'Dansend het leven uit'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

'Dansend het leven uit'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:10

Ze stonden op de drempel van het verzorgingshuis, maar wilden niet naar binnen: David Postma (86) en Willemke Postma-Kloosterman (84) kozen liever zelf hun einde, in het bijzijn van hun vier zoons. 'Vader had alles geregeld: Als er de laatste weken post kwam, schreef hij 'overleden' op de envelop en stuurde die terug.'

Afbeelding

Ze stonden samen, de armen om de schouders geslagen, in de deuropening van de slaapkamer. Vader had de medicijnen afgewogen en door twee bekers yoghurt gedaan. Ze hadden afgesproken het tegelijk in bed op te eten.

Afscheid
'Maar moeder had zeker trek, want ze lepelde het zo naar binnen. Papa zei nog: 'Wat doe je nu? We zouden toch tegelijk gaan?' 'Ik heb het al op', zei moeder. Kort daarop gleed ze weg in haar slaap. Ze kon nog net haar hand opsteken om naar ons te zwaaien. En met vader gebeurde enkele ogenblikken later hetzelfde. Hij zwaaide ook nog naar ons. Het was een prachtig afscheid.'

Gruwel
De vier broers Rypke (59), Gerrit (57), Ids (52) en Albert (49) Postma vinden het 'fantastisch' dat hun ouders 'ons dit zo hebben gegeven. Wij hebben het afscheid al gehad voor hun overlijden'.

David en Willemke Postma, oorspronkelijk afkomstig uit Friesland, riepen jaren geleden al, dat als ze zouden gaan, ze samen zouden gaan. De gang naar het verzorgingshuis, dat leek hen een gruwel, daar wilden ze absoluut niet heen. 'Moeder was er veel eerder aan toe dan vader. Moeder zei al een paar jaar: 'Het mag wel afgelopen zijn. Het wordt tijd voor de oven', maar vader is er nog niet aan toe.' En bovendien, ze hadden het ook nog goed samen met de kinderen, tien kleinkinderen en twee achterkleinkinderen.

Gebak
'Ze wilden niet in december, want dat is toch een feestmaand en dan zou voor ons de kerst altijd in het teken staan van hun dood. Januari was voor hen toch zo'n maand waarin verder niets gebeurt. Een mooie maand om te sterven. Moeder wilde nog even met de datum schuiven, want het was ook de verjaardag van de al overleden tante Dout. Maar we hebben gezegd: 'Die staat aan de andere kant met gebak op je te wachten'.'

En zo werd Kerstmis een soort viering van het afscheid. De complete familie verzamelde zich bij zoon Gerrit thuis. Ze bekeken oude foto's en haalden herinneringen op. En natuurlijk vloeiden er tranen. Maar er werd ook gelachen. 'Je deelt vooral de leuke momenten van het leven. Het was een hoogtepunt.'

Stichting De Einder, die op humanistische grondslag steun geeft aan een zelfgekozen levenseinde, schoot te hulp. De Einder gaf raad over hoe David en Willemke het beste konden handelen, en welke formulieren en verklaringen ze moesten invullen.

'Vader heeft het verder allemaal zelf gedaan. Hij was een pietje precies en heeft heel nauwgezet via internet alles uitgezocht en geregeld. Hij heeft zelf de medicijnen besteld, zelf de verklaringen opgesteld, maar ook zelf alle abonnementen en dergelijke opgezegd. Je moet jezelf redden, was zijn motto. En dat heeft hij gedaan. Hij had er ook wel plezier in. Als er dan post kwam schreef hij 'overleden' op de envelop en stuurde die terug. Moeder zei: 'Vader regelt alles, ik ga gewoon mee.'

Dansen
'Op de bewuste zaterdagmorgen waren we er allemaal. Mama hield van accordeonmuziek en dansen. We hebben een muziekje opgezet en we hebben nog even gedanst. 'Dansend het leven uit. Wat is dit toch mooi,' zei ze nog. Ze waren beiden in pyjama. 'We hoeven ons vandaag niet meer mooi te maken.' Moeder had haar haar met een elastiekje bij elkaar gedaan. Maar dat vond vader toch niet goed. 'Wim je moet wel een haarclip in doen.' Dat tekende hen.'

Justitie
Na het daadwerkelijk overlijden belden de broers de huisartsenpost. De arts die verscheen kon niet anders dan een niet-natuurlijke dood vaststellen. Daarop begon het proces met politie en justitie te lopen.

'Maar de zaak was zo duidelijk. Vader had overal rekening mee gehouden. Ook om ons juridische gevolgen te besparen'.

David en Willemke zijn zaterdag in Meppel gecremeerd. In de advertentie staat een gedichtje van David, in het Fries. 'We verlaten tevreden dit aardse bestaan, het is onze tijd, wij gaan.'

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... -uit.dhtml

:+:
Laatst bijgewerkt door Giolli op 04-02-14 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: 'Dansend het leven uit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:11

Wanneer is dit gebeurd? Ik geloof het niet denk ik. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:11

Ik zag hem op Facebook al langskomen. Als de familie er zo vrede mee heeft, wie ben ik om daar wat van te zeggen. Het is uiteindelijk hun keuze geweest en die moet je respecteren.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:13

Geen idee, ik las het op Facebook.
Ik vind het in ieder geval heel erg mooi en kan begrijpen dat sommige mensen gewoon niet in een verzorgings tehuis kunnen.

overigens weet ik niet of ik het wel goed heb geplaatst in Links?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:14

Prachtig. Of het nu echt zo is of niet, zo zou ik het willen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:15

Ik kan niet anders dan hier stil van zijn. Respect voor David en Willemke en de familie!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:16

Ik las dit op FB. Prachtig!

Zo zou ik het ook wel willen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:18

Weet ook niet of het waar is, maar als het wel zo is; Prachtige manier om te gaan, tenminste niet zo mens- on-erend. En zo kun je écht afscheid nemen voor diegene overleden is...

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:19

Een bijzonder besluit van deze 2 oude mensen. Ik heb er bewondering voor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:20

Ik zie trouwens geen enkele reden waarom het niet waar kan zijn? Vanwaar de twijfel?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:21

Prachtig, dat dit in Nederland mogelijk is. Vrije keuze, geen lijdensweg, geen verplichting om tegen je zin in een tehuis worden opgenomen. Ze zijn klaar met het leven, fijn dat de kinderen het ook accepteren, diep respect !!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:22

Prachtig toch om ook te mogen en kunnen beslissen wanneer je wilt gaan en als dat dan zo kan. Ik hoop dat als ik er aan toe ben, dat t minder ingewikkeld is.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:58

Stond inderdaad ook op AD.nl. Zo zou ik ook wel willen gaan hoor! Wist niet dat dit zo makkelijk kon!

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:18

Gelukkig hebben deze mensen alles goed geregeld zodat de kinderen juridisch vrijgesteld kunnen worden. Zoiets is al eens eerder gebeurd waarbij een man zijn moeder heeft geholpen:
OM eist straf voor hulp bij dood (Telegraaf).

Ik hoop dat dit een meer geaccepteerde manier wordt van uit het leven stappen, het is toch een stuk vreedzamer dan wanneer iemand nog een lange lijdensweg te gaan heeft of er gewoon geen zin meer in heeft :j

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:31

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:42

Of het nou waar is of niet, als dit zo zou kunnen, vind ik het alleen maar prachtig! Voor alle partijen goed: stel is er zelf klaar mee/klaar voor, kinderen en familie kunnen mooi afscheid nemen, geen onverwacht regelwerk voor de nabestaanden....hoe kan je daar nou tegen zijn?

Jammergenoeg zijn veel mensen dat wel en de wetgeving verbied zulke zaken. Daarom moet je medicijnen illegaal bestellen want geen arts die je zoiets wil voorschrijven hoor. Deze mensen hadden het goed geregeld maar als je dat iets minder goed doet, loop je het risico dat de kinderen worden veroordeeld en dat vind ik echt te zot voor woorden. Laat mensen toch zelf kiezen wanneer ze uit het leven willen stappen!

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:18

Mijn moeder heeft het me vanmorgen al laten lezen. Ik vond het een zeer bijzonder en heel erg mooi verhaal.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:57

Enigszins triest dat het zo ver komt dat men liever kiest voor suïcide dan naar een verzorgingstehuis te moeten..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:01

Sabinee__ schreef:
Enigszins triest dat het zo ver komt dat men liever kiest voor suïcide dan naar een verzorgingstehuis te moeten..

precies mijn gedachten. :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:04

Snap ook niet dat de regering hier moeite mee zou willen hebben, dit is uiterst effectief tegen de vergrijzing en verlaagt de werkdruk van de verzorgenden op termijn binnen de verzorgingstehuizen, want uiteindelijk zullen er aanzienlijk minder mensen kiezen voor een verblijf daar.
En dan ook, samen met je geliefde al je hele uitvaart plannen, afscheid nemen van al je geliefden, besparing van een lang ziekbed, deze optie zou voor iedereen stukken makkelijker beschikbaar moeten worden :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:11

Wauw, vol ontroering gelezen. Wat moeten die mensen een liefde voelen voor elkaar. :+:

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:45

Adamootje schreef:
Sabinee__ schreef:

precies mijn gedachten. :j

Ik snap dat wel. Het gaat niet om het naar een verzorgingshuis moeten, maar de wetenschap dat je oud bent en er niet meer levend uit komt. Je wordt niet meer beter, alleen maar slechter. Oud worden wil bijna iedereen, oud zijn is echt niet leuk.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:36

Een uitgebreider bericht stond in het Dagblad ven het Noorden vorige week zaterdag. Ik vond het een erg mooi stuk en ik ben blij voor hun dat ze zo mooi uit het leven hebben kunnen stappen. De man zou nog een operatie moeten ondergaan en dat wouden ze gewoon niet meer. Ze hebben nu zelf kunnen kiezen wat ze wouden met hun leven.