Studiekeuze, waar doe ik goed aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Chip

Studiekeuze, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 16:59

Weer zo'n studiekeuze topic, ja ja.
Maar onderhand komt het steeds dichterbij en begin ik een beetje bang te worden.

Ik zit nu in 5 HAVO en ben in de 4e ook al echt bezig geweest met studiekeuze en open dagen bezoeken.
Voordat ik daar überhaupt mee begon had ik vooral mijn ogen op de richting van psychologie of fysiotherapie gericht. Na mijn open dagen in de 4e viel fysio af, en kwam ik uit op SPH/MWD. Onderhand is ook dit een beetje van de baan, omdat ik niet het type persoon ben voor groepswerk. Nu dus in de 5e helemaal leeg begonnen. Open dagen bezocht en eens een wat meer richting biologie en scheikunde gaan kijken omdat ik het interessant vind. Zoals het er nu uit ziet word het Biologie en medisch laboratoriumonderzoek, maar hier twijfel ik onwijs over.

De studie moet voor mij een uitdaging zijn, anders word ik onwijs laks en is de motivatie zo weg. Ik denk dat ik in deze studie wel een uitdaging heb gevonden, maar 'hele dagen' in een laboratorium later op het werkveld, dit zie ik totaal nog niet gebeuren. Ik ben in dat opzicht toch ook wel weer graag bezig met mensen..

Binnenkort is er weer een open dag in Den Bosch waar ik heen wil, kijken naar HBO verpleegkunde, en wie weet bij een andere school kijken of er nog iets is in de richting is van operatieassistent. Of in ieder geval weer meer de kant op van de verpleging en ziekenhuis, gewoon omdat ik alles gezien wil hebben zodat ik dingen kan afkruisen.

In april heb ik een meeloopdag van de opleiding Biologie en medisch laboratoriumonderzoek, maar je moet voor 1 mei aanmelden. Dit houd in dat als het niks is het onwijs krap word om iets anders te vinden.

Ik heb een N&G/N&T profiel, Wiskunde B, scheikunde, natuurkunde, biologie.
Zoals ik nu naar mijn opleidingskeuze kijk kom ik vooral uit in de richtingen van gedrag en maatschappij, life sciences en gezondheidszorg. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer..

Iemand tips, suggesties?
Edit: Studiekeuzetesten heb ik nu zoveel gedaan, ik weet al zo ongeveer bij welke stelling welke opleidingsrichting hoort, en deze kan ik dus niet meer eerlijk invullen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:01

Lauwttje schreef:
In april heb ik een meeloopdag van de opleiding Biologie en medisch laboratoriumonderzoek, maar je moet voor 1 mei aanmelden. Dit houd in dat als het niks is het onwijs krap word om iets anders te vinden.

Kun je niet al wat eerder daar gaan kijken? Eventueel een oproepje plaatsen voor een student die je dag op sleeptouw mee neemt?

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:04

Ik heb mij aangemeld volgens officiële weg, eerste meeloopdag is 30 januari, die zat al vol, en ik zit in mijn tentamenweek, dus dat had toch niet gekund. Eerst volgende is halverwege april.

Ik weet niet zeker of school het goedkeurt als ik zelf een dagje met een student probeer te regelen, maar dat is een optie :j

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:06

volg dit even, zit nu in het tweede jaar van een opleiding die ik niet meer zie zitten en overweeg ongeveer dezelfde studies als jij :)
Is toegepast psychologie of (toegepaste) biologie niet iets?

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 17:21

Ben bij een voorlichting van toegepaste psychologie geweest, opleiding was net nieuw bij die hoge school (maar dacht dat het sowieso een vrij nieuwe studie was), en heb t idee dat het echt gewoon de HBO versie is van de WO opleiding, en je er dus later niet zo veel mee kan.

Toegepaste biologie heb ik niet naar gekeken, maar ben bang dat dat weer te specifiek is.

Aan de ene kant weet ik heel goed wat ik wil, aan de andere kant totaal niet. ;(

Sem_

Re: Studiekeuze, waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:39

Heb je weleens gekeken naar ergotherapie? Verder is SPH vooral groepswerk, maar MWD niet. :)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:52

En kan je kijken of je een dagje mee kan lopen met een verpleegkundige? Bij mij in het ziekenhuis werd/wordt dat ook wel eens gedaan.....krijg je een beetje een idee hoe het echte werk er uit ziet....want een dag op een opleiding zegt vaak alleen iets over de opleiding. Misschien kan je dat ook doen bij een lab. Misschien heb je wel kennissen via wie je iets kan regelen? Of gewoon heel brutaal eens opbellen en vragen naar de teamleider en kijken wat de mogelijkheden zijn....
En als verpleegkundige kan je veel richtingen op, je bent niet gebonden aan een ziekenhuis. Het is een prachtig beroep (naar mijn mening!)!

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:37

Het zou mijn verhaal kunnen zijn haha!
Succes met je keuze, verder kan ik je ook niet helpen :')

Danseresje, het is lastig om daar toestemming voor te krijgen van het ziekenhuis ivm privacy van de patiënten, als je connecties hebt in het ziekenhuis, als een tante die verpleegkundige is oid, dan heb je meestal wel een kans! Zo heb ik met mn schoonmoeder een dagje meegelopen, was echt heel leuk!

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:12

Lauwttje schreef:
Ben bij een voorlichting van toegepaste psychologie geweest, opleiding was net nieuw bij die hoge school (maar dacht dat het sowieso een vrij nieuwe studie was), en heb t idee dat het echt gewoon de HBO versie is van de WO opleiding, en je er dus later niet zo veel mee kan.

Dan heb je toch een beetje het verkeerde idee ;) Bij ons op de opleiding wordt er juist gezegd dat er steeds meer vraag komt naar TP'ers. Oh en ik weet niet waar je bent gaan kijken, maar bij de Fontys in Eindhoven wordt die geloof ik nu voor het zesde jaar gegeven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:47

Ik roep maar wat, maar mbrt? Niet zo'n bekende studie en loting, maar onwijs leuk. Technisch, natuurkundig (straling), medisch en met mensen in het ziekenhuis.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 02:36

Herkenbaar. Onze zoon zat op het VWO en kon eerst al geen profiel kiezen. Uiteindelijk EM gekozen. Vorig jaar in 4 VWO al naar open dagen geweest, want dat adviseerde school.
Dit jaar naar 5 HAVO gegaan en dus een jaar eerder een studie kiezen. Hij wist al dat hij naar een HBO wilde.
Hij heeft al heel veel bekeken en interessant gevonden. Ook diverse testen gedaan, maar dat gaf hem niet voldoende duidelijkheid.
Dit jaar zijn we ook al naar alle Open Dagen, maar je redt er maar 1 als er op eenzelfde dag 2 open dagen bij verschillende HBO's zijn en dan moet je weer wachten.
Hij gaat sowieso meeloopdagen doen, maar twijfelt nog wel.

Als je je voor 1 Mei inschrijft heb je garantie op een plek. In principe kun je je nog langer inschrijven, ik meen tot 1 September.
Je mag maar voor 1 lootstudie inschrijven.

Vrijwel elke opleiding wil nu dat je op een matchinggesprek komt.

Wij denken dat hij zich gewoon inschrijft op meerdere studies, meeloopdagen en dan wat gaat laten afvallen. Dan heeft hij sowieso ergens ingeschreven gestaan voor 1 Mei. Wel echt 1 van de dingen die hij wil natuurlijk.

Op de open dagen gaan we naar de voorlichtingen per opleiding en dan valt er toch wel steeds wat af waar hij eerst heel enthousiast over was. Ook zijn we nu in Zwolle ergens geweest, wat hij toch liever in Utrecht zou willen doen, maar we hebben in ieder geval al wat info gekregen over de soort studie.
Een andere studie waarvoor we naar Zwolle waren, die niet in Utrecht is, viel af, ondanks hoge verwachtingen. Daarmee valt Zwolle ook meteen een beetje af.

Kiezen is echt moeilijk en we hebben het al over een tussen jaar, omdat het toch erg lastig is als je niet ergens 100% achter staat als je moet beginnen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:16

Ik heb een suggestie: Ergotherapie.
Ik heb ook gekeken voor fysiotherapie, operatieassistent(wilde altijd chirurg worden)..
maar dit was toch niet wat ik zocht, tot ik per ongeluk 'ergotherapie' aanklikte op de site van de school waar ik wilde gaan studeren. Dit was precies wat k zocht: mensen helpen met zeer uiteenlopende problemen, combinatie van gesprekvoering en praktijk, zeer breed werkgebied(van kinderen tot oudjes, van psychische klachten tot dementie en ontwikkelings stoornissen etc).. de studie is zeer gevarieerd opgezet en wisseld theorie en praktijk af. Ik moet zeggen ik ben nogsteeds erg gemotiveerd.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 18:48

@RoyceMack & Sem_ Ergotherapie zal ik eens naar kijken. Bij ons op school hebben ze ook al dagen georganiseerd waarbij mensen van hoge scholen kwamen om een praatje te houden over hun studie, zat ook een meisje met ergotherapie bij maar kan niet echt zeggen dat het mij erg aantrok. Zal nog eens op wat sites kijken.

@Quir mbrt zegt me niks, zal eens kijken.

@Dyphusion
Geloof in Utrecht of Nijmegen (een van de twee heeft TP, weet niet welke) maar dat word voor mij te specifiek ben ik bang. Voorlichting trok mij toen in ieder geval niet zo.

Mijn profielkeuze ging wel erg makkelijk, maar nu echt een studie.. Pfft.

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:54

ik kan je helaas ook niet helpen.. ben wel benieuwd naar de reacties en volg dit daarom even! :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:07

MBRT is Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken.

Je wordt dus opgeleid om röntgenfoto's, CT's, MRI's, echo's te maken, maar ook om mensen met kanker te bestralen of plaatjes te maken met behulp van radioactieve stoffen (nucleaire geneeskunde).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:01

lauwtje, ik ging naar de open dag van ergotherapie op mijn toekomstige school toen, en was direct gedemotiveerd vor de studie.
Hoe mooi de site eruit zag over ergotherapie, hoe somber de mensen die daar rondliepen waren over de studie.,
gelukkig had ik een paar dagen later een meeloopdag geplant staan met een hele leuke meid in een eigen praktijk en daar ben ik echt verliefd geworden op het vak. Wat was dat gaaf en wat een waardering kreeg die ergotherapeut. ze had ontzettend veel kennis en gign eigenlijk 'op visite' bij haar clienten.. maar hielp ze overal mee. Ze kon mensen heen makkelijk dingen in laten zien en ze toch met haar mee krijgen om aan de slag te gaan. Ik heb heftige dingen gezien(van MS tot beenamputaties tot mensen die in een rolstoel in een huis woonden dat volledig op zijn kop stond omdat er een aangepaste keuken werd geplaatst erwijl het montagebedrijf failliet was gegaan... en dus alles overhoop stond..) mensen die zelfmoord willen plegen, mensen die door familie in en uit stoelen worden gegooit(letterlijk).. ik zag dat de gemeente (om te beslissen over een rolstoel voor een client), en de verzorging van het verzorgingstehuis voor die mevrouw een rolstoel uitzochten terwijl ze de mening van mevrouw niet eens vroegen, terwijl zij in die stoel moet zittne de rest van haar leven. Gelukkig had de ergotherapeut daar ook een grote inspraak in en mevrouw wilde de stoel niet want die kon kiepen en dat vond ze doodeng, nou dan kan iedereen roepen: we nemen hem! als die mevrouw zegt van niet dan gebeurt het niet.

Ergotherapie is echt een zeer opkomend beroep en wordt immers vergoed via de basisverzekering(dit geldt niet voor fysiotherapie)..
ja ik kan je echt een hele enthousiaste preek geven over de studie. Het niveau van de studie vind ik niet hoog(ik ben elke dag bij mijn paarden op stal, elk weekend bij mijn vriend en werk 2 avonden in de week).. en de studiebelasting dus ook niet. maar toch wordt de kwaliteit van de opleiding telkens herkeurd en staat deze opleiding in europa erg hoog. in zwitserland willen ze het liefst nederlandse ergo's aannemen. als je meer wilt weten mag je pb'en

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:17

Maar weer even een berichtje vanaf mijn kant. Ik ben naar de open dag van Avans in Den Bosch geweest en wezen kijken voor chemie en verpleegkunde. Verpleegkunde viel direct voor mij af. Kan ik dat gelukkig afstrepen. Chemie daar in tegen sprak mij erg aan.

Ik zorg voor een meeloopdag bij Chemie, en houd de meeloopdag van Medisch en Biologisch laboratoriumonderzoek vast. Denk dat ik daar goed aan doe en de goede richting op ga.

Misschien dat ik ook nog ga kijken bij Mbrt in Eindhoven, maar dat duurt nog wel even.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:21

Een vriend van me zit in het eerste jaar Biologie en medisch laberatoriumonderzoek, dus als je alvast of achteraf nog vragen hebt, kan ik je wel doorverbinden :) Ook aan avans trouwens, in Breda.

Heel veel succes in ieder geval!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:23

Als je niet van groepswerken houdt zou ik lekker nog even op de middelbare blijven; als je 5 en 6 vwo doet kun je mooi nog even nadenken en heb je straks meer keuze. Op het WO heb je sowieso minder groepswerk dan op het HBO.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:29

Ik houd er opzich wel van maar ben nogal een controle freak. Wil graag de laatste blik op het verslag doen etc.

Celestial ik pb je zo even! :)