Nieuwe taal leren, cursus LOI of zelfdiscipline?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LF_xx_D

Nieuwe taal leren, cursus LOI of zelfdiscipline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 02:21

Hi!

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de taalcursussen van het LOI. Als jij een nieuwe taal zou leren, zou je dan zo'n cursus doen (rond de 50 euro per maand, voor een halfjaar)?
Of zou je zelf lesboeken kopen en veel via internet doen, wat misschien rond de 60 euro of minder kost in totaal, maar waar je veel zelfdiscipline voor nodig hebt?

Het gaat mij om een taal leren in bijvoorbeeld de avonduren.. want ik snap dat je eigenlijk naar het land zelf moet om de taal écht te leren. Bij beide manieren leer je eigenlijk het spreken niet (en iets nazeggen van een cd vind ik toch echt iets anders)..
Iemand dit eens gedaan? :)

Sadira

Re: Nieuwe taal leren, cursus LOI of zelfdiscipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 02:50

Kun je niet gewoon privéles nemen van iemand? :) Ik geef zelf privéles Engels en ik merk dat heel veel mensen dat heel prettig vinden, toch die houvast van elke week iemand zien die je vooruit kan helpen en tips kan geven enzo.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:59

Loi heb je ook discipline voor nodig. Ik leer momenteel spaans via Duolingo.nl, werkt heel goed voor mij en ik krijg gelijk ook de uitspraak mee.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:03

Ik heb hier een taalcursus Zweeds van de LOI. Hier heb ik ook echt wel discipline bij nodig, niemand die me zegt dat ik iets moet doen en ik hoef niks in te leveren. Het scheelt misschien dat ik in Zweden woon en ik de taal dus wel moet leren, maar ik heb de discipline inmiddels wel, dat ik in NL woonde schoot het er vaak bij in :+
Om welke taal gaat het? Ik denk dat je het het beste leert door bijv. zo'n cursus en daarnaast (als dat mogelijk is) simpele boekjes, kranten op internet e.d. in die taal leest :) Ik luister daarnaast bijv. ook nog naar Zweedse radio enzo, dan gaat het best goed hoor!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:05

Je kan ook kijken naar Taalcursussen bij jou in de buurt. Dat leeft veel meer dan via een bandje of alleen in een boek duiken. Dan kom je elke week bij elkaar om samen de taal te leren. Vaak kost dit net zoveel als via de LOI.

Of kijk eens op google. Kom je soms ook wat tegen :))

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:08

Sammie schreef:
Je kan ook kijken naar Taalcursussen bij jou in de buurt. Dat leeft veel meer dan via een bandje of alleen in een boek duiken. Dan kom je elke week bij elkaar om samen de taal te leren. Vaak kost dit net zoveel als via de LOI.

Of kijk eens op google. Kom je soms ook wat tegen :))

Oke, ik moet toegeven. Ik heb daarnaast ook 18 weken 4 uur in de week les gehad bij een school. Misschien dat het daarom nu een stuk makkelijker gaat :')
Maar dat is nog leuk ook, samen een taal leren, stuk beter dan alleen :+

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:47

Kijk ook eens op livemocha.com Daar kun je talen oefenen met behulp van andere mensen.
Ook memrise.com is een leuke om woordjes te leren en je kunt er redelijk makkelijk contacten leggen en dus elkaar helpen.

Youtube blijft ook altijd leuk. Ik heb Zweeds en Fins geoefend door Disneyliedjes met Engelse en Zweedse/Finse ondertiteling te bekijken en te luisteren. Dingen blijven daarmee makkelijker in je hoofd hangen en je hebt gelijk hele zinnen :)

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:23

Dank voor alle tips! Het praten is sowieso wel makkelijk (gratis) te oefenen door naar georganiseerde taaluitwisselingen te gaan, al is priveles ook een goed idee lijkt me. :) Leer je wel meer van dan zelfstudie. Filmpjes op youtube is ook een leuk!

Ik twijfel nog welke taal. Ik twijfel tussen Frans, of Arabisch of Chinees (die laatste twee lijken me dan wel weer een mooie uitdaging) en ik wil het liefst één taal tegelijk leren en geen twee. :+ Arabisch trekt me wel, alleen zou ik later nooit emigreren naar een Arabisch land al vind ik de cultuur wel interessant. Chinees kan dan weer voordelig zijn ivm de economie enzo, maar trekt me minder en ik zou ook niet snel in China gaan wonen (Frankrijk dan misschien weer wel).

@Iselda hoelang ben jij al bezig met Zweeds? :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:15

Ik deed een poging tot dat ik nog in NL woonde, maar ik kwam geloof ik niet verder dan les 3 ofzo (van de 20), dus denk dat je dat niet mee kan tellen haha.
Ik ben in augustus hier gekomen en ben toen weer helemaal opnieuw begonnen met de LOI cursus, dus nu 5 maandjes :)

Edit: Chinees of Arabisch, lijkt me lastig!
Ik geloof dat er nog een topic is op bokt over Chinees leren? Kwam ik geloof ik vandaag tegen. Of was jij dat toevallig ook ? :Y)

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 03:04

Ah! In het land zelf moet je wel, dat scheelt ja. Ja Arabisch of Chinees lijkt me zeker lastig, maar als ik nu 'vroeg' begin zou het fijn zijn als ik over een paar jaar een foutloze zin kan zeggen, haha! Nee ik was het niet in het topic, wist niet dat het topic er was over Chinees leren. Thanks voor de tip! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 03:08

Een van de makkelijke manieren om een taal te leren is songteksten uit je hoofd te leren. Maar dan hangt het ook nog af van de taal die je wilt leren, want met een taal alleen ben je er niet. Op het moment dat je een taal beheerst komt er ook nog het aspect van de cultuur van een land bij kijken.

Dus welke taal wil je leren en is de cultuur van dat land zoveel anders dan wat we in Nederland-Europa te zien krijgen?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:28

Ik ga binnenkort ook een talencursus doen, waarschijnlijk via de UvA. Dat is dan 2,5 uur les per week. Veel universiteiten bieden taallessen, daar hoef je ook geen student voor te zijn trouwens. Ik ben benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:31

Mavelle schreef:
Loi heb je ook discipline voor nodig. Ik leer momenteel spaans via Duolingo.nl, werkt heel goed voor mij en ik krijg gelijk ook de uitspraak mee.

Ik doe precies hetzelfde! Deze site is prettig, overzichtelijk en de spraak wordt inderdaad gelijk meegenomen. De site is overigens ook nog gratis en je leert vanuit het Engels.