Ik was het namelijk net aan het uitzoeken omdat ik wel eens lange afstanden met de trein reis en dan onderweg nog wel eens een vriendin wil bezoeken. Maar ik kwam dus tot een schokkende conclusie
Stel je gaat van Rotterdam naar Groningen, dan ben je verplicht om de kortste of snelste route te nemen (deze kan verschillen). Op deze reis zou je dan een tussenstop kunnen maken op station Utrecht om een dagje te shoppen en dan 's avonds verder te reizen naar Groningen. Mag dat?
Wat blijkt, met een papieren kaartje mag dit.
6.9 Een reis mag op elk Station op de kortste of snelste Reisroute worden onderbroken, en op dezelfde Dag weer worden voortgezet.
Bron: http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... igers-2013
Maar, met de OV-chipkaart mag dit niet.
2.2 Een rit per trein dient te worden vastgelegd, doordat u voor aanvang van de reis met uwOV-chipkaart op correcte wijze incheckt. Na beëindiging van de rit dient u op correcte wijze uit te checken. In- en uitchecken per rit is verplicht. Indien wordt afgeweken van de toegestane reisroute, dient u op het station waar de toegestane reisroute wordt verlaten, uit- en opnieuw in te checken. Indien dit niet mogelijk is, dient u uit- en opnieuw in te checken op het eerstvolgende station waar wordt overgestapt.
2.3 In aanvulling op het bepaalde in AVR-NS dient met Reizen op saldo bij NS bij het onderbreken van de reis de rit afgesloten te worden met een check-uit op het betreffende station. Bij het vervolgen van de reis dient opnieuw ingecheckt te worden. Zo bestaat bijvoorbeeld een reis die tussentijds is onderbroken uit twee ritten.
Bron: http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... _saldo.pdf
Technisch gezien kun je met een OV-chipkaart inchecken op je vertrekstation en pas uitchecken op je eindstation (inclusief tussenstop) alleen is dit dus in strijd met voorwaarde 2.3
2.7 Een check-uit dient op dezelfde dag als de check-in te worden geplaatst, dat wil zeggen tussen 00.00 uur ’s ochtends tot en met 04.00 uur de daaropvolgende dag. Als dat niet is gebeurd, is voor die dag achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs. Bij check-uit de volgende dag geldt deze handeling als check-in en zal opnieuw het instaptarief worden ingehouden
In dit voorbeeld:
Prijs Rotterdam - Groningen = 25,40
Prijs Rotterdam - Utrecht = 9,80
Prijs Utrecht - Groningen = 23,90
Reizen op een papieren kaartje kost 25,40 en reizen met de OV-chipkaart kost 33,70. Jaja, voor hetzelfde traject
Nooit geweten dat je met een OV-chipkaart dus geen tussenstop mag maken zonder uit te checken. Kortom, dit wordt dus weer papieren kaartjes kopen
Ik heb ook wel eens s'ochtends vanuit huis naar Utrecht gereist (Utrecht uitgecheckt) vervolgens moest ik hals overkop iets ophalen thuis, dus toen heb ik van Utrecht naar H'wijk gereist en wederom weer naar Utrecht en heb toen op Utrecht in en uitgecheckt .. Ja, mag niet, maar ik ga toch zeker niet weer apart inchecken als ik 1 minuut overstap heb en dan m'n trein mis
Alleen moet je wel weer terug gaan op dezelfde dag.