Auto Eco tuning ervaring "evt diesel"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Auto Eco tuning ervaring "evt diesel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 16:38

Ik maak momenteel best wel aardig veel kilometers, zowel voor werk en privé.
Nu zijn er tegenwoordig ook een hoop snelwegen waar je 120 á 130 mag rijden.
120 km/u is voor mijn auto prima maar bij de 130 km/u begint die echt een hoop te slurpen.

Ik heb op internet rond gekeken en het blijkt dat je 10% zuiniger kan gaan rijden met een eco tuning.

Ik was benieuwd of er mensen zijn die hun auto heb laten eco tuning en of het verbruik inderdaad omlaag gaat?, omdat ik het graag van de zomer na de apk laten tunen.

Met een 40 liter tank rij ik ongeveer 25 op 27.
Ik zelf heb een kleine VW Lupo TDI Diesel met te veel paarden kracht dat mij wel gestolen kan worden.

capopjekop

Re: Auto Eco tuning ervaring "evt diesel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:41

Ecotuning is dat hetzelfde als chiptunen? Onze auto's en vroegere vrachtwagen zijn gechiptuned. Ze reden daarna wat harder en ook een stuk zuiniger. Vooral dat laatste was de reden waarom we voor de tuning hebben gekoezen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 17:35

kensha schreef:
Ik zelf heb een kleine VW Lupo TDI Diesel met te veel paarden kracht dat mij wel gestolen kan worden.

Toch zit die tuning 'm daar wel in, een motor die z'n "werk" makkelijk aan kan loopt namelijk zuiniger dan eentje die maximaal aan de slag moet.

Moderne motormanagementsoftware is zo geprogrammeerd dat de opgegeven specificatie altijd gehaald kan worden (dus ook bij achterstallig onderhoud, kou, hitte, hoogte etc.), hierdoor is er een (ruime) marge van zowel de motor als de turbo die gebruikt kan worden om de motor beter te laten presteren. (Sommige fabrikanten bieden zelfs dezelfde motor aan met verschillende specificaties). Betere prestaties zorgen voor een hoger rendement, wat dus betekent dat je met dezelfde rijstijl een lager brandstofverbruik hebt.

Aan van die standaard chiptuning/powerbox upgrades zitten ook wel wat nadelen hoor, goede tuning is echt maatwerk waarbij ze ook kijken naar het gebruik, staat van onderhoud, eventuele andere upgrades etc. Eventueel kun je ook je ook nog EGR en/of DPF laten verwijderen.