Met m'n handen in het haar, ik weet het niet meer!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Met m'n handen in het haar, ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 11:30

Ik begin hem nu écht behoorlijk te knijpen en ik hoop dat iemand voor mij de gouden tip heeft.

Ik ben ehm... laten we het zo zeggen, vrij zeker van mijn zaak. :+
En het enige dat ik wil, is een HBO opleiding paardensport of paardenhouderij.

Ik zit nu in het laatste jaar van mijn MBO niveau 4 management en 1 ding weet ik zeker, management is vreselijk en helemaal niets voor mij.

Ik heb een versnelde opleiding gedaan, dus ik ben nu 17 en moet nu een HBO gaan kiezen.

Het Stoas is onderwijs, en dat wil ik niet.
VHL is veel management.
En CAH is 70% bedrijfskunde en de overige 30% paarden.

Ik heb vorige week een mail gestuurd naar het Groenhorst College Barneveld, of het mogelijk was dat ik dan maar nog een MBO opleiding ga doen daar, Paardenhouderij. Die opleiding spreekt mij heel erg aan.
Vervolgens krijg ik een mailtje dat ik mij beter kan oriënteren op een HBO opleiding met linkjes van het stoas, VHL en CAH. -O-

Er is gewoon geen HBO opleiding die mij aanspreekt in de paardenhouderij/sport.
En ik zit er nu gewoon stevig aan te denken om maar te stoppen dan.
Maar dan? Dan ben ik 18 en sta ik op straat.

En ik weet dat paarden niet verdient, en dat je geen werk kunt vinden etc.
Maar ik vertik het om een opleiding te doen wat ik niet leuk vind.
Er is gewoon niets anders dan paarden wat ik zie zitten in de toekomst en wat mij aanspreekt.

Ik hoop dat iemand zich in mij herkend en/of de gouden tip heeft.

purny

Re: Met m'n handen in het haar, ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:36

Ga eens een beroepskeuzetest doen om te kijken waar je interesses liggen. Net wat je zelf al aangeeft is dat een opleiding in de paarden niks verdiend. Veel mensen hebben naast hun werk op stal nog een gewone baan, omdat deze wereld geen goed salaris bied.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 11:37

Ik heb al zovaak een beroepskeuze test gedaan. En alles wat daar uit komt denk ik: "Oh alsjeblieft niet zeg..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:38

Sowieso als je een MBO 4 opleiding hebt gedaan ben je niet verplicht om nog een opleiding te volgen, omdat je aan je startkwalificatie voldoet, dus dat is al een zorg minder.

Is het geen idee om een jaar te gaan werken en dan weer verder te orienteren op HBO opleidingen?
Ik weet dat het een veel geroepen 'oplossing' is maar in dat jaar kan je veel studenten opzoeken die een paardgerichte opleiding doen en veel open dagen en meeloopdagen bezoeken.

Over de paardenopleidingen zeg ik niks, maar het is inderdaad kul om een opleiding te starten die je echt niet leuk vindt, dat is echt enorm zonde van je lesgeld.

De gouden tip heb ik dus niet, behalve gewoon ontzettend veel orienteren (en wellicht eens kijken naar opleidingen buiten de grens, misschien dat daar meer aanbod is?)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 11:39

Bedankt !
ik ben alleen bang dat ik dan straks helemaal niet meer naar school wil.

cursussen kunnen misschien ook een oplossing zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:40

Paarden kun je het beste als hobby houden, tenzij er veel geld in de familie zit of als je iets kunt erven. Ik wilde ook naar Deurne, maar heb vervolgens gekozen voor melkveehouderij. Zoiets kun je makkelijk combineren met paarden.

Heb je al eens keken voor de HAS in Den Bosch of Venlo?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:41

Het groenhorst bied ook cursussen aan!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 11:42

Ik weet dat het niet verdiend. Ik weet het echt..
Maar de oplossing om iets anders te gaan doen, is er niet. :o

HAS ga ik nog even kijken! Bedankt!
Laatst bijgewerkt door Giolli op 23-01-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:42

Dat dacht ik ook, maar halverwege school kan je ook besluiten dat je niet meer naar school wilt, zit je precies in hetzelfde schuitje :p
Ik heb ook een paar jaar gestopt met school en ga me nu (als alles lichamelijk goed gaat) toch weer inschrijven voor een opleiding omdat ik nu eindelijk wel gemotiveerd ben om er wat mee te doen. Soms heeft dat tijd nodig en dat is tijd die je imo dan beter kan besteden in jezelf ontwikkelen dan noodgedwongen ongemotiveerd op een dagbesteding zitten.

Cursussen kan ik verder vrij weinig over vertellen, als je een tussenjaar neemt kan het wel natuurlijk een mooie aanvulling zijn op je CV later :) Maar met een cursus an sich kan je vrij weinig geloof ik..

Temeraire

CAH lijkt me best een goede optie voor je. Waarom staat die je tegen?
Zit echt wel veel paard in de opleiding, en verder word je breed opgeleid, dus als je dan geen baan in de paarden kunt vinden dan kan je ook ergens anders aan de slag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Ga eerst eens een simpel baantje zoeken en doe dat een poosje.
Ik wou ook geen gewone opleiding doen. Was ook nog maar 17, veels te jong. j
Geloof me, na 2 jaar was ik het spuugzat, ik zie nu heel goed in waarom je beter wat meer kunt gaan verdienen. Als je nog bij je ouders woont is zo'n salarisje misschien lang leve de lol, maar je kunt er niet van op jezelf hoor.

Ik doe nu een supernormale opleiding (sociaal juridische dienstverlening) en ik ben gewoon dankbaar dat ik MAG! En quess wat, ik vind het superleuk. :D

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:44

Ik zou toch naar barneveld gaan.
Is iig toch ook niv 4 opleiding. Je kan dab gelijk je orun etc binnen de opleiding halen volgens mij. Als je dat leuk vind zou ik daarvoor gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:47

Tja werken met paarden is leuk maar werk is nu eenmaal niet altijd leuk. Enkel door te orienteren ga je erachter komen wat voor werk je wel ligt. Commercieel, zorg, personeelszaken, hotel, technisch er is zoveel keuze.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:50

Temeraire schreef:
CAH lijkt me best een goede optie voor je. Waarom staat die je tegen?
Zit echt wel veel paard in de opleiding, en verder word je breed opgeleid, dus als je dan geen baan in de paarden kunt vinden dan kan je ook ergens anders aan de slag.

Ik denk dat zij zo'n beetje vrijstelling krijgt van alle paardenvakken en dus alleen nog economie overhoudt.
Tenminste, ik heb ook een tijdje naar de CAH gewild, maar bij de open dag zeiden ze dat ik de opleiding versneld kon volgen, omdat alle ik paardenvakken kon laten vallen.
Toch.. als je echt graag HBO wilt doen, dan is de enige optie even over de drempel heen te stappen. Je hebt dan wel een breed diploma op zak. In deze tijd is er toch weinig werk te vinden, dus kun je maar het beste even door blijven leren :j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:51

Dat is puur een kwestie van mentaliteit. Er zijn zoveel beroepen waar wel geld in te verdienen is. Al eens overwogen om hoefsmid te worden bv. Werk je ook met paarden maar dan heb je ook serieus kans op werk. Evenementen organisatie kun je ook combineren met de paarden maar hoeft niet. Denk eens buiten het standaard boekje i.p.v. te focussen op wat je niet wilt.
Giolli schreef:
Ik weet dat het niet verdiend. Ik weet het echt..
Maar de oplossing om iets anders te gaan doen, is er niet. :o

HAS ga ik nog even kijken! Bedankt!

Anoniem

Ik zou er ook een jaar tussenuit gaan, misschien dat je bij een paardenbedrijf een jaar kan werken? Dan ervaar je hoe het werkelijk is om in de paarden te werken, en je hebt wat meer tijd om uit te zoeken welke opleiding goed bij je zou kunnen passen.
Je bent nu nog zo jong, over een jaar (zeker als je gaat werken en uit huis gaat) ben je zoveel volwassener, dan kijk je weer heel anders tegen je kansen/mogelijkheden aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-14 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Puck94

Je kan ook een opleiding doen die later te combineren is met paarden. Bijvoorbeeld een opleiding die iets met coaching te maken heeft, kan je later iets met paardencoaching doen :)
Succes!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:52

komende zaterdag is er opendag in barneveld. zelf doe ik de paraveterinaire opleiding aan het groenhorst in 2jaar en opzich bevalt het me wel.. ga gewoon eens kijken bij scholen waarvan je denkt dat lijkt me een leuke school en kijk wat ze te bieden hebben :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:53

Idd Livetime.
Liever een goede baan en dan s'avonds naar je eigen paard kunnen (of die wie weet wel aan huis hebben???) dan de hele dag stront van andermans paard scheppen en geen nagel hebben om aan je kont te krauwen. Ik wist het wel hoor!

Ik zou er idd eerst een paar jaar tussen uit gaan, het is zo moeilijk om zo jong al te moeten beslissen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:56

Als je management niets aan vind, hoe kan je paardenhouderij dan leuk vinden? Het is niet alleen paardjes aaien en voeren, maar om een zaak te runnen, eigen stal/manage wat dan ook, dan moet je echt wel genoeg van management weten, want het is vooral veel management... En als je die richting niet op wilt gaan, je eigen stal... Dan werk je de rest van je leven voor anderen op stallen, mag je poep scheppen en verdien je geen bal. Daar zou ik niet gelukkig van worden.

Ik zou lekker naar HBO opleidingen kijken. Het is toch zonde om na het MBO niet hoger te gaan, als je dat wel kan en die optie hebt. Sowieso verkijk je financieel niet. Nu kan je wel zeggen "Financieel is niet het belangrijkste." Maar dat is zeker wel belangrijk. Als jij later elk dubbeltje moet omdraaien of constant aan geld moet denken, daar word je echt niet vrolijk van.

Je wilt misschien wel het andere, maar het moet ook reëel zijn. Zeggen dat andere opleidingen geen optie zijn, dat is niet waar. Dat is iets wat jij in je hoofd hebt gehaald omdat jij je blind staart op die ene opleiding die jij zo graag wil.. Andere opties zijn er zeker wel.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 11:56

Open dag weet ik, en ga ik ook heen.

Ik werk al in de paarden. Ook bij heel veel verschillende bedrijven. Al mijn stages ook.

dat het dan een kwestie van mentaliteit is, dat kan dan wel zo wezen. Maar ik ken mezelf ook, en weet dat als ik iets doe waar ik niet 100% achter sta, ik er met de pet naar gooi. (Net als mijn huidige opleiding)

ik heb nu 6 jaar iets gedaan wat ik vreselijk vind en met heel veel tegenzin, dus nu word het tijd iets te gaan doen wat ik wél leuk vind.

Edit, mijn opleiding nu richt zich op Management groene detailhandel. Dus sta in een winkel of bvb tuinier etc.
Dat vind ik dus niet leuk.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:58

En paard gerelateerde HBO studies?
studies om volledig in de paarden te werken zijn over het algemeen MBO (paardenhouderij, paardensport). Maar hierop is wel een vervolg, zoals bijvoorbeeld HAS in Den-Bosch. Hier kom je meer aan de management delen toe, die nog altijd met paarden te maken hebben.

Het heeft inderdaad geen zin een studie te beginnen waar je geen zin in hebt.
Maar zoals je nu klinkt, lijkt het me verstandig je interesses iets te verbreden. Je klinkt nu erg kort door de bocht door te zeggen, ik wil iets met paarden; de rest vind ik niet leuk. Dus dan maar niks..

Het is ook zonde niks te doen met je havo denk niveau. Later heb je erg veel aan het papiertje, ook al is het niet meer de richting waarin je werkt.

Als je nu zelf al zegt in de paarden is geen werk te vinden, geld te verdienen etc..
Waarom dan geld en jaren investeren in een studie waar je uiteindelijk nog niet veel mee kan?! Bij een MBO opleiding dan, deze geeft weinig meerwaarde aangezien je al een MBO diploma hebt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:58

Giolli schreef:
En ik weet dat paarden niet verdient, en dat je geen werk kunt vinden etc.
Maar ik vertik het om een opleiding te doen wat ik niet leuk vind.
Er is gewoon niets anders dan paarden wat ik zie zitten in de toekomst en wat mij aanspreekt.

Reality check: na je studie, ongeacht wat je kiest, zul je ongetwijfeld ook werk moeten doen zonder paarden en wat je dus minder leuk vindt om je hobby te kunnen bekostigen. Dus een tip: kies voor een HBO opleiding met een goed perspectief voor afgestudeerden op de arbeidsmarkt.

Paardenopleidingen zijn vrij kansloos. Ik heb zelf MER gedaan, een brede HBO opleiding. de opleiding ging mij gemakkelijk af en kon ik dicht bij huis volgen zodat ik veel tijd overhield voor mijn paarden en bijbaantjes om mijn paard te kunnen betalen. Nu heb ik een goede baan, met een goed salaris en ik kan mijn werktijden zelf bepalen waardoor ik dus weer tijd voor mijn paarden kan maken, en ook goede privélessen etc kan nemen.

Als je echt 'talent' hebt plus het bijbehorende noodzakelijke doorzettingsvermogen, kun je beter deze weg kiezen. Als je uitblinkt doordat je echt een goede ruiter bent komt er dan vanzelf wel een dag dat je je brood in de paarden kunt gaan verdienen. Linksom of rechtsom. Mocht je dat achteraf toch niet in huis hebben dan heb je in ieder geval een goede opleiding en goede kansen op de arbeidsmarkt om op terug te vallen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:00

Veehouderij ook niks? Is ook een beetje hetzelfde alleen heb je dan iets meer kans op een baan, dat heb ik tenminste gehoord.

Ik ga ook paardenhouderij doen en ik heb hetzelfde als jou. Verder vind ik echt niks leuk en heb al allemaal beroepskeuzetesten gedaan die uitkomsten hebben waarvan ik echt denk >;) . Laat je dus vooral niet tegenhouden door slechte verhalen want iets doen wat je niet leuk vind is niks en tegenwoordig is overal wel moeilijk werk in te vinden.

Je kan ook een jaartje even niks doen en een bijbaantje vinden of zo zodat je misschien iets vind wat je eventueel ook leuk vind?
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 23-01-14 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:01

Je kan natuurlijk ook gewoon accepteren dat je de opleiding maar 70% leuk vindt in plaats van 100%. Een fantastische opleiding duurt maar 3-4 jaar, maar daarna komt de rest van je leven. En als die 'rest' een constante speurtocht naar werk en voldoende inkomen is dan ben je de lol van die opleiding snel vergeten. Andersom, als je een leuke baan en prettig salaris hebt ben je heel blij dat je 4 jaar hebt afgezien met een vervelendere opleiding.

Als je nu al in de paarden werkt lijkt me dat je voldoende ervaring hebt om daar serieus je werk van te maken. Ook zonder diploma. En als je niet verder komt met die baantjes, moet je je wellicht afvragen of dat echt gaat veranderen met dat diploma, of dat het ook te maken kan hebben met werkgelegenheid/talent/mentaliteit. Ik weet het niet hoor, misschien heeft een diploma echt veel meerwaarde. Maar ik krijg altijd de indruk dat ervaring en talent stukken belangrijker is.