Een tussenstop maken tijdens een treinreis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Een tussenstop maken tijdens een treinreis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 08:52

Maakt iemand hier wel eens een treinreis met een tussenstop? :)
Ik was het namelijk net aan het uitzoeken omdat ik wel eens lange afstanden met de trein reis en dan onderweg nog wel eens een vriendin wil bezoeken. Maar ik kwam dus tot een schokkende conclusie :\

Stel je gaat van Rotterdam naar Groningen, dan ben je verplicht om de kortste of snelste route te nemen (deze kan verschillen). Op deze reis zou je dan een tussenstop kunnen maken op station Utrecht om een dagje te shoppen en dan 's avonds verder te reizen naar Groningen. Mag dat?

Wat blijkt, met een papieren kaartje mag dit.
6.9 Een reis mag op elk Station op de kortste of snelste Reisroute worden onderbroken, en op dezelfde Dag weer worden voortgezet.
Bron: http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... igers-2013

Maar, met de OV-chipkaart mag dit niet.
2.2 Een rit per trein dient te worden vastgelegd, doordat u voor aanvang van de reis met uwOV-chipkaart op correcte wijze incheckt. Na beëindiging van de rit dient u op correcte wijze uit te checken. In- en uitchecken per rit is verplicht. Indien wordt afgeweken van de toegestane reisroute, dient u op het station waar de toegestane reisroute wordt verlaten, uit- en opnieuw in te checken. Indien dit niet mogelijk is, dient u uit- en opnieuw in te checken op het eerstvolgende station waar wordt overgestapt.
2.3 In aanvulling op het bepaalde in AVR-NS dient met Reizen op saldo bij NS bij het onderbreken van de reis de rit afgesloten te worden met een check-uit op het betreffende station. Bij het vervolgen van de reis dient opnieuw ingecheckt te worden. Zo bestaat bijvoorbeeld een reis die tussentijds is onderbroken uit twee ritten.

Bron: http://www.ns.nl/binaries/content/asset ... _saldo.pdf

Technisch gezien kun je met een OV-chipkaart inchecken op je vertrekstation en pas uitchecken op je eindstation (inclusief tussenstop) alleen is dit dus in strijd met voorwaarde 2.3
2.7 Een check-uit dient op dezelfde dag als de check-in te worden geplaatst, dat wil zeggen tussen 00.00 uur ’s ochtends tot en met 04.00 uur de daaropvolgende dag. Als dat niet is gebeurd, is voor die dag achteraf alsnog sprake van een niet geldig vervoerbewijs. Bij check-uit de volgende dag geldt deze handeling als check-in en zal opnieuw het instaptarief worden ingehouden

In dit voorbeeld:
Prijs Rotterdam - Groningen = 25,40
Prijs Rotterdam - Utrecht = 9,80
Prijs Utrecht - Groningen = 23,90

Reizen op een papieren kaartje kost 25,40 en reizen met de OV-chipkaart kost 33,70. Jaja, voor hetzelfde traject 8)7

Nooit geweten dat je met een OV-chipkaart dus geen tussenstop mag maken zonder uit te checken. Kortom, dit wordt dus weer papieren kaartjes kopen :+

Polly
Moderator Algemeen

Re: Een tussenstop maken tijdens een treinreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:19

nooit geweten dat je verplicht bent de kortste route te nemen.. -O-

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:20

Polly schreef:

De kortste of de snelste :)
Vroeger had je "via" kaartjes als je een treinreis wilde maken met een tussenstop die niet op de route lag. Op die manier was dat ook nog een voordeligere optie. Die optie bestaat nu niet meer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:27

Ik heb daar nog ooit ontzettend voor op mn kop gekregen van een conducteur. Niet de kortste route. Scheelde maar een klein stukje.

Van ov chipkaarten heb ik helaas geen verstand.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:18

Polly schreef:

Dat is toch eigenlijk best wel logisch?
Stel ik wil van Eindhoven naar Den Haag dan zou ik als die regel er niet was eer ook nog even naar Nijmegen of Zwolle kunnen gaan. Dan reis je gewoon het hele land door op een kaartje.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 12:21

_Micha_ schreef:
Polly schreef:

Dat is toch eigenlijk best wel logisch?
Stel ik wil van Eindhoven naar Den Haag dan zou ik als die regel er niet was eer ook nog even naar Nijmegen of Zwolle kunnen gaan. Dan reis je gewoon het hele land door op een kaartje.

Dit vind ik inderdaad ook vrij logisch. Maar je mag wel een langere route nemen als je dan met de sneltrein kan en dit sneller is dan de kortste route met stopper.

Ik wist trouwens wel dat je geen tussenstop meer mag maken. Maar vind het wel krom

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:26

ja als je het zo bekijkt is het wel logisch vandaar dat ik het waarschijnlijk ook niet wist :P

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:48

x_spekkie_x schreef:
Polly schreef:

De kortste of de snelste :)
Vroeger had je "via" kaartjes als je een treinreis wilde maken met een tussenstop die niet op de route lag. Op die manier was dat ook nog een voordeligere optie. Die optie bestaat nu niet meer.

Een conducteur heeft mij ooit verteld dat je met een chipkaart best een omweg mocht maken. Dat geloofde ik dus niet.

Ik koop in de gevallen die jij beschrijft, dus met tussenstop, voor de zekerheid een treinkaartje.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:53

maar je mag gewoon in en uit checken...
ach.. ik ben ook van boven in nl naar rotterdam, naar almere naar boven terug... en toen met een intercitty richting groningen bij meppel eruit... conducteur melde alleen even dat ik moest opletten dat ik optijd eruit ging... en dat was een veel langere route.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 15:04

unihorses schreef:
maar je mag gewoon in en uit checken...

Natuurlijk mag je in en uitchecken, voor een tussenstop moet dat zelfs, maar het maakt je treinreis onnodig veel duurder. En dat is dus bizar, want met een treinkaartje was (en is!) dat dus niet zo.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:12

ja, maar je bent gewoon vrij om een treinkaartje te kopen hoor...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:16

Ach, er mag wel meer niet of wel :Y) Ik heb ook wel eens s'ochtends vanuit huis naar Utrecht gereist (Utrecht uitgecheckt) vervolgens moest ik hals overkop iets ophalen thuis, dus toen heb ik van Utrecht naar H'wijk gereist en wederom weer naar Utrecht en heb toen op Utrecht in en uitgecheckt .. Ja, mag niet, maar ik ga toch zeker niet weer apart inchecken als ik 1 minuut overstap heb en dan m'n trein mis :')

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:20

Ik hoorde laatst van een conducteur over een '6-uurs regel'. Je moet binnen 6 uur na inchecken weer uitgecheckt hebben. Dus stel die treinreis van Rotterdam naar Groningen duurt 2½ uur (ongeveer?), dan kun je best wel even halverwege in Utrecht uitstappen, 2 of 3 uurtjes shoppen en weer je treinrit vervolgen zonder opnieuw in en uit te checken lijkt mij. Of het mag is ten tweede, dat weet ik eigenlijk niet haha. Als je maar zorgt dat je binnen die 6 uur blijft, want anders ben je je instaptarief kwijt en dat is zonde!

Ik doe dit zelf ook wel eens namelijk. Ik reis in de weekenden van Almere naar Amersfoort Vathorst. Laatst ben ik op station Amersfoort zonder uit te checken weer uitgestapt om even in het centrum wat te halen en ben vervolgens mijn weg vervolgd. In Vathorst heb ik weer uitgecheckt. :D

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:25

Ik vraag me ook af of conducteurs als ze je ov chip controleren (ingecheckt ja/nee) of ze dan ook kunnen zien waar je bent ingecheckt en wanneer?
Want als dat niet zo is zou je natuurlijk rustig een stop kunnen maken zonder uit te checken.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:31

Yunomi schreef:
Ik vraag me ook af of conducteurs als ze je ov chip controleren (ingecheckt ja/nee) of ze dan ook kunnen zien waar je bent ingecheckt en wanneer?
Want als dat niet zo is zou je natuurlijk rustig een stop kunnen maken zonder uit te checken.

Helaas kunnen ze wel zien waar je bent ingecheckt ja en hoe laat.. Dit vond ik op de NS website:

Citaat:
De conducteur controleert met een handcomputer of u op de reisdag bent ingecheckt en of u in de juiste klasse zit. De conducteur ziet ook waar u bent ingecheckt en of u dus in de juiste trein zit.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:34

Fairytales schreef:
Yunomi schreef:

Helaas kunnen ze wel zien waar je bent ingecheckt ja en hoe laat.. Dit vond ik op de NS website:

Citaat:
De conducteur controleert met een handcomputer of u op de reisdag bent ingecheckt en of u in de juiste klasse zit. De conducteur ziet ook waar u bent ingecheckt en of u dus in de juiste trein zit.

Aah, dat is wel zuur. Dan is het papieren kaartje nog wel het makkelijkste.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:36

De juiste trein is bij mij dan vrij relatief denk ik. Want ik woon in Warmenhuizen en ga naar school in Amsterdam. Nu gaan daar twee treinen op dat traject maar goed, ik heb een ov studentenkaart en kunnen zijn lijkt mij, niet beoordelen of ik in de juiste trein zit. Ik ga ook wel eens instappen op sloterdijk, uitstappen op zaandam (primark) en dan weer instappen en door naar alkmaar. Met incheck op sloterdijk en uitcheck op alkmaar. Zaandam niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:38

Volgens mij ben je in elke denkbare situatie beter af met een papieren kaartje.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:39

Fairytales schreef:
Yunomi schreef:

Citaat:

Hoe dit dan? Vanwege eerder reisgedrag dan? Ik check elke dag op Utrecht Centraal in, maar ik reis echt met 4 verschillende treinen soms per week.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:49

Een tijd terug een aflevering van de rekenkamer over de Ov chipkaart. Een jongen had toen een 'trucje' om goedkoop te reizen, daar had je 2 Ov chipkaarten voor nodig. Hoe dit precies werkt weet ik niet meer, daarvoor moet je dan even die aflevering kijken :))

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 16:54

Marley schreef:
Een tijd terug een aflevering van de rekenkamer over de Ov chipkaart. Een jongen had toen een 'trucje' om goedkoop te reizen, daar had je 2 Ov chipkaarten voor nodig. Hoe dit precies werkt weet ik niet meer, daarvoor moet je dan even die aflevering kijken :))

Ik heb dat trucje even opgezocht en het is best wel slim. :j Alleen moet je wel weer terug gaan op dezelfde dag.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:10

Ach, zo zitten er nog wel meer dingen bij de ov kaart die vreemd zijn. Ik reis bijvoorbeeld elke dag met twee vervoerders. Koop ik een kaartje, ben ik voor heen en terug 15,20 kwijt, check ik in en uit ben ik bijna 20 euro kwijt, omdat ik dan vier keer instapgeld betaal in plaats van twee keer..

Als je echt goedkoop ver weg wil, moet je eigenlijk gewoon zo'n kruidvatkaartje halen..

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:20

friendly schreef:
De juiste trein is bij mij dan vrij relatief denk ik. Want ik woon in Warmenhuizen en ga naar school in Amsterdam. Nu gaan daar twee treinen op dat traject maar goed, ik heb een ov studentenkaart en kunnen zijn lijkt mij, niet beoordelen of ik in de juiste trein zit. Ik ga ook wel eens instappen op sloterdijk, uitstappen op zaandam (primark) en dan weer instappen en door naar alkmaar. Met incheck op sloterdijk en uitcheck op alkmaar. Zaandam niet.

en ik ga vaak van heerhugowaard naar tilburg waarbij ik soms 2 keer overstap. hoe controleren ze dan of ik in de goede trein zit? en hoe weten ze waar ik moet zijn..

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:24

Naar mijn weten staat er ook niet op een ovkaart welke start en eindbestemmingstraject je hebt dus kunnen ze alleen door te vragen erachter komen, lijkt mij, of je juist zit. Ze kunnen dan wel zien of je wel in de juiste klasse rijdt maar trein..hoe dan? Op mijn studenten ov staat nergens dat ik van warmenhuizen tot amsterdam rai MOET reizen.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 17:26

Ze bedoelen denk ik dat je bijvoorbeeld in Amsterdam heb ingecheckt en in ik zeg maar wat.. Alkmaar in de trein stapt. Dan klopt er dus iets niet, want dat kan niet. Ik zeg maar wat, ongetwijfeld kan het wel. Maar zoiets.