Huiselijk geweld bij de buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

Huiselijk geweld bij de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 07:30

Ik heb dringens jullie advies nodig. Ik weet dat ik verschrikkelijk laf ben geweest, dat hoeven jullie mij niet in te wrijven :o Echter ben ik zelf ook jarenlang slachtoffer geweest en door de trauma's die hierdoor terug komen ben ik nog niet in staat geweest om in te grijpen.

Sinds enkele maanden hebben wij nieuwe onderburen. Al vanaf het begin had ik er een slecht gevoel bij onze buurman. Knappe vent, dat wel, maar te vriendelijk, te hoffelijk, kortom, hij leek gemaakt.

Sinds enkele weken is zijn vriendin bij hem ingetrokken. Sindsdien is het gedonder begonnen. Iedere keer hoorden wij van alles vallen, een hoop geschreeuw en gegil. We hebben naast ons buren waar het ook regelmatig mis is, maar zij hebben duidelijk aangegeven geen hulp van buitenaf te willen, omdat dit bij hun cultuur hoort >;)

In het begin dachten wij nog dat het van de andere buren was. Helaas blijkt het dus onder ons te gebeuren. Ik heb een keer geprobeerd haar aan de praat te krijgen, ik weet immers in welke hel zij zit. Helaas draaide dit op niks anders uit dan ontkenningen, want haar vriend doet zoiets niet.

Om een lang verhaal kort te maken, vrijdag was het weer prijs, maar omdat wij hier met 3 kleine kinderen zitten vond mijn vriend het beter om ons op de achtergrond te houden en pas in te grijpen als het echt uit de hand dreigde te lopen. De gemoederen waren gelukkig snel bedaard.

Gisteravond laat werden we wakker van een hoop kabaal en ja hoor, daar gingen ze weer. Uiteindelijk heeft zij het heft in eigen handen genomen en een poging gedaan weg te gaan bij hem. Dit leek te lukken, tot hij op het balkon ging staan en luid verkondigde te springen als zij weg zou gaan. Hierop heeft zij weer toegegeven en is gebleven.

Ik heb heel de tijd met het alarmnummer voor mijn neus gezeten. Maar bellen durfde ik niet. Mijn ex heeft mij jaren psygisch en fysiek mishandelt en al die beelden kwamen naar boven. Het gevoel van onmacht, de angst en vooral de pijn. Ik kon het niet, ik kon het echt niet. Ik weet wat het is, ik weet hoe het voelt, maar ik weet ook dat de politie niet meer zal doen dan een pv opstellen en hem een paar uur laten afkoelen, waarna het spelletje weer van voor af aan begint.

Ik weet dat ik de volgende echt moet bellen, al is het maar dat ze de kans krijgt op hulp, maar wat kan ik doen tegen die muizennissen? Wat als ik weer bevries? Of nog erger, stel dat het dan al te laat is?

Yviertje

Re: Huiselijk geweld bij de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:37

Bel eens met steunpunt huiselijk geweld. Is niet de politie en voelt misschien wat minder heftig. Misschien kunnen ze bij jou ook wat angst weg nemen. De politie bellen is in dit soort gevallen belangrijk uiteindelijk, maar het bellen zelf is niet makkelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:43

Steunpunt huiselijk geweld bellen voor informatie en toch ook de politie. Ook ik ben slachtoffer geweest van oa huiselijk geweld en achteraf was ik wel erg blij dat mensen toch belden. Het zet je ook aan het denken en in mijn geval deed de politie wel meer dan alleen een pv opstellen. Dat vind ik dus ook een beetje makkelijk gezegd. Waar ben je bang voor, dat de buurman er achter komt dat jij het was die heeft gebeld? Daar zou ik me niet te druk om maken. Laat desnoods je vriend/man bellen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:44

Zoals Yviertje aangeeft, maar ik zou op zo'n moment zeker de politie bellen. Maar in de tussentijd je onderbuurvrouw benaderen en aangeven dat je haar zou willen helpen. Misschien alleen de wetenschap dat zij weet dat jullie het weten en dat zij bij jullie aan kan komen als dat nodig mocht zijn. moeilijk dit want het is haar beslissing te blijven.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:46

Waarom zou je wachten tot een volgende keer? Bel gewoon op een moment dat het jou uitkomt. Dat hoeft niet te zijn op het moment supriem, je kunt ook bellen en aangeven hoe en wat het verloop is.
Zij kunnen dan ook actie ondernemen door er eens heen te gaan om te praten. Succes.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:47

Vaak is het nieteens een beslissing om te blijven maar vooral de vicieuze cirkel waar je niet uit durft te breken. Dan is er soms iemand van buitenaf nodig om te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:53

Nogmaals met haar erover praten, een vriendin van mij heeft ook eens in zo'n situatie gezeten, maar het bleek dat als de vrouw des huizes kwaad was zelf aan t rondstampen en schreeuwen en met deuren aan t slaan was :') Maar proef al uit je bericht dat het hier niet het geval is..

Ik zou bovenstaande tips opvolgen..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:55

Heb je trouwens goed contact met andere buren? Als zij dit ook horen, kunnen er misschien meerdere mensen bellen. Dan weet jij ook dat je hier niet alleen in staat. En dat is misschien ook wat je nodig hebt, dat steuntje in de rug.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:58

Het is niet laf, het is een hele moeilijke beslissing in te grijpen bij iets dergelijks.

Ik zou zelf niet met haar gaan praten, jij kunt haar probleem niet oplossen, tenzij je goed bevriend met haar bent natuurlijk maar dat merk ik niet op uit je post. Ik zou gewoon met de bovengenoemde instanties bellen en even afwachten. Bij echte overlast de politie, jullie hoeven er de dupe niet van te worden. Zeker ook niet goed voor je kinderen zoiets te horen!

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:08

Dit moet je overlaten aan professionals. Niet je eigen neus er tussen stoppen. Bel steunpunt huiselijk geweld. En als je weer herrie hoort bel dan direct 112. Die kunnen zorgen voor een huisverbod of bij een andere instantie een melding maken.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 08:09

Steunpunt huiselijk geweld ken ik niet. Zal dat zo eens opzoeken. Politie kan ik straks wel langs gaan. Dan zijn ze in elk geval al op de hoogte dat het daar niet pluis is.

Cayenne, na tig pv's ben ik gestopt met de politie in vertrouwen te nemen. Na een mes op mijn keel heeft de politie hem 3u in hechtenis gehouden en heeft hij eindelijk voor de rechter moeten verschijnen. Gevolg was 60uren werkstraf die in hoger beroep van hem nog voorwaardelijk zijn geworden ook. Misschien is dat in Nederland anders, maar hier heeft de politie mij zelf gezegd dat ze vrij weinig kunnen doen buiten een pv opstellen en hem enkele uren vasthouden. Verder is het aan justitie om in actie te komen.

Maar stel dat zij geen hulp wilt? Dat ze, net als ik indertijd, denkt dat het aan haar ligt? Hulp van buitenaf heb ik nooit gekregen, mijn stiefvader werd ook regelmatig aangepakt, mijn moeder was te bang om in te grijpen en de buren bekeken ons met argusogen.

@Yviertje nee we hebben eigenlijk geen contact met de buren. Dat zijn allemaal buitenlanders en allemaal familie van elkaar.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:16

Ah, sorry. Zie nu pas dat je uit België komt. Maar ik denk dat het steunpunt in NL je sowieso wel een aantal handvaten kan geven, weet niet of België ook zo'n steunpunt heeft namelijk.

En ook in NL kan de politie niet heel veel meer, maar als ze haar kunnen doen in zien dat wat hij doet ten alle tijden fout is, kan ze misschien wel de juiste keuze van weg gaan maken. Ik heb tot nu toe ook echt onwijs veel steun van de politie gehad, ook al weet ik dat ik daarna afhankelijk ben van de welwillendheid van justitie.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 08:23

Ik ga in elk geval straks langs de politie en eens horen wat ik kan doen. Ik snap alleen niet dat er op haar werk niet is ingegrepen. Ze werkt als verpleegster in het ziekenhuis, daar moeten ze toch ook iets gemerkt hebben?

Ik dacht altijd dat ik het verwerkt had, ben nu inmiddels al 3 en half jaar definitief weg bij mijn ex, maar nu blijkt toch maar weer dat het dieper zit dan ik had gedacht.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:29

Fysiek en mentaal geweld gaat ook heel diep zitten :(:) En dat je nu wel een goede relatie hebt, doet er dan echt niet toe.
als zij niets zegt, merken andere het niet. Pas als ze haar mond op gaat doen, dan zien buitenstaanders het pas

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:35

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:39

Als jij denkt dat er iets niet goed zit dan moet je bellen.

Ik vraag me wel af dat jij misschien omdat je zelf zoiets meegemaakt hebt niet het slechtste ervan denkt. Ik heb namelijk zelf ook de eerste maanden van het samenwonen veel ruzies gehad en dat was niet alleen zijn schuld. Toen gingen er ook spullen door de lucht en kan me indenken dat de buren gedacht hebben alle machtig wat gebeurt daar.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:44

Ik zou ook contact opnemen met meldpunt huiselijk geweld en daar vragen hoe je kan helpen maar wel je eigen gezin buiten deze situatie kan houden. Ik bedoel stel ze wordt dankzij jullie in een blijf van mijn lijf huis oid geplaatst ben je dan niet bang voor wraak van hem? Hoe erg ik het ook vind voor je onderbuurvrouw mijn eigen gezin zou voor mij op 1 staan. Daarom zou ik ook geen persoonlijk contact met haar zoeken, wie zegt dat ze dit niet gelijk aan haar man verteld? Het klinkt misschien heel hard maar vaak keren deze vrouwen terug naar hun partner en dan ben jij de boosdoener.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:46

.
bliver schreef:
Als jij denkt dat er iets niet goed zit dan moet je bellen.

Ik vraag me wel af dat jij misschien omdat je zelf zoiets meegemaakt hebt niet het slechtste ervan denkt. Ik heb namelijk zelf ook de eerste maanden van het samenwonen veel ruzies gehad en dat was niet alleen zijn schuld. Toen gingen er ook spullen door de lucht en kan me indenken dat de buren gedacht hebben alle machtig wat gebeurt daar.

Als de man schreeuwt dat ze terug moet komen, omdat hij anders naar beneden springt is er imo iets niet goed hoor

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:47

De reden dat de dames terug gaan, is omdat er niemand is die ze er weghoudt. Niemand die ze vertelt dat hij niet gaat veranderen. Je bent gewoon mentaal niet sterk genoeg als je alles in je eentje doet. Andermans steun is zo belangrijk in dit soort gevallen!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:48

weet je hoeveel vrouwen emotionele chantage plegen????

Tuurlijk is het niet goed als die man dat zegt. Ik wil alleen maar zeggen dat het niet altijd is wat het lijkt.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:54

poetser schreef:
Ik ga in elk geval straks langs de politie en eens horen wat ik kan doen. Ik snap alleen niet dat er op haar werk niet is ingegrepen. Ze werkt als verpleegster in het ziekenhuis, daar moeten ze toch ook iets gemerkt hebben?

Ik dacht altijd dat ik het verwerkt had, ben nu inmiddels al 3 en half jaar definitief weg bij mijn ex, maar nu blijkt toch maar weer dat het dieper zit dan ik had gedacht.

Helaas..ik herken het maar al te goed. Ik ben nu 13 jr verder maar ondervind dagelijks hinder v wat er toendertijd gebeurd is. Ik zou zeggen...bel. bel politie of wie dan ook. Bij mij in de straat werd er nooit gebeld en werd achteraf denk ik..sukkels ik had me waarschijnlijk zo gesterkt gevoeld als iemand voor me gebeld had. Toen had ik altijd het gevoel...zal het wel verdiend hebben...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 09:03

@Bliver de conversatie was gisteren goed te volgen (vrij gehorige appartementen en totale stilte in het blok dat selchts 2 appartementen telt). Hij zei zelf dat hij zich wilt herpakken en proberen haar geen fysieke pijn meer te doen. Dus ik ben er 100% zeker van. Gewone ruzies hebben ze ook wel ja, dan is het alleen het servies dat in de rondte vliegt, dan staat ze niet in de deuropening of op de trap te roepen dat hij van haar af moet blijven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:31

Cayenne schreef:
Het zet je ook aan het denken en in mijn geval deed de politie wel meer dan alleen een pv opstellen. Dat vind ik dus ook een beetje makkelijk gezegd. Waar ben je bang voor, dat de buurman er achter komt dat jij het was die heeft gebeld? Daar zou ik me niet te druk om maken. Laat desnoods je vriend/man bellen.

Daar zou ik me dus wel druk over maken. Wij en onze kinderen zijn ernstig bedreigd door straatgenoten omdat wij 'de politie zouden hebben gebeld'. Dat hadden we niet. We hadden er wel eens over gedacht zoals velen in de buurt, maar het nooit gedaan. Later bleek dat onze buurvrouw het had gedaan. We hebben haar nooit verraden, maar zelf wel last gehad van jarenlange bedreigingen en terreur.

Langer geleden eens een vertrouwensarts benaderd voor een vriendje van een van onze kinderen. Dat jongetje en nog 5 kinderen uit hetzelfde gezin werden ernstig verwaarloosd en soms mishandeld. Die vertrouwensarts zei toen dat hij alleen iets kon doen als hij bewijs had. Of ik daaraan kon komen. Ik had al overleg gehad met de school en zij wilden graag getuigen, want het ging erg slecht met die kinderen. Dat was onvoldoende volgens die arts.
Volgende de vertrouwensarts moest ik maar naar de buren van die mensen, want dat was dan wel geschikt als getuigenis. Ben naar de buren gegaan, maar die durfden niets te zeggen, wilden niet getuigen, waren al eens in elkaar geslagen door buurman (vader van de kinderen) en bedreigd. De andere buren... zelfde verhaal.

Ik wil hiermee beslist niet zeggen dat je niks moet doen, maar dat je als je in een kwetsbare positie zit (met kleine kinderen bijvoorbeeld) even goed moet nadenken wat je gaat doen.

*edit, spelfouten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:53

Als je de volgende keer bevriest; denk dan dat je kinderen die ruzies, herrie en narigheid ook mee krijgen. Een dergelijke situatie kan heel veel angst geven bij (jonge) kinderen ook al is hun thuis verder veilig...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 14:24

Ik ben langs de politie geweest en heb een verklaring af moeten leggen. Hier word niks mee gedaan, tot de volgende keer dat het voorvalt. Dan moet ik gelijk bellen en komen ze langs.

Wel heb ik gevraagd om voor alle veiligheid anoniem te blijven. Kwam hem net tegen op de trap en hij deed alsof er niks gebeurd was. Moet eerlijk bekennen dat ik toch wel bang ben van hem.