6 uur tussenuur, moet ik nog steeds gewoon naar school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tina12345

6 uur tussenuur, moet ik nog steeds gewoon naar school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:00

Ik heb maandag een uur les, dan 3 tussenuren, een uur les, opnieuw 3 tussenuren en dan nog een uur les. Tijdens de tussenuren mag ik het schoolterrein niet verlaten. Ik zit dus 6 uur lang in de kantine! Natuurlijk kan ik mijn tijd veel beter besteden sinds mijn meeste huiswerk momenteel verslagen zijn en dus op de computer gemaakt moeten worden.
Ik vroeg me af of het nu nog steeds verplicht is om maar school te gaan. Met een beetje pech heb ik zelfs 1 uur les, 7 tussenuren achter elkaar en dan nog 1 uurtje les. (Omdat een van de uren bijles is en ieder moment kan uitvallen.)
Ik zit in klas 4 VMBO, weet iemand of ik alsnog naar school moet komen?
Alvast bedankt!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:03

Ik kan me iets herinneren van vroeger dat als je meer dan 3 tussenuren had, de lessen erna kwamen te vervallen. Maar dat kan ook iets zijn wat ik zelf had verzonnen toen. :')
No way dat ik op school was gebleven. Een uurtje les en lekker naar huis. Maar dat is niet echt een pedagogisch verantwoord antwoord. Ahum, ik zou gewoon je boeken pakken en je huiswerk gaan maken en gaan leren.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:04

Ja dat moet. Ga in je eerste tussenuur met een vriendelijk gezicht naar de docent, leg je verhaal uit, vraag of hij wat gaat behandelen wat belangrijk is. Zo nee: vraag of je mag werken, dit laten zien en dan niet hoeft te komen. Zo ja: kan je dan niet bij een ander cluster aansluiten.

Ga opzoek naar oplossingen ipv naar de vraag of je wel of niet moet ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:05

Die regel was er bij ons ook Suzanne, of wellicht ook zelf verzonnen, ook een optie :+
Kan er niet overlegd worden met een mentor of coördinator?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:05

Ik weet niet percies wat bij ons toen de regels waren. Wij probeerde met de klas altijd te regelen dat een van de andere uren kon opschuiven zodat wij vroeg klaar waren en niet hoefde te wachten. Lukte niet altijd maar mijn ervaring is wel dat leraren wel mee dachten of het mogelijk was.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:06

Scheelt dat wij gewoon weg mochten tussendoor, maar als dat niet mag zou ik met de roostermaker gaan praten, zeker als dit iedere week voor zou komen.
Bij ons was het zo dat als we meer dan 4 tussenuren achter elkaar hadden dan hoefden we de lessen erna niet te komen.
Dit kwam echter sporadisch voor door bijv. 3 tussenuren en dan een uitval uur(ja 3 tussenuren waren volkomen normaal helaas).

Hebben jullie niet iets van een mediatheek waar je kan zitten voor die verslagen? Heb je die ook ineens af :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:07

Wat ik zou doen: eerste uur heen en daarna naar huis maar...
Wat je hoort te doen: door de zure appel heen bijten en toch al je lessen volgen.
Je zou evt kunnen vragen of je weg mag blijven als je na dat eerste uur huiswerk (wat hij in de les behandelen wilt) maakt en dat even laat zien.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:08

Pff nou mijn moeder zou me ziek melden :')

RusselNuwell

Re: 6 uur tussenuur, moet ik nog steeds gewoon naar school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:10

De meeste scholen hebben hier regels voor, maar dat is aan de school zelf. In principe als ze die regels niet hebben ben je gewoon verplicht. Leraren zijn ook gewoon menselijk en die snappen ook wel dat jij liever wat anders doet, meestal is er echt wel wat te leren.

En heel eerlijk, nee, op zo'n dag was ik heel toevallig net ziek geweest.

KingYasFenn

het is verbonden aan je schoolregels..

sommige scholen vervalt een de les dan inderdaad
sommige niet.
sommige kan je een oplossing doen door het werk dat je moet doen voor dat uur thuis te doen en later te laten zien etc.
maar er vanuit gaan dat je dan gewoon niet hoeft te gaan is wel een erg luie instelling en ik zal er niet vanuit gaan..

wil je weten hoe het bij jou op school is? navragen :)
(het is geen wettelijk vastgelegd iets dat jij dat wel/niet mag)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 31-01-14 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Ik geloof nooit dat die regel door de school zelf bedacht is, zo was het bij mij in ieder geval niet :+ ... Ik probeerde als docent echt mee te denken, maar in een eindexamenklas moet je al veel stof behandelen in korte tijd dus ja.... soms heeft een leerling pech....

Oh en als docent zou ik degene die het skippen dubbel zo hard laten terug komen.... het hoort nou eenmaal bij school
Dat je soms dingen moet doen die niet leuk zijn, het is net het echte leven :')

BigOne

Is dit een standaard rooster, zo ja, dan vragen of er aanpassingen gemaakt kunnen worden, thuis werken, online contact met de docent, schuiven met de uren. Moet je ver reizen anders kun je tussendoor naar huis en anders, als het alleen voor maandag is, je mam heel lief aankijken en ziek laten melden. Laatste ben ik geen voorstander van, absoluut niet maar zelfs ik heb het wel eens gedaan, kids moesten echt ver reizen en twee uur fietsen voor één uur les vond ik zelfs van de zotte.

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:13

Je mag niet van het schoolterrein af. Maar zouden ze het niet goed vinden als je in die tussenuren naar huis gaat en dan voor de les weer terug komt? Ik weet niet hoe ver je van je school af woont, maar als je dichtbij woont zou dat toch moeten kunnen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:15

Ik zou gewoon thuis blijven(ziekmelden). Of je moet echt gewoon veel werk mee naar school nemen zodat je daar alles af kan maken.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:16

Jep, want je bent leerplichtig. Lekker wat chillen in de kantine en huiswerk maken dus.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:17

Tussenuren, ideaal om boeken te lezen, heerlijk!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:18

Volgens mij was dat bij ons inderdaad zo dat je niet zo ontzettend veel tussenuren hoefde uit te zitten, en ook viel er wel eens iets te regelen door aan te schuiven bij een andere klas / je te melden in 1 van de tussenuren. Ook zou je kunnen proberen met een van de docenten te regelen dat je ergens op de computer mag werken. (Voor 6 uur is dat nog steeds erg veel, maar als je les, vervangend uur van het laatste uur, 2 uur computer en dan bijles hebt is dat wel een prima oplossing natuurlijk.)

Maar ik zelf heb het risico wel eens genomen. Ik was echt geen spijbelaar, maar er waren een paar keer dat het mij te ver ging. Had ik terug moeten komen had ik dat overigens wel gedaan, maar dat was uiteindelijk niet zo.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:19

Nustice schreef:
Je mag niet van het schoolterrein af. Maar zouden ze het niet goed vinden als je in die tussenuren naar huis gaat en dan voor de les weer terug komt? Ik weet niet hoe ver je van je school af woont, maar als je dichtbij woont zou dat toch moeten kunnen.

Probleem is dat de school in zekere zin tijdens lestijd verantwoordelijk is voor haar leerlingen. Stel er gebeurt wat tijdens schooltijd, kan de school hiervoor aansprakelijk worden gesteld.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:20

1x aan de hand gehad dat wij 7 u studie hadden om het 8ste u lo te hebben :D

Toen naar de directrice gegaan en zij vond dat we ziek uitzagen naar huis mochten gaan maar wel attest binnen brengen van ziekte

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:21

Bij ons was het zo dat je als je meer dan 2 uur tussenuur had je ook naar huis mocht tussendoor, de les ging dan wel gewoon door maar je hoefde dus niet verplicht al die uren te gaan niksen op school. Staat hierover niets in het reglement, ik zou het persoonlijk eigenlijk van de zotte vinden als je verplicht 7 uur op school moet zijn terwijl je in die 7 uur geen lessen hebt..

Is er trouwens niet gewoon een studielokaal met computers oid waar je wel kan werken?

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:21

Voor ik weet moet je dan gewoon naar school.

Maar wanneer ik dat zou hebben bleef ik lekker thuis, of ging ik naar de eerste lessen en dan naar huis en bleef ik thuis.
Heb betere dingen te doen dan duizende tussenuren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:26

goh ik bleef nooit op school met zoveel tussen uur := of kwam gewoon niet naar school al zou ik dat weten...

als ik al 3 uur tussen uur ging ik altijd de stad in winkelen om daarna nog ff naar school te gaan dat laatste uurtje

maar je bent het volgens mij wel verplicht

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:55

Wij mochten goddank wel het terrein af dus tussenuren waren bij mooi weer ideaal voor lekker op het bankje voor het bejaardentehuis in het zonnetje "hangen" met die of gene. Bij slecht weer gingen we bij de Hema in het winkelcentrum koffie drinken OF film kijken in een van de spreekhokken :) Maar 6 tussenuren op een dag is wel echt niet tof, dat begrijp ik helemaal. De optie van ruitje vind ik echt de beste, ga praten met je docenten van het middelste en laatste lesuur. Had je wellicht nog beter vandáág al gedaan, maar dat is achteraf :P Misschien valt er wat te regelen. Ik weet dat docenten het zelf ook niet fijn vinden, een klas na 3 tussenuren is niet gezellig :')

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:56

Ik weet niet of jullie school E uren maakt? dan kan je dat evt doen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:53

Wat raar dat je niet gewoon van het terrein af mag zeg!
Ik ga dan naar huis en mensen die wat verder weg wonen gaan bijvoorbeeld even de stad in.
Maar aangezien dat geen optie voor je is denk ik dat je je gewoon moet proberen te vermaken op school idd..
Hier op school is soms iets mogelijk in overleg maar anders is het gewoon wachten..