Heeft een manege een inkoopwaarde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek_

Heeft een manege een inkoopwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:37

Allereerst, geen idee of dit hier goed staat. Zo niet, sorry! :(

Ik moet voor school een marketingplan met resultatenrekening en alles erop en eraan maken over een onderneming. Wij hebben dus gekozen om het plan uit te werken voor een manege.
Probleem is, ik liep vast bij het maken van de resultatenrekening.
Is de term ''inkoopwaarde'' van toepassing op een manege ? En zoja, waar bestaat deze uit?

(Voor degenen die even kwijt zijn wat inkoopwaarde is; als je als bedrijf bijvoorbeeld stoelen maakt is de inkoopwaarde de kosten van bijvoorbeeld hout en spijkers.)
Naar mijn idee horen bijv paarden niet tot de inkoopwaarde, omdat dat bij de inventaris of inboedel van de manege hoort.
Iemand enig idee ? Alvast hartstikke bedankt! ;)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:42

Ik denk dat je het onderhoud van de paarden wel als inkoopwaarde kan zien, dus voer stro en hooi, wat het je kost om de paarden gezond en klaar op stal te hebben

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:44

Mjay schreef:
Ik denk dat je het onderhoud van de paarden wel als inkoopwaarde kan zien, dus voer stro en hooi, wat het je kost om de paarden gezond en klaar op stal te hebben

Klopt ook niet helemaal want voer, stro, hooi ect. hoort weer bij voorraad. ;)

Anoniem

Re: Heeft een manege een inkoopwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:47

Als ik jullie was zou ik een ander bedrijf kiezen. Een manege is wel heel lastig. Want hoe bereken je de afschrijving? De paarden afschrijven is niet simpel te berekenen. Aangezien een paard niet betrouwbaar is. Een machine is veel betrouwbaarder hoe lang deze gemiddeld mee zal gaan.

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:49

Hout voor bakken? Draden voor paddock?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:52

Je kunt bij een manege het grootboek niet indelen zoals bij een fabriek ;)

Hooi en stro zijn kosten --> wat je op de balansdatum hebt is idd voorraad, maar de voorraad is alleen de momentopnamen...

Vaak wordt er bij een manege een extra rubriek aangemaakt met daarop de kosten voor de paarden (eten/DA/stalling etc). Dat kun je zien als soort "inkoopwaarde".

En voor de rest inkoopwaarde --> kantine :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:58

Hooi, stro, zaagsel is geen voorraad maar bedrijfskosten.
Voorraad is in een manege bijvoorbeeld 3 reserve hoofdstellen (nieuw in de verpakking), 10 singels, 5 dekjes etc.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:04

ik denk dat een manege geen voorraad heeft, want voorraad is datgene wat je verkoopt. je verkoopt geen hoofdstellen en ook geen stro. stro en hooi, voer zijn inderdaad bedrijfskosten. inkoopwaarde = ( inkoopwaarde van de omzet!! ) en de omzet is dat wat je aan lesgeven verdient per uur per klant. Dus wat kost het paard + rijbak + spullen + dierenarts + lesgever + alles, per uur , per klant!

( Ik heb dit project vorig jaar ook gedaan op 5 vwo voor het vak M&O )

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:04

Kan je dat niet beter vragen aan je docent ?
Lastig onderwerp..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:06

x_linz_x ja, je hebt gelijk. Mijn fout. Cola, sinas, tosti's op voorraad. :Y) :Y)

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:15

Bedankt voor de reacties allemaal !
@lianne86; dat je het niet zo kan indelen als bij een fabriek vond ik inderdaad wat lastiger. In principe verleent een manege natuurlijk diensten en produceert het geen producten.
Net als bijvoorbeeld een advocatenkantoor, wat staat er daar onder inkoopwaarde ?

En betreft de afschrijving @nini_roosje , ik denk dat ik dat opsplits. Een gedeelte afschrijving op inventaris als de gebouwen en het harnachement, en een gedeelte voorzieningen wat dan geldt als afschrijving van de paarden, net als bijvoorbeeld garantie voorzieningen bij een tv producent.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:17

Annemiek_ schreef:
@lianne86; dat je het niet zo kan indelen als bij een fabriek vond ik inderdaad wat lastiger. In principe verleent een manege natuurlijk diensten en produceert het geen producten.
Net als bijvoorbeeld een advocatenkantoor, wat staat er daar onder inkoopwaarde ?

En betreft de afschrijving @nini_roosje , ik denk dat ik dat opsplits. Een gedeelte afschrijving op inventaris als de gebouwen en het harnachement, en een gedeelte voorzieningen wat dan geldt als afschrijving van de paarden, net als bijvoorbeeld garantie voorzieningen bij een tv producent.

Veulentjes ? :Y) :=

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:17

@x_linz_x ; bedankt! Dit is inderdaad wel handige informatie. Maar behoren paarden en bak etc niet bij gebouwen en inventaris ?

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:20

Tessa_93 schreef:
Annemiek_ schreef:

Veulentjes ? :Y) :=

Haha ! _/-\o_