Projectmanagement/lean six sigma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Projectmanagement/lean six sigma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:10

Sinds dit jaar heb ik een nieuwe functie in het bedrijf waar ik werk, als project assistent. Ik heb totaal geen ervaring met echt projectmanagement en ben aangenomen op mijn ervaring binnen het bedrijf. Ik ben wel altijd betrokken geweest bij projecten die nu binnen de tak projectmanagement vallen (dit is sinds dit jaar een nieuwe afdeling bij ons) dus ik heb wel wat praktijkervaring.
Nu wil ik graag doorgroeien naar project manager en mijn manager ziet daar ook zeker mogelijkheden toe. Daarom wil ze me neen opleiding aanbieden. Als het goed is, gaan we het daar komende week uitgebreider over hebben, maar ik heb vast wat rondgekeken. De projectmanager die nu is aangenomen heeft Prince2 en de orange belt van lean six sigma. Mijn manager noemde lean six sigma als een belangrijke richting, maar na wat zoekwerk kwam ik er achter dat er geen projectmanagement opleidingen met lean six sigma zijn. Wel met Prince2.
Is het verstandig om een cursus lean six sigma te gaan doen zonder projectmanagement? Ik wil zelf liever eerst projectmanagement doen en dan daarna nog lean six sigma, maar aangezien het bedrijf betaald, ben ik natuurlijk wel voor een deel afhankelijk wat ze me aanbieden. Vandaar dit topic, misschien komen hier wel een aantal goede argumenten naar boven waarom het een wel of niet te doen.

Oh ja, en met welk opleidingscentrum hebben jullie goede ervaringen? Ik heb bij LOI een interessante gezien, maar ook bij de NCOI/Scheidegger. Heeft iemand ervaring met een van deze, of juist met een andere?

SAKKIA

Re: Projectmanagement/lean six sigma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:15

Ik doe op dit moment de opleiding HBO Officemanagement bij het NCOI. Ik zit op dit moment net in de module Projectmanagement en ik vind het heel erg leuk. Voor deze module moet ik zelf een projectplan schrijven en ik heb hiervoor aangeklopt bij mijn bazen of er een project was waar ik in mee kon draaien en naast de projectleider mocht lopen. Hiervoor heb ik komende weken de eerste afspraken staan en "mijn" project is bekend.
Omdat je ook veel andere modules krijgt is dit voor jou missschien niet helemaal geschikt.

Ik heb tot nu toe goede ervaringen met het NCOI en ik vind het tot nu toe prima te doen naast mijn fulltime baan en priveleven.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:23

Nee, ik ben inderdaad echt op zoek naar iets dat specifiek richt op projectmanagement. Maar ervaringen over NCOI zijn ook zeer welkom! Volg je ook lessen, of doe je de e-learning? En heb je al tentamens (of hoe ze het ook noemen) gemaakt? Is dat altijd overdag, ook als je avondlessen volgt?

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:28

Hai,
misschien kan ik je iets meer op weg helpen.

Prince 2 is een beetje en basis cursus projectmanagement. Het is vooral veel theorie. Soms denk ik dat een uitgebreidere cursus misschien beter is (vooral als je nog niet veel ervaring hebt). Sommigen zeggen dat het bij het behalen van prince 2 soms vooral gaat om het 'papiertje'.

Lean/six sigma is meer een methode om de bedrijfsprocessen en activiteiten wat slimmer te organiseren, geen overbodige zaken doen, kijken naar het eindresultaat en vooral geen extra dingen doen die geen toevoeging hebben daarbij.

Het zou kunnen zijn dat veel van de projecten die jij straks gaat doen gaan over het efficienter maken van de processen etc. dan is lean six sigma heel erg van toevoeging denk ik.

Nou ik hoop dat ik je er een beetje mee geholpen hebt.
Wel een luxe als je je daar allemaal in mag verdiepen van je bedrijf :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 12:35

Bedankt lindar1985, daar heb ik inderdaad wel wat aan! Ik gok zo dat je zelf ook iets in projectmanagement doet?
Er wordt gezegd nu dat we met de lean six sigma methode gaan werken, maar met alles wat ik er nu over heb gelezen, heb ik zo mijn twijfels :+ Prince2 op zich is dus geen echte aanrader, maar als ik je goed begrijp als toevoeging aan een cursus projectmanagement wel?
Is zoiets dan interessant? http://www.ncoi.nl/opleiding/HBO-opleid ... INCE2.html
Zag net bij de LOI ook de opleiding internetprojectmanagement, lijkt me erg interessant aangezien ik in de e-commerce zit. Die ga ik zeker eens doorsturen aan mijn manager

Ben ook heel blij dat ik deze kans krijg, dus wil er ook snel werk van maken!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:36

Lean six sigma gaat steeds meer de standaard worden. PrinceII is altijd belangrijk.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:40

Cap Gemini geven ook cursussen Prince2. De Foundation cursus is aan te raden.
Six Sigma moet je ook vooral doen, krijg je binnen je bedrijf ook ruimte op dat soort projecten uit te voeren? Want anders heb je er weinig aan.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:41

CG is inderdaad een aanrader!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:42

Hai maartje,

Ja doe ook veel projecten voor mijn werk. Veel in geleerd (zelfs op afgestudeerd en tijdens mijn traineeship), maar nog niet echt een officieel papiertje in gehaald.
Ben nu begonnen aan mijn tweede Lean project (gelukkig nog altijd met anderen samen).
Maar je zet me aan het denken om toch maar eens met mijn werkgever te overleggen of het niet handig is als ik daar een keer een cursus voor doe, zodat ik het ook alleen kan. :)

Ik zou niet weten wat goede opleidingen zijn.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat je een goed insituut daarvoor uitkiest. Wat goed bekend staat, en waar je dus ook echt wat leert. En het misschien ook nog wat toevoegd op een CV.
Anders is het alleen maar zonde van je tijd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:43

Ik kan je niet echt helpen, maar wij zeggen altijd Prince 2, staat goed op je CV!
(en dat geeft dan gelijk de waarde aan die er aan gehecht wordt, leuk, maar alleen bepaalde elementen worden toegepast)

Het bied handvatten om een project op te zetten maar is erg ICT en burocratisch gericht. Je bent voornamelijk heel veel formulieren en handtekeningen aan het verzamelen.

Als je echt wat meer theoretische achtergrond wil hebben zou ik kiezen voor een algemere cursus project managment.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:47

lean / six sigma is heel sterk gericht op statistiek en idd verbeterprocessen, en omvat ook project management maar dan specifiek voor verbeterprojecten. Prince2 is een generieke projectmanagement methode die je kunt gebruiken voor het bouwen van een huis, het organiseren van een wedstrijd en ook een verbeterproject. Prince2 is IMO wel erg zwaar aangezet en wordt in de praktijk vaak PINO (prince in name only). Lean/six sigma (en DMAIC, de bijbehorende fasering) is interessant en staat top op je CV maar is wel heel erg specifiek.

Ik zou eerst eens kijken of jullie een methodiek gaan adopteren in het bedrijf en dan daarbij een cursus zoeken. Persoonlijk vind ik de Agile/Scrum benadering interessant, die uit de IT hoek komt maar ook breder toepasbaar is en minder bureaucratisch dan Prince2.

aardig eens dus met ingvdh :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:57

De Bestuursacademie heeft ook een cursus projectmanagement. Maar ik weet niet of dat voor jou misschien teveel overheidsgericht is?
Ze hebben er 2 overigens. 1 voor specifiek de publieke sector (voor jou misschien niet zo interessant) en een algemenere variant: http://www.bestuursacademie.nl/opleidin ... management

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 13:45

Laat ik even wat specifieker in gaan op wat ik doe. Ik werk op een e-commerce afdeling. De projecten die wij managen hebben voornamelijk betrekking op nieuwe functionaliteiten en verbeteringen op onze webshops, maar er zullen ook andere projecten bijkomen (al heb ik nog niet echt zicht op wat die in gaan houden). De IT voor onze webshops werkt via Scrum.
Processen kunnen bij ons zeker een stuk beter, misschien dat daarom Lean six sigma genoemd is. Maar rijmt dit dan wel met scrum, of zijn het echt totaal verschillende dingen die gaan botsen?

Als ik alle reacties zo lees, lijkt Prince2 me een goede basis (al is het maar als ik ooit ergens anders wil gaan werken) en is lean six sigma zeker een heel goede aanvulling.
dammie1, zoals het er naar uit ziet, krijg ik zeker wel de kans om projecten met lean six sigma te doen, anders wil ik er eigenlijk ook niet aan beginnen. Maar dat moet in het gesprek komende week ook wel echt duidelijk worden.

Cap gemini zit helaas niet in deze regio met trainingslocaties. Naar Utrecht vind ik nu echt te ver in combinatie met mijn privé leven. Ik zoek meer iets in de regio Eindhoven

lindar1985 wat leuk dat ik je op een idee heb gebracht! Hopelijk wil je werkgever jou ook ondersteunen!
Het moet inderdaad ook wel wat toevoegen op mijn cv. Dat ik me ontwikkel voor intern is leuk, maar ik geloof niet dat ik hier over 10 jaar nog werk :=

ingevdh bedankt voor je advies! Ik neig zelf toch ook wel erg naar een algemenre opleiding, maar ik vind het lastig te bepalen wat dan ook 'goed' is.

Lielle zoals ik hierboven al aangeef, werken ze binnen ons bedrijf ook met scrum. Ik ga eens zoeken of ik daarin niks interessants kan vinden...

Amanda bedankt voor de tip! Ik moet echt eens gaan uitzoeken hoe het zit met training/lesdagen op werkdagen, hoeveel dagen ik vrij krijg van het bedrijf. Ik zat zelf meer aan een avondopleiding te denken, maar ik weet eigenlijk helemaal niet hoe mijn manager het in gedachten had.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:58

als ik dit lees zou ik zeker voor scrum/agile gaan. LSS is als je het goed doet echt veel statistiek, opzetten van experimenten e.d. en dan moet je ook de beschikking hebben over veel meetdata. Zeker als eerste kennismaking met project management zou ik niet die richting in gaan. Scrum/agile is veel pragmatischer en in IT absoluut de nieuwe trend (toekomst durf ik niet te zeggen). Prince2 is veel meer waterval gericht, en wel zinnig als algemene projectmanagement introductie maar als ze bij jullie met scrum willen werken minder geschikt.

mijn typeringen

lean: methode om processen efficienter te maken (eliminating waste)
six sigma: methode voor procesverbetering dmv gestructureerde aanpak, sterk gebaseerd op statistische analyse
DMAIC: projectfasering van verbetertrajecten (define, measure, analyse, improve, control)
prince2: generieke projectmanagement methode, veel gebruikt in grote (IT) projecten en gebaseerd op watervalmethode (alle eisen vastleggen, dan volledig ontwikkelen, testen, uitrollen)
scrum: project management methode, vooral gebruikt in IT waarbij in kleine fases een stukje functionaliteit volledig wordt opgeleverd
Agile: Framework en set uitgangspunten voor iteratieve ontwikkeling van IT, nauw verweven met scrum

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 14:02

Hm, als ik dit zo lees, geloof ik er niks van dat LSS bij ons geïmplementeerd gaat worden :+ Scrum wordt nu sinds een half jaar ongeveer toegepast en begint nu ook wel echt zichtbaar wat te doen, al worden alle projecten nog aardig uitgesteld hierdoor :=
Lielle bedankt voor je overzichtje! Hiermee kan ik echt wel wat in het gesprek met mijn manager.
Denk dat mijn voorkeur uitgaat naar iets algemeens om een basis te kweken en daarna (of gecombineerd indien mogelijk) richting scrum ga kijken. Als ze het daar mee eens zijn ten minste.

Zijn er dan nog tips voor een goed opleidingsinstituut? Wanneer er klassikaal les gegeven wordt, graag iets dat in Eindhoven zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:07

ik vind schouten en nelissen goed, die zitten iig in Zaltbommel. Dat zijn zakelijke trainingen die je dus doro de week en overdag doet, en daariop zou ik ook aansturen als ik jou was. Mijn man heeft een aantal jaar geleden een generieke cursus projectmanagement gedaan in Eindhoven, ik meen dat dat bij Fontys was; iig was het 's avonds.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:15

Wat ik weet en ervaar is dat het papiertje van Prince2 vooral goed doet bij klanten. Klanten die ermee bekend zijn vinden het prettig dat de projectleider weet heeft van het projectmanagement. Zoals Lielle aangaf zijn het allemaal andere projectmethoden. Scrum is heel handig wanneer je klanten hebt die graag iets snel en tastbaars willen zien. Door telkens een stukje op te leveren krijgen klanten een beeld bij wat het eindproduct wordt. Prince2 werkt inderdaad volgens de watervalmethode en daarbij houdt in dat je aan het eind een product oplevert. Al kan het ook goed iteratief worden gebruikt, dus dat er tussentijds goed wordt gepeild of je als projectleider op de goede weg zit.

Je kan ook opleidingen/cursussen volgen voor Scrum, dan kan Scrum-master worden. Scrum master is eigenlijk een soort projectleider.

Ik zou voor de opleiding gewoon eens rond kijken op internet, niet te veel vasthouden aan Eindhoven maar kiezen waar de beste resultaten worden opgeleverd. Vaak is een cursus een aantal dagen of dat er op bepaalde dagen 'les' wordt gegeven. Dan zou je bijvoorbeeld 1 x in de 3 of 4 weken ergens naar toe moeten reizen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:23

Ik ben bezig met een managementtraineeship in de IT. Ik moet vier certificaten halen waarvan twee gericht op IT-dienstverlening. De andere twee zijn Prince2 en Scrum.
Wij moeten deze certificaten gewoon online halen, van Prince2 hebben we een boek wat we door moeten spitten en Scrum is een online PDF-doc wat we moeten leren. Je zou eens kunnen informeren of je de dure cursus achterwege kan laten en dat je beide examens online maakt? Waar ik nu werk geloven ze niet in de toegevoegde waarde van trainingen / cursussen.
Ik heb al wel in de gaten dat Prince2 in ieder geval heel goed is om op je CV te hebben. Dit is volgens mij wel de bekendste methodiek.

Maar ik ben nog maar twee weken bezig dus zoveel weet ik er ook niet van :D Wel echt super dat je je kan ontwikkelen tot projectmanager, en tof dat het bedrijf je die kansen biedt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:29

ik kan me aardig in de opmerkingen van rena vinden. Prince2 is nu breed bekend bij klanten, ik verwacht zelf dat scrum/agile hot is/wordt en op je CV straks meer toevoegt. Wb de opmerking van Mloes, als je baas de opleiding wil betalen en faciliteren zou ik zeer zeker voor een klassikale training gaan,; levert veel meer inhoudelijke discussie op, met een goede cursusleider krijg je ook meer verdieping en het is beter voor je netwerk. Ik doe redelijk veel online cursussen en geef absoluut de voorkeur aan een klassikale variant.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 15:11

Schouten en Nelissen heeft ook een algemene opleiding die online te volgen is (http://www.sn.nl/persoonlijke-ontwikkel ... Online.htm) Die zet ik er even op de lijst bij.
Fontys heeft een projectmanagement skills cursus, maar zo te zien is het wel handig daar pas aan te beginnen als er al een basis is.

Klanten zijn bij ons alleen collega's en dan voornamelijk van mijn eigen afdeling en ik twijfel sterk of die uberhaupt weten wat Prince2 is :') Met de term scrum master ben ik bekend :j die lopen er bij ons een aantal rond.
Voor scrum en LSS zijn het inderdaad met name korte trajecten die slechts een paar dagen over een aantal weken of maanden verdeeld, maar aangezien ik nog heel erg met het algemene projectmanagement plaatje in mijn hoofd zit, de voorkeur voor eindhoven. Dat zijn namelijk vooral opleidingen die dan een half jaar tot een jaar duren met een wekelijkse of tweewekelijkse lesbijeenkomst (in de avond). En dan gaat verder dan Eindhoven niet. Venlo zou ook een optie zijn, maar daar heb ik nog niks gevonden.

Omdat de baas betaalt wil ik het zo uitgebreid en goed mogelijk doen :o Beetje profiteren van wat je wordt aangeboden moet kunnen. Nog een reden waarom ik in de wat algemenere richting zoek. Duurdere trainingen achterwege laten en online certificaten behalen kan altijd nog.

Prince2 staat overigens nu steeds lager op mijn lijstje en scrum hoger dan LSS. Fijn om een hoop tips en ervaringen te lezen van mensen die echt weten waar ze het over hebben. Aangezien bij ons in het bedrijf alles nog een beetje nieuw is, vrees ik dat ik daar ook niet veel goed advies zal krijgen :=

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:13

mocht je nog meer willen weten, feel free om een PB te sturen. ik zit ook in jouw regio trouwens.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 15:18

Bedankt voor het aanbod Lielle! Ik gok dat ik na het gesprek met mijn manager gebruik van ga maken, als ik een beter beeld heb wat hun idee is.