Wat zou je doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Wat zou je doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 13:33

Stel je voor: Je hebt een huurhuis, een auto, je huisdieren en daarbij al je vaste lasten.
Je werkt op dit moment op een kantoor waar je een redelijk salaris krijgt, het is een sterk bedrijf dat hoogstwaarschijnlijk niet failliet zal gaan en je hebt daar een vast contract.
Het werk vind je wel aardig maar niet super.

Je krijgt een andere baan aangeboden met ongeveer dezelfde werkzaamheden, maar dit bedrijf is startende met alle risico's van dien, je bent je vaste contract kwijt maar je krijgt wel een hoger salaris.

Wat zou je doen?

berdien85

Re: Wat zou je doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:35

In deze tijden een vast contract? Dan zou ik zeker bij het eerste bedrijf blijven..
De markt is nog niet echt betrouwbaar.. Dus stel dat het nieuwe bedrijf er heel snel weer mee ophoudt, heb je helemaal niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

Is er in deze situatie een partner in het spel met verdienste? Zo ja: doen mits je kan verwachten dat de werksfeer daar net zo prettig is als nu. Want als de werkzaamheden niet zo leuk zijn, maakt salaris niet heel veel uit maar sfeer en collega's wel.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

In deze tijd? Ik zou het niet doen zonder zekerheid.
Je zegt dat het ongeveer dezelfde werkzaamheden zijn, waarom zou je dan ergens anders gaan werken als je toch hetzelfde werk gaat doen. Ok, je verdient meer, maar daar laat je dan wel je zekerheid op een baan voor schieten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:37

Ik zou absoluut niet voor die onzekerheid kiezen!
Je weet niet of het bedrijf het gaat redden en of je er ooit een vast contract gaat krijgen. Als je nu nog thuis zou wonen, zou ik zo'n risico eerder durven lopen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 13:38

Ja.. jullie hebben denk ik gelijk.
En de werksfeer hier is echt niet top.. dus daar voor zou ik niet hoeven blijven, maar een vast contract voelt toch wel zo goed.
Maar aan de andere kant werk ik hier al 8 jaar, en het zou misschien wel goed zijn om is iets nieuws te gaan doen.
Maar als dat nieuwe bedrijf het niet red dan heb ik inderdaad niks meer....

Edit: ik heb geen partner

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:39

berdien85 schreef:
In deze tijden een vast contract? Dan zou ik zeker bij het eerste bedrijf blijven..
De markt is nog niet echt betrouwbaar.. Dus stel dat het nieuwe bedrijf er heel snel weer mee ophoudt, heb je helemaal niets meer.
Een vast contract is he-le-maal niets waard als een bedrijf van je af wil.

Weet uit ervaring dat een vast contract goed voelt en 'veilig' maar het is vaak maar schijnveiligheid. Wel heel erg handig als je een hypotheek wil krijgen. Hypotheekverstrekkers verkiezen vaak toch een vast contract boven een verklaring van de werkgever.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:40

Waarom zou het nieuwe bedrijf het niet redden.
Ze hebben toch een business plan gemaakt, met hoeveel personen gaan ze van start?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:42

Bij het eerste bedrijf blijven. Je hebt daar zekerheid en als het goed is heb je het ook naar je zin. Waarom risico's nemen die niet genomen hoeven te worden?

Edit: Tenzij je het absoluut niet naar je zin hebt en echt met tegenzin naar je werk gaat. Dan zou ik de optie overwegen. Anders niet hoor.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 13:44

Citaat:
Ze hebben toch een business plan gemaakt, met hoeveel personen gaan ze van start?

Het bedrijf word door 2 personen gestart.
Het is een goed plan maar in deze tijden weet je het nooit...

Citaat:
Bij het eerste bedrijf blijven. Je hebt daar zekerheid en als het goed is heb je het ook naar je zin. Waarom risico's nemen die niet genomen hoeven te worden?

Omdat ik er dan wel zo'n 200 euro per maand op vooruit ga...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:47

Arrabel schreef:
Citaat:

Het bedrijf word door 2 personen gestart.
Het is een goed plan maar in deze tijden weet je het nooit...

Citaat:

Omdat ik er dan wel zo'n 200 euro per maand op vooruit ga...

en verder? Heb je het hier nog naar je zin?

Oh lees het al.. Nou wat houd je tegen? Dit voelt blijkbaar goed en je gaat erop vooruit. Heb je het misschien weer naar je zin en je verdient meer.. Risico's moet je zelf dan afwegen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:48

kiwipitje, het is uiteraard geen garantie voor, maar meer zekerheid heb je wel. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat de bedrijven op het moment bijna tot geen vaste contracten geven, omdat een tijdelijk contract veel makkelijker is om van iemand af te komen.

200,00 meer in de maand is zeker heel wat!
Ik weet ook niet wat voor 'n werk je doet, maar als je deze stap zou nemen en het lukt niet, schat je dan in redelijk snel weer een andere baan te hebben??
Dat scheelt natuurlijk ook wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:50

Hangt er vanaf of het 200 netto of bruto is? En of je daardoor niet in de hogere belastingschaalt komt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:50

Als we over bruto praten dan zou ik blijven zitten.

maar het leven is nooit met zekerheden dus als je van risico houdt en genoeg spaargeld heb en nieuw werk belangrijker vindt, zou ik de kans nemen.

Maar van baan veranderen voor het geld is het slechtste wat je kunt doen Karma is a bitch

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:31

Ik blijf zitten waar ik zit, dat voelt ook eigenlijk het beste.
Bedankt voor jullie meningen!

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:36

Bij twijfel niet doen.
Ik wil iets soortgelijks doen maar ik sta er voor de volle 100% achter de nieuwe functie. En mijn huidige functie kan ik geen jaar mee volhouden door omstandigheden :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:41

Dungen schreef:
Bij twijfel niet doen.
Ik wil iets soortgelijks doen maar ik sta er voor de volle 100% achter de nieuwe functie. En mijn huidige functie kan ik geen jaar mee volhouden door omstandigheden :)

Dat is inderdaad een ander verhaal, succes met je nieuwe baan!

Cillos

Re: Wat zou je doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:00

Wat is een vast contract waard tegenwoordig..? Het is toch ook belangrijk dat je plezier hebt in je werk? Nieuwe uitdaging is juist goed!