Auto dilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Auto dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 19:04

Aangezien er op bokt meer mensen zitten die een auto moeten hebben die een trailer moet kunnen trekken gooi ik het hier eens in de groep.

Tot voor zeer kort was ik in het bezit van een bmw 530i. Die auto was echt mijn droomauto. Super comfortabel en heel erg luxe. Als ik met mijn sleutel de auto open deed ging alles netjes in mijn stand. Heel veel knopjes aan het stuur om van alles en nog wat te bedienen. Computer, navigatie etc. etc. Ik heb altijd gezegd dat die auto mocht blijven tot hij echt in elkaar zou storten.
Ook heel belangrijk, hij mocht 2 ton trekken, wel handig als je veel met de trailer op pad moet.

Die 2 ton was dan ook weer net een minpuntje nu mijn dochter twee grote paarden heeft, twee paarden en trailer is al gauw tegen de 2 ton aan en eigenlijk blijf ik liever onder het officieel toegestane gewicht. Zijn andere minpunt was de achterwielaandrijving waardoor je bij glad weer echt geen heuvel op hoefde te rijden. Maar verder....

Tja, en toen nam mijn man de bmw op een avond mee en vloog op de terugweg uit de bocht, er lag iets glads blijkbaar, olie o.i.d. Helaas is de auto gaan spinnen en zat hij werkelijk aan alle kanten in elkaar. Ik kon letterlijk wel janken en riep meteen dat ik alleen exact dezelfde auto terug wilde hebben.

Nu ben ik toch aan het twijfelen geslagen. We gaan woensdag kijken bij exact dezelfde auto maar we kwamen ook de audi a6 tegen, een hele luxe auto maar wel 4 wiel drive en daardoor natuurlijk fijn om een trailer te trekken.

Vandaag zijn we echter bij een mercedes suv gaan kijken. Comfortabele en luxe auto, fijn dat hij wat hoog is maar bij lange na niet de luxe die ik gewend ben. Wel cruise control, navigatie en alles elektrisch maar niet zo super de luxe als de bmw.
Maar, deze mag maar liefst 3,5 ton trekken en is ook vier wiel aandrijving. Dat wil zeggen dat deze auto lachend de trailer kan trekken met de twee paarden er in. Alleen, ik zal wat water bij de wijn moeten doen.

Toen we daar waren dacht ik "deze wordt het" en nu ben ik weer hevig aan het twijfelen. Toch de vertrouwde bmw of de audi A6 of deze, eerlijk is eerlijk, ook best wel luxe mercedes.

Ik rij natuurlijk meer kilometers zonder trailer maar we rijden ook heel veel kilometers met trailer. Meestal met maar één paard in de trailer maar met deze auto is het wel veiliger als er eens twee mee op wedstrijd gaan.

Twijfel, twijfel, twijfel. Iemand ervaring met deze auto's?

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:13

Bij mij zou ook het verbruik, wegenbelasting enz meetellen als ik wen keuze moet maken

Lumea

Re: Auto dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:51

Ik zou wel gaan voor een vierwielaandrijving. Dit is ideaal met een trailer erachter en kun je op alle soort wegen mee rijden, zonder zomaar vast te rijden oid.
Hoeveel ton kan de audi trekken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:58

Wat zijn jouw minpunten voor de Audi? Behalve dan: het is geen BMW? :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 20:47

Ik heb de Audi nog niet gezien. Er staan er niet zoveel te koop, de een is een eind weg en de verkoper knalde opeens bijna 1000 euro op de prijs, de andere heeft geen trekhaak dus dat is dan weer een kostenplaatje. Hoe de auto verder is weet ik niet, hij ziet er op de foto's wel goed uit maar wat hij exact mag trekken weet ik niet. Zal wel redelijk zijn omdat het ook een vier wiel aandrijving is.
Ik was gewoon een beetje verliefd op mijn bmw :o

Verbruik is bij deze auto's redelijk om het even. Het zijn geen van alle super zuinige auto's tenzij je op de snelweg rijdt.

Wegenbelasting is hier in België wat anders. In elk geval niet zo duur als in Nederland. Voor mijn bmw, diesel, betaalde ik geloof ik 800 euro per jaar.

Landrover lijkt me ook wel wat. Vervelende is dat we wat haast hebben. We moeten nu elke keer huren als we met het paard weg willen maar ook als er hooi en/of stro moet komen. We hebben alleen een oude trailer als opslag dus we kunnen niet groot inslaan.
We waren natuurlijk ook helemaal niet aan het rondkijken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:03

Wat een luxeprobleem :D.

Ik vind suv fijner, lekker hoog en kun je alles zien. 4x4 is superchill. Voor de luxe zou ik het niet laten, mercedes is over het algemeen ook heel luxe, maar uiteindelijk is het allemaal een roestblik op wielen en hoef je alleen maar van A naar B. En er kunnen met gemak twee paarden achter ook.
Ik houd ook van luxe en snelle autos maar ik zou dan toch voor de suv gaan. Puur voor de paarden (en je hebt een lekker overzicht op de weg)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:09

Als je BMW gewend bent ga je niet blij zijn met de Audi ben ik bang. Je geeft (als ik het goed lees) ook veel om comfort, en dat vind ik bij de Audi en de Landrover tegen vallen. Audi ziet er goed uit, maar kwa rijcomfort vind ik dat je een stuk inlevert, zo ook bij de Landrover (ik voelde me net een buschauffeur..).

Ook SUV of niet is eigen voorkeur. Mijn vriend en ik zweren bij een meer sportief model (lage auto's) voor de trailer, terwijl een ander liever hoog zit.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:14

Mocht het aankoopbedrag zijn, zou ik toch kijken naar een Range Rover. Alle luxe van een BMW, maar dan wat hoger en standaad 4x4.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:27

Tja luxeprobleem :D De auto is pure noodzaak en het had niet nodig hoeven zijn.
Behalve de wedstrijden moet er elke vakantie een paard naar huis gehaald worden en weer worden teruggebracht. School ligt 130 km. van ons huis af dus te voet wordt wat lastig ;)
Mijn man gaat straks maar twee balen in zijn peugeot 206 proppen want de paarden willen toch graag hun eten.

Ik vind de audi erg mooi maar het blijkt nu dat die 2100 kg. mag trekken, dat is maar 100 kg. meer dan de bmw en dan ga ik inderdaad liever voor de bmw.

Het aankoopbedrag moet wel binnen de perken blijven, het is natuurlijk een ongeplande uitgave.

Princesj: mijn man en ik zijn daar net wat anders in. Voor het dagelijks verkeer heb ik ook liever het sportievere model maar ik vind een suv ook heel erg fijn. Ik ben nachtblind en dat is wat hoger zitten best wel een voordeel. Mijn man zit juist weer graag zo laag mogelijk. Meestal rijd hij met de trailer want ik ben een ramp in het bochtje achteruit.
Verder ben ik de hoofdbestuurder van de aan te schaffen auto.

Ik heb een opel movano gehad en ik vond dat best fijn rijden, zeker ook met de trailer.

Grote voordeel van de mercedes is natuurlijk wel de vierwiel aandrijving. We vinden het alleen geen van beiden een echt mooie auto.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:40

Over welk type heb je het dan? De GL of de M?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 15:21

De mercedes is een ML270CDI. De bmw een 530i.

De audi valt denk ik maar af als die minder rijcomfort heeft en toch hetzelfde mag trekken als de bmw.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:34

Grappig,wij zijn juist voor een heel Basic auto gegaan die wel heel goed kan trekken.Die van ons trekt 2800 kg,maar ik moet wel alles zelf bedienen.Als ik jou was ging ik dus voor de mercedes ik vind het ruim over hebben aan trekgewicht het allerbelangrijskste want dat is jou en het paard zijn veiligheid en een 4x4 is zo zalig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 15:53

Een basic auto is vaak wat harder werken en wat minder comfort en dat is voor mij een beetje lastig omdat ik wat lichamelijke problemen heb. Een auto met goed verstelbare stoelen, elektrische bediening, automaat en cruisecontrol zijn voor mij toch wel belangrijk.
Zeker op de langere afstanden kom ik anders gebroken uit de auto.

Je hebt wel gelijk dat de trekkracht heel belangrijk is. De mercedes is ook best comfortabel maar ik heb zelf niet kunnen proefrijden omdat ik net geopereerd ben aan mijn knie.

Ulaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:59

Ik vind 4x4 toch wel een pluspunt met de trailer, omdat het toch inderdaad off road meer zekerheid geeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 16:09

Daar heb je wel gelijk in. Ben meerdere malen door een trekker uit de blub getrokken met mijn bmw met achterwielaandrijving. Zeker bij eventingwedstrijden is het parkeren niet altijd op droge grond.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:34

Stomme vraag maar een 530d of een M5 Diesel is niet iets (ook qua trekvermogen)?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 22:17

Ik had de 530D en die mag 2000 kg. trekken. De mercedes mag 3.500 kg. trekken.

Vanavond bij een 530D gaan kijken. Voelde aan de ene kant vertrouwd maar was een model ouder en ik had de executive (klinkt wel een beetje als mrs. Bucket :o ). Deze had minder gadgets en een hele simpele boord computer.

Nu neigt mijn man naar de, goedkopere, BMW en ik steeds meer naar de Mercedes. De Mercedes heeft een fiscale pk minder maar ik weet niet zo goed hoe veel dat scheelt in belasting. Mercedes is in elk geval een grotere zuipschuit.

Wij komen niet boven de 2000 kg. uit als we de trailer trekken. Trailer weegt 620 kg. en heeft 1480 kg. laadvermogen. Ik denk dat de paarden samen zo'n 1200 kg. wegen.

Punt is dus wel dat ik in het dagelijks verkeer vaker aan de pomp kom te staan. Gelukkig rij ik bijna niet in de stad.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:43

Wat voor een luxe en comfort verwacht je precies? En wil je dan een nieuwe wagen of een 2ehands? Want er zijn best veel auto's die aan je beschrijving voldoen (al vind ik alles al vrij snel luxe aangezien ik in een 30 jaar oud barrel rij).

De Ssangyong Rexton vind ik persoonlijk een mooie auto, er is een uitvoering met 3500 kg trekgewicht, met een mercedes versnellingsbak ennnn allemaal leuke 'luxe' snufjes (verwarmde stoelen en spiegels enzo).

Enn als het om zuinig gaat.. de volkswagen Touareg (klinkt niet zo luxe als een mercedes, maar is een gave auto) rijdt tot 50 km/h elektrisch(bepaalde uitvoering), En is daarnaast 4wd, trekvermogen is een beetje wisselend per uitvoering maar er is er sowieso een van 3500. En de nieuwe versies hebben zoveel snufjes en knopjes dat het wel een ruimteschip lijkt, dat lijkt me luxe. En het is een Duitse auto :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 23:24

Ik zoek zeker tweedehands. Nieuw vind ik g eld weggooien maar financieel gaat dat ook gewoonweg niet op het moment. We hebben wel nieuw gehad maar de afschrijving is dan echt enorm.

De auto die jij noemt ken ik niet. De volkswagen is nog niet omhoog gekomen bij onze zoekopdrachten. Hoe het klinkt interesseert me niet maar het moet aan onze wensen voldoen en eigenlijk is de BMW X5 helemaal ideaal maar nu nog even buiten bereik.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:38

None of the above.
Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik meteen: BMW X5 3.0d Executive. Mag 2700 kg aan de haak bij max 120 kg kogeldruk.
Heb je de luxe en het motorvermogen waaraan je gewend was, en de 4WD als extra bonus.
Bedenk wel dat je aan die 4WD offroad of in de sneeuw weinig hebt als er normale wegbanden onder liggen.

Er staan er wel een aantal te koop hier in NL, vanaf ca. € 6.000,- tot € 55.000,-, dus er zit er vast wel eentje bij die in jouw budget past.

* KLIK *

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 00:54

Erikeur: die auto heeft ook mijn dikke voorkeur maar is nu niet haalbaar. Zag wel een paar interessante auto's binnen het budget op dit site maar helaas moeten die allemaal ingevoerd worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:59

audi a6 vallen best tegen met wat ze moeten kunnen trekken, ik zou het dan niet als auto kiezen voor mijn trailer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:40

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:08

Die is mooi Iris maar gaat mijn budget te boven vrees ik. Volgens onze garage zijn er nogal vaak problemen met de automaat van de mercedes. Die vervangen kost 3000 euro. Dat is toch wel een punt om mee te nemen.
Ik neig nog steeds naar de auto met de meeste trekkracht, de mercedes dus maar mijn man krijgt een steeds sterkere voorkeur voor de bmw.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:20

Ik heb ervaringen met de toyota landcruiser( die met het uiterlijk van de prado) en een disco 2.
De toyota is ook een hele fijne personenwagen al waren ze bij ons wel allebei grijs kenteken. Ik denk dat de disco wel een stuk minder zuinig is als de toyota. En wanneer er ooit de mogelijk heid in zit komt er als t aan mij ligt nog een disco 2 terug.
Ze zijn wel minder luxe dan dat jij gewend bent. Maar misschien is dan de disco 4 iets of je gaat kijken naar een Range..
Of misschien een mercedes G klasse..