Een eigen bedrijf starten, hoe vind je de connecties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Een eigen bedrijf starten, hoe vind je de connecties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:35

Dat is wat ik me afvraag.

Ik heb een idee in mijn hoofd zitten voor een bedrijf die ik graag zou willen opzetten. Nu kan ik best alle plannen uitwerken, alleen hoe zorg je er nou voor dat het ook echt uitgevoerd kan worden? Over de financiering hoef ik niet na te denken, evenals de locatie.

Maar hoe vind je de connecties die je nodig hebt? Gewoon netwerken en je ideeën overal neerspuwen? Als ik er over nadenk moet ik namelijk een koppeling maken met verschillende sectoren en bedrijven. Kijken of iemand bij de gemeente er interesse in heeft en/of je verder kan helpen? Hoe zorg je er dan voor dat er niemand anders met je idee vandoor gaat (zeker in hetzelfde gebied) en je uiteindelijk met niets eindigt?

Als ik kijk naar de ervaring die ik heb (net afgestudeerd, dus dat is niet veel :+ ) dan zat ik altijd in een projectgroep. Maar dat lijkt me een beetje lastig om te realiseren, tenzij ik met een groot bedrijf samen ga werken, met de kans dat ik mijn idee kwijt raak..

Een adviseur heb ik er al bij gehad, daar kreeg ik echter alleen de reactie van 'werk eerst alles eens uit' en dat het wellicht een vruchtbaar idee was... Tja, zo ver was ik eigenlijk al :+.

Denk ik te moeilijk/voorzichtig of kijk ik ergens overheen?

eva1969

Re: Een eigen bedrijf starten, hoe vind je de connecties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:40

Via de kamer van koophandel kan je eens kijken of er in jouw omgeving netwerken zijn voor startende ondernemers, die organiseren ook vaak bijeenkomsten waar elke ondernemer zijn of haar bedrijf kan presenteren e.d. Kamer van koophandel organiseert ook vaak informatiebijeenkomsten voor starters waar je je vragen wellicht kwijt kan. Succes!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 14:48

Bij de KvK ben ik een keer op zo'n dag geweest :j Die konden mij niet echt helpen omdat ze niet zo goed wisten bij wie ik moest zijn.

Het LTO daarentegen helpt wel iets meer, alleen met de kant die ik op wil met het agrarische hebben ze gewoon nog niet zoveel ervaring..

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:21

Oh dat is dan niet echt handig, wij zitten in het technisch advies, ik had ook geen idee welke richting je op wilde :). Maar een ding snap ik niet, de financiering is in orde, de locatie ook. Waar heb je dan nog hulp bij nodig?
En mensen die je ideeën pikken zullen er altijd blijven. De truuk is te zorgen dat jij de beste erin bent met de meeste kennis ;)

Edit: Door te zorgen dat je idee al goed uitgewerkt is en je al een solide bedrijfsplan hebt opgesteld zal je altijd een voorsprong hebben op mensen die je idee willen pikken. Bovendien kom je op die manier goed voorbereid voor de dag en kun je bedrijven of sectoren benaderen die je nodig denkt te hebben voor de uitvoering van je plannen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:27

Wat is precies je probleem, klanten, makers, bekendheid?

Je zult geduld moeten hebben in opbouw van een netwerk. Te hard je best doen om bekend te raken kan tegen je werken als je in een kleine doelgroep werkt.

Maak een site en vertel daarop wat je product of dienst is. Maak visitekaartjes met daarop hoe ze je kunnen vinden. Ga naar bijeenkomsten of een plek waar je kunt werken als zzp er en praat daar met mensen. Ga desnoods potentiele klanten langs met een uitgewerkt plan op papier of in je hoofd. Zet een advertentie van jezelf in een blad dat er toe doet in het werkgebied. Vertel aan bekenden en familie wat je doet en of zij ook eens kunnen rondneuzen naar mogelijkheden.

Als je idee heel erg specifiek is en je bent bang voor het steen ervan kun je misschien laten vastleggen dat he jou idee is. Is het een product of een denkwijze die je wilt gaan verkopen?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 15:29

Nou, het wordt een bedrijf op een bestaand (agrarisch) bedrijf waar voldoende ruimte is om te investeren..

Alleen om het bedrijf ook echt te kunnen starten moeten een aantal dingen 'goedgekeurd' worden, denk bijvoorbeeld aan bepaalde certificering voor dingen. En ik moet eigenlijk op zoek naar partners vanuit andere sectoren, zodat ik (relatief) zeker ben van klanten :)

Maar het gaat er vooral om, hoe kom je er achter welke mensen je nodig hebt of wie je kunnen helpen :+

Ik heb denk ik vooral ook de pech dat ik in het oosten zit sinds kort en daar weinig tot geen connecties heb. In mijn oude omgeving had ik denk ik in elk geval al een aantal mensen gehad die mee zouden willen denken die in de juiste sectoren zitten en mij wellicht verder konden helpen, maar goed... Die connecties heb ik hier niet :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:30

Wat is er mis om op je oude woonlocatie te gaan neuzen naar mogelijkheden? Als het daar lukt en je idee werkt is het simpeler om dan over te stappen naar een locatie in het oosten.dan maar verder reizen de eerste tijd.

Manlief is ook bezig zijn werkterrein in het oosten op te bouwen, vanuit zijn connecties in de randstad. Ook zijn vakgebied is hier dunner gezaaid maar heel langzaam gaat het beter. Hij wordt nu soms al rechtstreeks gevonden ipv via een tussenburo dat hij er eigenlijk niet tussen wil hebben maar soms heb je geen keus. Hij is nu bijna 2 jaar bezig en heel langzaam bouwt het op. Een collega die nu 15 jaar bezg is redt het helemaal zonder tussenburos inmiddels.
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-01-14 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:33

Vaak heb je in steden en dorpen wel een groep/vereniging van ondernemers. Die organiseren vak netwerkgelegenheden en geven je tips. Misschien kan je opzoeken of er zoiets georganiseerd wordt in jouw omgeving?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 15:36

Karuna; Daar heb ik geen agrarisch bedrijf tot mijn beschikking :).

Lisann, bedankt, daar zal ik eens naar kijken :j

Na wat gegoogle heb ik ook iets voor jonge ondernemers gevonden hier in de buurt gekeken... Zal daar eens informeren! Bedankt :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:40

Heb je een pb gestuurd. Wij helpen startende ondernemers...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:52

Ik denk dat het ook belangrijk is om gewoon zeker van je zaak te zijn, en gewoon ergens binnen stappen, of bel wat bedrijven af.
Er zal altijd wel iemand tussen zitten die je kan helpen, of iemand anders weet die je kan helpen.

De vraag is dan alleen, WILLEN ze je helpen of zien ze je als concurrent en laten ze je met lege handen zitten.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:54

Het praat een beetje lastig zo als we niet precies weten wat je van plan bent, en ik ben niet zo in de agrarische certificering, maar je kent dan zelf vast wel certificerende instanties die je alvast zou kunnen benaderen toch? Om te weten welke mensen je nodig gaat hebben is een gedegen bedrijfsplan waar je goed onderzoek voor hebt gedaan wel handig lijkt mij.
Je zal sowieso de mensen die je nodig gaat hebben iets te bieden moeten hebben (rare zin :S). Mensen die je zomaar helpen zonder bijbedoelingen omdat je er zo gezellig uitziet zal je, zeker in deze tijd niet snel vinden.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:24

In bijna iedere gemeente zit een ondernemersvereniging.
Ga met hun praten, wordt er eventueel lid van.
En vraag naar hun ledenlijst. Stuur daar een maling naar toe.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 19:12

Ik zie LTO voorbij komen, dus moet gelijk denken aan de volgende branches, waar je wellicht ook wat aan kunt hebben:
Rijkswaterstaat, de gemeente ivm de APV en het pve ?
via de KvK kun je soortgelijk bedrijf mss benaderen, in een andere regio? Om eens wat informatie te verkrijgen?