Werken bij een Crematorium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Werken bij een Crematorium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 18:39

Misschien een rare vraag maar zijn er hier mensen die er werken?
zou iemand graag wat vragen willen stellen via een prive bericht.

Lijkt me erg mooi en dankbaar werk..

Vroeg me alleen een aantal dingen af. wie o wie kan me verder helpen?

_Micha_

Re: Werken bij een Crematorium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:50

Ik werk er niet, heb er wel eens een rondleiding gehad en daar ook wat dingen gevraagd over banen daar. Ik weet er dus wel wat vanaf. Maar dat van mij ging niet over mensen begeleiden zeg maar (de nabestaande) maar meer de grime van een overledene. Dus ik weet niet of je veel aan mij hebt :Y)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 22:43

Nou het spreekt me over algemeen heel erg aan, dan inderdaad wel met de overledene bezig zijn en mensen begeleiden naar de kamers etc.

komen er weleens zulke vacatures vrij?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:47

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:49

Ik vind het knap als iemand zoiets kan :j, stel er komt een jong iemand binnen die een ernstig ongeluk heeft gehad, die zien er niet meer eeh jofel uit. Op een foto kan ik dat prima zien zonder dat mn maag omdraait, maar in het echt?

Verder heb ik er geen ervaringen mee. Maar wel interessant wat mensen hier over kunnen vertellen.

Moet je er b.v een opleiding voor volgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:52

Ja hoor :j zou ook de grotere organisaties in de gaten houden; algemeen belang, dela, boerhaavelaan, monuta. Je kan altijd hen even bellen of er iemand is met wie je kan spreken over die baan (netwerk gesprek)

Kun je nagaan, veel kleine uitvaart organisaties werken zelfs nog met vrijwilligers!

Overigens zijn er ook vaak studenten als bv kist 'drager' (want gedragen wordt er niet vaak meer, meer kist rijders).

Ik werk er niet, maar kom ze op mijn werk vaak tegen. De afleggers, dragers en uitvaartorganisatoren. Dan heb je ook nog de catering bv.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-01-14 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:54

SecretLIN schreef:
ligt er wel aan waar je werkt in een crematorium :)

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:55

Om overledenen mensen te wassen en make-up op te doen , en de rest van de misschien niet zo'n leuke dingen ( ongeluk, zelfdoding ect.) daar heb je wel opleiding voor nodig, volgens mij duurt deze 2 jaar.

In de koffiekamer werken lijkt mij ook al dankbaar voor de nabestaanden.
Laatst bijgewerkt door silverwind op 29-01-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:55

Sammie schreef:
SecretLIN schreef:
ligt er wel aan waar je werkt in een crematorium :)

Het vermalen van de botten en vissen van sieraden en kunstzaken lijkt mij inderdaad niet al te mooi :o

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:57

Ik heb wel enige info :)

Je hoeft geen opleiding te volgen voor dit beroep ze zijn er wel. En het word vaak wel op prijs gesteld dat je de opleiding hebt. Je hebt hier volgens mij meerdere opleidingen in.

Het werk zelf is emotioneel zwaar. Je moet je goed af kunnen sluiten en je werk niet mee naar huis nemen.. Je hart breekt als er twee hommels aan je broek hangen dat je hun mama niet mee mag nemen..

Er zijn verschillende 'richtingen' van banen in de uitvaart. Je kan mobiel zijn (dus bij mensen thuis en transport) bij de uitvaartverzorger en in het crematorium zelf :) (heel beknopt uitgelegd ;) )

Verdiep je er in bel eens naar bijvoorbeeld Dela om na te gaan of je een dag mee kan lopen :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 23:02

SecretLIN schreef:
ligt er wel aan waar je werkt in een crematorium :)[/quote]

Het vermalen van de botten en vissen van sieraden en kunstzaken lijkt mij inderdaad niet al te mooi :o[/quote]

dat zou me wel lukken maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel met dankbaar werk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:07

Ja natuurlijk snap ik dat wel, ik werk zelf in een sector waarbij ik regelmatig op iemand sterfbed zit en het proces er na ook meemaak (geur van ontbinding went echter niet...) . En ja, het breekt mijn hart als een kindje hartverscheurend roept en zich op de kist stort; opa is dood!

Uitvaartzorg lijkt mij ook mooi werk, ook werk met ongelooflijk veel humor erbij.

Je kan altijd bellen voor een netwerkgesprek :) misschien wel een dag meelopen!

Mocht je geïnteresseerd zijn in het echte 'toonbaar maken' dan is dit een goede:
http://www.postmortalezorggroningen.nl/index.html

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:33

LZP -> STW