Grafisch Lyceum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyvg

Grafisch Lyceum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:53

Hallo!

Ik ben vandaag bij de open dag geweest van het grafisch lyceum in Utrecht en nu had ik een paar vragen aan jullie. Hoe zwaar hebben jullie deze opleiding ervaren? En wat hebben jullie voor opleiding ervoor gedaan?

Ik heb namelijk de HAVO gedaan en heb gehoord dat de opleiding dan in 3 jaar gedaan kan worden, mits ik de juiste instelling heb en natuurlijk genoeg vaardigheden beheers. Zelf denk ik dat het laatste niet zo'n probleem is aangezien ik al photoshop etc sinds ik een jaar of 10 ben :') Maar goed, dit is natuurlijk alleen aan de school en kunnen jullie waarschijnlijk ook niet over oordelen.
Ik vraag me alleen af hoe zwaar hij is, hoeveel uur per week je op school zit en hoeveel uur je per week met school bezig bent. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:57

He, ik was er vandaag ook, alleen was er niet echt positief over te spreken :').

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:58

Ik heb Grafisch Lyceum Rotterdam gedaan, is dat ook goed? :+
Wat ik daarvan ervaren heb is dat ik er als VMBO-er wel makkelijk doorheen gefietst ben.
Tuurlijk heb je soms tegenslagen, maar over het algemeen gaat het wel makkelijk.
In de 1e valt het wel mee met de uren die je draait, in de 2e wordt het wat zwaarder.
Toen heb ik roosters gehad van 5 dagen in de week van 8:15 tot 17:15.
Ik heb het er super naar m'n zin gehad!
Het is niet alleen Photoshop hoor :+
Illustrator, InDesign, 3d pakketten, After Effects, Premiere, komt er ook allemaal bij kijken.
Ik vond GLU ook niks, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Als je nog vragen hebt, PB gerust! Ik ben vorig jaar afgestudeerd in Rotterdam.

Sammyvg

Re: Grafisch Lyceum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 19:06

@Ryomieke , mag ik vragen waarom je het niks vond? Ben wel benieuwd! En naar welke opleiding ben je wezen kijken?

@Warboel , aha, dan zal het voor mij niet veel anders zijn denk ik. Dus genoeg tijd om buiten school nog leuke dingen te doen en niet 24/7 aan de studie te zitten? Welke opleiding heb jij gedaan? Ik ga voor de grafische vormgeving. En inderdaad wat je zegt, er zullen ook lange dagen zijn, alleen als je het naar je zin hebt lijkt dit me niet zo erg. Snap dat het niet alleen photoshop is, maar wat handigheid met de computer komt altijd van pas denk ik. Snap nu andere programma's ook makkelijker, als je snapt wat ik bedoel :)

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:35

bloemxblad schreef:
@Ryomieke , mag ik vragen waarom je het niks vond? Ben wel benieuwd! En naar welke opleiding ben je wezen kijken?

Ik weet niet hoe het bij de andere lokalen was, maar ik ging kijken voor Game Artist. Niemand kwam naar ons toe, de leerlingen die in de ruimte waren
zaten haast allemaal onder uitgezakt in hun stoelen aan het werk. Verder werd ik haast doodsbenauwd van die smalle gangen en de de lokalen konden
ook wel een kleurtje gebruiken en misschien wat werk van leerlingen op de muur. Kreeg iedergeval niet het gevoel van: ''Hier wil ik nou naar school voor
de komende 4 jaar.'', maar dat is natuurlijk ieder zijn mening. Aan het einde vroeg een vrouw of ik nog een formulier wilde invullen, wees ik af en kreeg
een zeikerige: 'Oh, jammer.' :')

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:44

Ik heb op het grafisch lyceum in Utrecht gezeten. Ben er vanaf het vmbo naartoe gegaan, maar ik denk niet dat het minder 'moeilijk' wordt wanneer je de Havo gevolgd hebt. Het is namelijk heel veel doen en weinig theorie leren. Je hebt geloof ik wel Nederlands en bijvoorbeeld kunstgeschiedenis, wellicht dat je daar dan makkelijk doorheen fietst maar het 'echte' werk zit toch echt wel in de doe-vakken. Zo heb ik wel eens nachten (letterlijk) doorgewerkt om een project af te krijgen met een projectgroepje samen. Het is wel zo dat ik erg perfectionistisch ben en ik dan ook niet stopte voordat ik tevreden was, je kunt het natuurlijk ook al sneller voor gezien houden ;)

De stad Utrecht vond ik in ieder geval altijd erg leuk en er waren ook genoeg opdracht buiten te doen. Fotograferen in de stad, tekenen in de natuur, opzoek naar gekke kunstwerken in de stad etc. Ik vond het een leuke studie, volg nu hbo communicatie, maar kan het altijd nog gebruiken. Nog een handigheidje; je kunt erg makkelijk je eigen bedrijfje opstarten en dus werken naast je studie om bij te verdienen :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:00

Ik zit nu in het 2e jaar op het GLR, in het eerste jaar meerdere dagen gehad dat ik inderdaad zoals Warboel van 8:15 tot 17:15 moest :+ Dit jaar heb ik geluk en elke periode tot nu toe 1 dag vrij gehad :D Wel heb je dan wat langere dagen om te compenseren :P Het is qua theorie vrij makkelijk (ik ben met mn overgangsbewijs van havo 3-4 naar het MBO gegaan), maar qua opdrachten moet je wel zorgen dat je wat kunt plannen anders krijg je het moeilijk. Het GLR zelf vind ik een geweldig leuke school, de creativiteit straalt er vanaf en er hangt een vrolijke en ontspannen sfeer. GLU ben ik nooit geweest dus daar zou ik het niet weten haha :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:31

Ryomieko schreef:
bloemxblad schreef:

Ik weet niet hoe het bij de andere lokalen was, maar ik ging kijken voor Game Artist. Niemand kwam naar ons toe, de leerlingen die in de ruimte waren
zaten haast allemaal onder uitgezakt in hun stoelen aan het werk. Verder werd ik haast doodsbenauwd van die smalle gangen en de de lokalen konden
ook wel een kleurtje gebruiken en misschien wat werk van leerlingen op de muur. Kreeg iedergeval niet het gevoel van: ''Hier wil ik nou naar school voor
de komende 4 jaar.'', maar dat is natuurlijk ieder zijn mening. Aan het einde vroeg een vrouw of ik nog een formulier wilde invullen, wees ik af en kreeg
een zeikerige: 'Oh, jammer.' :')

Als ik jou was zou ik ook de open dag van het GLR eens bekijken. Is echt een hele andere school.
Vind het zelf een hele relaxte school, leuk ingericht, gezellig werk van studenten hangt er ook. En geweldige docenten. Mijn god, was vandaag op de open dag en ze wilden maar kletsen, kletsen, kletsen :') na 1,5 uur had ik 2 docenten gesproken haha! Kreeg van mijn mentor uit de 4e zelfs nog een dikke knuffel en een "hey lekker ding!" Zijn heel belangstellend. Ga er over een aantal weken een presentatie geven over verder studeren, werd gevraagd of ik dat leuk vind om te doen!

Ik heb animatie gedaan!
En ja, je hebt tijd zat. Ik heb altijd gewoon 3x per week paardgereden en uitgemest, 2 avonden per week muziekvereniging, en ook m'n vriend nog gewoon gezien :D het huiswerk valt ook best mee! Ben nu doorgestroomd naar de kunstacademie en piep wel even anders, heb nu echt nergens meer tijd voor haha. Alvast wat kennis is nooit weg!

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:34

Wil ik eigenlijk ook nog wel gaan kijken, hoor ik wel veel positieve verhalen over. Het enige waarmee ik zit is dat wanneer ik bijvoorbeeld naar het GLR zou gaan,
ik anderhalfuur moet reizen en jammer genoeg is dat ook niet echt goedkoop :=

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:49

Ik zit zit nu in het 1ste jaar op het Grafisch Lyceum in Utrecht!

Ryomieko, ik ken het... Met de opendag dacht ik ook echt tja als ik hier naar school toe moet, maar nu heb ik er nog geen seconde spijt van gehad het is echt een geweldig leuke school!

Bloemxblad voor welke opleiding ben je wezen kijken? Als je, je eigen in gaat schrijven moet je door en test heen je krijgt een opdracht thuis gestuurd en op het intake gesprek moet je ook een test doen op de pc om te kijken wat je niveau is, je krijgt meteen daarvan de uitslag en er zijn een paar onderdelen waar je goed op moet scoren, maar dat is per opleiding verschillend.

De roosters zijn heel erg verschillend, het eerste blok was het laatste uur tot 14:15, nu heb ik 1 dag vrij en zit ik 2 dagen tot 17:00, de thuis uren vallen heel erg mee als je tijdens de les gewoon je ding doet loop je zelfs heel gemakkelijk voor, alleen de groep projecten zijn meer werk.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:51

Ik heb ook 1,5 - 2 uur gereisd. Vanaf je 18e krijg je gewoon OV en stufi. Dan reis je gratis maar moet je wel collegegeld betalen. Dat hoeft onder de 18 niet.
Mijn ouders hebben het ook 2 jaar lang betaald.
Zou zonde zijn om het niet te doen, terwijl je het wel graag wilt.
Je kan ook op kamers gaan, zijn er ook genoeg die dat doen. Er zijn geloof ik ook wel regelingen als je ouders minder dan de norm verdienen, dat zou je dan even uit moeten zoeken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:59

Ik heb op x11 gezeten, de middelbare school die bij het gebouw in zit, en wij zijn vanuit school naar een open dag/meeloop dag geweest, nou wat een lachertje. We kregen lesstof die we in de derde al hadden gehad. Het was heel gezellig hoor maar ik zat met mensen van het GLU die ik kende, dus ja dat was meer keet trappen dan wat doen... docenten deden er niks aan, ze zaten gewoon zelf op FB en Youtube ect.
nee de opleiding waar ik voor ging kijken, heel gezellig hoor, maar ehh ik ga het niet volhouden om dag in dag uit braaf achter m'n laptopje dingen in elkaar te flansen. En dan heb ik het nog niet gehad over het uitvallen van servers, hoe moeilijk leraren doen (vooral als je hard werkt, want ja die zetten er gelukkig ook), hoe moeilijk het is om een stage te vinden, en de slechte leiding (niet doorgaan van uitjes en lessen) nee GLU is niks voor mij.
Maar smaken verschillen... :+

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:02

Ik ben vandaag in Rotterdam naar de opendag geweest! Heb zelf ook al mijn havo diploma dus dat betekent dat ik het versneld zou kunnen doen (3 jaar) maar mij is vandaag verteld dat ze de mbo opleidingen vanaf aanstaand schooljaar sowieso verkorten naar 3,5 jaar. Dusja stel dat ik naar het grafisch lyceum ga denk ik dat ik het niet versneld ga doen omdat ik anders het basisjaar mis met alle uitleg over alle programma's, en aangezien de hele opleiding dan toch al een half jaar is verkort maakt dat ook niet zoveel meer uit :)