HBO Human Resource Management

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

HBO Human Resource Management

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:37

Hoi bokkers!

Ik moet me over minder dan 3 maanden inschrijven voor een studie en ik weet echt nog niet wat ik wil.. :')

Eerst leek rechten me wel iets, tot ik op een opendag kwam kijken bij een college..
Vervolgens sprak communicatie me aan en nog steeds maar de werkgelegenheid hiervoor zou in de toekomst heel slecht zijn..

En nu ben ik bij Human Resource Management uitgekomen, iets wat mij ook wel leuk lijkt!

Zijn er bokkers die overwegen deze studie te volgen? Of zijn er bokkers die deze studie al volgen en mij iets meer kunnen vertellen? :)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:45

Anoniem

Re: HBO Human Resource Management

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:31

Ik zou heel graag willen weten waartoe je precies wordt opgeleid en wat je er later mee kan worden.
Wat voor vakken je zoal krijgt en hoe een doorsnee dag op school eruit ziet! :)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:10

Oké, met de opleiding kan je vanalles worden, je wordt vrij breed opgeleid. Een paar voorbeelden wat je bijvoorbeeld met de studie zou kunnen doen:
- Decaan
- Loopbaan/ studiekeuze adviseur
- HR- adviseur
- HR- manager
- Medewerker P&O
- Werving en selectie (uitzendbureau?)
- Re-integratie begeleiding
etc. (voor verdere uitleg over die functies moet je maar eens wat vacatures opzoeken.

Bij ons is het schooljaar verdeeld in 4 periodes waarin de onderdelen: ontwikkelen, beoordelen, zorg en organiseren.

Indicatie van de informatie die wordt behandeld:
- Arbeid en organisatie psychologie
- Algemene psychologie
- Loopbaancompetentie
- HRD (human resource development)
- Werving en selectie
- Leren voeren van beoordelingsgesprekken etc.
- Functiewaardering en beloning
- Trainersvaardigheden
- Strategisch HRM
- Psychodiagnostiek (testen etc.)

Wij krijgen ook erg leuke opdrachten naast de hoor en werkcolleges zoals het opzetten van een re-integratie training, verbeterplan opstellen voor echte bedrijven (over zijn arbeidsvoorwaarden enz).

Wij hebben vrij weinig uur in de week les, sowieso altijd 1 dag in de week vrij. Wij hebben verder geen vakken zoals Engels of statistiek (wiskunde) etc. Maar als je dat graag wil kan je dat aanvullen middels een minor.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:30

Ik ben bijna klaar met de opleiding HRM en ben bezig met de laatste loodjes van m'n scriptie.
Op welke school wil je de opleiding eventueel gaan doen? Den haag of Leiden (zie dat je in voorburg woont)?

Als je informatie wil moet je maar even een pb'tje sturen! :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:33

Lisan geeft je inderdaad al heel veel informatie. Ik volg de opleiding versneld en loop nu stage. Mocht je daar dus specifieke informatie over willen dan hoor ik het graag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:21

Onze zoon heeft ook geen idee wat hij wil. We lopen alle open dagen af, lezen alles etc. Nu waren we naar de open dag en hebben de voorlichting van HRM gevolgd. + nog anderen. Hij was erg enthousiast en is van plan een meeloopdag te doen.

Toch twijfel ik zelf wel. Hij kan niet kiezen en moet nu iets kiezen. Ben bang dat hij nergens 100% achter staat en het dan erg moeilijk wordt om vol te houden. En bij hem is het niet dat ie niks wil, maar juist van alles wel zou willen.....

Schrijf je in voor een meeloopdag, dat werd ons echt op ons hart gedrukt om te doen. En op tijd inschrijven, want er volgt nog een gesprek of ze denken dat het bij je past.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:12

Dan lijkt een meeloopdag me een prima plan inderdaad. Het geeft je in ieder geval een indruk van de zaken waar je je in de opleiding mee bezig houdt. Achteraf kan het altijd mee of tegenvallen natuurlijk. Waren bij ons in het eerste jaar toch ook wel een aantal uitvallers waarbij het uiteindelijk niet de goede keuze bleek te zijn, maar je kan het altijd proberen toch!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:15

Ontzettend leuke opleiding. Ik ben nu halverwege het eerste jaar.

Let wel goed op, de meeste scholen bieden de opleiding aan, waar het vooral economisch is en het vooral gericht is op de organisatie. Maar er zijn enkele (2 geloof ik) die het aanbieden waar het vooral gericht is op de werknemer. Dus daar zou ik goed op letten.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:17

Denk dat juist een combinatie van beide kanten belangrijk is. Alleen maar mensgericht werken bereik je in de huidige tijd ook niet alles mee in organisaties! ;)

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:25

Vaaleriee heeft gelijk.

Fontys is meer mens en psychologisch gericht, en avans meer economisch. :)

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:34

Myrthe92 schreef:
Denk dat juist een combinatie van beide kanten belangrijk is. Alleen maar mensgericht werken bereik je in de huidige tijd ook niet alles mee in organisaties! ;)

Je moet het maar eens opzoeken. Ik zit op Fontys Tilburg en 50% uit mijn klas komt van avans, waar alles economisch is. Tuurlijk krijg ik ook economische vakken maar op bijv avans, krijg je colleges met depolitiseren MER en commerciële economie

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:38

Blij dat ik niet op avans zit! :')

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:39

Myrthe92 schreef:

Dat is zeker niet waar. Iedereen wil erkenning, een baan waar ze zich kunnen ontplooien, vitaliteit. Dat wordt juist steeds belangrijker. Zo ga je burn outs ed tegen. Zo besparen organisaties geld en wordt de economie weer wat beter. Dus roep niet te snel, leuke om over na te denken

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:41

Myrthe92 schreef:
Blij dat ik niet op avans zit! :')

Hier nog één. Als ik dood wil worden gegooid met economie, zou ik wel een dergelijke opleiding doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:15

Was vandaag op de opendag van Hoge School Leiden!
Vond HRM echt heel erg leuk, 6 maart een dagje proefstuderen en als ik dan nog steeds overtuigd ben, me inschrijven :j