Glutenvrij dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nelflobo

Glutenvrij dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 10:42

Sinds kort is bekend dat ik coeliakie heb, dus ik moet
glutenvrij eten.
Dat doe ik nu een paar maanden, en het gaat heel erg goed!

Wie van jullie eet ook glutenvrij? En welke producten gebruiken jullie,
en waar kopen jullie alles?

Ben heel erg benieuwd naar reacties....!

miccamaaike

Re: Glutenvrij dieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:44

Mijn schoonmoeder eet glutenvrij. Supermarkten krijgen steeds meer glutenvrije producten. Valt me wel op dat de jumbo een veel grotere glutenvrije afdeling heeft dan de AH. Ik ga ook nog wel eens naar de tuinen of een andere natuurwinkel om wat te halen. Je kunt daar bijvoorbeeld ook amandeelmeel kopen, dat kun je soms gebruiken met bakken als vervanger van bloem.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:45

Ja hier heb sinds 2008 coeliakie

wat wil je precies weten?
Kopen het meeste gewoon in de supermarkt maar ook wel eens bij een reformhuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 10:53

Ik eet niet glutenvrij maar ik was onlangs op zoek naar amandelmeel. Vond bij de natuurwinkel iets van 750 gram voor 8 euro. Is dat normaal? Jullie weten dat waarschijnlijk beter?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:10

Gebruik eigenlijk nooit amandelmeel maar glutenvrije spul is wel flink prijzig dus kan dit best normaal zijn

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:14

mijn moeder had een glutenvrij dieet, zij kocht snoepjes bij de DA die waren gluten vrij wel goed opletten wand zijn ze niet allemaal, ze kocht glutenvrij brood bij de natuurwinkel en nam verder joghurt met fruit ofzo als ontbijt. ook heb je bij sommige supermarkten glutenvrije dingen . en je heb heel veel wabeshops waar je vanalles kan kopen . hier even 2 wabeshops , maar glutenvrij is niet lekker en heel duur succes !

https://www.glutenvrijemarkt.com/
http://www.glutenvrijewebshop.nl/

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:22

bontebonte schreef:
mijn moeder had een glutenvrij dieet, zij kocht snoepjes bij de DA die waren gluten vrij wel goed opletten wand zijn ze niet allemaal, ze kocht glutenvrij brood bij de natuurwinkel en nam verder joghurt met fruit ofzo als ontbijt. ook heb je bij sommige supermarkten glutenvrije dingen . en je heb heel veel wabeshops waar je vanalles kan kopen . hier even 2 wabeshops , maar glutenvrij is niet lekker en heel duur succes !

Duur klopt niet lekker ben ik het niet helemaal mee eens.

Er zijn zat dingen die glutenvrij net zo lekker zijn sls met gluten. Wij hebben hier met mijn verjaardag gv appeltaart gemaakt en die is door van alle mensen als lekker beschouwd. Cake zelfde verhaal.

Alleen het broodcdat is minder. Ik zelf neem afbak bolletjes of doe de broodjes roosteren dan zijn ze warm best wel te eten.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:27

maj0 schreef:
bontebonte schreef:

Duur klopt niet lekker ben ik het niet helemaal mee eens.

Er zijn zat dingen die glutenvrij net zo lekker zijn sls met gluten. Wij hebben hier met mijn verjaardag gv appeltaart gemaakt en die is door van alle mensen als lekker beschouwd. Cake zelfde verhaal.

Alleen het broodcdat is minder. Ik zelf neem afbak bolletjes of doe de broodjes roosteren dan zijn ze warm best wel te eten.

ja dat weet ik maar de dingen die mijn moeder had waren droog en smaakte nergends naar maar dat verschilt natuurlijk per product

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:28

Mijn moeder eet gluten vrij

er zijn best wel heel veel vervangers voor producten met gluten :j
ze eet als ontbijt ook vaak joghurt met fruit zoals hier boven genoemt is. Maar je hebt ook gluten vrij brood (wel wat prijziger volgens mij..)
verder gebruikt ze veel maismeel en mais pasta's (gewoon bij de jumbo. Ik vind het zelf ook prima te eten. iets steviger en lekker )
voor pannenkoeken gebruikt ze altijd boekweit (ben ik zelf niet fan van, maar mijn moeder vind het wel lekker)

verder kan je natuurlijk gewoon rijst en aardappels etc eten.
Ik denk dat het een beetje zelf uitzoeken is wat je lekker vind.

Als je graag brood eet zou je misschien zelf ook wel brood kunnen maken van bijvoorbeeld maismeel of een combinatie van andere soorten meel (?)

In van die natuur winkels heb je vaak wel veel producten zonder gluten, maar volgens mij is dat eigenlijk altijd wel vrij prijzig..
Ik zou zeggen ga eens bij de jumbo voor het gluten vrije schap staan en kijk wat er allemaal is :D

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 11:45

Bontebonte klopt inderdaad het verschilt heel erg per produckt.

ts kijk eens op www.coeliakieforum.nl staat heel veel op en ook veel recepten.

Linniehw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:31

Heey, wat toevallig dat ik dit zo tegenkom.

Ik ben 21 jaar en heb vanaf mijn 1e jaar al coeliakie, ik ben het al gewend.
Heb je er moeite mee? Je kan nog redelijk veel als je coeliakie hebt hoor :)

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:36

vroeger was ik een tijdje allergisch voor gluten. het is weer overgegaan. maar af en toe nog wel een terug val. het was wel altijd moeilijk om aan lekker eten te komen. maar gluten vrije lange vingers <3
die kon ik de hele dag eten

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:09

Ik meld mij ook! Ga zo lezen, kan even snel reageren nu. Heb geen aangetoonde coeliakie, maar ben een psoriasispatient. Er kan een link tussen overgevoeligheid voor gliadine aanwezig zijn. Sinds 1 januari eet ik dan ook 3 maanden glutenvrij. Mocht dit bij mij niet werken, dan stop ik er weer mee.

Tot nu toe zijn teffproducten favoriet, ik ontbijt met Teffontbijt van de Johannusmolen en ben er helemaal weg van! Bij de Sligro haal ik brood uit de diepvries, ook gemaakt van teff. Deze vind ik betaalbaarder dan het glutenvrije brood in de winkel en ze zien er ook beter uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:12

Glutenvrij schuimgebakje van de AH <3

Sowieso is AH eigen merk ideaal, met de logo's erop.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:27

Jumbo heeft idd een behoorlijk glutenvrij assortiment, de pasta van Sam Mill's is prima te etenen is een stuk minder duur dan de pasta van Schär die de AH in de schappen heeft liggen. Ik had ook een zak glutenvrije pasta bij de Lidl gehaald, maar dat is prut. Of ik nu de aangegeven kooktijd aanhoud of een kortere kooktijd, de pasta blijft melig. Enkeltje kliko dus.

Brood bak ik zelf met de bakmixen van Conzensa, die ik bij de glutenvrijemarkt.com bestel in zakken van 5 kg. Die mixen lenen zich ook prima om er wat leuks mee te doen, zoals er noten en rozijnen doorheen mengen, of knoflook, Italiaanse kruiden en zongedroogde tomaatjes. Ik doe er behalve een zakje gedroogd gist wel ook nog een zakje bakpoeder bij.Voor de lekker haal ik bij de AH nog wel een afbak ciabatta van Schär, die zijn wat luchtiger dan die van Conzensa.

Ik ontbijt meestal met boekweitgrutten van de Jumbo (Peak's) of met havervlokken die ik online bestel. Havermout uit de supermarkt is een stuk goedkoper, maar kan kruisbesmet zijn, dus is een risico dat ik niet durf te nemen.

Jumbo heeft in het vriesvak ook een glutenvrij taartje liggen. Bij de Ikea hebben ze een wat breder assortiment met glutenvrije taartjes in het vriesvak van de foodmarket liggen.

Spullen om te bakken koop ik deels bij de Jumbo en deels online of soms bij De Tuinen als ik daar ben.

Lente, amandelmeel is inderdaad duur. Online is het soms goedkoper, maar dan zit je weer met verzendkosten. Ik bestel zelf alleen online als ik een grotere bestelling heb, zodat ik geen verzendkosten heb. Amandelmeel kun je ook zelf maken door amandelen te malen in een keukenmachine, met of zonder schilletje. Als je de amandelen ergens bij een Turkse of Marokaanse winkel betaalbaar kunt kopen, heb je goede kans dat je goedkoper uit bent.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:32

MW -> VT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:44

Zelf maken! <3

Een hele zak glutenvrij 'meel' kopen :)
Een vriendin heeft glutenallergie. En met sinterklaas glutenvrije pepernoten -> waren lekker :oo

Brood etc is ook leuk zelf te maken. Met nootjes, krenten... Mmm, en dat allemaal voor jezrlf :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:44

Ik weet zo'n 8 jaar (volgens mij??? geen zin om te rekenen lol) dat ik coeliakie heb.
Ik eet zeer weinig glutenvrij brood omdat ik het niet fantastisch lekker vind en daarom duur te betalen voor iets wat je eigenlijk niet zo lekker vind.

Ontbijten doe ik met havermout van Provena welke dus specifiek glutenvrij is, ik heb de supermarkt havermout geprobeerd (2x zelfs, euroshopper en quaker) maar beide werd ik echt ziek van, overgeven, dagenlang diarree etc, terwijl ik ook best wel eens een dieetfout heb gemaakt (bijv iets waar toch ketjap oid in zat) en dan maar weinig reageer. Ik vermoed dus dat de kruisbesmetting behoorlijk groot is.
Havermout eet ik altijd met een banaan (of halve banaan) en kaneel, of ik bak pannekoekjes van havermout met banaan (en een ei).

Lunch eet ik vaak warm, bijv. restje avondmaaltijd van de vorige dag (kleinere portie dus), soep, omelet (met hand groente en beetje gekookte aardappel), of iets van maaltijdsalade, pannekoekjes, braziliaanse kaasbroodjes maak ik ook wel eens dus als ik ze heb eet ik die ook wel als lunch.

Pasta eet ik ook van Sam Mill's, deze kan ik bij de dirk/digros vinden, maar heb laatst die van de lidl gehaald, nog niet geproeft dus daar baal ik een beetje van nu ik bovenstaande lees lol aangezien ik ook heel enthousiast 3 pakken meegenomen heb, die van de dirk is prima maar heeft alleen pijpjes en spaghetti en ik heb graag de spiraaltjes >.<

AH heeft qua glutenvrije taart, de mokkaschuimgebakjes (per 2 worden ze verkocht, mierzoet die dingen lol), en de grotere AH's hebben 1 of meerdere van die Zweedse taarten in de diepvries, degenen die de ikea ook verkopen dus, mijn AH heeft over het algemeen de daim variant liggen.

Eierkoeken maak ik zelf, recept moet ik even voor je opzoeken als je het graag wilt hebben, smaken niet zoals eierkoeken uit de winkel maar meer een beetje naar lange vingers als je het mij vraagt.

Dingen die niet zo makkelijk glutenvrij te vinden zijn maar wel in de supermarkt te krijgen zijn, je moet alleen wel regelmatig controleren of ze de receptuur niet veranderd hebben:
- satésaus kant en klaar van AH eigen merk (1,99 vlgs mij), alleen deze variant is gv vlgs mij
- ketjap van Improba is glutenvrij
- luxe bitterkoeken van AH zijn glutenvrij (banketafdeling, worden per 4 verkocht, zijn grote bitterkoeken, productiewijze kan misschien kruisbesmetting zijn, dus als je zeer gevoelig bent zou ik het laten, maar ik heb er geen last van)
- Unox erwtensoep uit blik is momenteel weer glutenvrij maar is al een paar keer niet glutenvrij geweest de laatste jaren, ze veranderen de receptuur nog wel eens dus altijd etiket lezen

Aanrader:
Na jarenlang geen snacks gegeten te hebben had ik een keer de glutenvrije frikandellen meegenomen van consenza, deze waren voor mij niet van echt te onderscheiden (let wel... ik had dus al jaren geen frikandellen meer op dus misschien herinnerde ik de smaak ook minder goed lol), een aanrader dus als je naar zoiets op zoek bent, kroketten had ik ook geprobeerd (volgens mij van Lepoole weet het niet zeker) maar die vond ik niet bijzonder. Koop de frikandellen nog steeds zelden omdat ik het verder niet echt mis, eet wel een ander stukje vlees als ik friet eet zegmaar.

De kaneelvingers van consenza eet ik mijn vingers bij op, heerlijk vind ik ze, maar omdat ik slecht maat kan houden haal ik ze maar 1x per jaar ofzo in huis, want open=op en dan vind ik het weer zonde lol

Afrader:
de pizzabodems van schär.... men wat was dat een teleurstelling, hoef gelijk geen pizza's van andere merken meer ook lol

Makkelijk te maken:
Pannekoekjes met banaan, ei en havermout(kan ook havermeel gebruiken... ook van provena):
benodigheden: 1 banaan (zo oud mogelijk, lekker bruin laten worden dus :p), 2 eieren, 20 gr havermout, kaneel
- banaan goed fijnprakken, eieren erbij en goed kloppen/mixen (doe ik gewoon met een vork), beslag hoeft wat mij betreft niet helemaal egaal/glad te zijn, dan gewoon de havermout toevoegen (rauw) en weer even goed doorroeren
- belangrijk, pan moet goed heet zijn, boter/olie dus ook
- giet een lepel (ik gebruik een juslepel) in de pan, ik gebruik zo'n klein bakpannetje, daar kan ik 2 pannekoekjes in kwijt, 2x 1 lepel beslag dus in de pan
- zodra het niet meer uitloopt, vuur laag en deksel erop
- zodra de bovenkant wat gestold is kun je ze omdraaien
- nog even kort de andere kant
- smullen maar
Van dit beslag kan je 5 a 6 kleine pannekoekjes maken, voor mij voldoende voor ontbijt/lunch

@Denise, teff vind ik inderdaad ook lekker maar vlgs mij heb ik ooit op het coeliakieforum gelezen dat als je echt net begint met het dieet dit wat zwaar voor je beschadigde darmen kan zijn (als je coeliakie hebt dus), zodra ze iets opknappen kunnen ze het beter aan.
Ben je (wel) getest op DH? Coeliakie aan de huid plat gezegd?

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:08

Interessant, bedankt voor de info Annemiek80!
Ik denk dat ik met zekerheid kan zeggen dat ik geen DH heb, gezien er geen sprake is van jeukende blaasjes/blaren of herpetiform gevormde laesies. Mijn dermatoloog heeft ook geen andere diagnoses gesteld behalve psoriasis vulgaris/inversa. Kan er uiteraard wel naar vragen, moet over een halve maand terug voor onderzoek. :)

Die link tussen psoriasis en overgevoeligheid voor gliadine is beschreven, maar ik dacht voor minder dan een vijfde van de patiënten.
Ben nu exact een maand bezig en kan zeggen dat het tot nu toe voor mijn psoriasisplekken niets heeft uitgehaald. Wel is mijn stoelgang een stuk beter, en heb ik minder last van darmkrampen en diarree. Dat laatste zijn overigens bijwerkingen van m'n medicijnen die ik tegen psoriasis slik.
Ben wel van plan om gewoon nog m'n 3 maanden glutenvrij af te maken en dan mijn oordeel te geven. :D

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:12

Even opletten met Ketjap van Inproba, want niet alle versies zijn glutenvrij helaas. Ik heb een appje op mijn mobiel met de handige naam 'glutenvrij', was gratis en is gekoppeld aan de database van http://www.livaad.nl, die goed wordt bijgehouden. Niet alle producten staan er in, huismerken vaak niet, maar goed verpakkingen lezen en dan kom je een heel eind.

De Jumbo heeft hier idd ook de Daimvariant van die taart liggen en een ruimer assortiment pasta's van Sam Mill's. Aan die Lidl-pasta heb je vrees ik echt de miskoop van de eeuw gedaan op glutenvrij gebied. Als ik meelballen wil, dan mak ik ze zelf wel.

Pizza maak ik zelf, al moet ik de juiste mix nog vinden voor een echt lekker pizzadeeg. Tips zijn dus welkom. De Jumbo heeft ook glutenvrij frikandellen en ik geloof ook kroketten, geen idee van welk merk. Heb geen frituurpan, dus heb ze nog niet gekocht. Misschien toch eens doen en dan gewoon even in de koekenpan mikken.

Oeh, die kaneelvinger van Consenza haal ik bewust niet te vaak, die zijn gewoon té lekker! havermout bestel ik via internet idd ook van Provena, heb 'm nog niet in een winkel gewonden helaas. Gelukkig verkoopt de Jumbo ook boekweitgrutten en daar kun je vrijwel hetzelfde mee als met havermout. Ik gooi er dan meestal lijnzaad, rozijnen en geraspte kokos door.

Dat recept voor eierkoeken ben ik heel benieuwd naar, die zouden ook wel eens mooi als basis voor tiramisu kunnen zijn!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:17

moet ook zeggen dat ik weinig verstand heb van huidziekten hoor, maar vroeg het me af, wist niet dat voor andere huidziekten (Psoriasis dus) glutenvrij ook kon helpen.

Mbt afname van je darmklachten nav gv dieet, ondanks dat het bijverschijnselen van je medicatie zijn.
Een glutenvrij dieet is minder belastend voor darmen in het algemeen, het is wat lichter verteerbaar, veel mensen met bijv. CU of crohn, met name tijdens opvlammingen, kunnen ook baat hebben bij glutenvrij eten daardoor, maar ook voor mensen met IBS kan het helpen.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:17

Ik vind dit interessant om te lezen. Ook bij was vermoeden van Coeliakie. Ik ben er op getest 3 weken terug en heb toen een week in spanning gezeten. Ik hoopte zo dat ik het niet had, want zag mijn hele wereld al in elkaar storten, omdat ik zo weinig nog mocht eten.
Gelukkig kreeg ik positief nieuws en heb ik het niet ( wel CVS en mogelijk fybromyalgie ) en mag ik eten wat ik wil.

Maar omdat ik het dus wel interessant vind lees ik even mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:23

Nog een paar tips:
- Boekweit is ook lekker (maar mogelijk kruisbestuiving bij gewone supermarktspul), kun je prima cakes mee bakken
- sausjes zijn prima te binden met aardappelzetmeel (en dat is voor de verandering eens niet een heel duur alternatief)
- gewone bitterkoekjes lijken ook ok
- knorr bouillonblokjes
- cassave kroepoek en emping naturel (onder voorbehoud van kruisbestuiving - dat weet ik niet)
- let op bij chips, maar naturel chips is in elk geval wel ok

- het lezen van de verpakking geeft een deprimerend inzicht in wat voor vulmiddel (suiker en zetmeel) er in veel spul gestopt wordt. Helemaal niet nodig... maar gebeurt toch.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:33

oh en moest nog even verder denken
bouillonblokjes zijn ook vrij lastig gv te vinden, maar kippebouillonblokjes van Knorr zijn (of waren) glutenvrij alsmede de groentebouillon van AH eigen merk vlgs mij

Net even nagekeken, van Improba heb ik Ketjap manis (zoet dus niet zout, weet dus niet of de zoute ook gv is)

Zo'n app lijkt me wel handig inderdaad als je net begint met gv eten, zelf ben ik er zo aan gewend dat ik het niet zo nodig vind... en daarnaast heb ik een koelkastmodel mobiel waar geen apps opkunnen (geen internet/foto's etc)

Jumbo heb ik helaas hier niet in de buurt, door de jaren heen al veel dingen over gehoord inderdaad maar hier in de zaanstad regio zal waarschijnlijk niet snel een Jumbo komen... zaanstad = AH lol
Zal 1 pak pasta eerdaags toch eens gaan proberen, misschien kan ik de andere 2 nog terugbrengen als ze niet bevallen, had wel even kort wat berichtjes op het coeliakieforum erover gelezen maar geen/weinig negativiteit daar opgepikt dus dacht de gok wel te kunnen wagen.

Frituurpan heb ik inmiddels ook niet meer, die heeft het een jaar geleden opgegeven, sindsdien eet ik wel ovenfrietjes als ik er behoefte aan heb, net zo makkelijk, eet toch maar weinig friet dus mis een frituurpan ook niet erg.

Eierkoeken zal ik later even posten, basis recept kwam van het coeliakieforum maar daar staan volgens mij meerdere recepten voor eierkoeken en daarnaast had ik het ook nog een keer aangepast (minder suiker)

Provena bestel ik inderdaad ook online meestal, heb wel een drogisterij in de buurt die ook een groot gv schap heeft maar die is een stuk duurder dan online, en die bestelt trouwens haar producten bij dezelfde online winkel lol

edit: tijdens het schrijven zie ik dat shadow ook al de knorr bouillonblokjes heeft genoemd
kruidenmixen voor vlees gebruik ik van verstegen btw, daar zit nl ook nog wel eens regelmatig paneermeel in verstopt (dan plakt het beter aan het vlees :P)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:36

Volgens mij zijn de knorr bouillonblokjes allemaal ok. Ook de groente en rund. Alleen liggen ze hier niet bij de AH, wel bij de jumbo (sorry :P )