Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 16:26

Jeetje wat zijn er toch veel webwinkels die een loopje nemen met de regels..
Tijdje terug twee dekens bestelt, netjes geleverd, maar bleken te klein. Stond in het groot op de site dat ze uitverkoopartikelen niet retour nemen, maar ja ik weet de rechten dus konden er niet omheen. Natuurlijk werd dat wel eerst geprobeerd en vervolgens dat ik dan administratiekosten moet betalen (mag ook niet) en de verzendkosten niet vergoed kreeg van hun naar mij (mag ook niet). Wel natuurlijk de verzendkosten voor het terug sturen die voor mij waren.
Mooie brief gemaakt en natuurlijk uiteindelijk wel goed gekomen, maar nog steeds op desbetreffende site deze dingen die allemaal wettelijk niet mogen.

Nu laatst wat besteld, maar bleek net niet helemaal goed te zijn. Terug gestuurd en ik kreeg het aankoopbedrag terug, maar niet de verzendkosten van het bedrijf naar mij. Ik weer gemaild en krijg terug dat ik die niet terug zou krijgen. Daarop een mail gestuurd met wettelijke informatie dat, dat wel moest. Ik kreeg terug dat ze niet in discussie gingen en het maar terug zouden storten. Tjah, er is ook weinig discussie over mogelijk. Had het nooit verwacht bij deze grote webshop.

Ik merk dat veel webwinkels een loopje nemen met de regels of simpelweg niet weten en ik snap best dat het heel vervelend is de retour zendingen, maar dit is nou eenmaal zo en terecht voor koop op afstand.

Ik vroeg me af of meer mensen wel is tegen dingen aanlopen? En wie weet is dit topic weer een leer voor mensen die dacht van ik bestel maar iets niet er staat uitverkoop artikel en mag niet ruilen. Gewoon kopen en als het niet past gewoon terug sturen :)

CharazJarig

Re: Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:30

Echt eerlijk vind ik die regel ook niet tegenover webwinkels, niks verkocht en wel verzendkosten moeten betalen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:30

Ik lees nu dingen die ik inderdaad helemaal niet wist. Dacht dat winkels gewoon zelf die regels mochten bepalen en heb er verder ook nooit moeilijk over gedaan. Waar kan je dan de officiële regels daarvoor vinden dan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:31

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet wist, dat ze verplicht waren de verzendkosten van winkel naar jou te retourneren??!
(op zich vind ik het zelfs raar.... Als je iets in een winkel gaat kopen en dat later terug brengt, krijg je ook je reis-/parkeerkosten niet vergoedt :+ )

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:32

Is het tegenover de klant dan wel eerlijk, niets gekocht maar wel verzendkosten kwijt? Dat blijft altijd een erg lastig punt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:33

Dat is een risico van op afstand kopen vind ik! Nogmaals, als je naar de winkel gaat, ben je ook reiskosten kwijt...

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:36

Ik wist een hoop regeltjes, maar dat je ook de verzendkosten terug hoort te krijgen wettelijk dat niet. Handig om te weten :)
Er staat idd oa bij een grote webwinkel dat uitverkoop niet retour mag, daarom bestel ik het vaak maar niet dan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 16:38

Echter in een winkel kan je het product zien en kijken of het voldoet. Dat bijv. van een deken niet de maat opeens veel kleiner blijkt uit te vallen bijvoorbeeld. Of dat er op een foto een bepaald iets wel was afgebeeld, je dacht dat het erbij hoorde, maar er niet bij zat.
Kleren kan je passen en niet als je uit een webwinkel koopt. Het is het grote risico van een webwinkel en zelf als oriënterende voor een webwinkel heb ik hier geen problemen mee. Als webwinkel heb je juist heel veel andere kosten weer niet die fysieke winkels wel hebben dus dan is die af en toe verzendkosten kwijt maar een druppeltje.

Dit is een interessante link met rechten hierin:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... p-afstand/

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:38

Iris92 schreef:
Ik lees nu dingen die ik inderdaad helemaal niet wist. Dacht dat winkels gewoon zelf die regels mochten bepalen en heb er verder ook nooit moeilijk over gedaan. Waar kan je dan de officiële regels daarvoor vinden dan?

Gewoon in het burgerlijk wetboek, boek 7 :) .

Ik merk ook dat er vaak regels worden gehanteerd die inderdaad niet helemaal stroken met de wet..

Over de verzendkosten:
Iemand zal die moeten betalen. De wetgever heeft de consument als zwakkere partij gezien en heeft er daarom voor gekozen die te beschermen.
Laatst bijgewerkt door Joukje_04 op 23-01-14 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:39

Faniek schreef:
Jeetje wat zijn er toch veel webwinkels die een loopje nemen met de regels..

Jup, ze kunnen het altijd proberen immers... elke klant die ze voor de gek houden is er 1.

Kentaro: het verschil is nou juist dat je bij internetkoop niet vooraf kunt kijken, maar pas als het ontvangen is. De kosten van het terugsturen draag je zelf. Dat voorkomt in elk geval misbruik. Half-half, lijkt mij redelijk. Dat nodigt ook uit tot het niet al te misleidend weergeven van je producten denk ik (als de verzendkosten helemaal voor de klant komen, is het nogal erg aantrekkelijk om je producten flink misleidend aan te prijzen - daar zitten dan eigenlijk geen nadelen aan.)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:41

Maar als er nu toch duidelijk bij staat uitverkoop kan niet retour. En je wil het dan wel terug doen. Vind ik toch een beetje raar. Mail dan even van tevoren om te vragen of dat toch kan als het niet past.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:43

Zo ken ik een grote webshop die de retourkosten niet wilde betalen voor een item dat niet paste. (gelpad over zadel) Volgens hen paste het echter overal op en in dit geval lag het dus aan het zadel van m’n vriendin. Dus kreeg ze haar verzendkosten niet terug. En dat is dus een best grote webshop, waar je ook in de winkel zelf kan halen. :roll: Je zou verwachten dat die wel weten hoe het moet en werkt.

Vriendin heeft er nooit meer wat besteld. En ik ook niet..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:43

JJane schreef:
Maar als er nu toch duidelijk bij staat uitverkoop kan niet retour. En je wil het dan wel terug doen. Vind ik toch een beetje raar. Mail dan even van tevoren om te vragen of dat toch kan als het niet past.

Waarom? Het is de verantwoordelijkheid van de webshop om de zaken op orde te hebben. De webshop weet prima dat algemene voorwaarden die in strijd met de wet zijn nietig zijn. Dat hoeft de klant niet nog eens te gaan vertellen. Het risico daarvan is voor de webshop hoor.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:44

In Duitsland is het zelf zo dat je als webwinkel de verzendkosten moet dragen, ook als het artikel weer terug komt.
Ook pakketjes welke bij de post kwijtraken dien je compleet te vergoeden.

Ik houd me als webwinkel heel netjes aan die regels en ja ik heb zo ook wel eens extra kosten gehad. Maar ik heb liever een tevreden klant. duurdere spullen worden verzekerd verzonden om risico's te voorkomen.

Wetgeving is ook weer aangepast (moet ik me nog in gaan verdiepen)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 16:44

JJane schreef:

Dat is toch gewoon tegen de wet in. Je wil het artikel, maar je weet nooit 100% zeker of het past/juiste kleur is etc. dan heeft de klant recht op dat bekijken en te retourneren. Als je een webshop wil hebben dan moet je ook alle voor- en nadelen accepteren.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:44

Ik kijk altijd of het om een groot bedrijf gaat of om een kleine ondernemer. Bij een groot bedrijf wil ik ook graag mijn verzendkosten terug, bij een kleine ondernemer ben ik er wat minder stellig mee.

Overigens valt mij ook op dat veel webwinkels in hun voorwaarden zaken hebben staan die tegen de wet in gaan. Precies wat jij noemt eigenlijk: zaken niet kunnen retourneren, verzendkosten niet terugstorten.
Maar ja, het is niet alleen bij webwinkels zo. Veel tijdschriften hanteren de Wet van Dam ook niet.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:47

Daarom ben ik zo blij dat bij ons zowel verzenden als retourneren gratis is, dan hebben we dit gezeur (omtrent de kosten, doel niet op jou, TS) ook niet. :Y)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:52

Veel webshops zijn heel goed, maar ik heb steeds meer nare ervaringen. Afgelopen dagen tot op heden nog, speur mijn berichten in het taartentopic maar even door :P

Winkels zijn niet verplicht om online hun goederen aan te bieden. Als ze dat toch doen, uit eigen keus, moeten ze de wet volgen. Hoeveel winkels volgen zelfs hun eigen voorwaarden niet?! Als je geen service kan bieden, of je beloofde service niet kan waarmaken, of je je niet aan de wet kan houden, begin dan geen webwinkel. Maar om de één of andere reden denken mensen dat het openen en open houden van een webwinkel peanuts is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:55

hotchocolat schreef:
Ik houd me als webwinkel heel netjes aan die regels en ja ik heb zo ook wel eens extra kosten gehad. Maar ik heb liever een tevreden klant. duurdere spullen worden verzekerd verzonden om risico's te voorkomen.
Weet je.. Zo’n klant komt terug.. In mijn voorbeeld is Ooteman niet 1, maar 2 klanten kwijt geraakt. Het is inmiddels zeker vijf jaar geleden, maar dat stomme zinnetje dat ze terug stuurden heeft ze in de loop der jaren een paar honderd euro gekost.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:01

De webshop waar ik momenteel problemen mee heb, heeft zelfs mijn reacties op hun Facebook weggehaald en mij daar geblokkeerd. Anderen, onder andere mensen op een taartenbakpagina met massa's volk hebben dat gezien of gelezen. Gevolg: mensen bieden me aan om daar langs te gaan, om een review in mijn naam te plaatsen, mensen zeggen:"Daar zal ik nooit bestellen!"... Blijkbaar kunnen sommigen zich die slechte reclame permitteren. In elk geval: wat op internet geschreven staat, kan héél er lang blijven staan.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:02

Tja Ooteman is een verhaal appart, daar ben ik niet meer heengegaan na mijn zadeldrama welke hij zelf is komen passen.
Zeer klantonvriendelijke man.
Ik zag hem vorig jaar nog op de Spoga lopen. Ik kom er al 7 jaar niet meer (woon nu ook niet meer in de buurt)

Maar er zullen er wel genoeg goede ervaringen mee hebben.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:04

Ik heb op zich goede ervaringen met Ooteman.

Weet je wat het is? Ervaringen zijn meestal goed, omdat mensen doorgaans niet al te veel echte service nodig hebben. Vanaf het moment dat je moet retourneren en van die dingen, komen pijnpunten vaak pas naar boven.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:09

wat een zinnig topic.

Ik was me redelijk bewust van de rechten en dat dat er meer zijn dan de gemiddelde mens denkt, maar dat je ook verzendkosten terug moet krijgen wist ik ook niet.

nuttig dagje dit!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:15

ik kan mij herinneren vanuit de management opleiding (voor retail btw) die ik volgde dat negatieve ervaringen 10x verder 'reizen' dan positieve ervaringen.

Ofwel als iemand een negatieve ervaring heeft verteld deze het aan verschillende mensen, die mensen vertellen het ook weer door aan meerdere mensen enz. Positieve ervaringen komen veel minder ver.

Daarom hebben 'slimme' winkels de regel 'klant is koning', en nemen daarbij soms een verlies (in geld of in 'gelijk hebben') die ze eigenlijk niet zouden hoeven nemen, klant ziet dat dan als service ---> positief, winkels calculeren het in in hun retailprijzen.

Het verbaast mij eerder dat zo weinig mensen op de hoogte zijn van hun consumentenrechten en dingen voor zoete koek slikken. Zowel van webwinkels als in gewone winkels hoor, garantievoorwaarden zijn ook zoiets (op een product zit over het algemeen 2 jaar garantie, maar vaak zie je maar 1 jaar garantie staan bij de winkelvoorwaarden/garantievoorwaarden)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:20

Goh, hier heb ik toevallig een discussie over met het bokt-team. Zit hier op bokt ook iemand die adverteert, maar zich willens en wetens niet aan de regels houdt. Heb bij officiele instanties (verbonden aan ministerie van justitie en de EU) info ingewonnen, doorgestuurd en nog blijft diegene volhouden dat ik ongelijk heb }:0

Ik heb het team aangeboden om er een "sticky" over te schrijven om in ieder geval meer bokkers bewust te maken van hun rechten en de regels.

Helaas sta je nog altijd zwak als consument. Je recht hebben is wat anders dan krijgen. Heb wel bij instanties stappen ondernomen en dat loopt nog. Maar ja..... voor wat verzendkosten gaan procederen is ook weer zoiets.
Laatst bijgewerkt door manzano op 23-01-14 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt