Wat doen, ontslag genomen en moet nog salaris krijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Wat doen, ontslag genomen en moet nog salaris krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:04

Hallo,

Ik heb een tijdje gewerkt voor een bedrijf.
Ik deed daar deur aan deur verkoop voor een energie maatschappij.

Ik heb daar relatief kort gewerkt iets van 3 weken.

Redenen daar van zijn dat er dingen afgesproken en verteld waren die niet klopte.

ik ben de 23e ziek geworden(was ook echt ziek)
en heb mij ziek gemeld.
Ik ben 3 en 4 januarie weer gaan werken.

Omdat ik al een tijdje geen tot extreem weinig sales had en niet lekker in het team lag heb ik zaterdag na de werk dag mijn ontslag aangegeven.
Ik hoefde maandags enkel nog met kantoor te bellen en mijn pasje van werk en werk jas in te leveren.
Dit heb ik gedaan na dat ik de jas nog netjes gewassen had.

ik heb vrijdags van 1 tot 9 gewerkt
en zaterdag van 11 tot half 6.

de zaterdagen waren normaal onbetaald(deze werkte je alleen als je teamleider dit besliste ivm te weinig sales die week)

maar deze zou betaald zijn ivm dat niemand die dag extra wilde werken na oud en nieuw.

Echter hebben ze mij enkel de vrijdag uitbetaald.
Ik heb geprobeerd het bedrijf er over te bellen maar krijg dan geen gehoor dus maar een app gestuurd.

Waarop eerst gezegd werd dat de zaterdagen onbetaald waren.
Toen ik aangaf dat er gezegd was dat deze wel betaald waren, kreeg ik te horen dat ik na 3 uur naar huis gegaan zou zijn.
Echter ben ik gewoon met de rest gelijk om half 6 gestopt.

Kan ik hier iets mee of moet ik maar accepteren dat ik dit geld niet ga krijgen??

Wie weet dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:09

Waarom een app? Ik zou daar als bedrijf niet eens op reageren.

Ga er langs of schrijf een nette brief waarin je de onderhandse afspraak met je manager voor die zaterdag uitlegt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:09

Wat ontzettend vervelend. Het is je toegezegd, maar ben bang niet schriftelijk bevestigd? Kun je in contact komen met de persoon die je dit toegezegd heeft?
Zijn er personen die je om half 6 hebben zien vertrekken en dat ook aan zouden willen geven?

ElineS

Re: Wat doen, ontslag genomen en moet nog salaris krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:13

Ik vind het sowieso erg raar dat een teamleider kan zeggen dat je te weinig sales hebt en op een zaterdag maar moet gaan werken. Dan zou ik ook verdwenen zijn. Vreemde gang van zaken.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:23

het staat idd niet vast op papier ik heb gebeld..

Even langs gaan is niet even het kantoor zit in eindhoven en ik woon in amersfoort..
bijna alles gaat dat per telefoon/ app.

ik heb vorige week gevraagd of ze al wat wist en krijg dan terug dat ze er achter aan gaat..
Zijn nu halve week verder en nog niks gehoord

mijn collega's hebben zijn met mij tegelijk naar huis gegaan.
De gene die gezegd heeft dat die dag betaald heeft is ook de gene die nu zegt dat ik na 3uurtjes weg gegaan zou zijn.

Je moet per dag 5 sales hebben..
werk je 5 dagen moet je dus 5x5=25 aan het eind van de week.
Als iedereen in het team te kort komt je hebt namelijk een bepaald team target dan moet je op zaterdag lopen..
heel vervelend want je hebt dus vaak dat hij dat bepaald op woensdag/donderdag en als je dan afspraken heb heb je pech en moet je komen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:35

Mag ik vragen welk bedrijf dat is? Doe maar in PB.
Ik heb ook ooit bij een soortgelijk bedrijf gewerkt. Was toen nog in de beginfase maar ook allerlei rare en vreemde dingen. Misschien dat dit wel hetzelfde bedrijf is.

Over de zaterdag uitbetaald krijgen. Lastig, vooral omdat je niets op papier hebt. Hoe is besloten dat je moest werken die dag? Zeker ook per telefoon of de dag ervoor?
Dit zijn dingen die je in de praktijk makkelijk afspreekt zonder erbij na te denken en achteraf heb je geen bewijslast.
Je zegt dat degene die vertelde dat de dag betaald zou zijn dezelfde persoon is die zegt dat je eerder bent weg gegaan. Het klinkt in mijn oren als een teamleider die er niet een zou moeten zijn, die jou wilde paaien te komen werken.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:39

PowerReiner schreef:
Mag ik vragen welk bedrijf dat is? Doe maar in PB.
Ik heb ook ooit bij een soortgelijk bedrijf gewerkt. Was toen nog in de beginfase maar ook allerlei rare en vreemde dingen. Misschien dat dit wel hetzelfde bedrijf is.

Over de zaterdag uitbetaald krijgen. Lastig, vooral omdat je niets op papier hebt. Hoe is besloten dat je moest werken die dag? Zeker ook per telefoon of de dag ervoor?
Dit zijn dingen die je in de praktijk makkelijk afspreekt zonder erbij na te denken en achteraf heb je geen bewijslast.
Je zegt dat degene die vertelde dat de dag betaald zou zijn dezelfde persoon is die zegt dat je eerder bent weg gegaan. Het klinkt in mijn oren als een teamleider die er niet een zou moeten zijn, die jou wilde paaien te komen werken.

Ik zelf denk idd dat hij niet een topteam leider is..
Mijn sales gingen van 3a4 pd naar 1 pd..

ik heb aangegeven dat ik zelf niet wist hoe het kwam..
En dat was het dan verdere feedback of begeleiding was er niet..

Ik stuur je ook even een PB

Die dag is idd afgesproken via de telefonisch gesprek.
Wel heb ik voor die dag een treinkaartje ontvangen wat ze normaal ook niet deden voor de zaterdag

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:49

japielover schreef:
het staat idd niet vast op papier ik heb gebeld..

Even langs gaan is niet even het kantoor zit in eindhoven en ik woon in amersfoort..
bijna alles gaat dat per telefoon/ app.

ik heb vorige week gevraagd of ze al wat wist en krijg dan terug dat ze er achter aan gaat..
Zijn nu halve week verder en nog niks gehoord

mijn collega's hebben zijn met mij tegelijk naar huis gegaan.
De gene die gezegd heeft dat die dag betaald heeft is ook de gene die nu zegt dat ik na 3uurtjes weg gegaan zou zijn.

Je moet per dag 5 sales hebben..
werk je 5 dagen moet je dus 5x5=25 aan het eind van de week.
Als iedereen in het team te kort komt je hebt namelijk een bepaald team target dan moet je op zaterdag lopen..
heel vervelend want je hebt dus vaak dat hij dat bepaald op woensdag/donderdag en als je dan afspraken heb heb je pech en moet je komen.

Dan zouden ze bij mij ook pech hebben, want echt niet dat ik dan kom. Onbetaald ook nog. Pfft. Dit mag wettelijk allemaal niet eens. Of je nou wel of niet je target hebt gehaald. Belachelijk. Ik zou een klacht indienen bij de Arbeidsinspectie als ik jouw was.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 13:57

tja ik kan wel een aanklacht indiendienen..

er zijn ook mensen die het niks uitmaakt etc dus kom daar ben ik bang niet erg ver mee

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:58

Om hoeveel geld gaat het? Is het de moeite waard?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:00

Eline, dat gaat echt bij meerdere salesbanen zo, dat is voor mij al een nummer 1 reden om daar nooit aan te beginnen.

Ik denk dat het nog verdomd lastig gaat worden om je gelijk te halen, zeker omdat je het niet op papier hebt staan. En wat Anoeska zegt, is het echt een bedrag waarvan het de moeite loont? Ik word namelijk al moe als ik eraan denk, al dat getouwtrek :P

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 14:01

Kirsha schreef:
Eline, dat gaat echt bij meerdere salesbanen zo, dat is voor mij al een nummer 1 reden om daar nooit aan te beginnen.

Ik denk dat het nog verdomd lastig gaat worden om je gelijk te halen, zeker omdat je het niet op papier hebt staan. En wat Anoeska zegt, is het echt een bedrag waarvan het de moeite loont? Ik word namelijk al moe als ik eraan denk, al dat getouwtrek :P

het is voor mij een week boodschappen..

Gaat om minimaal 51 euro maar het zou dubbel salaris zijn wat inhoudt dat het 102 euro is

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:06

Oh dan zou ik het inderdaad zeker niet zo laten gaan. Kun je geen brief naar het hoofdkantoor sturen o.i.d.?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:11

Wat is dat voor een slavenbedrijf???
De zaterdag normaal onbetaald als je te weinig sales hebt gemaakt, je werkt nog steeds niet voor de hobby.

Wat betreft die dag wel of niet betaald krijgen zou ik idd eens een brief schrijven of er naartoe gaan.
Maar denk dat het lastig word

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 14:28

ik ga van het weekend mijn vader is vragen of hij kan helpen met het opstellen van een brief en hun een brief sturen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:31

Maar dan een andere vraag..... je heb zelf ontslag genomen dan heb je dus geen recht op ww.
Heb je daar wel aan gedacht.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 14:45

Mando schreef:
Maar dan een andere vraag..... je heb zelf ontslag genomen dan heb je dus geen recht op ww.
Heb je daar wel aan gedacht.

ik had zowiezo geen recht op een ww nog..

maaar ik heb al een nieuwe baan :)

een soortgelijk bedrijf heeft mij aangeboden om met meer begeleiding te kijken of het wel lukt.
zo niet dan laat ik me daar ontslaan idd ivm een ww..

Maar toen ik bij het uwv kwam zou ik nog niet lang genoeg werkeloos zijn of een diploma hebben..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:30

Ik zou inderdaad een brief schrijven waarin ook staat dat er dus getuigen zijn dat jij wel de hele dag gewerkt hebt. En er ook in zetten dat als jij binnen .... dagen geen salaris ontvangt je je genoodzaakt voelt verdere stappen te ondernemen. Een bedrijf wat niet jofel in elkaar zit, zal niet graag een rechtszaak instappen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:46

Ik denk niet dat je ww krijgt als je wordt ontslagen, want je komt dan gewoon je proeftijd niet door en krijgt geen contract.

Kun je niet op ander werk solliciteren? Als je van nature geen straatverkoper bent, wordt het ook met begeleiding niets.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 12:03

lieveli schreef:
Ik denk niet dat je ww krijgt als je wordt ontslagen, want je komt dan gewoon je proeftijd niet door en krijgt geen contract.

Kun je niet op ander werk solliciteren? Als je van nature geen straatverkoper bent, wordt het ook met begeleiding niets.

of ik wel of geen straat verkoper ben weet ik niet..

als jij niet weet over welk product je praat en bepaalde vragen niet eens kan beantwoorden zal je nooit sales maken..
de eerste week ging het goed had ik voldoende of zelfs meer sales.

pas na dat ik niet lekker in me vel zat omdat ik soms een half uur op mijn buddy moest wachten tot ik naar de volgende wijk mocht ging het slechter..
daarbij zaten we me zn 5e in een busje op mij na rookte al die jongens..
lekker met de ramen dicht terwijl ik meerdere keren gevraagd had of die open mochten want ik ka daar niet tegen.
gevolg is dat je de hele avond met barstende hoofdpijn loopt..
en een rijstijl daar wordt iemand zonder wagenziekte nog ziek..

dus ik zat regelmatig na werktijd de halve nacht op de badkamer

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:11

(en toch als ik dit zo lees verbaas ik mij er niet over dat sales mensen er alles aan doen om oude mensen iets aan te smeren...puur om zo het target te halen..zodat ze niet kostenloos op zaterdag hoeven te werken). Niets ten nadele van TO hoor...

maar echt zulke bedrijven zijn toch een schande...en dit zou gewoon niet moeten kunnen. Goed dat je er weg bent TO