Een Wajong-uitkering en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Een Wajong-uitkering en werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 16:09

Dag bokkers :)

Ik ontvang een Wajong-uitkering en heb geprobeerd een tijdje te werken.
Echter wou dit niet helemaal lukken en was het helaas ook snel weer afgelopen.
Maar dat terzijde.

Toen ik mijn jobcoach sprak vertelde zij mij dat als je een Wajong ontvangt en daarbij werkt, er financieel gezien niet op vooruit gaat. Waarom precies kon ze mij niet helemaal uitleggen.
Volgens mijn stagebegeleider had het te maken met dat mijn leeftijdsgenoten die zouden werken exact hetzelfde loon krijgen als wat ik ontvang aan Wajong. Echter is dit niet waar, gezien ik 75% van het minimumloon ontvang, gebaseerd op een 38-urige werkweek.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven?
Waarom ga je er financieel niet op vooruit als je een Wajong ontvangt?
Je mag toch (in mijn geval) zelfstandig 25% bijverdienen? Waarom krijg je deze 25% dan niet uitbetaald terwijl je hier wel voor werkt?

Alvast bedankt. :)

Shadow0

Re: Een Wajong-uitkering en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:25

Je kunt narekenen wat je verdient en aan uitkering krijgt met de rekenhulp:
Nieuwe wajong
Je zou er volgens mij wel (een beetje) op vooruit moeten gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:26

Je gaat er volgens mij altijd wel een beetje op vooruit omdat ze het natuurlijk willen stimuleren dat je zelf aan de slag gaat. Het zal alleen niet veel zijn natuurlijk. Lijkt me ook logisch :) Ik heb met een WAO uitkering ook bijverdiend en ging er ook wel een beetje op vooruit. Ik zat iets boven het minimum.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:27

Nee volgens mij ga je er idd niet op vooruit. Je uitkering wordt minder en je mag bijverdienen tot 75% meen ik.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:31

Die rekenhulp is hartstikke handig. Als je bijverdient krijg je weer een deel minder wajong maar dat is wel logisch lijkt me zo... Wat je per maand verdient krijg je dus niet bovenop je uitkering.
Het is idd zo dat juist gestimuleerd wordt om te gaan werken en je houdt er dus ook onder aan de streep echt wel aan over hoor :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:34

amyz schreef:
Het is idd zo dat juist gestimuleerd wordt om te gaan werken en je houdt er dus ook onder aan de streep echt wel aan over hoor :)

Dat klinkt logisch maar het werkte eerst niet zo. Door de sprongen in je uitkering kon je er door te werken op achteruit gaan en onder die 75% (of zelfs 70%) komen. Maar ik dacht dat dat in de nieuwe wajong was veranderd.

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:35

Zorg dat je inkomens heeeeel goed worden doorgegeven! Dit is bij mij dus niet goed gegaan...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:37

Ikkuh_Rolien schreef:
Zorg dat je inkomens heeeeel goed worden doorgegeven! Dit is bij mij dus niet goed gegaan...

Maar dat heb je toch zelf in de hand? Ik moest gewoon iedere maand netjes een formulier doorgeven met het bedrag dat ik had bijverdiend en dan werd het bij het UWV verrekend. Nooit problemen mee gehad.

Ikkuh_Rolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:38

Ik moest mijn inkomens met een wijzigingsformulier doorgeven en heb dit ook gedaan maar daar is dus iets mis mee gegaan.. Nu berekenen ze het ook bij mij aan het einde van de maand.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:39

Ik werd ook steeds opnieuw ingedeeld in een schaal, afhankelijk van hoeveel ik die maand had bijverdiend :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:59

Cayenne schreef:
Maar dat heb je toch zelf in de hand? Ik moest gewoon iedere maand netjes een formulier doorgeven met het bedrag dat ik had bijverdiend en dan werd het bij het UWV verrekend. Nooit problemen mee gehad.

Dat het bij jou helemaal goed verlopen is betekent natuurlijk niet dat je dat altijd zelf in de hand hebt. Wat dat betreft is het UWV niet heel anders dan DUO: er kunnen dingen fout gaan, en dat kan ook best bij de organisatie liggen.

Daarnaast zijn er situaties waarin het gewoon verwarrend kan zijn en is het inderdaad een goede tip om heel goed op te letten wat je precies door moet geven en wanneer. (Zo moet je doorgeven dat je werkt binnen 5 dagen nadat je begint - je loonstrookje moet je later nasturen maar daar kun je dus niet op wachten.)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 23:36

Bedankt voor de reacties.

Via de rekenhulp kwam ik er inderdaad op uit dat ik er op vooruit zou gaan. Echter blijkt dit dus niet het geval. Ook hoefde ik zelf niets door te geven aan het UWV, hier heb ik overigens ook niets over gehoord (dat het niet helemaal netjes is gegaan op de werkplek daargelaten).
Ook van mede-wajongers welke wel werken heb ik begrepen dat zij er niet op vooruit gaan.

Hierdoor is het niet heel aantrekkelijk om te gaan werken :\

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 23:37

Shadow0 schreef:
amyz schreef:

Dat klinkt logisch maar het werkte eerst niet zo. Door de sprongen in je uitkering kon je er door te werken op achteruit gaan en onder die 75% (of zelfs 70%) komen. Maar ik dacht dat dat in de nieuwe wajong was veranderd.

Een klasgenoot van mij, die in de nieuwe wajong regeling zit, is er daadwerkelijk op achteruit gegaan met veertig euro in de maand. Nu is dat natuurlijk niet veel, maar het klopt naar mijn inziens niet dat als je werkt je minder inkomen hebt. :n

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:29

Volgens mij worden de verdiensten die je met je werk verdiend van je uitkering afgehouden. Je uitkering word dus naar je loon aangevuld tot je maximale bedrag. Niet meer dan normaal lijkt mij?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:31

aardbeitje_ schreef:

Via de rekenhulp kwam ik er inderdaad op uit dat ik er op vooruit zou gaan. Echter blijkt dit dus niet het geval. Ook hoefde ik zelf niets door te geven aan het UWV, hier heb ik overigens ook niets over gehoord (dat het niet helemaal netjes is gegaan op de werkplek daargelaten).
Ook van mede-wajongers welke wel werken heb ik begrepen dat zij er niet op vooruit gaan.

Maar er ook niet op achteruit? Want weer in het arbeidsleven komen als het kan, is ook zeer zinvol en heel veel waard ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:36

aardbeitje_ schreef:

Nee, maar het is ook niet de bedoeling om werken aantrekkelijk te maken. Je moet gewoon werken voor wat je verdiend, zover en zoveel als je kan. Je krijgt nu lekker gratis geld van de overheid, van andermans belastinggeld, waar anderen voor werken. Dat jij zelf een paar uurtjes kan werken en dat in minderheid word gebracht op je Wajong, is niet meer dan logisch. Het is niet de bedoeling dat je Wajong krijgt en daarbovenop ook nog geld van je werk. Dat zou ik ook wel willen ;). Wat je werkt, word in minderheid gebracht op je uitkering. Daarom moet je het doorgeven. Echt vooruit ga je er dus niet op.

Maar ik verdien liever voor een deel mijn eigen geld, door te werken, dan op de bank te zitten en gratis geld te krijgen, terwijl ik best die paar uurtjes zelf zou kunnen werken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:37

aardbeitje_ schreef:

Je laatste zin vind ik krom; je gaat er namelijk wél op vooruit. Je neemt deel aan het arbeidsproces, hebt sociale interactie met klanten en/of collega's en hebt waarschijnlijk ook een beter gevoel voor eigenwaarde.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:41

Nee jij krijgt meer geld als je thuis blijft zitten dan dat je ervoor gaat werken...

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:47

ElineS schreef:
aardbeitje_ schreef:

Nee, maar het is ook niet de bedoeling om werken aantrekkelijk te maken. Je moet gewoon werken voor wat je verdiend, zover en zoveel als je kan. Je krijgt nu lekker gratis geld van de overheid, van andermans belastinggeld, waar anderen voor werken. Dat jij zelf een paar uurtjes kan werken en dat in minderheid word gebracht op je Wajong, is niet meer dan logisch. Het is niet de bedoeling dat je Wajong krijgt en daarbovenop ook nog geld van je werk. Dat zou ik ook wel willen ;). Wat je werkt, word in minderheid gebracht op je uitkering. Daarom moet je het doorgeven. Echt vooruit ga je er dus niet op.

Maar ik verdien liever voor een deel mijn eigen geld, door te werken, dan op de bank te zitten en gratis geld te krijgen, terwijl ik best die paar uurtjes zelf zou kunnen werken.

precies!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:50

Je gaat er op achteruit.

Ik hou zo'n 200€ minder per maand over omdat ik een klein beetje werk.

Waarom? Van de loon door je werkgever gaat véél meer belasting af.

Op papier blijf je dus bruto gelijk. Netto ga je flink achteruit.

Wat kun je terugvragen? 708€ per jaar belasting voordeel voor wajongers over je loon afgedragen belasting terug.

Maar de situatie is dus drie keer poedersuiker.. Want je hebt je geld hard nodig per maand. Ik kan moeilijk tegen de albert heijn, de zorgverzekeraar enzovoort zeggen: jongens ff wachten.. Krijg 1 x per jaar m'n belasting terug.

:7

Ik zit dik klem..
Waar kan ik leven van 735€ per maand??

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:07

aardbeitje_ schreef:

Slechte instelling zeg. Dus jij zou alleen werken voor het geld?
Je denkt niet aan het sociale gebeuren? Het leren van nieuwe dingen? Het groeien ergens in en het gevoel hebben dat je iets nuttigs doet waar je goed in bent?

Zo kom je er wel...

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:08

Hannanas schreef:
Je gaat er op achteruit.

Ik hou zo'n 200€ minder per maand over omdat ik een klein beetje werk.

Waarom? Van de loon door je werkgever gaat véél meer belasting af.

Op papier blijf je dus bruto gelijk. Netto ga je flink achteruit.

Wat kun je terugvragen? 708€ per jaar belasting voordeel voor wajongers over je loon afgedragen belasting terug.

Maar de situatie is dus drie keer poedersuiker.. Want je hebt je geld hard nodig per maand. Ik kan moeilijk tegen de albert heijn, de zorgverzekeraar enzovoort zeggen: jongens ff wachten.. Krijg 1 x per jaar m'n belasting terug.

:7

Ik zit dik klem..
Waar kan ik leven van 735€ per maand??

Bijstand?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:10

Bijstand? Is toch 600 nog wat??
Zit ik honderd euries boven.

Drie keer kak hoor.. Ik wordt gestraft voor m'n werk.
Gelukkig ben ik super blij met m'n tijdelijke functie en heb ik n paar maandjes bij mogen tekenen. Waar ik dan ook nog geen seconde over na hoef te denken: Yes tsjakka!

Maar als je n appartement hebt.. Wordt t heel lastig om te kiezen tussen wel of niet werken.
Kun je het wel voor alle voordelen doen., maar uiteindelijk heeft je mondje ook een boterham nodig en je huis licht.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 10-02-14 16:14, in het totaal 4 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:12

@Zwerfkei: inderdaad en daarbij: die vaardigheden die je leert als je tóch werkt, zou je door een beslissing van de politiek van de ene op de andere dag zómaar hard nodig kunnen hebben, als men opeens de Wajong afschaft bijvoorbeeld...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:52

aardbeitje_ schreef:

nou nou wat een instelling, mensen als jij verpesten het voor mensen die daadwerkelijk niet "kunnen" die daardoor ook als profiteur gezien worden. :x

Kunnen gaan werken op zich is de "win" in deze! Terug in het arbeidsleven, terug ZELF geld kunnen verdienen!