Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

no--a schreef:Ik vind het persoonlijk vooral vervelend omdat het nu nog moeilijker in te schatten wordt; zien of iemand 16 is of niet is redelijk te doen en iemand van 18 pik ik er vaak ook zo uit. Maar ik moet nu om legitimatie vragen tot 25.... Maar hoe ziet iemand van 25 er uit? Ik vind t maar lastig![]()
Verder sta ik wel achter de nieuwe wet. Weet niet precies hoe jij 'overrulen van ouderlijk gezeg' bedoelt?
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat het de 16 jarigen lastig wordt gemaakt om aan drank te komen. Zal in het begin vast niet zo gaan als gehoopt, maar ik denk dat het over een paar jaar zeker beter zal gaan.

1234 schreef:Die maatregel vind ik ook te ver gaan. Dat had ik wel gehad vorige week ofzo. Moeder was met dochter en die was duidelijk geen 18, eerder 17 ofzo. Maar die kochten wel alcohol. Maar moeder betaalde. Dan vind ik het ook niet kunnen om dan te weigeren, ookal moet t eigenlijk wel. Maar hoe weten we of het voor die jongere bestemd is :S
(ben 17)woofie schreef:no--a schreef:Ik vind het persoonlijk vooral vervelend omdat het nu nog moeilijker in te schatten wordt; zien of iemand 16 is of niet is redelijk te doen en iemand van 18 pik ik er vaak ook zo uit. Maar ik moet nu om legitimatie vragen tot 25.... Maar hoe ziet iemand van 25 er uit? Ik vind t maar lastig![]()
Verder sta ik wel achter de nieuwe wet. Weet niet precies hoe jij 'overrulen van ouderlijk gezeg' bedoelt?
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat het de 16 jarigen lastig wordt gemaakt om aan drank te komen. Zal in het begin vast niet zo gaan als gehoopt, maar ik denk dat het over een paar jaar zeker beter zal gaan.
Als een vader of moeder erbij is en de boodschappen betaald dan vind ik het niet normaal dat ik de id van het bij behorende kind moet controleren en moet weigeren om eventuele drank of sigaretten te verkopen als het kind jonger dan 18 is.
Omdat deze ouder eventueel de drank of de sigaretten aan het kind kan geven....
Ik vind deze maatregel veel te ver gaan.
Waar moet je de grens trekken? Goldwynn schreef:Het is toch zo dat als er iemand ouder dan 23 mee is, dat die gene verantwoordelijkheid draagt? Dat heeft een Cassiere ons ooit gezegd.. (ik had ID in de auto laten liggen, was 18 toen en de eigenaar van mijn bijrijdpaard kocht de drank, die is 26, uit het hoofd).. Wij kregen het toen in ieder geval wel mee..
woofie schreef:no--a schreef:Ik vind het persoonlijk vooral vervelend omdat het nu nog moeilijker in te schatten wordt; zien of iemand 16 is of niet is redelijk te doen en iemand van 18 pik ik er vaak ook zo uit. Maar ik moet nu om legitimatie vragen tot 25.... Maar hoe ziet iemand van 25 er uit? Ik vind t maar lastig![]()
Als een vader of moeder erbij is en de boodschappen betaald dan vind ik het niet normaal dat ik de id van het bij behorende kind moet controleren en moet weigeren om eventuele drank of sigaretten te verkopen als het kind jonger dan 18 is.
Omdat deze ouder eventueel de drank of de sigaretten aan het kind kan geven....
Ik vind deze maatregel veel te ver gaan.
savieralover schreef:ik vind het maar een rare regel. heb een aantal vrienden die al vanaf hun 16de drinken en roken en die nu nog net geen 18 zijn maar opeens geen bier en sigaretten meer mogen hebben. Ook komen ze de kroegen niet meer in. Nou kom ik daar eigenlijk nooit maar nadat wij gister gezellig met zijn alle uit eten waren geweest wilde we eigenlijk wel ergens gaan zitten maar ja dat kon niet want de helft mag dus de kroeg niet in -_-
woofie schreef:@44myrthe44,
Natuurlijk niet....dit geld alleen als het kind boven de 12 is....
maar dan nog, als jij als ouder het goed vind dat jouw 16 jarige thuis een biertje of een wijntje drinkt...
Mag/moet een cassière (vaak zelf ook te jong) jou dan vertellen dat dit niet mag?
Er bestaat ook nog zo iets als ouderlijk gezag toch?
woofie schreef:@44myrthe44,
Natuurlijk niet....dit geld alleen als het kind boven de 12 is....
maar dan nog, als jij als ouder het goed vind dat jouw 16 jarige thuis een biertje of een wijntje drinkt...
Mag/moet een cassière (vaak zelf ook te jong) jou dan vertellen dat dit niet mag?
Er bestaat ook nog zo iets als ouderlijk gezag toch?