Woningbouw negeert uitspraak rechter, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Woningbouw negeert uitspraak rechter, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 22:58

Ik probeer om het enigzins kort te houden want het is een oneindig lang verhaal, maar ik hoop dat hier wat mensen zitten met verstand van recht want ik kan na het weekend pas weer verder met telefoneren :+

Het zit zo; 2 jaar geleden hebben wij een geschil gehad met de woningbouw over de te betalen huur, dit is voor de rechter gekomen en we zijn gedeeltelijk in het gelijk gesteld. We moesten ongeveer 1/4e betalen van wat de woningbouw in beginsel wilde hebben. Betaald en zaak afgedaan, dachten wij...
We hebben 2 jaar particulier gehuurd maar moeten hier nu uit en ik ben daardoor aan het wroeten gegaan bij de woningbouw om te zien of onze inschrijving nog compleet was enz. Na wat vreemde dingen van hun kant, die opgelost zijn, komen ze nu met de laatste smoes; er staat nog een bedrag open van de woning die we destijds hebben gehuurd >;)
Na lang aandringen zouden ze het op papier zetten en het zou dezelfde dag nog verzonden worden. Afijn, na herhaaldelijk bellen en wachten, 1,5 week later, hebben we de brief eindelijk thuis.

woningbouwvereniging schreef:
In de rechterlijke uitspraak dd. betreffende de woning .. is u slechts een deel van de huurderving en proceskosten toegerekend. Voordat wij met u een eventuele nieuwe huurrelatie aangaan, dient u ons, los van de rechterlijke uitspraak, het volledige bedrag te compenseren.

Oke dan.
Let wel, het gaat hier om een sociale woningbouwvereniging, volgens mij mogen zij helemaal niemand weigeren. En is het uberhaupt wel toegestaan een rechterlijke uitspraak te negeren? Want dat doen ze dus eigenlijk.
Ik ga in elk geval maandag weer verder hiermee, ben benieuwd waar het eindigt.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Sammie

Re: Woningbouw negeert uitspraak rechter, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:06

Erm nee dit lijkt mij niet te mogen. Maar de informatie is wel heel erg schaars natuurlijk. Zonder verder info te weten, proberen ze imo op hun kosten alsnog te krijgen. Volgens de rechter waren deze kosten niet terecht, dus hoe komen ze er dan bij dat je dat nog moet betalen :+

Je mag wel geweigerd worden (ook sociaal) als je ernstig asociaal gedrag (hebt) vertoond. Maar dat lijkt mij niet aan de orde. Mooi gevalletje voor juridisch loket en/of nieuwe wandelgang rechter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:08

Lijkt mij niet - advocaat van destijds vragen of langs het juridisch loket? Dit lijkt mij pure intimidatie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:14

Ja ze willen de kosten alsnog vergoed hebben. Voor zover ik begrijp hoeven we het niet te betalen, maar dan krijgen we dus ook geen huis aangeboden.
Er is verder niets voorgevallen qua asociaal gedrag ofzo, wij hebben destijds een woning geaccepteerd maar omdat de woningbouw daar zelf nog in aan het klussen was en wij een woning aangeboden kregen waar we wel direct in konden, hebben we deze een paar dagen later alsnog geweigerd. Dus hebben zij een rekening gestuurd voor huurderving en die was buitensporig hoog.

Maar als het gaat over ernstig asociaal gedrag, kan die sociale woningbouw beter zichzelf weigeren, je hoort hier ALLEEN maar klachten over ze. Zelfs de gemeente zei (en ik quote letterlijk):
Citaat:
Laat dat sociale er maar af.

Het punt is dat wij dus binnen een maand uit onze woning moeten en er daarom dus achteraan zitten, Ik ben inmiddels herhaaldelijk bij ze op kantoor geweest met de situatie en ik heb ze een verzoek om urgentie gestuurd (afgewezen) dus zij weten hoe het zit.
Ik heb sterk het gevoel dat ze ons gewoon geen woning willen geven en dus op deze manier tijd proberen te rekken. (want dit is de zoveelste smoes)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:18

De rijdende rechter! :D

Zijn zij de enige woningbouw in de buurt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:23

De rijdende rechter? Brrrrr := Sinds het 'een paardenhuid is voor tassen'-verhaal zou ik dat niet aanraden.

Verder denk ik inderdaad een vertragingstactiek.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:29

Laat de uitspraak van de rechter even na lezen door een jurist (of je eigen advocaat als je deze hebt).

Soms is het wel onduidelijk wie nou welke proceskosten moeten betalen en/of je de tegenpartij ook daarin tegemoet moet komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:30

Sammie schreef:
De rijdende rechter! :D

Zijn zij de enige woningbouw in de buurt?

Ja en nee, de rijdende rechter begin ik echt niet aan, ik wil dit op een fatsoenlijke manier opgelost hebben.

Brainless; volgens mij was er weinig onduidelijks aan, blijkt ook wel uit wat de woningbouw zegt.
Maar ik zal het nog ff nazoeken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:33

In dit geval is het niet onduidelijk, want ze zetten zelf in hun brief los van de gerechtelijke uitspraak. Dus de rechter zegt dat x bedrag betaald moet worden en niet y zoals de woningbouw. Woningbouw zet zelf in de brief dat ze gewoon volledig bedrag y willen hebben. En dát mag dus niet.

Als de woningbouw zo slecht aangeschreven staat is het het overwegen waard om de media op te zoeken. Kassa, rijdende rechter, voor mij part de verschrikkelijke Stegeman := Maar dat is maar net wat ts wil, natuurlijk. Kans bestaat dat ze je dan gewoon op de eeuwige wachtlijst zetten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:35

Soms wordt je veroordeeld voor het betalen van de (of een gedeelte van de) proceskosten en dan krijg je van de tegenpartij hier een berekening over (want dat verschilt per procedure... ligt aan hun advocaatkosten en die zijn vaak nog niet bekend ten tijde van de uitspraak).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:39

Ok zoals ik het nu begrijp wilde de WBV zeg eens 1000Euro hebben, de rechter oordeelde dat jullie daarvan maar 250E euro hoefde te betalen.

En nu eisen ze alsnog de overige 750E?!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 00:08

Brainless schreef:
Ok zoals ik het nu begrijp wilde de WBV zeg eens 1000Euro hebben, de rechter oordeelde dat jullie daarvan maar 250E euro hoefde te betalen.

En nu eisen ze alsnog de overige 750E?!

Wij hebben geprobeerd erover te praten destijds, woningbouw heeft het meteen doorgestuurd naar incasso en het is dus op een rechtszaak uitgelopen.
Van de 726,- moesten we 116,- te betalen en nu willen ze dus de resterende 610,- nog hebben. In de uitspraak staat ook dat elke partij zijn eigen kosten moet betalen, kosten die zij dus nu op ons willen verhalen.

Ik ben wel van plan om maandag een soort standaardbrief op te stellen en die naar de plaatselijke wethouder te sturen, kassa, radar, ombudsman en dergelijken. Zit er ook sterk over te denken om HvN en Stegeman te tippen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:17

Dus ze willen naast die 610 euro ook nog dat jullie hun advocaatkosten gaan betalen??

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:22

Als de rechter zegt dat je dat geld niet verschuldigd bent, ben je het geld niet verschuldigd.
De woningbouwvereniging mag je om die reden niet weigeren.

Wat zijn de klachtprocedures van de woningbouwvereniging?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 00:37

Sammie schreef:
Dus ze willen naast die 610 euro ook nog dat jullie hun advocaatkosten gaan betalen??

Die 610 is inclusief gemaakte kosten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 00:40

Prrrr schreef:
Als de rechter zegt dat je dat geld niet verschuldigd bent, ben je het geld niet verschuldigd.
De woningbouwvereniging mag je om die reden niet weigeren.

Wat zijn de klachtprocedures van de woningbouwvereniging?

Ik weet het niet, maar gezien de hele mentaliteit daar, denk ik niet dat het zin heeft een klacht bij hen in te dienen.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:43

nee hun kunnen bij de rechtbank een hoger beroep aan vragen binnen zoveel tijd, maar die is na 2 jaar ruim verstreken.
en dus mogen ze dit nu niet als nog vragen/ eisen voor ze jullie een nieuwe woning geven.
ik zou hier mee dus even naar je advocaat gaan.

een klacht bij hun indienen zie ik niet als heel nuttig, maar je kan het altijd proberen.
geef hier in ook duidelijk aan, dat hun niet alsnog die kosten mogen gaan vragen/eisen. omdat de rechter het zo beslist heeft

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 01:08

Het is niet dat ik een fles advocaat(en) in de kast heb staan :+
Maar ik ga maandag weer ff bellen met juridisch loket of raad en recht ofzo.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:12

De volgende stap na een klacht bij de wbv is een klacht bij de gemeente. Maar die gaan niks doen als je niet eerst geklaagd hebt bij de gemeente... Ik zou sowieso eens langs het juridisch loket gaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:19

jeetje leuke actie , sterkte ermee.

wat betreft de spoedaanvraag, daar zitten wel veel regels aan. dat zou dus wel kunnen kloppendat je geen voorrang krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 01:40

Urgentieregelingen verschillen per woningbouw, hier is het zo dat ze het alleen doen als het hun uitkomt of als de politie om medewerking vraagt.
Maar dat is ook niet meer aan de orde, we krijgen nu gewoon geen woning als dit niet betaald is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 07:36

Of het terecht is of niet weet ik niet. Wat ik wel denk is, dat als jij nog maar 1 maand hebt om andere woningruimte te zoeken, dit een lastig verhaal gaat worden. Want als jij eerst overal moet gaan klagen en bezwaar maken is die maand rap om.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 08:00

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Dan is het verstandig om hen in te schakelen. Daarnaast moet je je gaan oriënteren op een woning buiten de betreffende wbv om, anders heb je aan het einde vd maandeen groot probleem

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:20

Liggen de woningen bij jullie zo voor het oprapen dat je binnen een maand een woning hebt dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 10:35

anneliesdj schreef:
Ik weet het niet, maar gezien de hele mentaliteit daar, denk ik niet dat het zin heeft een klacht bij hen in te dienen.

Dat soort klachten dien je (vaak) niet in omdat je dan ineens wel gelijk krijgt, maar omdat het de eerste stap is. Daarna kun je namelijk zeggen: kijk, wij hebben netjes de procedure gevolgd en zij willen niet meewerken.