe van! Daarbij je huisdier ook nog eens overleden, je zit net in de puberteit. Je probeert het zelf allemaal op een rijtje te zetten en dan heb je ook nog eens een zusje die zich lastig gedraagt.
Inderdaad, je gevoelens opschrijven in een dagboek kan erg helpen. Misschien kun je er op school over praten met een vertrouwenspersoon, die kan je waarschijnlijk wat beter helpen dan wij via onze pc. Maar evengoed sterkte toegewenst. Verder ben ik het helemaal eens met Zilfstar!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:13

k denk dat TS hier heel veel aan heeft! Goed uitgelegd Zilfstar, ben het helemaal met je eens :j
En nog even een dikke :(:) voor jou TS!!

Zilfstar schreef:
Lieve TS.
Wat maak jij een rotperiode door zeg! En dat meen ik. Je katje overleden, je ouders uit elkaar en dan ben je ook net een tiener en heb je ook nog eens zo'n lastig zusje. Dat is idd heel veel bij elkaar. Kun je met je moeder praten over jouw gevoelens of is zij nog erg met de scheiding bezig? bedenk wel dat ook al heeft jouw moeder het (volgens jou) misschien zwaar, zij ook zeker belang zal hechten aan te weten hoe jij je voelt.
We hebben hier op andere gebieden het moeilijk gehad, maar ik stimuleer mijn zoon van bijna 12 en dochter van 9 om wel met mij te blijven praten. Ook al heb ik mijn emoties, ik ben hun moeder en ik ben er ook voor hun. Je moet dus niet met iets blijven rondlopen. Praat erover.

Je zegt over je zusje "zij blijft maar vrolijk terwijl ik steeds meer in de put zak". Als 7 jarige zal zij de situatie anders beleven dan jij. Maar haar gevoelens zijn er niet minder om. En lees je verhaaltje eens goed. Zij blijft niet vrolijk. Ze is zoals we dat noemen "acting out" door te stampen, de boel overhoop te gooien en de aandacht op te eisen. Jullie beiden zullen het moeilijk hebben. En nee dat neemt niet weg dat je af en toe je zusje achter het behang zal willen plakken. Maar misschien kun je ook af en toe eens kijken hoe je haar kunt helpen in deze situatie. Al is het maar op een goed moment naar haar toe gaan, een zusterlijke arm om haar heen slaan en zeggen: Ik zie dat jij het er ook moeilijk mee hebt. Zullen we (weet ik veel... iets lekkers bakken? haren frutselen? weet niet wat jullie beiden leuk vinden)

Je hoeft niet elke dag 24 uur per dag met haar op te kunnen schieten. Maar wrs heeft zij nu zo haar boosheid en verdriet en heeft zij daardoor wat jij noemt 'geen respect' voor jou en jouw moeder.

En ja. Jij hebt ook zeker recht op jouw gevoel en jouw momenten. Ik denk dat het heel belangrijk is dat jullie met elkaar blijven praten over wat je bezig houdt.

Je zegt dat je een hekel hebt aan je zusje. Als 1 van mijn kinderen dat zegt over de ander vraag ik altijd: Zou je willen dat ze er ineens niet meer was? Zou je alleen willen zijn de rest van je leven? Of is het misschien het huidige gedrag waar je een hekel aan hebt? Want dat mag. Maar ergens diep van binnen weet je wrs echt nog wel leuke momenten die je met je zusje hebt gehad en dat je eigenlijk best van haar houdt/ om haar geeft en niet zo willen dat haar iets ergs over komt. bekijk dan in welke situatie jullie nu zitten. Probeer te zien waarom ze doet zoals ze doet. En probeer haar te helpen. Ze zal het ooit eens voor jou terug doen. later, als ze veel ouder is....

Sterkte TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:18

Zilfstar schreef:
Lieve TS.

Sterkte TS!

Wat ben jij een lieffie! Mooi verwoord!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:22

Voor haar ben je 'grote zus' dus ze kijkt tegen je op. Mijn kleinste zusje doet dat nu ook, wil ik een viandel wil zij dat ineens ook, ga ik wandelen wilt zij dat ook, neem ik frisdrank wil zij dat ook. Je zit nu in een rotperiode en de gevoelens die je hebt snap ik omdat ik het ook niet cadeau heb gekregen maar ik denk dat je er juist heel veel steun uit kan halen om leuke dingen te gaan doen, misschien wel met je zusje? Simpel naar de kinderboerderij gaan vind die van mij al geweldig plus dat je er misschien wel een betere band van krijgt met je zusje, dat is dan alvast een probleem opgelost waardoor je al iets minder in je hoofd hebt. Je zusje gedraagt zich waarschijnlijk zo omdat zij het ook moeilijk heeft met de scheiding. Mijn zusjes eiste ook alle aandacht op maar kleine kinderen weten niet goed hoe ze hun echte gevoelens moeten uitleggen of wat ze voelen. Ik denk ook dat je wel een goede band met je zusje had maar dat die een beetje verdwenen is doordat jij op deze manier je gevoelens uit, je gaat je irriteren aan je zusje die zich eigenlijk heel normaal gedraagt. Jij gedraagt je ook normaal maar probeer eens iets leuks met haar te doen. :)