Van dier&veehouderij naar dierwetenschappen(master)?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Amber__

Van dier&veehouderij naar dierwetenschappen(master)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:01

Ik vroeg me af of dit goed mogelijk is..?
Dierwetenschappen lijkt me een erg leuke opleiding net zoals de masters, helaas is Wageningen een heel eind weg en Leeuwarden daarentegen dichtbij. (Ik wil echt heel graag thuis blijven wonen de komende tijd en dit kan als ik naar Leeuwarden ga.)

In Leeuwarden hebben ze de opleiding dier&veehouderij, daarom vroeg ik mij af of je na de basis 4 jaar ook een master van dierwetenschappen kan gaan doen in Wageningen.

Zijn er mensen met ervaringen? Of iemand die dit toevallig weet?
Ik ga naar beide open dagen en zal dit zeker ook vragen maar was nieuwsgierig of iemand hier mij ook kan helpen.

Alvast bedankt. :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:02

Ik studeer in Leeuwarden (aan die school) en wij hebben daar eens een lezing over gehad. Het kan wel, maar dan moest je volgens mij een gemiddelde van minstens een 8 hebben bij je afstuderen. Ik weet het niet meer helemaal precies, wat ik nog wel weet is dat ik het erg omslachtig vond en dat je er echt heel hard aan moet trekken dan. Het lastige vind ik vooral dat je niet altijd je cijfers echt zelf in de hand hebt op het HBO omdat je ook afhankelijk bent van groepsgenoten, en er zitten er aardig wat tussen die een zes voldoende vinden. Nu kan je er zelf natuurlijk harder aan trekken om dat cijfer hoger te krijgen, maar dan heb je weinig leven meer naast school en is het denk ik praktischer om je propedeuse te halen en daarna naar de universiteit te gaan. Is het geen mogelijkheid om heen een weer te reizen, ik weet niet hoeveel tijd je daaraan kwijt zou zijn?

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 26-01-14 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

no--a

Re: Van dier&veehouderij naar dierwetenschappen(master)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:18

Hoe dit precies zit durf ik niet te zeggen, wat ik je wel aan wil raden is om bij allebei de opleidingen een meeloopdag te doen. Dat zegt 100x meer als een op en dag!

Persoonlijk zou ik zeker gaan voor de leukste opleiding, en niet voor de opleiding die het dichts bij is;)

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:24

Kirsha; Het heen en weer reizen naar Wageningen is onhaalbaar, anders had ik dat gedaan. Dit is namelijk zo'n drie uur in totaal, als ik het goed heb.

no--a; Ja dat is misschien ook wel handig zo'n meeloopdag, dat moet ik nog even zien.
Ik ga ook niet voor het dichtstbij maar voor wat voor mij het leukste is over het algemeen. En dit kan een minder leuke opleiding zijn dan dierwetenschappen maar wel thuis kunnen blijven wonen. Ik zie er namelijk bergen hoog tegenop om alles hier ''achter te laten''.

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:28

ik heb gehoord dat het kan, maar van hall larenstein veehouderij sluit heel slecht aan op dierwetenschappen van de wur qua lesstof etc.

ik zit in wageningen op van hall, en reis in een dag ook gemiddeld 3,5u, het is haalbaar maar heel leuk is het opzich niet..

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:29

Je kunt gewoon een master dan volgen in Wageningen. Je moet even op de site kijken en je kunt de HBO opleiding die je in Leeuwarden kunt volgen selecteren. Dan zie je een lijst van masters die je kan volgen. Je hoeft geen 8 te hebben, maar je moet kunnen aan tonen dat je een bepaald niveau Engels beheerst.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:32

Oh misschien ik heb het er niet goed neergezet in vorige post, maar het is zo'n drie uur heen.. niet heen en terug. Dus zes uren in totaal..

Bravour89; Oh dat klinkt al een stuk beter! Ik zal even kijken :)

belper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:34

o.. laat maar dan, dat is idd echt niet te doen

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:35

Weet je trouwens al welke studierichting je wil doen? Dier- en veehouderij zit als ik het goed heb namelijk verspreid in zowel Leeuwarden als Wageningen. Wij hebben wel melkveehouderij en nog iets, maar de rest zit volgens mij sowieso in Wageningen.

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:36

__Amber__ schreef:
Oh misschien ik heb het er niet goed neergezet in vorige post, maar het is zo'n drie uur heen.. niet heen en terug. Dus zes uren in totaal..

Bravour89; Oh dat klinkt al een stuk beter! Ik zal even kijken :)

Als je het niet kan vinden op de site: ga naar studiekiezers masters --> HBO naar universiteit --> Selecteer de doorstroomschema van 'jouw' hogeschool en zoek je opleiding

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:37

Kirsha schreef:
Weet je trouwens al welke studierichting je wil doen? Dier- en veehouderij zit als ik het goed heb namelijk verspreid in zowel Leeuwarden als Wageningen. Wij hebben wel melkveehouderij en nog iets, maar de rest zit volgens mij sowieso in Wageningen.

Ik denk dat je Dier en gezondheid bedoeld? De rest is alleen maar agrarische bedrijfskunde dacht ik

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:38

Er staat inderdaad op de site bij een doorstroom van dier&veehouderij; ''Significantly large group admissible''. (Ik zou graag de master Animial Sciences doen)
Nu dan maar even kijken hoe het zit met de leerstof aansluiting etc. zoals belper zei..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:45

Bravour89 schreef:
Kirsha schreef:

Ik denk dat je Dier en gezondheid bedoeld? De rest is alleen maar agrarische bedrijfskunde dacht ik

Dat is het ja. Agrarische bedrijfskunde is weer een héél andere studie trouwens... Zitten nog meer studies in Leeuwarden dan alleen dieren en bedrijfskunde :D

Ik heb het even opgezocht, Dier- en veehouderij heeft verschillende majors die afwisselend in Leeuwarden en Wageningen zitten, zie link:
http://www.hogeschoolvhl.nl/Opleidingen ... derij.aspx

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:52

Haha ja dat klopt Kirsha. Heb er zelf ook gezeten met Diermanagement. Ik had alleen even de diergerichte opleidingen genoemd ;) .

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:35

Oh zo ja, dan snap ik het :D

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:38

__Amber__ schreef:
no--a; Ja dat is misschien ook wel handig zo'n meeloopdag, dat moet ik nog even zien.
Ik ga ook niet voor het dichtstbij maar voor wat voor mij het leukste is over het algemeen. En dit kan een minder leuke opleiding zijn dan dierwetenschappen maar wel thuis kunnen blijven wonen. Ik zie er namelijk bergen hoog tegenop om alles hier ''achter te laten''.

Misschien handig? Zeker weten handig. Niet twijfelen maar gewoon doen.
Ik vond zelf mijn studiekeuze ontzettend lastig, vond alles (van economie/maatschappij tot gezondheid/natuur) leuk en wist het echt niet. Ging ik naar een open dag, dan kwam ik alleen met meer leuke opleidingen thuis in plaats van dat ik een paar opleidingen had kunnen afstrepen. Alles klinkt leuk op een open dag;)
Pas toen ik meeloopdagen ben gaan doen kwam ik erachter wat de studies nu daadwerkelijk inhielden, en toen viel 99% van de studies eigenlijk gelijk af...

En aan je laatste zinnen te zien ga je dus wel voor het dichtstbij;) Niet om je te dwingen uit huis te gaan, want ik weet natuurlijk niet wat je beweegredenen zijn om graag thuis te blijven wonen, maar besef goed dat je wel de komende jaren deze opleiding moet gaan volgen en dat het zonde is om al die jaren een minder leuke opleiding te doen omdat je niet verder weg wou. Maar zoals gezegd ken ik je redenen niet om thuis te willen blijven.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:55

Ik volg op dit moment de bachelor Dierwetenschappen (2e jaar), en heb 3 jaar terug een paar maanden op Van Hall Larenstein gezeten. Wel gewoon VWO diploma, maar dacht dat HBO beter bij me zou passen dus dat eerst geprobeerd.

Anyways, ik weet dus een beetje van beide opleidingen. Nu weet ik niet precies hoe het zit met jouw opleiding bij Van Hall, maar wat ik er van kan zeggen is dat er een gígantisch niveau verschil tussen mijn Van Hall opleiding zat en Dierwetenschappen. Bij Van Hall haalde ik tentamens zonder ook maar een boek open te slaan met mooie cijfers, nu moet ik er hard voor werken. Ik wil je hiermee niet ontmoedigen, want waar een wil is is een weg! Het is wel mogelijk, maar je zult er wel hard voor moeten werken :)

Oja en verder is het hartstikke gezellig in Wageningen en op de opleiding dus wat dat betreft vooral doen haha!

Edit: Ik zit trouwens zelf in de meeloopdagcommissie van Dierwetenschappen dus als je daar meer over wilt weten kun je me altijd een pb sturen! Of gewoon naar ons mailen natuurlijk.