Opleiding POH-GGZ

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pniekepnak

Opleiding POH-GGZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 14:28

Toevallig liep ik vandaag tegen informatie over de opleiding voor POH-GGZ. Met deze opleiding kun je dus praktijkondersteuning op GGZ-gebied bieden in een huisartsenpraktijk.

Zelf studeer ik binnenkort af als psychiatrisch verpleegkundige. Omdat dit een BBL-opleiding is heb ik dus inmiddels ook 4 jaar werkervaring in de GGZ, en hoewel ik erg van dit vak hou, weet ik ook dat het qua salaris nooit een vetpot zal worden.
Ik ben me daarom aan het oriënteren op vervolgopleidingen, en deze opleiding lijkt mij wel wat.

Ik vind alleen veel verschillende informatie op het internet over deze opleiding. Ik vraag me daarom af of er misschien bokkers zijn die deze opleiding doen of gedaan hebben? Zijn er bokkers die dit beroep al uitoefenen en die mij informatie kunnen geven over de salariëring en de werkgelegenheid?

Misschien zijn er ook mensen die mij over hun ervaringen met dit beroep kunnen vertellen?

Ik heb nog even om een keuze te maken, maar aangezien het geen goedkope opleiding is wil ik deze keuze heel bewust kunnen maken. Alle ervaringen zijn daarom welkom, dus ik zou zeggen: brand los! :)

Pivione

Re: Opleiding POH-GGZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:56

Ik doe de opleiding Doktersassistente en wat je heel vaak ziet bij de POH is dat een huisarts 1 van zijn medewerkers de opleiding tot POH laat doen en daarmee ook een baangarantie heeft.

Ik weet niet zo goed hoe het zit met de instroom van verpleegkundige naar POH :).

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:40

Ik heb inmiddels begrepen dat ik nog 2 jaar werkervaring en wat extra bijscholing binnen mijn vakgebied nodig heb om toegelaten te worden. Dit jaar starten met de opleiding zit er dus niet in. Desondanks ben ik nog steeds erg benieuwd naar ervaringen, want het lijkt mij echt een erg leuke baan. :)

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:44

Ik doe zelf de doktersassistente BBL, maar zie elke dag onze POH. Ze vind bet erg leuk en afwisselend ookal ben je meestal met diabetes patiënten bezig, ze zijn allemaal anders. Vooral veel oudere mensen, ook met COPD, lijkt mij ook erg leuk! Ik zal maandag is wat meer info aan haar vragen!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:40

renateeee_ schreef:
Ik doe zelf de doktersassistente BBL, maar zie elke dag onze POH. Ze vind bet erg leuk en afwisselend ookal ben je meestal met diabetes patiënten bezig, ze zijn allemaal anders. Vooral veel oudere mensen, ook met COPD, lijkt mij ook erg leuk! Ik zal maandag is wat meer info aan haar vragen!

De POH-GGZ zou zich dus alleen maar met geestelijke gezondheids zorg bezighouden.

Pniekepnak, ik kan je helaas niet veel zeggen over het salaris of de opleiding. Wat ik inderdaad ook denk/een aantal keer heb gehoord, is dat een huisartspraktijk zelf iemand 'kiest' om deze opleiding te gaan volgen en dan daar aan het werk te gaan voor een bepaalde tijd. Dus wat betreft banankans is het misschien niet de meest ideale opleiding. Echter ben ik nog altijd van mening als het echt iets is waar je hart ligt, dan moet je het gewoon doen en komt het wel goed. Verder is het geloof ik inderdaad zo dat je al wel werkervaring nodig hebt om uberhaupt te starten aan de opleiding. Maar dat vertelde je zelf ook al.

Hopelijk kan iemand je er meer over vertellen. Veel succes ermee!

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:45

Oh oeps! Niet goed gelezen.. |o
Heb over het gedeelte GZZ heen gelezen.. Mijn excuses!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:46

renateeee_ schreef:
Oh oeps! Niet goed gelezen.. |o
Heb over het gedeelte GZZ heen gelezen.. Mijn excuses!

Kan gebeuren toch?
In principe is een somatische POH hetzelfde als de POH-GGZ, alleen dan op een ander gebied. De opleiding e.d. zal neem ik aan hetzelfde in elkaar zitten?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 16:32

Het beroep POH-GGZ is nog vrij nieuw maar flink groeiende, als ik google mag geloven. Hopelijk is er dan over twee jaar, als ik de opleiding mag gaan doen, meer over bekend, met name over de werkgelegenheid.

Als ik een HA was zou ik liever iemand met mijn vooropleiding en werkervaring in de GGZ + de opleiding POH-GGZ in mijn praktijk aan het werk hebben dan een 'normale' assistente. Ik heb immers veel meer ervaring op GGZ-gebied... dus misschien is er over een paar jaar, als het beroep wat bekender en meer gespecificeerd is, meer kans voor mij.
We gaan het zien! :)

Tot die tijd zijn ervaringen van anderen nog steeds van harte welkom!