Studiekeuze

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Springs

Studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 22:20

Hoi,
Ik heb wat vraagjes betreft opleiding/studiekeuze etc. ik weet totaal niet welke richting ik op wil, zit ook met het ''probleem'' dat bijv. binnenhuisarchitect maar ook forensisch onderzoek (opleiding criminologie) me wel aanspreekt, maar dat ik nou niet bepaalt een kei ben in wiskunde enzo. Natuurkunde lukt wel, maar moet er wel wat aan doen dan gaat het wel lukken.
Dus ja, eigenlijk ik vind dingen leuk waarvan de vakken die je ervoor nodig hebt niet mijn beste zijn :') Het gaat hier om universitaire opleidingen. HBO is ook mogelijk, maar ik kan met mijn niveau universiteit doen en wil daar dan ook graag gebruik van maken.
Ik zit zelf in de technische/scheikunde achtige kant te denken, hoewel andere richtingen mij wellicht ook aanpreken. Het kan zo maar zijn dat ik in totaal iets anders eindig. Mijn vragen:

- Ik zou graag wat info willen van mensen die forensisch onderzoek doen. Hoe gaat het er in de praktijk aan toe, werkgelegenheid, opleiding etc.
- Wat voor werk kun je nog meer doen met opleiding criminologie?
- Is de combo NA+WIB toch wel heel fijn om te hebben, of kun je ook zonder erdoor komen? (Ik wil graag WIA omdat ik niet zo van de wiskundetaal ben, natuurkunde weet ik nog niet zeker of ik dat erbij neem)
- Zijn er nog andere beroepen/opleidingen die misschien in aanmerking voor mij zouden komen?

Ik heb al meerdere online studiekeuzetests gedaan, maar daaruit komen niet specifieke beroepen/sectoren maar meer of je onderzoekend en dat soort dingen bent.

Andere suggesties zijn altijd welkom :)

Groetjes!

Anoniem

Re: Studiekeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 01:59

De werkgelegenheid voor forensisch onderzoek is echt niet goed. Echt niet.
Dan kun je beter gewoon bio/medischlaborant worden.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 09:04

Dankje :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:51

Absoluut WiB nemen. Met veel technische/chemie studies kom je 1 of 2 keer een wiskunde vak tegen. Het scheelt echt enorm als je dan al WiB had op de middelbare.

Beide opleidingen die je noemt zijn weinig banen in te vinden..
Ga gewoon is alle opleiding bij een Uni naar keuze af en kijk wat daar tussen zit.

In de technische/chemie kant: farmaceutische wetenschappen?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:59

Je moet een profielkeuze maken dit jaar begrijp ik uit je stuk?
Als je NA neemt, dan zeker WiB nemen :j Ik heb er een aantal bij mij in de klas die NA+WiA hebben en die hebben echt moeite met NA.
Ook goed kijken naar welke wiskunde je beter ligt, ik ben echt een verschrikkelijke wiskunde ramp maar heb toch WiB. Ik heb dat gekozen omdat WiA mij helemaal niet ligt.
Ik zit nu in Vwo 6 en sta voor wiskunde met veel pijn en moeite een 5.1 en voor natuurkunde een 6.6 :+

Ik ga zelf vanaf september beginnen aan Medische Informatiekunde ;) De technische kant van de geneeskunde om het maar even simpel te zeggen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:03

Als je techniek met scheikunde wilt combineren, dan zou ik eens in Wageningen gaan kijken bij biotechnologie en moleculaire levenswetenschappen. Biotechnologie heeft meer het technische aspect, moleculaire levenswetenschappen gaat iets verder op scheikunde in. Moleculaire levenswetenschappen zit ook in Nijmegen, maar Nijmegen is erg medisch ingesteld.

Verder raad ik natuurkunde zonder wiskunde B af, daar krijg je echt een zware dobber aan.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:07

Hoe is je scheikunde? Ooit eens gedacht aan Life Science & Technology? Dit is in Groningen een erg brede opleiding, wellicht in andere steden meer toegespitst. Op het moment doe ik LS&T met de major biomedische wetenschappen en het bevalt echt super! Iemand die ik ken (BMW) gaat straks een master in Amsterdam doen welke zich toespits op het forensisch werk. Mocht je hier meer over willen weten mag je mij een PB sturen :)

Verder kan je denken aan famaceutische wetenschappen, biomedische technologie of moleculaire wetenschappen. Deze studies kan je op verschillende plekken volgen in Nederland, vaak als aparte studie. In Groningen kan je ook al deze studies vinden, maar dan als major van LS&T. Het voordeel hiervan is dat je niet direct moet kiezen, de switch makkelijk is als het niet bevalt en je erg veel keuze ruimte hebt zodat je vakken kan doen en richtingen kan combineren

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 13:44

Bedankt voor alle antwoorden, heb er zeker wat aan!
Zit nu op mobiel & school, ga me vanmiddag er wat verder in verdiepen met de genoemde namen :)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 13:49

Volgens jullie is WIB en NA combo wel heel handig, maar qua punten denk ik dat ik het beter niet kan doen. Wat zijn hier de nadelen van ? Is natuurkunde te doen met WiA? Of kan ik dan beter helemask geen natuurkunde en wib doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 13:57

Nee, WiB is echt "noodzakelijk" voor natuurkunde imo... Toen ik moest kiezen konden we niet eens natuurkunde kiezen zonder wiB. Je moet erg veel met formules werken en dat begrijp je beter als je wiB hebt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:18

Het hangt er ook wel een beetje vanaf waar je slecht in bent bij wiskunde trouwens. Want wiskunde A word vaak als makkelijker gezien maar de focus ligt ook heel anders dus je moet ook wel een beetje kijken waar je nu precies goed en slecht in bent.

Maar ik vind het raar dat je natuurkunde (en scheikunde) uberhaubt zonder wiskundeB kan kiezen, niet alleen betwijfel ik of dat wel bij kan houden met die vakken maar het is ook voor bijna geen enkele opleiding echt een handige voorbereiding :?

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:11

Ik kan beter met driehoek werken (stelling van Pythagoras, oppervlakte, diameter) en statistieken/kansrekenen en dat soort dingen, dan met formules. Ben niet zo goed in parabolen berekenen en dat soort dingen met formules. Daarom denk ik toch dat WIA het beste bij me past. Ik ga liever voor WIA dan WIB omdat ik het toch fijner vind om met een 6 of hoger te eindigen bij a, dan met een 5 of 5,5 bij b.
We moeten een keuze maken tussen aardrijkskunde en natuurkunde, natuurkunde moet dan wel icm met WIB. wanneer je voor AK zou kiezen kan je NA er nog bij kiezen als keuzevak, dan is WIB niet verplicht. Die combo lijkt mij dan ook wel verstandig om te maken.
Omdat ik dus totaal niet weet wat ik wil gaan doen, weet ik dus ook niet of ik het pakketje NA en WIB mee moet pakken. Als ik nou toch blijkt bij een opleiding dat ik dat beter had kunnen doen, vind ik dat wel jammer.

Die farmaceutische/biologische technologie/molecuuldingen lijken me wel leuk, maar ook weer heel moeilijk met hoe dat werkt met microscopen en cellen enzo. Laborant stel ik me voor als de hele dag buisjes overgieten en door een micro kijken in een lab. Dat is niks voor mij. Natuurlijk is dat niet helemaal zo, daarvoor moet ik echt een keer een open dag bezoeken en kijken hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Werkgelegenheid vind ik ook belangrijk.
Edit: voor scheikunde heb je geen WIB nodig hierzo.
Edit: zat net op site van de TU/e te kijken, daar zijn best veel mogelijkheden. Fontys in Tilburg is ook een optie, alleen weet ik niet zo goed het verschil tussen de TU/e en Fontys, dat moet ik nog even uitzoeken.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 16:36

Zag toch is even dit schema op de site van TU/e staan: :')
http://nl.tinypic.com/r/34xkklg/5
Ik ga NG doen.
Met veel moeite denk ik dat WIB wel gaat lukken, maar of ik het echt in me heb weet ik zo nog niet. Dat komt onder andere omdat ik vorig jaar en dit jaar echt een *docent hab (nogsteeds dezelfde) die absoluut niet kan uitleggen en mijn motivatie is dan ook 0,0. Nu is het zeker dat ik van haar geen les krijg volgend jaar, er is nog hoop in de wiskunde *D. Paps heeft gelukkig een wiskundeknobbel en kan fatsoenlijk uitleggen :Y)
Om mijn opties open te houden denk ik toch dat ik sterk moet gaan overwegen om toch NA+WIB te doen.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:22

Als je er wat moeite mee gaat hebben moet je zeker eens kijken wat universiteiten aanbieden qua hulp daarin. Je hebt naast de examentrainingen ook trainingen voor als je nog niet in je examenjaar zit. Wiskunde was opeens bijna leuk toen ik daar was, want het werd zo simpel en duidelijk uitgelegd dat het helemaal niet meer zo moeilijk was!

Als je soms wat meer wilt weten over farmaceutisch kun je me altijd pb'en.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:27

Ik heb sinds de 5e klas bijles voor wiskunde, dat helpt echt! Als je zoekt naar iemand die goed kan uitleggen, dan heeft het zeker nut om 1-2x in de week een bijlesje te doen :j
WiB is zeker wel te doen hoor, zeker als je gewoon je best doet. Je hoeft niet alles perfect te begrijpen om een 6 te halen.

NA is met WiB ook zeker heel goed te doen! Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de docent.

Ik doe trouwens NG&NT met WiB dus en als keuzevak informatica :) (En als taal Grieks want ik doe Gymnasium haha)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:28

Tip; als je slecht ben in Wis/Nat/Schei kan ik je FO afraden. Daarnaast is de werkgelegenheid erg slecht.

Verder, je moet nog 4 jaar zeker studeren, wat de economie daarna heeft gedaan kan je niet voorspellen, ik had onlangs dezelfde soort discussie met iemand anders. Doe waar je goed in bent en wat je leuk vind.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:34

Heb je al overlegd met de decaan of LOB coördinator bij jou op school? Wellicht een Lob (loopbaanbegeleidingsgesprek) aanvragen bij je docent natuur- en wiskunde? En ook bij je decaan als je dit nog niet gedaan hebt. Deze zouden je veel beter moeten kunnen helpen dan de mensen hier op bokt.

Wat mensen hier zeggen over de werkgelegenheid. Het duurt nog wel een aantal járen voor jij in dit gebied komt te werken (als je dit dus daadwerkelijk gaat studeren) en dan kan de werkgelegenheid ook alweer totáál anders zijn. Dus ik zou mij daar op dit moment ook nog niet mee bezig houden. Het is veel belangrijker dat je je werk leuk vind en dan is het wellicht in de eerste jaren even zwaar, maar t.z.t. kom je er dan wel. Maar nogmaals, daar zou je je nu nog geen zorgen over moeten maken.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:43

mijn broer is 2e jaars mst student, combinatie in leiden en delft. hij vind het erg leuk maar je moet van leren houden (echt een universiteit studie) misschien een idee als je de scheikunde kant erg leuk vind
je mag me altijd een bptje sturen voor meer informatie

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:48

Allemaal leuk en aardig over het verloop vd economie in de toekomst. Maar feit is gewoon dat in het forensisch onderzoek relatief weinig mensen werken en nodig zijn. Daar heeft de economie niet eens zoveel invloed op.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:19

Ik heb natuurkunde met WiA gedaan en dat was prima te doen :j

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 19:24

Wiskunde B is een goed idee als je nu al weet dat je een technische studie wilt gaan doen, dit heb je dan namelijk echt nodig, maar ook als je er nog niet zeker van bent.
Ik doe zelf iets half alfa/half beta, namelijk Kunstmatige Intelligentie, maar als ik wiskunde B had gedaan dan had ik wel veel meer opties gehad en dat was toch wel fijn geweest. Als je het echt nog niet weet dan raad ik het dus zeker aan.

Verder kan ik niet in jouw hoofd kijken om te zien wat je leuk vindt, maar als je iets wilt weten over KI mag je me altijd PM'en :) De werkgelegenheid is er in elk geval prima :P

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 19:57

Bedankt voor alle antwoorden!
@Maartje1990 die gesprekjes komen nog!
@Ghostattack We hebben hier een wiskundeknobbel in huis dus bijles kan zo vaak als nodig :)
Moet momenteel gewoon even goed werken aan natuurkunde en wiskunde, misschien kan het best wel leuk zijn. Ben gewoon een beetje lui op het moment :z. Daar moet verandering in komen, wil wel met een mooie lijst slagen en ga er zeker wat meer moeite in stoppen. Het is en blijft VWO en als ik naar een universiteit wil moet ik toch echt eigen initiatief nemen.
Edit; in WIB zit trouwens geen statistiek en kansrekenen en in A wel, is dat belangrijk?

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:50

Als ik de combo NA + WIB neem is er geen enkele universiteit waar ik niet heen kan, dus dan zijn letterlijk ALLE opties open. Is toch wel heel slim denk ik :)
Hoe is dat om die vakken te volgen? is het veel werk of valt het te doen?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:53

Dat valt goed mee hoor. Ligt ook een beetje aan hoe je het aan pakt, dat is voor iedereen anders natuurlijk. Belangrijkste is zorgen dat je bij blijft of zelfs een klein beetje vooruit werkt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:54

Ik vind natuurkunde heel goed te doen! Wiskunde is voor mij wat meer werk omdat ik daar slecht in ben.
Scheelt dat ik natuurkunde niet zo moeilijk vind :)

Natuurkunde is vaak ook nog best interessant, wiskunde daarentegen :P
Het verschilt natuurlijk per persoon. Wat sta je nu voor natuurkunde en wiskunde?