tussenwoning met paardenstal?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justxanna

tussenwoning met paardenstal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 16:35

Hallo allemaal!
Ik en mijn vriend hebben sinds kort een huis waar we al volop bezig zijn met klussen en zijn voorlopig nog lang niet klaar maar we verhuizen ongeveer nu 15 minuten rijden van de stal waar mijn paardje staat.

Ons huis is een tussenwoning. We hebben een tuin van ongeveer 35 meter diep en achter ons huis is een bruggetje over een sloot (dat is ook van ons) en daar achter een enorm stuk grond van een boer denk ik. ;)
Omdat ik de opleiding werken-leren verpleegkunde ga doen dacht ik:
waarom zouden we gewoon niet een stuk boer-grond achter het huis straks kopen en in onze eigen tuin een stal bouwen voor mijn knul.
Nu weet ik niet of het mag van de gemeente om een paard in je ''tuin'' te houden maar aangezien de rest van de buren ook koeien van een schuren in de tuin hebben staan en mijn paard in de zomer dag en nacht buiten staat zag ik geen probleem?!
Wat denken jullie? het is erg handig wat betreft tijd - geld, aangezien ik nog geen eigen auto heb.

Is er iemand toevallig die ook zoiets heeft? (foto?)
Graag jullie reactie. *D
Laatst bijgewerkt door chocobroodje op 20-01-14 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: vetgedruk tekst veranderd

Vjestagirl

Re: tussenwoning met paardenstal?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:40

Ik denk dat je je verkijkt op de hoeveelheid tijd die het kost om een stuk land te onderhouden, en de hoeveelheid werk die je gaat hebben aan het verzorgen van 2 paarden.

Wil je boer überhaupt wel verkopen?

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:41

Ik weet van een kennis dat er een bepaalde afstand tot de buurwoning moet zijn om een paard te mogen houden, bij 2 paarden wordt deze afstand al veel groter. Dus als de huizen echt tegen elkaar aan gebouwd zijn heb je denk ik weinig kans...
Waarom bouw je geen stal op dat boeren stuk land erachter? Als dat tenminste wel mogelijk is.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:41

Ik zou het inderdaad eerst even aan de gemeente voorleggen en aan de boer vragen of je een stuk mag huren/kopen van hem, je weet nooit waar de boer het voor gebruikt :)
Maar dan wel met een goed plan van aanpak etc.
Je mag namelijk volgens mij niet zomaar een paard in je tuin stallen :')
Maar het klinkt wel als een lekkere oplossing! :D
Denk je er dan wel aan, dat een tweede pony/paard ook noodzakelijk is :j

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 16:45

Het is natuurlijk een plan over 3 - 4 jaar... dus de tijd hebben we!
de tweede pony is geen probleem, neem een ponytje van de stal mee.
de buren hebben trainingstallen en dachten er ook over na om een stuk grond te kopen en daar een paar paarden te houden, dusja?!
de boer wilt het wel verhuren-verkopen
en voor een stal op de wei moet je inderdaad een vergunning hebben dat weet ik. :j

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:47

Nou dan zou ik zeggen, hou het in gedachten, bespreek ook met de buren wat hun plannen zijn etc en werk het uit :D
Voorbereiding is een belangrijk punt en zo te horen heb je daar genoeg tijd voor.
En wie weet is een van de buren wel eerder met bouwen en kan je paardje daar staan totdat je zelf iets hebt :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:49

ik geef je weinig kans. de gemeente gaat nooit toestemming geven en je buren ook niet. een stal moet minimaal 50 meter van de buren afstaan en dat ga je in een rijtje huis niet redden.

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 16:52

pillow schreef:
ik geef je weinig kans. de gemeente gaat nooit toestemming geven en je buren ook niet. een stal moet minimaal 50 meter van de buren afstaan en dat ga je in een rijtje huis niet redden.

Dat wilde ik even weten hoeveel m etc, bedankt!
Tja, ik heb geen idee zelf eerlijk gezegd want de tuinen van iedereen zijn zo ''diep'' dat je er bijna niks van merkt. maar goed, anders blijft hij lekker staan waar hij nu staat :D

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 16:54

pillow schreef:

maar misschien wel als ik dat weiland er achter koop en vergunning krijg voor een stal? *D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:57

pillow schreef:

Bij onze gemeente is dat 30 meter. Kun je dus het beste even navragen. Heb in het verleden zelfs stallen enz midden in een dorp gehad. Was ook geen probleem. Ligt ook aan het bestemmingsplan.

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:00

bij mijn ouders thuis staan de stallen ook tegen de schuur van de buren aan. Huis van de buren staat daar misschien 2 meter vanaf. Er zijn dus mogelijkheden waar het wel mag. Ligt ook een deel aan het bestemmingsplan van de grond denk ik?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:16

Je moet het bestemmingsplan even goed nalezen. Maar tegenwoordig is het vaak zo dat je tot 30m2 vergunningvrij mag bouwen. - op achtererf- Het mag dan niet hoger dan 3 meter zijn en moet 30 meter vanaf de gevel. Maar dit moet je bij je eigen gemeente even nakijken.

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:41

jsofie schreef:
bij mijn ouders thuis staan de stallen ook tegen de schuur van de buren aan. Huis van de buren staat daar misschien 2 meter vanaf. Er zijn dus mogelijkheden waar het wel mag. Ligt ook een deel aan het bestemmingsplan van de grond denk ik?

Fijn om te horen dat het ergens wel mag! Ik zal wel zien in de loop van tijd maar erg bedankt voor je reactie! :j

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:18

Even negatieve inslag hoor, maar afgezien van de stal. En eventueel een naburige wei.. Hoe doe je het met mestopslag en mestafvoer, opslag van hooi en stro? Waar moet dan je eigen fiets, tuinset of de frituurpan :+ staan? Misschien een beetje rare voorbeelden, maar blijft het dan wel jouw tuin ipv een paardendomein?

Heb je zelf de mogelijkheid om 3x per dag te voeren?
Is er goede oppas die alles overneemt als je op vakantie bent? Jullie zijn nog jong en willen wellicht ook nog wat van de wereld zien.

En waar ga je dan rijden? Moet je dan alsnog elke dag een kwartier naar de manege stappen om te kunnen rijden? En is er altijd toezicht?

Het is een droom hoor, en het lijkt mij ook nog steeds geweldig. Ik woon vrijstaand in een buitengebied, en heb 1 hectare grond maar doe het toch niet. Maar succes met de plannen uitdenken, het kan zomaar de ideale wereld voor je zijn :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:28

Symbeami schreef:
Je moet het bestemmingsplan even goed nalezen. Maar tegenwoordig is het vaak zo dat je tot 30m2 vergunningvrij mag bouwen. - op achtererf- Het mag dan niet hoger dan 3 meter zijn en moet 30 meter vanaf de gevel. Maar dit moet je bij je eigen gemeente even nakijken.

Dit kan zo zijn voor een schuur, voor stallen gelden andere regels. En jsofie die stal staat er ws al heel lang en was het eerst een gewone schuur? Mijn buren hebben nu een paardenstal 12 x 8 staan Die willen ze afbreken en een nieuwe grotere herbouwen. Die willen ze verder van hun huis zetten en dus dichter bij ons. Dat mag dus niet, zit dan maar 35 mtr tussen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:50

Daarom moet ivm die stallen ook even goed nalezen wat het bestemmingsplan zegt. Maar in sommige gemeenten maakt dat helemaal niets uit.... :x

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:55

Ik ken iemand die vroeger paarden in de tuin hebben gehad in een tuintje van nog geen 15m2 denk ik zo. Is een super klein rijtjeshuis. Ze hadden een stalletje gebouwd en daar stonden ze in. Over het welzijn verder niet gesproken :x

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:59

pillow schreef:
Symbeami schreef:

En jsofie die stal staat er ws al heel lang en was het eerst een gewone schuur?

Nee als paardenstal gebouwd. Hij staat er wel meer dan 20 jaar. Vrees voor ts dat ze toen makkelijker waren dan vandaag de dag!

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:04

_Rosanne_ schreef:
Even negatieve inslag hoor, maar afgezien van de stal. En eventueel een naburige wei.. Hoe doe je het met mestopslag en mestafvoer, opslag van hooi en stro? Waar moet dan je eigen fiets, tuinset of de frituurpan :+ staan? Misschien een beetje rare voorbeelden, maar blijft het dan wel jouw tuin ipv een paardendomein?

Heb je zelf de mogelijkheid om 3x per dag te voeren?
Is er goede oppas die alles overneemt als je op vakantie bent? Jullie zijn nog jong en willen wellicht ook nog wat van de wereld zien.

En waar ga je dan rijden? Moet je dan alsnog elke dag een kwartier naar de manege stappen om te kunnen rijden? En is er altijd toezicht?

Het is een droom hoor, en het lijkt mij ook nog steeds geweldig. Ik woon vrijstaand in een buitengebied, en heb 1 hectare grond maar doe het toch niet. Maar succes met de plannen uitdenken, het kan zomaar de ideale wereld voor je zijn :)

Daar moet ik je gelijk in geven, maar voor de oppas en dat soort kleine dingen is geen probleem. zoals ik al zei de buren zouden dan oppassen en dat zo omwisselen.
Het is meer het idee dat het tijd kost etc en de droom om het naast je huis te hebben.
Het is inderdaad beter om hem bij een stalling te laten staan ben ik erover uit! :Y)
Uiteindelijk ook voor mij als ik ooit naar een verjaardag moet en ik kan bijvoorbeeld niet voeren.

Bedankt voor jullie reacties. :o