vrijwaring per mail, is dat nieuw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

vrijwaring per mail, is dat nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 23:19

Hoi meiden,

Morgen komt een auto opkoper mijn auto halen. Nu d8 ik dat hij gezegt had dat de vrijwaring op het moment zelf gelijk naar mij via de mail wird gestuurd. Hij gaf aan dat dit al op het nieuws etc was geweest en per 1 jan 2014 inging. Nu heb ik lopen zoeken en zoeken maar kan nergens daadwerkelijk vinden of dat wel rechtsgeldig is en of je papiertje mee zou moeten krijgen.. ik heb hem gemaild maar nog niks gehoord..

Iemand enig idee of toevallig ook gehoord dat dit vanaf 1 januari is ingevoerd?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:39

Polly
Moderator Algemeen

Re: vrijwaring per mail, is dat nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:42

Ik heb bij het postkantoor wel een vrijwaring mee gekregen kreeg alleen mn auto papieren per post in pas formaat

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:42

Bij overschrijving krijg je sinds kort geen papieren kentekenbewijs meer maar een pasje, daardoor is er wel wat veranderd. Hoe het precies zit weet ik niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:45

Nee hoor, je hoort nog steeds een papiertje te krijgen!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:47

Je krijgt een bonnetje met de vrijwaring erop. Kentekenbewijs is idd pasje geworden sinds kort, heb vorige week een auto gekocht. Geen digitale vrijwaring nog voor zover ik weet.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:48

Je krijgt een bonnetje net als een kassa rol en daar staat op dat dat de vrijwaring is en die moet naar de oude eigenaar.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 23:56

Oke, ik krijg net een mail terug van de opkoper dat dat nieuw is en handiger zodat je dan als je je vrijwarung kwijt bent een nieuwe kan uitprinten?!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:02

Nee, want er hoort een fysieke handtekening op te staan.
Misschien dat hun hem op hun eigen kantoor inscannen en naar je opsturen?!
Maar je hebt echt de normale nodig. Of volledig geprint of helemaal geschreven.

Je moet je auto niet meegeven voordat je hem hebt!!
Zolang hij niet is gevrijwaard ben jij nog aansprakelijk.

Ik weet niet waar je woont, maar oa in Drachten zit een bedrijf waar je contant 185E krijgt voor elke auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:05

Nee, dit is niet waar. Ik kan er ook niks over vinden op overheid.nl en als het daar niet op staat is het dus ook gewoon niet waar. Inderdaad je auto niet weggeven voordat je hem hebt, voordat je straks met de gebakken peren zit.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 00:36

Brainless schreef:
Nee, want er hoort een fysieke handtekening op te staan.
Misschien dat hun hem op hun eigen kantoor inscannen en naar je opsturen?!
Maar je hebt echt de normale nodig. Of volledig geprint of helemaal geschreven.

Je moet je auto niet meegeven voordat je hem hebt!!
Zolang hij niet is gevrijwaard ben jij nog aansprakelijk.

Ik weet niet waar je woont, maar oa in Drachten zit een bedrijf waar je contant 185E krijgt voor elke auto.

Ik denk dat dat hem is dan ja. Ik woon vlakbij gouda dus ze komen m aan de deur ophalen.
Ze zeiden dat de mail de vrijwaring is? Misschien dat er rdw ofwat opstaat

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:42

Ik heb even gezocht.
Het bedrijf kan vrijwaringenzelf via de mail krijgen van het RDW, MAAR deze moeten ze zelf uitprinten en invullen en handtekening onderzetten en deze dan pas verstrekken aan de vorige eigenaar.

zie:
http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Vrij ... ijzen.aspx

Dus zij krijgen hem digitaal, maar moeten hem zelf uitprinten op goed papier.
Jij moet een papieren vrijwaring krijgen!!!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:55

Betrouwbare auto-opkopers hebben vaak zelf zo'n printer en kunnen het ter plekke regelen, op papier dus, wat Brainless al zegt. Ik weet er alles van, want ik rekende er eigenlijk op dat ik mijn eigen auto ook dit jaar weg kon brengen, maar dat viel mee :Y) Zou hier dus absoluut niet in meegaan want inderdaad, zolang het ding op jouw naam staat ben jij aansprakelijk.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 01:16

Ja jammer dat ik de rdw niet meer kan bellen nu.. maar ga morgr ff langs de dealer ( heb geen idee of hun dat weten)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:44

Niet akkoord gaan met een vrijwaring per mail. Dat is niet rechtsgeldig. Ook je auto niet meegeven zonder originele vrijwaring, ook niet na betaling!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:55

Ik heb laatst ook mijn auto verkocht, hij had een printje mee met alle gegevens en uiteindelijk telefonisch contact gehad met het RDW en toen handtekening eronder en klaar. Via de mail heb ik nog niet van gehoord.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:52

Nee hoor dat klopt niet.
Wij hebben 2 weken terug onze auto uit de verzekering en belasting gehaald en voor het vrijwaringsbewijs moesten we 2 dagen wachten omdat er een nieuw systeem kwam (kentekenbewijs is nu een pas geworden ipv het oude boekje) maar het vrijwaringsbewijs krijg je nog steeds op papier, is gewoon een kassabon.
Dus ga ter plekke met die kerel naar het postkantoor en anders heeft ie maar pech gehad.

Hoe heb je dat trouwens gedaan? Bij welk bedrijf en hoe werkt dat, krijg je er nog wat voor?
Onze auto staat nu namelijk nog werkeloos bij huis :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 03:09

Ze kunnen hem ook ter plekke uitschrijven hoor, veel handelaren kunnen/mogen dat.
Maar je moet gewoon een papieren vrijwaring met stempel bedrijf en handtekening krijgen voordat de auto van de dam afgaat.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:46

Mijn Auto is vorige week ook opgekocht door een opkoper, heeft ook de vrijwaring per mail verzonden en deze is gewoon door mijn verzekering geaccepteerd om de verzekering te beëindigen.

Mijn man had het ook uitgezocht of dat wel rechtsgeldig was en die had ergens gevonden dat dat inderdaad de nieuwe manier is. Maar waar hij dat gevonden heeft weet ik niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:49

Maar kreeg je dan deze direct of achteraf?
Bij mij gaat er nl. geen auto (meer) van het erf af zonder vrijwaring.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:50

Ik kreeg hem direct in mijn mailbox en op rdw.nl kun je op basis van kenteken ook direct nakijken of hij is overgeschreven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:58

Ik zou een beetje oppassen want mijn dochter had haar oude auto op laten halen door iemand die in een krant adverteerde en het heeft heel wat telefoontjes en ergernissen gekost eer zij haar vrijwaring had. Het was voor haar de eerste keer dat zij zoiets deed en toevallig kon er niemand van ons bij zijn maar hij had haar ook zoiets beloofd via de mail. Ze kreeg gewoon de rekening van de wegenbelasting nog en ook de verzekering deed moeilijk (logisch), zodoende kwam zij er achter. Ik heb toevallig de advertentie van die man pas verwijderd anders had ik die naar je gestuurd via PB. Die had ik opgezocht in geval hij de vrijwaring niet zou sturen }:)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 10:59

Mama_Suus schreef:
Ik kreeg hem direct in mijn mailbox en op rdw.nl kun je op basis van kenteken ook direct nakijken of hij is overgeschreven.

Oke thanx

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 11:14

chanicha schreef:
Ik zou een beetje oppassen want mijn dochter had haar oude auto op laten halen door iemand die in een krant adverteerde en het heeft heel wat telefoontjes en ergernissen gekost eer zij haar vrijwaring had. Het was voor haar de eerste keer dat zij zoiets deed en toevallig kon er niemand van ons bij zijn maar hij had haar ook zoiets beloofd via de mail. Ze kreeg gewoon de rekening van de wegenbelasting nog en ook de verzekering deed moeilijk (logisch), zodoende kwam zij er achter. Ik heb toevallig de advertentie van die man pas verwijderd anders had ik die naar je gestuurd via PB. Die had ik opgezocht in geval hij de vrijwaring niet zou sturen }:)

weet je nog waar deze man vandaan kwam?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:19

Nee echt niet! Volgens mij ergens uit het westen maar daar blijft het ook bij. Ik zal vanavond eens gaan spitten in mijn pc maar ik weet bijna zeker dat ik de advertentie heb verwijderd maar je weet nooit natuurlijk. Als ik hem toch heb stuur ik je PB.