Kwaliteit van studie holt achteruit?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Kwaliteit van studie holt achteruit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 20:13

3 jaar geleden begon ik aan mijn studie met veel plezier. De docenten waren enthousiast, de lessen (theorie en praktijk) waren goed geregeld en de kwaliteit lag hoog.

Nu zit ik onderhand in mn 3e jaar en doe ik een half jaar een project met 1 ander studiegenootje. Voor dit project sta ik gemiddeld 4 dagen op de labzaal, en daar begint de irritatie... -O-

Dit jaar zijn er ontzettend veel (voor onze opleiding dan) veel nieuwe 1e jaars gekomen met als gevolg dat de klassen niet meer uit 10-15 studenten bestaan en er maximaal 2 klassen zijn. Maar nu zijn er 20-30 studenten per klas, en 4-5 nieuwe klassen. Hier is het lab niet op gemaakt qua capaciteit, maar ook hebben we niet zoveel docenten. Het gevolg is dat de docenten allemaal stikchagrijnig rondlopen en meerdere praktijklessen voor de 1e jaars gegeven worden door 3e of 4e jaars studenten!
Ik vind dat onbegrijpelijk en ik kan mij ook niet voorstellen dat dit officieel mag.

Nu is het niet direct voor mij een probleem aangezien ik toch geen les van een student krijg, maar ik merk wel de gevolgen er van. Het is een grote puinzooi op het lab, bij de weegschalen liggen verschillende geknoeide stoffen door elkaar, en je hebt geen idee wat je op je huid krijgt als je een weegschaal schoon wilt maken. :oo
Spullen verdwijnen waar je bij staat, en je moet vechten om een plekje op het lab.
Ondanks meerdere malen aangeven bij de "lesgevende studenten" verandert er niks op de labzalen.
Nu ben ik vanaf volgende week klaar op het lab en hoef ik de rest van mn studie het lab niet meer op, dus heeft klagen bij docenten of hogerop weinig nut in mijn ogen. Of zie ik dit verkeerd en heb ik wel een rede om te klagen?

Daarnaast, is mijn studie nou de enige waar de kwaliteit zo achteruit holt of is dit een algemene trend bij opleidingen in Nederland?

Weissjee

Re: Kwaliteit van studie holt achteruit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:31

Bij mijn opleiding is dit denk ik ook wel een beetje het geval. Alleen zit ik dan in het eerste jaar.
Wij zouden on kleine klasjes komen maar er zaten al zo meer dan 20 mensen in onze klas. Nu al wel veel afvallers.

Gelukkig geen lessen op het lab van studenten maar wel student due de docent helpt op het lab ;).

Ik denk dat het komt omdat dit errst het laatste jaar stufi zou zijn. En dat daardoor veel mensen opeens toch zijn gaan studeren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:03

Bij ons juist niet gelukkig, omdat het sinds vorig jaar numerus fixus is geworden om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen behouden en er genoeg tijd en ruimte is voor praktijk oefenen.

Maar ik zou het zeker aankaarten, al is het niet voor jezelf dan wel voor komende studenten en de docenten. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 12:25

Weissjee schreef:
Bij mijn opleiding is dit denk ik ook wel een beetje het geval. Alleen zit ik dan in het eerste jaar.
Wij zouden on kleine klasjes komen maar er zaten al zo meer dan 20 mensen in onze klas. Nu al wel veel afvallers.

Gelukkig geen lessen op het lab van studenten maar wel student due de docent helpt op het lab ;).

Ik denk dat het komt omdat dit errst het laatste jaar stufi zou zijn. En dat daardoor veel mensen opeens toch zijn gaan studeren.

Dat was bij ons het eerste kwartiel idd ook het geval. Studenten die docenten hielpen, maar nu is er geen docent meer te zien en geven de studenten dus alleen les.
Het eerste vind ik helemaal niet erg, maar dat laatste dus wel. :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 12:27

Quir schreef:
Bij ons juist niet gelukkig, omdat het sinds vorig jaar numerus fixus is geworden om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen behouden en er genoeg tijd en ruimte is voor praktijk oefenen.

Maar ik zou het zeker aankaarten, al is het niet voor jezelf dan wel voor komende studenten en de docenten. :)

Ik ga eens kijken hoe andere studenten er over denken idd, want het is dan misschien niet direct voor mijzelf, maar als de kwaliteit naar beneden gaat en je krijgt een slechte naam als opleiding dan heb ik er wel last van met werk zoeken over 1,5 jaar.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:38

Met meerdere studenten (en eventueel zelfs docenten?) sta je sterker er in dan wanneer je alleen gaat.
Dat laatste is inderdaad zeker ook een punt om rekening mee te houden, zo had ik het nog niet bekeken. Maar wanneer de school bekend staat om een goede kwaliteit onderwijs, jouw diploma ook meer "waard" is straks met werk zoeken in jouw vakgebied.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:14

Dat hadden wij ook op HBO.. de studenten moesten elkaar onderwijzen, als er iemand extra begeleiding (of uberhaupt gewoon begeleiding van een docent) nodig had, kon dat niet... Echt belachelijk.

Maar ook op de havo hadden ze teveel leerlingen aangenomen, met als gevolg dat mensen geen tafeltje hadden of er gewoon geen lokaal beschikbaar was... :n

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:17

Ik ben benieuwd welke HLO/MLO dit is :) Ik heb de opleiding in Nijmegen gedaan en daar hebben ze juist erg veel geïnvesteerd in grotere labzalen en personeel.
Ik heb het gedurende mijn opleiding ook niet ervaren dat het te druk was. Natuurlijk wel de irritaties dat er niet opgeruimd werd.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 17:51

antje_vip schreef:
Dat hadden wij ook op HBO.. de studenten moesten elkaar onderwijzen, als er iemand extra begeleiding (of uberhaupt gewoon begeleiding van een docent) nodig had, kon dat niet... Echt belachelijk.

Maar ook op de havo hadden ze teveel leerlingen aangenomen, met als gevolg dat mensen geen tafeltje hadden of er gewoon geen lokaal beschikbaar was... :n

Dat komt hier ook bekend voor, colleges waarbij een kwart van de studenten niet in het lokaal past en dus maar ergens een stoel vandaan haalt en zonder tafeltje zit. Met als gevolg dat ik de laatste weken niet meer naar de colleges ben geweest omdat je toch nooit een zitplaats hebt.

@ lucifertje, dat snap ik, want dat heb ik ook vaak gehoord over Nijmegen. En op mijn opleiding was het tot afgelopen studiejaar prima geregeld. Kleine klassen, gemotiveerde docenten, nette labzalen, etc maar sinds 2 kwartielen loopt het hard achteruit in mijn ogen. En of school het niet ziet of niet wil zien weet ik niet. Dus daar wil ik eerst eens achter zien te komen voordat ik gelijk ga roepen dat ze super slecht zijn of iets dergelijks :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 18:01

Tja, ik kan ook best begrijpen dat als ze in september er heel erg veel studenten bij hebben gekregen ze ook niet zomaar ruimte bij kunnen toveren. Neemt niet weg dat je wel personeel moet inhuren. Les kregen van studenten kan gewoon niet. Ik heb de medische richting gedaan en zat met een man of 12/14 in de klas.
Nijmegen heeft in de 3 jaar dat ik er gezeten heb 2 verdiepingen opgezet :) best een grote aanpassing. Zijn een stuk of 6 nieuwe zalen bijgekomen.
Ik kan de docenten ook heel goed begrijpen dat het niet leuk is als het zo gigantisch druk is. Of de school het wel of niet ziet, kan je alleen weten door een gesprek aan te gaan. Het is wel een omschakeling als er opeens veel studenten bij zijn gekomen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 18:12

Nee dat snap ik ook hoor en zeker met die stufi regel was het te verwachten dat er zoveel aanmeldingen zouden komen. Wel fijn dat het bij jou allemaal zo vernieuwd is :j Lijkt mij best fijn studeren als er zo gewerkt wordt aan een fijne leer en werkomgeving.

Maar morgen eerst maar eens een balletje omgooien bij een paar andere studenten :j