Ik zit met een probleem waar ik graag even de mening van bokt over zou vragen.
Enkele maanden geleden heb ik toevallig een van mijn klasgenoten op de universiteit beter leren kennen, en al snel groeide dit uit tot een heel fijne vriendschap. We zien elkaar regelmatig buiten de lesactiviteiten om samen te studeren of andere dingen te doen.
De laatste weken merk ik echter dat er tussen ons iets veranderd is, ik heb het gevoel dat er een soort spanning hangt zoals wanneer je verliefd bent op iemand.
Ik probeer wat afstand te houden tot hem, omdat ik weet dat hij een relatie heeft. Zijn vriendin is echter voor een heel jaar op uitwisseling en hij ziet haar nooit. Hij vertelde me ook dat hun relatie niet zo goed zit, omdat zij voor ze op uitwisseling vertrok vreemdgegaan is. Hij zegt dat hij nog steeds van haar houdt, maar hij zegt ook vaak dat hij haar niet vertrouwt en dat ze haar beloften nooit nakomt. Vorig weekend zei hij tegen me dat hij zichzelf niet meer kon zijn in die relatie en dat hij niet weet of hij dat nog wel wil.
Ondertussen merk ik op dat hij zelf vaak toenadering zoekt. Hij komt altijd naast of tegenover me zitten aan tafel, loopt vaak met me mee tussen de lessen (ook als hij de andere richting uit moet) Hij komt zelfs soms naar school op dagen dat hij normaal gezien niet op school zou moeten zijn, omdat hij samen met me wil studeren.
Ook heb ik het gevoel dat we niet met elkaar omgaan alsof we gewoon vrienden zijn. Hij maakt heel vaak grapjes over de mogelijkheid dat wij een relatie zouden hebben. Hij zoekt ook soms fysiek toenadering (knuffelen, kus bij het begroeten) en dat deed hij vroeger niet.
Nu hebben we donderdag een feestje met onze klas, en heeft hij gevraagd of hij bij me kon blijven slapen. Dit was echter al een tijdje terug dus ik ben akkoord gegaan, omdat ik nog niet echt iets vermoedde. Ondertussen heeft hij me al gezegd dat hij graag bij mij in bed wil slapen en niet op een aparte matras, en heeft hij ook terloops vermeld dat hij geen pyjama draagt in bed

Ik vind dit eerlijk gezegd allemaal nogal verwarrend. Ik vind hem echt leuk, maar ik probeer zelf niet te veel in deze situatie mee te gaan omdat ik niet tussen hem en zijn vriendin wil komen. Ook wil ik er absoluut niks te maken hebben als hij vreemd zou gaan. Als hij geen vriendin had wist ik het wel, maar in deze situatie wil ik echt niet meegaan.
Hoe kan ik het beste reageren? Kan ik hem maar beter uit mijn hoofd zetten, of moet ik gewoon wat geduld hebben tot zijn relatie stukloopt? (niet dat ik dat zou willen, maar die mogelijkheid zit er volgens mij wel in)
En dan is er nog de situatie dat hij bij me blijft slapen. Ik wil graag een fijne avond hebben, zonder zorgen wat alcohol kunnen drinken met mijn klasgenoten. Ik denk echter dat het blijven slapen echt niet goed afloopt als we beide wat gedronken hebben, zeker omdat hij van plan is om zonder kleren bij me in bed te kruipen. En dat er tussen ons iets zou gebeuren is het laatste wat ik wil, want een man die vreemdgaat hoef ik echt niet. Ik denk ook dat onze vriendschap dat niet overleeft. De enige manier waarop dit goed kan aflopen is als ik zelf niks drink, zodat ik zelf verstandig kan reageren.
Niks drinken en hopen dat het goed afloopt dan maar? Of kan ik beter gewoon zeggen dat het me geen goed idee lijkt als hij blijft slapen?