18 worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

18 worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 00:22

Hallo,

Over een half jaar wordt ik 18. Klinkt nog ver weg, maar ik las dat je bijvoorbeeld stufi 3 maanden van te voren moet aanvragen, dat is dus al over 2 maanden.
Maar ik vraag me eigelijk af wat je allemaal moet regelen, dingen zoals verzekering enzo. Wat zijn nou dingen die je makkelijk vergeet, of optijd moeten? Ik ben echt bang dat ik iets belangrijks vergeet en ineenkeer schulden krijg ofzo. Wat hebben jullie allemaal geregeld, en wanneer?

Brr is Juli echt al over een half jaar, ik ben er nog niet klaar voor om volwassen te zijn. :')

Anoniem

Re: 18 worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:25

Ik word in juni 18, heb er helemaal niet over nagedacht dat je dat zo vroeg moet aanvragen lol :+

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:29

Ademhalen! 18 worden is best leuk! Zo dramatisch veel verandert er niet in 1 dag. De meeste instanties en bedrijven weten jou wel te vinden hoor als ze geld moeten hebben. Je krijgt vanzelf post als er iets moet gebeuren. Misschien is het wel handig om eens met je ouders te kijken naar wat zij nog voor je betalen, zoals bijvoorbeeld een uitvaartverzekering.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:31

De meeste dingen die je moet gaan betalen daar hoor je vanzelf wat van xd
Je krijgt wss over je verzekering je nieuwe polis doorgestuurd die je dus moet gaan betalen en verder veranderd er niet veel.
Je zorgtoeslag en stufi is indd wijs om vroeg aan te vragen. Als je het later aanvraagt krijg je het met terugwerkende kracht(ik had mijn zorgtoeslag te laat aangevraagd en heb toen een maand dubbel gekregen) terug. Verder veranderd er niet zo heel erg veel :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:32

Ga een keer rustig met je ouders om de tafel zitten, als het goed is weten zij een hoop over wat er allemaal veranderd moet worden.
Voor de stufi moet je gewoon even Googlen ;).

Ik vind het allemaal wel lastig hoor, ben al even 18. Gelukkig heeft mijn moeder een hoop voor me gedaan en regelt zij in principe nog steeds al
mijn geld en verzekeringszaken, wel met mij erbij, zodat ik er ook wat van opsteek.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:15

En let even op je zorgverzekering. Je moet nu een aanvullende tandartsverzekering hebben wil je naar de tandarts kunnen en een deel vergoed krijgen. Als je bij je ouders in het pakket zit heb je die misschien niet. Moet je dus even aanvragen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:22

Wat mij nooit is verteld toen ik 18 werd was dat ik me dan ook het beste kon inschrijven bij een woningbouwvereniging. Het kan natuurlijk zo zijn dat je van plan bent om heel ergens anders te gaan wonen, maar de kosten zijn niet hoog en je bouwt gelijk al inschrijvingsjaren op. Als je dan eenmaal besloten heb om op jezelf te gaan wonen duurt het niet zo lang voordat je een huis toegewezen kan krijgen.

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:51

Begin van deze maand ben ik 18 geworden.
Ik ben in september begonnen met rijlessen en toen eind november geslaagd, dat was mijn belangrijkste puntje van/voor 18 worden :D .

Ik heb half december mijn zorgverzekering afgesloten en deze van de week pas gewijzigd wegens problemen met de site. Per 1 februari gaat de verzekering in.
Verder heb ik daarna zorgtoeslag aan gevraagd, (dit kan je ook na je 18e verjaardag doen, dan krijg je het terug van de maanden sinds dat je er recht op hebt), hier kreeg ik vorige week post over met de vraag een bevestiging te sturen dat het rekeningnummer daadwerkelijk op mijn naam staat.
Dit heb ik gedaan dus volgens mij is dat nu in orde.
Ik heb een basis verzekering met een hoog vrijwillig eigen risico (mocht er echt iets gebeuren kan ik hier altijd met mijn ouders uitkomen), en module tand heb ik wel aangezet. Verder nu ook buitenland verzekering omdat ik eind van februari op vakantie ga, maar die zet ik daarna gewoon weer uit.

Met de stufi ben ik wel wat eerder begonnen denk rond eind november-begin december. Hierna bericht gehad of ik een OV-chipkaart wilde en daarna wanneer ik deze kon activeren.
Je krijgt je eerste stufi pas het eerste kwartaal ná je 18e verjaardag (ik dus pas april).

En verder ben ik er zo denk ik wel.
Ik moet nog even kijken of en hoe ik me in schrijf bij een woningbouwvereniging aangezien ik op het moment geen belastbaar inkomen heb en we wss willen kopen.
Maar dan kan ik iig flink punten sparen.