Chinees leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Chinees leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:01

Hay Bokkers!

Ik roep al een tijdje dat ik echt ontzettend graag Chinees wil leren! Ik heb een talenknobbel en vind het ook echt leuk om een taal te leren en het Chinees is natuurlijk een ontzettend opkomende taal. Daarom ben ik nu een beetje internet aan het afspeuren naar vanalles over Chinees leren.

Goed, daar heb ik een begin, maar ik ben heel benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!

Ik zou graag dingen zoals dit willen weten:
- Is het een moeilijke taal om te leren?
- Hoe veel tijd per week moet je er in steken?
- Hoe heb je het aangepakt? Heb je het jezelf geleerd, online cursus, lessen? En hoe beviel dat?
Als er nog andere dingen zijn waarvan je vindt dat ik ze moet weten, graag!

Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die Chinees leren/willen leren! :D

Avis

Re: Chinees leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:04

Ik roep ook al heel lang dat ik Chinees wil leren! :)) Alleen houdt het daar een beetje op, heb niet echt een idee hoe ik het zou moeten aanpakken of zo.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:04

Chinees ben ik ook nog steeds van plan om te gaan leren, ooit, luister ook wat Chinese popmuziek, altijd leuk
als je het dan ook een beetje verstaat.
Ben al begonnen met Koreaans, het 'alfabet' ken ik al, en ook Japans aantal woorden, 'alfabet' moet ik alleen nog ff in me kop stampen.

Dus ben wel van plan ja :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:09

Leuk, in ieder geval mensen die het ook willen!
Maaikman, ik zou inderdaad ook niet weten hoe te beginnen. Vandaar dit topic ook, opzoek naar ervaringen! :D

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:12

Denk dat op het internet wel uitleg zou staan over de karakters, en waarschijnlijk ook bepaalde woorden.
Denk uitgebreidt het leren dat je dan boeken moet gaan kopen etc.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:17

Mss moet je eens beginnen met iets als dit

En daarna kan je jezelf altijd weer verbeteren, meer verdiepen in de taal e.d. En zelf op zoek gaan naar verbreding van je kennis in de Chineese taal. Maar een beetje basis lijkt me wel handig waar je iets van handvaten krijgt om te beginnen,

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:38

Rosetta stone is een ideale methode om een vreemde taal te leren. Ik heb het gebruikt om Latijn en Grieks te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:45

Ken je de website Chineasy.org?
Zij maken van alle Chinese tekens begrijpelijke tekeningetjes zodat je ze makkelijker kunt onthouden :)

Bijvoorbeeld
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen echte cursus dus, maar wel leuk om eens op rond te kijken :j

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:49

Ooit eens een introductieles gedaan, waarna je kon beslissen of je door wilde of niet.
Je gaat een keer per week naar les, de docente was een native speaker van zowel Chinees als Nederlands, wat opzich al prettig is.

Ik heb een goed gevoel voor vreemde talen, alleen Chinees was me toch een stapje te ver, maar ik wilde het ook niet graag genoeg. Er was voor mij ook geen herkenning zoals met Engels, Spaans en Duits bijvoorbeeld. Er gaat dus zeker meer tijd in zitten om het te leren.
Als je het echt wilt dan ben je al een stuk gemotiveerder om eraan te beginnen, je moet veel stampen.

Persoonlijk ben ik met dit soort dingen niet zo van de zelfstudie, vind het zelf prettig om les te krijgen van iemand die ook echt de taal en het land goed kent, waardoor je naast de taal ook andere leuke dingen te weten komt.

De bekende stok achter de deur speelt ook wel mee en natuurlijk is een klas gezelliger, maar nogmaals dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Vaak is het ook wel iets duurder dan wanneer je kiest voor een thuiscursus.

@Blijheid, dat is zeker een leuke link van Chineasy.org :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:56

Ik wil niet echt chinees leren, maar ben wel gek op talen. Probeer in mn vrije tijd wat frans en italiaans te leren met behulp van youtube filmpjes. Soms is het dan wel vertaald naar het engels, maar dat kan ik dan meestal wel goed genoeg naar het Nederlands vertalen.

Carlivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:57

Mijn broer studeert momenteel in Peking, hij is één jaar daar om Chinees te leren. Hij heeft bij zijn vorige studie, university college, ook al een beetje Chinees geleerd.

Ja het is moeilijk, jaar of 2 geleden is 'ie half jaar in China geweest. Toen hij thuiskwam was iedereen natuurlijk; 'Vertel is een verhaaltje in het chinees'. Maar zo werkt dat dus niet :') Vrees dat het met een thuiscursus nog lastiger is, dan dat je in China bent en de taal direct moet/kan toepassen.

Focus je wel op de uitspraak, je kan blijkbaar hele verkeerde dingen zeggen terwijl je het goed bedoeld. :+

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:03

Ik ben nu zo'n 2 maanden bezig met chinees leren en het valt nog niet erg mee.
Ik denk dat ik nu zo'n 80 karakters kan herkennen en schrijven, maar het valt mij nog niet mee.
Heb een talenknobbel, maar dan is dit nog wel echt een andere tak van sport.

Ik volg het echt per les. Een les duurt +/- 4 uur. Dus lekker wanneer ik tijd heb en mooi op mijn eigen tempo. Ik volg de beginnerscursus zelfstudie via het NHA.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 14:11

Ligt er ook aan welke vorm van Chinees je wilt leren, Mandarijns of Kantonees. Mijn exvriend sprak Kantonees, echter werd ik echt niet goed van alle verschillende klanken die erin zaten. Vond het vooral een vrij harde klanktaal. Ik ben zelf een tijdje bezig geweest met Japans en wil dat weer gaan oppakken, maar vind er nogal een verschil tussen zitten met zicht op vooral uitspraak en de verschillende manieren wat het allemaal kan zijn. Nu heb ik zelf verder weinig met China en trek de taal me ook niet, maar vond 't altijd vrij vervelend om aan te horen want had altijd 't idee dat ze boos waren :')

(En nu waren mijn exschoonouders dat ook eigenlijk altijd wel, maar dat terzijde)

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:31

Ik denk dat lessen volgen bij de meeste talen het beste is omdat de leerkracht je helpt met de uitspraak en ja met andere studenten kan praten. Bij Chinees lijkt mij dit extra belangrijk. Het is namelijk een tonentaal met vier verschillende tonen, wat betekent dat één klank dus meerdere betekenissen kan hebben ('ma' kan bijvoorbeeld 'mama' of 'paard' zijn). Daardoor is het belangrijk de woorden met de juiste intonatie uit te kunnen spreken. Zelf heb ik twee jaar Klassiek Chinees gehad en na die tijd had ik niet echt het gevoel al veel te kunnen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik Japans studeer en dat dit vak voor ons verplicht was, waardoor het mij minder interesseerde en we ook minder moesten kunnen dan de sinologen. De karakters op zich vallen wel mee maar het zijn er natuurlijk heel veel. In het begin lijken ze uit willekeurige streepjes te bestaan maar er zit wel degelijk een systeem achter, de verschillende elementen hangen samen met de betekenis en de uitspraak. Ook de grammatica is niet al te ingewikkeld.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:34

Mijn vader wilde, en wil nog steeds, altijd Chinees leren. Het bloed (in minamale percentages) stroomt ook door onze aderen. We zouden samen lessen gaan volgen, maar dit is helemaal gecanceled omdat er te weinig aanmeldingen waren...

Maar volgens mij is het erg leerzaam en handig!