Low budget tuinieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Low budget tuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 20:20

Sinds kort heb ik een nieuw huisje en jawel met een tuin, dusdanig dat die groter is dan het huisje zelf :+
Nu heb ik alleen ontzettend veel binnen moeten opknappen dat er vrijwel niets meer over is voor de tuin, en laat die nu net gebruikt zijn als wietkwekerij -O-
Er staan 2 gigantische zwarte elzen in, 3 kleine elzen, 3 dennen en een kerstboom van ruim 8 meter :7
De kerstboom kan ik er wel uit slopen en de kleine elzen ook maar met de dennen en grote elzen zal ik mee moeten leren leven.
Gelukkig is het grotendeels betegeld en staat er wel 1 hele hortensia, wat er verder stond kunnen jullie wel raden :+

Al met al ben ik nu alvast aan het kijken naar hoe ik er met zo min mogelijk geld toch wat leuks van kan maken.
Ik wil iig van pallethout wat ''bakken'' maken als kruiden/moestuin maar dan houd ik nog een zee van ruimte over en wil wel wat groens hebben staan.

Ben nu heel erg benieuwd of jullie tips hebben om zonder al te veel te spenderen toch leuke planten en bloemen in de tuin te hebben. Hou overigens wel van netjes en strak, bijv. een zakje gemengd bloemzaad uitstrooien is niet echt iets wat mijn voorkeur heeft :+
Helaas is het nu te donker voor een foto maar als het helpt kan ik er morgen wel 1 maken :)

zigranta

Re: Low budget tuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:23

Marktplaats in de gaten houden ,worden vaak zat spullen en planten aangeboden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:26

Als het grootste gedeelte betegeld is dan kun je misschien nog een paar extra bakken maken. Zet er wielen onder en je kunt je tuin steeds anders inrichten. Lidl heeft trouwens pakketjes met groente/fruit en bloemen voor heel weinig, 89 cent ofzo. Kun je mooi voor de bakken gebruiken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:27

Vaak kan je via vrienden of familie wel stekjes krijgen van vaste planten in het voorjaar. Bv Hemelsleutel is erg makkelijk te stekken.

Op die manier heb ik grotendeels mijn tuin ingericht.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 21:02

Oh wat stom zeg, nooit aan marktplaats gedacht!
Meteen even gekeken en er biedt iemand aan om gratis o.a. elzen te kappen voor het hout, even checken of dat zonder vergunning mag, zo ja heb ik daar al een mooie oplossing voor :):)

Ik betwijfel of het hout van pallets wel sterk genoeg is om zoveel gewicht te dragen als ik de onderkant dicht maak. Ik bedoelde meer bakken als in omranding waardoor ik het wat kan ophogen.

Vrienden en familie hebben geen groene vingers of geen tuin :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:58

Ik wil vandaag mijn vlinderstruikje gaan stekken.. Die geven hetzelfde jaar dan nog bloemen. Een makkelijke en goedkope manier van vermeerderen! Ik neem aan dat dat ook met hortensia's kan.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:04

Heb je fanatieke tuinliefhebbers in je familie en vriendenkring? Vraag ze om stekjes of een klein polletje van hun grote planten. Je moet dan even geduld hebben maar het jaar erop doet het het vaak al goed. Van het voorjaar kun je weer groenten/kruiden planten kopen. Tomaten groeien goed en snel en kosten als je ze klein aanschaft bijna niets. Daar heb je dan de hele zomer lol van.
Edit: lees net dat familie en vrienden geen groene vingers hebben. Als ze wel een tuin met planten hebben kan je natuurlijk alsnog op strooptocht :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:07

Oh klinkt wel leuk je tuin! , je kan het hout van de gekapte bomen ook gebruiken . Heb je een stam maak hem korter pootjes eronder en een zitting eruit zagen in het midden XD. Ik volg je op dit project hihi

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:27

Hortensia's stekken is een hele moeilijke onderneming.

Maar er zijn genoeg planten waarmee het wel kan. Misschien de buren bv eens vragen mochten die een flinke tuin hebben. Hemelsleutel heb ik al genoemd, maar bv laurier, tijm, veel bodembedekkers, seringen, hosta's ed zijn prima te stekken.
Daarvan zijn vaak binnen een jaar de stekken net zo groot als een 'standaard' plant die je koopt bij de tuincentra.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:05

stekken inderdaad, bij familie vrienden en kennissen vragen of zij nog iets hebben.

op marktplaats is vaak tuinhout en tegels voor weinig of gratis af te halen.

verder ben ik groot fan van de uitverkoopbakken in de tuincentra, deze hebben vaak gezonde planten maar die zijn net uitgebloeid en worden daarna met korting verkocht. Je moet dan alleen een jaartje wachten op bloemen.

Wat ik je wel kan adviseren om een plan voor de hele tuin te (laten) maken en daar naar toe te werken anders wordt het een rommeltje qua inrichting en beplanting.
Ik heb destijds voor €100 een tuinplan laten maken (bijv intratuin heeft deze service ook) door een tuinarchitect. Ze maken dan een ontwerp en je kan hier dan zelf invulling aan geven. Op deze manier kan je elke keer een hoekje aanpakken maar het blijft/wordt dan een geheel en je houdt de kosten zelf in de hand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:10

Stekjes vragen of informeren of mensen de tuin op gaan ruimen, dan mikken ze vaak de helft van hun planten eruit of ze gaan grote pollen delen :P
Wil je toch naar een 'winkel' dan kun je beter inkopen bij kwekers dan bij zaken als de Intratuin of Groenrijk. Ik kan hier bij de boomkweker bijv. struiken kopen voor 5 Euro die bij de Groenrijk rond de 18 Euro zitten en het is nog betere kwaliteit ook!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:12

Er zijn tegenwoordig steeds meer budget tuincentra, waar je goede planten kunt kopen voor een fractie van wat het bij de Intratuin kost. Hier in de omgeving hebben we de plantenhal http://www.deplantenhal.nl maar er zit vast iets vergelijkbaars in jouw regio.

Verder kijken of je planten rechtstreeks bij de kweker kunt kopen. Dit scheelt ook behoorlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:15

De Welkoop biedt op dit moment dozen met bloemzaden inclusief grondverbeteraar aan. Per doos 10 euro voor 10 m2 bloemen. Een versie met bijen/vlinderbloemen, een versie met geurende bloemen en nog een versie. Gemengd 1-jarig en meerjarig. Eventueel meng je ook nog met graszaad, en je hebt een bloeiende bloemenwei waar je voorlopig geen werk aan hebt. Eind van het seizoen het gras maaien, en klaar.

Weet je helemaal nog niet wat je wilt, zaai dan in ieder geval gras in alle grond die braak ligt. 1x per week grasmaaien is een stuk fijner dan een onkruidwoestijn moeten wieden...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-01-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:16

Stoeptegels kun je vaak gratis afhalen. Deze in stukken slaan en dan kun je met de breekranden naar voren door te stapelen leuke bakken of borderranden bouwen.
Stekken werkt inderdaad mooi, van bodembedekkers kun je vaak een stuk af halen, ergens anders neerleggen en dat groeit gewoon weer door.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:40

Vraag hier anders voor hulp ;) [VT] De eetbare tuin

En via facebook zijn er ook genoeg ruil en/of weggeef groepen bij jou in de buurt te vinden. Lang leve de sociale media. Dat tuinplan vind ik een super plan! Heb je al besloten of je een 100% moestuin wilt of juist een siertuin.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:42

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:12

Firegirl schreef:
Stoeptegels kun je vaak gratis afhalen. Deze in stukken slaan en dan kun je met de breekranden naar voren door te stapelen leuke bakken of borderranden bouwen.

En daar kun je ook leuke terrassen mee maken. Stoeptegels in stukken slaan en met cement een mooie mozaïek maken.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:14

Hortensia's zijn gemakkelijk te stekken. Een stuk stengel onder een oog afsnijden, de bladeren van de stengel verwijderen en de stek in stekgrond planten. Onder glas, of onder een plastiek zakje of fles en laat maar wortel schieten.
Je kan Hortensia's ook afleggen. Buig een tak naar de grond en zet ze vast met een haak of leg er een steen op. Grond erop zodat de stengel goed bedekt is en na een jaartje of twee heb je een nieuwe plant.
Knip de stengel door en je kan de nieuwe plant verplaatsen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:01

Leuke tips weer :D
Tuinplan vind ik nogal prijzig, denk zelf liever een paar maanden er over na zodat ik dat geld aan planten e.d. kan besteden :)
Ik wil niet de hele tuin als moestuin gebruiken maar gewoon een stukje :)
Tot nu toe alleen altijd wat kruiden gehad dus eerst maar eens zien hoe het allemaal in zn werk gaat :)

Vanmiddag even foto's gemaakt
De voorkant, let aub niet op de rommel ik wacht op een afvalpas :=
Afbeelding

Afbeelding

Elsje :+
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:35

Daar kun je wel iets leuks van maken, idee om grote verrijdbare bakken te gebruiken is nog niet zo verkeerd. Heb je feest, schuif je ze aan de kant, wil je kleine hoekjes creeeren zijn ze ook handig.