Weet iemand hoe dit zit? Huurbaas komt onaangekondigd langs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Weet iemand hoe dit zit? Huurbaas komt onaangekondigd langs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:44

Hallo bokkers,

Namens mij en medehuurders een vraagje:

Mag een huurbaas zichzelf binnen laten, onaangekondigd, wanneer hij in het huis niet meer dan 1 opslagkamer zelf in gebruik heeft?
Huurbaas wilt renoveren, maar komt onaangekondigd langs, heb hem nu al 2maal gevraagd of hij vantevoren even een belletje wilt doen ivm de hond. Huurbaas geeft hieraan geen gehoor en geeft aan dat dit zijn eigen verantwoordelijkheid is (hond is waaks).

Nu vind ik het geen enkel probleem dat hij langs komt, maar zou het graag willen weten vantevoren en het liefst nog de deur voor hem open doen ipv dat hij ineens binnen staat.

Let wel: hij komt niet zomaar onaangekondigd mijn kamer binnen, het gaat dus om gemeenschappelijke ruimtes.

Wat zijn hierin mijn rechten?

Anoniem

Re: Weet iemand hoe dit zit? Huurbaas komt onaangekondigd langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:45

Als het om gemeenschappelijke rechten gaat heb je denk ik er niet heel veel om tegenin te brengen... Als de hond waaks is, hond in de prive ruimtes houden zodat de hond en huisbaas elkaar niet in de weg kunnen lopen?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:47

Ja maar ze weet niet wanneer de huisbaas komt, dus hond opsluiten elke dag, de hele dag omdat de huisbaas binnen kan komen vind ik ook een beetje overdreven.
Verder gemeenschappelijke ruimtes mag hij zo binnen, zeker omdat hij ook een opslagruimte heeft in het huis. Zou gek zijn als hij daar niet gewoon bij kan.
Snap wel dat je liever hebt dat hij even een belletje doet trouwens, maar goed..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:47

De hond loopt ook niet los in het huis, wel soms in de tuin. Maar daarnaast vind ik het gewoon vervelend dat mijn huurbaas dus op elk gegeven moment ineens binnen kan staan. Ik loop ook wel eens 'niet kuis' over de gang. Ik heb nu de benedenverdieping tijdelijk voor mezelf, mijn huurbaas woont er niet, heeft slechts 1 kamer voor zichzelf die hij gebruikt als opslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:48

Maar het blijven gemeenschappelijke ruimtes, ook de gang dus blijkbaar. Alternatief is dan het gehele pand huren of dus ook de gemeenschappelijke ruimtes huren, dat is het nadeel van een huisbaas hebben die zelf een kamer in gebruik heeft.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:50

Ik dacht dat ook voor gemeenschappelijke ruimtes de huurbaas alleen voor onderhoud binnen mocht komen en dus ook zichzelf niet binnen mag laten, gezien dit op afspraak gaat?

Of zijn al die rechten weg omdat hij een opslagkamertje heeft?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:52

Bij ons moeten ze wel aanbellen maar doe ze het ook nooit, dus volgens mij is dat gewoon huisbaas eigen (uiteraard gaat het dan om de gemeenschappelijke ruimtes).

Als hij zelf ook een kamer heeft in het huis denk ik dat hij sowieso niet verplicht is om aan te bellen? Als iemand anders die kamer zou huren zou hij immers ook niet aan hoeven bellen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:53

Nouja, hij gaat toch beginnen aan renovatie? Dat is dan toch ook onderhoud?

Johanna59

Het zou netter zijn, als hij van te voren even belde.

MarliesV

Als het goed is kan je alles terug vinden in je huurcontract.

Staat hier niets over in?

Aangezien hij ook een opslagkamer heeft daar kan ik mij voorstellen dat hij er gewoon in mag. Anders zegt hij toch gewoon dat hij voor dat kamertje komt.

Hond is waaks zeg je, bijt deze ook? Of is het alleen aanslaan, dan zie ik daar het probleem niet zo in eerlijk gezegd.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:55

Heb je een contract?
Staat daar iets over in?

Maar het is een herkenbaar probleem.
Toen mijn man nog alleen woonde, en ik 'gezellig' even langskwam en we lekker op bed 'lagen' stond zijn huurbaas ook ineens in zijn woonkamer. Er waren daar geen gemeenschappelijke ruimtes, hij stond dus echt in zijn studio binnen. Niet leuk maar hij schrok wel net zo hard als wij...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:56

chelle_dora schreef:

Jep, maar dat kan dus ook prima onder afspraak lijkt mij. Mijn vraag is dan ook alleen of juridisch gezien hij zomaar binnen mag lopen, zonder afspraak, alleen omdat hij een kamer als opslag gebruikt?

Ik zou de algemene bepalingen huurovereenkomst er eens op na moeten slaan, maar verder staat er niks over in.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:58

Ik denk omdat hij die opslagkamer heeft dat je echt pech hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:01

Sassol schreef:
chelle_dora schreef:

Jep, maar dat kan dus ook prima onder afspraak lijkt mij. Mijn vraag is dan ook alleen of juridisch gezien hij zomaar binnen mag lopen, zonder afspraak, alleen omdat hij een kamer als opslag gebruikt?

Ik zou de algemene bepalingen huurovereenkomst er eens op na moeten slaan, maar verder staat er niks over in.

Omdat je dit zei:
"Ik dacht dat ook voor gemeenschappelijke ruimtes de huurbaas alleen voor onderhoud binnen mocht komen."
Dacht ik; renovatie is ook onderhoud en zal jou ook ten goede komen denk ik zo.

Maar inderdaad; stel een ander huurt de kamer, moet die dan ook bij jou aanbellen omdat jij soms 'onkuis' door een gemeenschappelijke ruimte loopt? Een badjas is zo aangetrokken lijkt me.

Even krom gezegd; jij huurt enkele ruimtes van hem; en die ruimtes blijft hij uit, dus volgens mij houdt hij zich dan netjes aan de regels. Hier komt er ook wel eens een klusjesman of de huisbaas even kijken of het nog goed gaat i.v.m lekkage naar beneden, dus dat word soms in de gaten gehouden. Word eerst netjes door het huis heen gebruld dat ze er zijn en dan heb ik nog de tijd om de kamer even dicht te doen als ik nog aan het omkleden ben.

Je kan het hem netjes vragen, maar ik denk niet dat je het kan eisen, hij blijft immers uit de prive ruimtes (gehuurde ruimte)

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:14

Doordat hij die opslagruimte heeft trek jij aan het korste aan. Het pand is van hem, en 1 specifieke ruimte ook (opslag). Daar heeft hij altijd toegang tot. Met het bezoeken van de opslag heeft hij automatisch ook toestemming voor het huis. Hij hoeft dus niet vooraf aan te kondigen dat hij komt in dit geval lijkt mij.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:42

Storm schreef:
Heb je een contract?
Staat daar iets over in?

Maar het is een herkenbaar probleem.
Toen mijn man nog alleen woonde, en ik 'gezellig' even langskwam en we lekker op bed 'lagen' stond zijn huurbaas ook ineens in zijn woonkamer. Er waren daar geen gemeenschappelijke ruimtes, hij stond dus echt in zijn studio binnen. Niet leuk maar hij schrok wel net zo hard als wij...

Goede tip. Hierna zal hij het nooit meer gedaan hebben hahaha :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:15

Gemeenschappelijke ruimtes lijkt t toverwoord. En een badjas dus..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:18

Volgens mij mag hij ook niet zonder toestemming in de gemeenschappelijke ruimtes komen als hij dat niet aankondigt. Lees je contract er eens op na, daar moet het in staan.

Een huisgenoot heeft ook wel eens meegemaakt dat de huisbaas 's morgens ineens in haar slaapkamer stond. Zij heeft er niks van gezegd, maar ik was toch flink uitgevallen als hij gewoon mijn kamer binnendendert als ik nog in bed lig.

En je kunt toch ook wel eens van een (gezamenlijke) douche in pyjama naar je kamer lopen? Dan hoef ik ook niet mijn huurbaas tegen het lijf te lopen..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 23:32

Als hij de 'huurder' is van die andere ruimte en dus medehuurder van de gezamelijke ruimte lijkt het mij dat hij daar gewoon mag komen. T wordt een ander verhaal als die ruimte ook aan een derde wordt verhuurd.

Zeker weten is contract nalezen en,jurifoon bellen. :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:12

Ik denk dat hier wel regels voor zijn, heb het de afgelopen tijd op school tijdens recht over huurovereenkomsten gehad en het staat me wel bij dat wanneer een verhuurder een ruimte/huis verhuurt, het wel de 'regel' is om de huurder van het huis vol woongenot te bieden, waaronder dus ook privacy. Daaronder wordt dus niet verstaan het onaangekondigd binnenlopen van het verhuurde huis door verhuurder zelf.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:26

Maar hij is niet alleen verhuurder, maar ook huurder vanwege de opslagkamer die hij "huurt".
Ik vrees dus dat hij daar mag komen wanneer hij wil.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:36

Als hij de gemeenschappelijke ruimte moet betreden om in een eigen kamer te komen,dan mag hij daar gewoon komen.Waar hij absoluut geen toestemming voor heeft is jouw kamer betreden of andere verhuurde ruimtes.

Maar kijk inderdaad even voor de zekerheid wat er in je contract staat.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:37

Ohw zo! :+ Haha verkeerd gelezen sorry