Welk studie..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Welk studie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:05

Hoi allen!

Ik zit een beetje in een dilemma op het moment....
Ik zit nu in mijn laatste jaar Sport & Bewegen niveau 4.
Dit schooljaar ga ik sowieso halen (ben al bijna klaar, dus voor de zomervakantie ben ik wel klaar).
Hierna wil ik graag verder studeren, maar in wat heb ik niet echt een idee.
Ik vind zo ontzettend veel leuk!

Verder in de sport wil ik niet, ik heb mijn diploma en hier kan ik mee doen wat ik wil (fitnesswereldje).
Dus een HBO Sportopleiding is geen optie.

Vrijetijdsmanagement lijkt me ook erg leuk en valt goed te combineren met mijn Sport & Bewegen vooropleiding.
Nadeel hiervan is, is dat er weinig werk in is op dit moment en ik ook niet echt een regelneef ben (ondanks dat ik het wel erg leuk vind).

Verder vond ik verpleegkunde ook interessant, alleen heb ik altijd moeite met onregelmatigheid (dus ook niet echt een optie om te gaan aangezien je dan echt onregelmatig werk hebt).

Een lerarenopleiding vind ik ook heel leuk, in eerste instantie wilde ik de PABO doen, maar ook daar is wenig werk in op dit moment.
Verder vond ik ook Biologie en Aardrijkskunde docent erg interessant. Deze 2 hebben daarom ook het meest mijn voorkeur.
Maar welke van de 2 zal ik gaan doen?
Vroeger was ik erg goed in Aardrijkskunde en ik vond het ook altijd zeer interessant.
Biologie vond ik altijd super leuk, maar hier was ik wel wat minder goed in. Deze sluit ook wel het beste aan bij mijn huidige opleiding (biologie/sport).
Beide opleidingen zijn in Voltijd en Deeltijd te doen, maar ook hier ben ik nog niet helemaal uit welke ik dan moet kiezen.
Ik ga nog naar de open dag van Hogeschool Rotterdam (hier worden alle bovengenoemde opleidingen gegeven) en ik ga hier dan dus informatie scoren.
Maar toch wil ik van te voren voor mezelf al wel een redelijke keus gemaakt kunnen hebben.

Help me! :(

Alvast thanks voor jullie tips en ideeën!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:35

En de opleiding voor sportleraar, dus de HBO-opleiding ALO? Combineert wel precies je vooropleiding met het leraarschap? Of zie je dat nog steeds als doorgaan met sport?

Misschien fysiotherapie?

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:50

Het is logisch dat je vooruit kijkt en nadenkt over de toekomst, maar het is wel belangrijk dat je een studie kiest die jij leuk vindt. En vrijetijdsmanagement is erg divers he, je kan na die studie bijvoorbeeld ook evenementenorganisatie of projectmanagement gaan doen en dan bij jou bijvoorbeeld op het gebied van sport? Overal zijn wel wegen in te vinden, als jij maar iets kiest wat bij jou past en aansluit op jouw interesse. Of inderdaad, wat Hanmar zegt, ALO-lerarenopleiding.

Ik studeer zelf HRM, ook een hele interessante, brede studie. Je kunt er nog veel kanten mee op en heb er puur voor gekozen omdat deze studie erg sociaal is en mij aansprak qua lesstof en activiteiten.

De toekomst van werken verandert continu, ik las laatst nog iets over een dreigend tekort aan leraren dat er gaat komen. Tegen de tijd dat jij klaar bent met je HBO opleiding ben je ook 4 jaar verder ;)

iirrssjjee

Re: Welk studie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:58

Thanks voor jullie tips.
de Alo heb ik een halfjaar gedaan (meteen na mijn HAVO) maar dit is niet mijn ding. Ik wil echt niet die kant op. Ik wil me lekker met de vrijetijdsbesteding van mensen gaan bezighouden (dus fitness, zwemmen, etc). Dus je komt dan inderdaad in het hoekje vrijetijdsmanagement. Maar ik weet niet of ik dat wel kan, ik ben erg slecht met cijfers en ik ben echt geen regelneef helaas...

Fysiotherapie is misschien wel wat maar ik ben bang dat deze opleiding te zwaar voor mij gaat worden.
Ik vind het allemaal erg leuk en interessant het menselijk lichaam etc. (ik doe nu ook de cursus sportmassage) maar ik weet dat het ontiegelijk zwaar is. Ik hecht ook nogal wat veel waarde aan mijn vrije tijd en ik weet dat dat er met de opleiding fysiotherapie niet meer in gaat zitten helaas. Ik hoor vaak van mensen dat ze mij een echte fysiotherapeute vinden, maar toch....

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:38

Ik zou Biologie doen, Aardrijkskunde is niet zo gewild.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 11:39

Dankje @mayniac_val!

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:48

Aardrijkskunde docenten zijn in onze omgeving moeilijk te vinden, dus daar zou ik het niet om laten?

Ik ben zelf ook ak docente dus misschien wel bevooroordeeld?

Je moet vooral iets gaan doen wat je leuk lijkt. Dat hou je veel langer vol en is ook makkelijker te doen lijkt mij?!

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:15

Ik doe zelf de lerarenopleiding aardrijkskunde en ik moet zeggen het bevalt mij goed. Ik heb eerst 3 weken lang wiskunde gedaan, maar dat beviel mij totaal niet. Ik zou zeggen loop een paar dagen mee en qua werk valt het wel mee. Er is juist een tekort aan AK-docenten, maar het enige is dat ze vaak AK samendrukken met geschiedenis.
Over het algemeen is er wel aardig goed werk te krijgen hoor met aardrijkskunde. Je moet je trouwens alleen niet vergissen in de moeilijkheidsgraad van de opleiding, want ook aardrijkskunde blijft een pittige opleiding.
Van biologie weet ik niet zoveel af, maar dat schijnt ook wel een leuke opleiding te zijn.
Als je trouwens meer wil weten mag je me altijd een pb sturen. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:57

Voeding en diëtiek? Wij waren naar de open dag van de HVA en dan zit dat ook bij de sport afd. Lijkt mij persoonlijk heel interessant om mensen compleet te begeleidingen en te stimuleren. Kun je heel breed gaan met je combinatie. evt coaching erbij?

Eventmanagement. KNVB maakte reclame voor stageplekken en is een vb waar veel dingen georganiseerd worden.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:31

Heb je al eens gedacht aan ergotherapie? Ook een beroep in de gezondheidszorg, waarbij je mensen helpt om '' betekenisvolle handelingen weer uit te kunnen voeren ''.