Minimumloon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Minimumloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 00:38

Ik kom er op Google niet helemaal uit, dus ik hoop dat hier iemand mij kan helpen. :)
Het gaat om een 23 jarige horeca medewerker, parttime in dienst. Bruto uurloon is volgens de werkgever 8,- per uur. Echter als ik op Google kijk lees ik dat dit onder het minimumloon ligt en dit niet mag? Iemand die mij kan vertellen of dit klopt of niet?
Alvast bedankt!

Maaraatje

Re: Minimumloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:40

Ligt eraan voor hoeveel uur je een contract krijgt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 00:43

Wat ik heb begrepen gaat het om een 0 uren contract, maar wat zou dit voor invloed erop kunnen hebben?
Ik dacht zelf altijd dat ze, ongeacht het contract, niet onder het minimumloon mogen zitten?
Info heb ik hier vandaan; www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimu ... r-uur.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:48

Dat klopt niet inderdaad, echter gebeurt het HEEL vaak in de horeca dat het zwart uitbetaald wordt. Dat zou ik dus maar even checken.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 00:52

Gaat niet zwart maar netjes via een uitbetalingsbedrijf, vandaar ook dat ik het zo vreemd vind en me afvraag of het klopt.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:54

Ja dat is wel van belang. Ik werkte toen ik 21 was in de horeca en toen kreeg ik uiteindelijk met alles eraf 8,50 per uur op een 0 uren contract. Als ze je uren op papier geven word dit wel minder ja. Volgens mijn tabel zou ik met 23 jaar nu voor 36 uur 9,42 krijgen maar daar gaat nog wat vanaf. Bruto netto geen idee welke ut is.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 00:58

Ook die heb ik gelezen. Bedankt! :D
Klopt het dan dat voor 23 jaar je een weekloon van 342,85 kan aanhouden, gedeeld door 40 is 8,57 per uur. Is namelijk wel handig om te kunnen beargumenteren wat het wel moet zijn en waarom, voordat er alleen geroepen wordt dat het niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:59

maratjesammy schreef:
Ja dat is wel van belang. Ik werkte toen ik 21 was in de horeca en toen kreeg ik uiteindelijk met alles eraf 8,50 per uur op een 0 uren contract. Als ze je uren op papier geven word dit wel minder ja. Volgens mijn tabel zou ik met 23 jaar nu voor 36 uur 9,42 krijgen maar daar gaat nog wat vanaf. Bruto netto geen idee welke ut is.

Ja, maar de persoon in de OP is 23 en niet 21. Dat scheelt behoorlijk. Daarnaast zegt de werkgever dat het 8,- bruto is, dus daar gaat nog een boel af.

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 01:02

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 01:04

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 01:09

Ongeacht of je een o-uren contract hebt, dient de werkgever je ten alle tijden het minimumloon te betalen. Volgens de tabel die ts aanhaalt in haar eerste post, zal je voor een werkweek van 40 uur , 8,51 euro per uur ontvangen. let wel dit is bruto. Wat je er netto aan overhoudt, hangt geheel van de inhoudingen die je werkgever dient regelen voor hij je loon overmaakt.
Simpel rekensommetje om het uurloon te bepalen, week bedrag door het aantal uren per week te delen.

Bij een werkweek van 38 uur, kom je uit 9,02 en bij een werkweek van 36 uur op 9,51 per uur.
Deze week en maand bedragen zijn wettelijk vast gelegd, echter stelt de wet niet vast hoeveel uur er in een volledige dienstverband dient te zitten. Zoals ook de site aangeeft, kan dit tussen de 36 en de 40 uur liggen.

Als de werkgever in dit voorbeeld maar 8 euro bruto wil betalen, dan zit die minimaal 0,51 onder het minimum en zou je stappen kunnen ondernemen, zoals de pagina die Bizzybijtje aangeeft.

Stofvlieg, het betreft een persoon van 23 jaar, welke niet meer valt onder het minimum jeugdloon.

absque_dubio schreef:
Als ik hier kijk, kom ik zelfs op 9,02 uit per uur?
https://www.khn.nl/documents/10156/0/Ca ... i+2014.pdf

Wat lastig zeg.. :=

In dat tabelletje zijn van een werkweek van 38 uur uitgegaan. Wellicht is dat een beetje het standaard bij een volledig dienstverband binnen de horeca

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 02:57

CAO horeca is het minimumloon voor een 23 jarige 9,02 Euro
Daaronder is te laag.
Maar als je uitbetaald krijgt via een (loon)administratiekantoor, krijg je waarschijnlijk vanzelf het goede uurloon uitbetaald.
Dit wordt automatisch aangepast als je geboortedatum wordt ingevuld.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:37