Mijn zus en ik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Mijn zus en ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 13:40

Hallo bokkers,

Ik zit ergens heel erg mee, en ik zet het hier neer vooral omdat ik het gewoon van me moet afschrijven. Maar tips e.d. zijn ook zeker welkom :)

Het probleem tussen mij en mn zus is echt verschrikkelijk.
Mijn zus en ik zijn al jaren elkaars tegenpolen, zij kan mij gewoon niet uitstaan.
Het begint al als we pubers zijn, altijd ruzie en nooit hebben we een echte zussenband gehad, wat ik erg jammer vind.
De reden waarom zij mij niet kan uitstaan is omdat zij totaal het tegenovergestelde is van mij, zij is netjes ik een losbol.
Ik ben jong moeder geworden, alles is bij mij rommelig verlopen ik en mn vriend deden waar we zin in hadden. We gedroegen ons niet zoals het hoort, zo zijn we vaak in aanraking geweest met de politie, hebben we schulden opgebouwd en nog deden we wat we wilden.
Mijn zus daarin tegen, is netjes eerst gaan samenwonen, getrouwd, groter huis gekocht, eigen bedrijf met succes begonnen, haar man werk gewoon fulltime, en nu is zij zwanger.
Ik heb het dus achterste voren gedaan, ik snap dat ze dat niet leuk vind om te zien hoe ik mij leven heb "verkloot" maar nu sinds 3 jaar zijn mn vriend en ik bezig om het rechte pad te blijven, en alles op orde te krijgen. Maar dat gaat niet zo makkelijk, het is best lastig om die omkeer te maken van doen wat je wilt, naar de juiste dingen doen.
Mijn zus en ik hebben zo vaak ruzie gehad, we hebben vaak een half jaar/ jaar niet met elkaar gesproken. Dan probeer ik het weer om normaal met elkaar om te gaan.
Maar dat gaat altijd weer fout, ze blijft op me neerkijken, hoe goed ik ook mn best probeer te doen, ze geeft altijd wel een gemene sneer naar me. ( haar man is doof en mijn ouders ook dus die horen het dan niet ) en dan word ik boos, en dan kijkt iedereen mij aan....Terwijl zij degene is die is begonnen.
Mijn vriend zegt dat ik het gewoon moet negeren, en haar moet laten en het contact gewoon oppervlakkig moet laten.
Maar ik wil graag dat het gewoon goed zit tussen mij en mn zus, zonder dat ze op me neerkijkt en ook een keer trots op me is. Maar dat is ze nooit, ze heeft altijd wel wat op te merken, als ik bij haar bezoek ben heeft ze ook totaal geen intresse wat ik heb meegmaakt of wil gaan doen. Dan is het allemaal ik, ik, ik en als ik geen intresse toon ( of actief luister naar haar ) is zij op dr teentjes gtrapt.
Ze moet altijd opscheppen over hoe goed ze het wel niet heeft en dat alles zo perfect is, ik snap gewoon niet waarom ze zich zo moet opstellen, ik ben haar zusje en ze hoeft zich helemaal niet de hemel in te prijzen voor mij....
Ze kan toch gewoon mn zus zijn?
Zo gedraagt ze niet alleen naar mij, maar ook mijn ouders moeten op hun tenen lopen omdat ze zo snel boos word, en hun in haar ogen ook niks goeds hebben gedaan. Mijn broertje, wil liever niks met haar te maken hebben.
Omdat je altijd ruzie met haar heb, je kan ook maar maximaal een halve dag met haar optrekken, ben je langer met haar gaat het geheid mis.

Ik wil haar niet zwart maken verder, want ik ben ook best pittig, maar ze is zo onrechtvaardig en ik ben dan iemand die wel dr bek opentrekt en haar op de plaats wil zetten, maar als ik dat doe is het contact weer gelijk verbroken voor een lange periode, totdat ik weer de stap neem om met haar weer te praten.
Zo heeft ze ook heel vaak het contact met mn ouders verbroken, en was ze blij dat ze niet meer hun achternaam heeft enzo, en dat ze haar jeugd hebben verpest...vind ik erg gemeen als ze zoiets zegt, want mn ouders hebben ons met veel liefde opgevoed en we hadden vroeger alles wat we maar wilde.

Mijn kinderen vinden het harstikke leuk bij mn zus, en mn dochtertje wil graag bij haar op bezoek en logeren, heeft ze al vaker gedaan en dat vind ze erg leuk. Vandaar dat ik graag gewoon goed contact met haar wil hebben, en ook gewoon omdat het mn zus is, en graag haar wil kunnen zien als een echte zus die om mij geeft en trots op me is. Want dat ben ik ook op haar, en ik geef heel veel om haar.
Ik wil graag dat mijn kids ook contact hebben met hun neefje, en dat we het gewoon gezellig kunnen hebben als familie.
Maar omdat wij zo verschillend zijn, kan zij niet normaal met mij omgaan....
En ik weet dat ik hele domme fouten heb gemaakt in mn leven, en ik snap dat ze daar pissig over is, maar dan is het alsnog mijn leven, en mijn fouten en ik moet de consequenties dragen niet zij.
En nu ik al heel lang gewoon op het juiste pad blijf, blijft zij altijd oude koeien uit de sloot halen, en mij kleineren.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet, mijn vriend zegt negeer haar en hou het oppervlakkig. Maar dat zit me niet lekker want het blijft mn zus en zou graag een betere band willen hebben.

Bedankt als je mn hele verhaal heb gelezen, en mocht er iemand tips hebben hoor ik dat graag :)
( met haar praten heb trouwens al heel vaak gedaan, dat helpt voor even maar daarna begint het weer )

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:43

Je kan niet altijd krijgen wat je wil. Het lijkt erop dat zij weinig behoefte heeft aan die betere band, en dan kan jij nóg zo je best doen, als zij niet wil gaat het ook echt niet lukken. Wat je kan proberen is om een brief aan haar te schrijven waarin je dit allemaal uitlegt. Misschien dat je op die manier tot haar door kan dringen en duidelijk kan maken dat ze jou kwetst. Maar als dat ook niet werkt zou ik toch het advies van je vriend opvolgen. Hoe vervelend ook. :(:)

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:51

Het verhaal heeft twee kanten denk..Toen jij meermalen in aanraking met de politie kwam en schulden hebt opgebouwd, en deed wat je wilt om het zo even te zeggen, heb je haar waarschijnlijk pijn gedaan.
Jij noemt het netjes leven wat je zus doet, ik noem het een heel normaal leven. :) En zij moest steeds maar accepteren dat er een was die continue afweek en maar gewoon deed waar ze zin in had.
Ik denk dat je zus moeite heeft om te accepteren dat je veranderd bent en misschien ook ergens nog boosheid tegen je voelt. Dat heeft veel tijd nodig. Geef haar die tijd en probeer geen ruzie te maken maar het dan maar te negeren. Denk dat het voor beide beter is. :j

Succes en hopelijk heeft het uiteindelijk een goed einde!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:53

Sluit mij aan bij Dani.
Je kan proberen uit te leggen wat dit met je doet en proberen om meer contact te krijgen met je zus.
Als je zus het contact wel prima vindt dan is dat zo. Dan zal je je er bij neer moeten leggen.

eclair98

Re: Mijn zus en ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:55

Ik ga mee met de gene boven me. Kunnen je ouders niet een keer met ''praten''? Want het maakt het in de familie ook niet heel erg gezellig zo.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:11

Ik denk dat je je zus meer los moet laten, ze zal zelf moeten beslissen of ze meer toenadering wil zoeken of niet, zoiets valt niet te forceren.
Blijkbaar heb je in het verleden toch wel wat teweeg gebracht waar je zus misschien nu (nog steeds) niet mee om kan gaan. Ik denk dat dit tijd nodig heeft.

Het schrijven van een brief wordt hier genoemd, misschien is dat wel een goed idee. Ik zou er dan wel voor zorgen dat je niet met verwijten gaat gooien, maar dat je bij jezelf blijft en schrijft hoe jij je voelt en hoe jij dit ervaart.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 15:24

Bedankt voor jullie reactie :)

Maar jullie hebben wel gelijk, ik kan niet alles krijgen wat ik wil. Het ligt toch aan haar of zij wel een hechtere band wilt.

@ wes2009, ja ik denk dat je daar heel erg gelijk in heb :) Ik denk als ik het haar zou vragen, dat ze precies dat zou zeggen :)

Maar een brief schrijven vind ik wel een goed idee! Had ik zelf nog niet aan gedacht :)
Dat ga ik doen, ik ga er ook inderdaad op letten dat ik geen verwijten erin schrijf.

Bedankt voor jullie visie hierop :)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:39

ik ga ook mee wat hier boven gezet word,enigste wat jekan doenis je best blijven doen en laten zien dat je verandert ben

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:50

Jullie zouden samen in therapie kunnen als jouw zus hier ook voor open staat, samen leren te communiceren en oud zeer uitpraten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:56

Laat gaan die zus, vrienden kies je en familie krijg je en dat wil dus niet zeggen dat je met familie door één deur kunt, hoe jammer het ook is. Je hebt nog een broer, lieve ouders dus richt je daar op.
Mensen proberen vaak respect en waardering van hun naasten te krijgen maar de wereld vergaat niet als dat niet gebeurt. je ouders en je vriend, je kinderen, ze houden allemaal van je dus laat je zus maar in haar eigen sop gaarkoken. Jij hebt geen schuld aan haar gedrag, dat doet ze zelf, naar meerdere mensen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 19:13

Jes, dat zou kunnen maar ik denk niet dat ze daar voor open staat :) Wel voor therapie want dat heeft ze al, maar niet samen met mij ;)

Bigone, ja wat jij zegt heb ik heel vaak gedacht. En ik wilde eigenlijk geen contact meer met haar, maarja uiteindelijk ben ik daar dan toch weer te gevoelig in lijkt het.
Ik snap ook niet waarom ik de "goedkeuring" van mn zus nodig heb, terwijl andere mensen wel trots op me zijn.
Het blijft heel lastig voor me.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:23

Ik denk dat je zoiets moet proberen op te bouwen en niet te eisen omdat ze je zus is. Groei naar elkaar toe. Vraag of ze het leuk zou vinden om 1 keer in de week a 2 weken bij elkaar te eten of koffie te drinken... En vanuit daar verder te gaan....

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 19:31

Ja maar ik zie haar eigenlijk al weinig, naast verjaardagen/feestdagen zie ik haar bijna nooit. Af en toe als mn kids daar willen slapen.
Eerst zagen we elkaar vaker, dan gingen samen met de honden lopen, maar omdat ik er nu 2 heb wilt ze niet meer met mn honden lopen. Dat kan :) Als zij bang is dat er wat gebeurd is dat haar recht. Ik ga haar niet dwingen of daarom ruzie maken.
In de zomer kom ik ook nog wel is langs, met de kids die kunnen dan lekker in haar tuin spelen.
Maar verder zie ik haar heel weinig, ook heeft ze bijna nooit tijd.
Mijn ouders moeten ook 2 weken van te voren een afspraak met haar maken ofzo, ze stelt het niet op prijs als je onaangekondigd voor dr deur staat.
Dus dat is best moeilijk, het lijkt er meer op dat ze zichzelf steeds meer wilt verstoten van onze familie.

Dus ik eis eigelijk helemaal niks van haar, maar het zou leuk zijn als je elkaar gewoon is belt, of spontaan langskomt. Een appje sturen met hoe gaat het is ook niet moeilijk...Maar dat doet ze dus nooit.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:37

Ik herken dit verhaal heel erg, hoewel ik en mijn zusje nog een stuk jonger zijn. Ik ben 19 en mijn zusje is 14 jaar. Ik ben netjes, een planner en houd me altijd netjes aan de regels. Mijn zusje is juist het tegenovergestelde, vloekt en scheld waar ze kan en gaat tegen regels in, zoekt altijd grenzen op. Waar ik me vooral aan irriteer is dat ik zie waar het fout gaat, maar als ik het zeg wordt er niet geluisterd. Ik probeer haar te behoeden voor fouten, maar het boeit haar niet. Als we weer eens ruzie hebben dan moet ik naar haar luisteren en dat doe ik ook, maar op het moment dat ik dan mijn verhaal doe is het 'ok doei' en 'nou dat is poedersuiker voor je'. Vreselijk.

Wat ik doe is gewoon niet op haar ingaan als ze ruzie zoekt of een nare opmerking maakt. Ik snap dat je graag wilt dat de band goed wordt, dat zou ik ook graag willen, maar het zit er denk ik gewoon niet in..

En anders zou je eens professionele hulp kunnen zoeken? Dan kunnen jullie een goed gesprek hebben zonder ruzie want de mediator zorgt er dan voor dat het gesprek goed verloopt zonder ruzie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:47

__Lauraa schreef:
Ik herken dit verhaal heel erg, hoewel ik en mijn zusje nog een stuk jonger zijn. Ik ben 19 en mijn zusje is 14 jaar. Ik ben netjes, een planner en houd me altijd netjes aan de regels. Mijn zusje is juist het tegenovergestelde, vloekt en scheld waar ze kan en gaat tegen regels in, zoekt altijd grenzen op. Waar ik me vooral aan irriteer is dat ik zie waar het fout gaat, maar als ik het zeg wordt er niet geluisterd. Ik probeer haar te behoeden voor fouten, maar het boeit haar niet. Als we weer eens ruzie hebben dan moet ik naar haar luisteren en dat doe ik ook, maar op het moment dat ik dan mijn verhaal doe is het 'ok doei' en 'nou dat is poedersuiker voor je'. Vreselijk.

Wat ik doe is gewoon niet op haar ingaan als ze ruzie zoekt of een nare opmerking maakt. Ik snap dat je graag wilt dat de band goed wordt, dat zou ik ook graag willen, maar het zit er denk ik gewoon niet in..

En anders zou je eens professionele hulp kunnen zoeken? Dan kunnen jullie een goed gesprek hebben zonder ruzie want de mediator zorgt er dan voor dat het gesprek goed verloopt zonder ruzie.

Laura, jij moet je zus helemaal niet willen behoeden voor fouten, laat haar maar op de snufferd gaan, word ze groot van, hoe vervelend de gevolgen ook kunnen zijn.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:27

Eerlijk gezegd vind ik het contact dat je met je zus hebt niet heel raar hoor. Mijn zusje is een schat maar van mij hoeft ze hier niet wekelijks te komen eten. Je zus heeft een heel ander leven dan jij, zo te horen druk en gestructureerd. Twee weken van te voren afspreken om samen iets te gaan doen, is in mijn omgeving ook heel normaal, zowel voor vrienden als familie. Het zou me dus niets verbazen als je zus echt niet door heeft wat dit met jou en je ouders doet :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:35

Ik heb hetzelfde als laura, mijn zusje is nu echt aan het ontsporen. :n ik zeg niks meer tegen haar maar ik meldt alles aan mijn ouders. (Noem me een klikspaan maar met 12 jaar al roken is not done.)

Ts, ik zal het laten rusten, het van haar kant laten komen en dan wanneer ze een kind heeft gaan overleggen hoe jullie het contact met de nichtjes en neefjes gaan doen. Want volgens mijn wil ze gewoon geen contact nu...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:49

Heb je je gevoel hierover al eens uitgesproken naar haar toe?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:57

__Lauraa schreef:

Heel herkenbaar, alleen ben ik 19 en m'n zusje 15. Ik ben echt netjes, ben geen echte drinker, totaal geen roker en studeer nu aan de universiteit. Zij is met alles bezig behalve school, rookte op dr 15e, drinkt al bijna elk weekend en vind hoe ze eruit ziet het belangrijkste. Ik probeer haar ook te helpen met dingen, ze zit nu in d'r eindexamenjaar van het vmbo, maar dan krijg ik vervolgens een grote bek. Als ik iets zeg over hoe ze iets aanpak heb ik het gelijk gedaan en luisteren ho maar. Momenteel laat ik het ook maar gaan..