Studietwijfels, verdorie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Studietwijfels, verdorie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 18:21

Hello all! :Y)

Ik ben een klein 17-jarig meisje die op dit moment de opleiding HBO Verpleegkunde volgt, natuurlijk eerstejaars. Ik vind tekenen heel erg leuk wanneer ik daar zin in heb en ik weet ook van mezelf dat ik het best goed kan. Sociaal ben ik zeker, maar ik vind het soms ook fijn om gewoon even op mezelf te zijn. Op dit moment heb ik een (best wel slechte :') ) compact camera, omdat ik wil leren hoe je mooie foto's kan maken. Ondertussen probeer ik mezelf photoshop aan te leren. Dus euh ja, nu weet je een beetje wie ik ben denk ik.

Ik vind het menselijk lichaam en alles daar omheen zeer interessant, dit was ook de reden waarom ik uiteindelijk koos om verpleegkunde te gaan doen. Echter had ik de opleiding heel anders ingeschat.
We moeten zoveel uit boeken leren, wat logisch is, maar waar ik toendertijd niet over na heb gedacht (ik wil niet graag zoveel leren uit zoveel boeken en ik wil het liefst zo snel mogelijk klaar zijn met school). Ik had het allemaal veel makkelijker voorgesteld. Bovendien hebben we een kennistoets die door maar een klein groepje studenten daadwerkelijk bij de eerste keer werd gehaald en dat was vorig jaar blijkbaar ook al zo. In mijn klas waren dat er uiteindelijk maar 4 v/d 22? nadat er heel veel vragen uit de toets geschrapt waren. Ik zelf heb de herkansing waarschijnlijk wel gehaald dit keer en ik weet ook wel dat ik het kan. Ik ben niet super dom, om het maar even zo te zeggen... Maar ik vind alsnog de hele opleiding enorm pittig en wil niet gaan 'leven op de herkansingen'.
Ook ben ik een persoon die snel strest en zich druk kan maken om de meest kleine dingetjes. Dit ontdek ik steeds meer bij mezelf. Ik zie elke keer op tegen simulatiegesprekken en vind het ook echt niet leuk. Als ik iets moet doen dan wil ik dat ik het goed doen, maar dat kan niet altijd.
Ik vind de opleiding niet leuk meer, ik zie mezelf niet meer als verpleegkundige en ik heb het gevoel dat mijn interesses in het afgelopen anderhalf jaar enorm zijn veranderd. Maar ik hoor van heel veel mensen ook weer dat ik het beter af kan wachten, omdat we nu pas in het AGZ blok zitten en misschien vind ik GGZ of MGZ wel leuk. Maar ik heb het idee dat dat niet zo is en dat ik een hele andere richting op moet. Ik zit hier denk ik toch niet op mijn plek, maar het probleem is dus dat ik dit zelfs al niet eens weet.

Ik zit hier enorm mee, want ik weet totaal niet van mezelf waar mijn interesses liggen en welke talenten ik heb. Ik weet niet wat ik leuk vind, wat ik wél wil doen. Ik voel me echt een wanhopig kipje -O-

Volgende week heb ik een gesprek met mijn SLB-er, maar ik heb niet het idee dat hij me kan helpen. Ik ben voor mezelf al bezig met het maken van studiekeuzetesten en persoonlijkheidstesten.

Is er iemand die misschien klaar staat met DE tip van het jaar? _/-\o_ :')
Of heb je hetzelfde probleem gehad en hoe heb je dit dan opgelost?

Sabinee__

Re: Studietwijfels, verdorie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:23

Jaartje gaan werken en even gedachten niet continu op school en MOETEN leren?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:23

Ik zou eens beginnen met een goede beroepskeuzetest. Niet zo'n gratis online testje, maar een professionele. Wellicht biedt je school dat aan, anders zijn er instituten waar je dat kan laten doen. Kost geld, maar dan heb je een duidelijk beeld van je sterke en zwakke punten, je wensen en eisen, en weet je welke opleidingen daarop aansluiten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:24

Jaartje werken zou ik pas als uiterste oplossing doen. De ervaring leert dat veel mensen na een jaar werken niet terugkeren naar de studie of er zelfs nog meer moeite mee hebben.

Eerst eens een goede beroepskeuzetest en praten met mensen van je opleiding.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 18:30

Ik kom sowieso aan een halfjaartje werken als ik hiermee besluit te stoppen. Dat van die betaalde beroepskeuzetesten komt inderdaad aan bod.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:45

Wil je geen verpleegkundige worden omdat je ervoor moet leren, of omdat het vak je niet leuk lijkt? Er zijn heel veel vakken waar je nou een keer voor moet leren, en dat zal ook echt wel doorbijten worden, zelfs als het einddoel je wel aanspreekt.

Ik vraag me ook af waarom je de herkansingen wel haalt, en de eerste toetsgelegenheid niet. Is dat dan niet ook gewoon toetsen leren maken? Of mis je nog de discipline om op tijd te gaan leren?

Ik zou eerst eens uitzoeken wat het precies is, en dan pas een beslissing nemen. Anders is het zonde van je studiejaar. En bedenk ook dat je hobbies altijd leuker zijn dan je werk, en dat je gezegend bent als je van je hobby je werk kunt maken. Het komt echter vaak voor dat je met je hobby stomweg geen brood op de plank kunt krijgen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 18:50

Prrrr schreef:
Wil je geen verpleegkundige worden omdat je ervoor moet leren, of omdat het vak je niet leuk lijkt? Er zijn heel veel vakken waar je nou een keer voor moet leren, en dat zal ook echt wel doorbijten worden, zelfs als het einddoel je wel aanspreekt.

Ik vraag me ook af waarom je de herkansingen wel haalt, en de eerste toetsgelegenheid niet. Is dat dan niet ook gewoon toetsen leren maken? Of mis je nog de discipline om op tijd te gaan leren?

Ik zou eerst eens uitzoeken wat het precies is, en dan pas een beslissing nemen. Anders is het zonde van je studiejaar. En bedenk ook dat je hobbies altijd leuker zijn dan je werk, en dat je gezegend bent als je van je hobby je werk kunt maken. Het komt echter vaak voor dat je met je hobby stomweg geen brood op de plank kunt krijgen.

Haha ik heb geleerd voor de eerste toets (ben heel vroeg begonnen) en bijna niks gedaan voor de herkansing omdat ik gewoonweg niet wist hoe ik het aan moest pakken. De discipline om te leren is er wel, maar ik wil meer doen dat dat ik elke dag 100 bladzijdes moet lezen en in mn kop moet stampen. Ik vind het vak ook gewoon niet leuk nu ik het van dichtbij meemaak en de moeilijkheidsgraad en de vele theorie maken het alleen maar erger zegmaar. Ik weet dat je voor alles zal moeten leren en dat niet alles even leuk is, maar ik bedoel het ook meer zo van dat ik deze opleiding niet meer leuk vind. We hebben vakken waarvan ik nooit had gedacht dat ik die zou krijgen en dat is ook nooit verteld.

Ik vind het gewoon niet leuk meer... De opleiding, het beroep... en daar komt de rest dus bij.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:52

Staar je alsjeblieft niet dood op het 'Ik wil graag fotografie/tekenen/photoshoppen' later .. Want dat kan vies tegen gaan vallen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:53

Mijn eerste jaar vond ik ook verschrikkelijk maar toch heb ik door gezet en in de 2e werd het al leuker en nu in de 3e weet ik zeker dat ik hier goed aan heb gedaan.
Een studie betekent nou eenmaal leren. Daar kom je bij geen enkele studie onderuit.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:54

Klinkt heel bekend. zit nu in het tweede jaar van de kunstacademie (docenten opleiding) en terwijl ik het vorig jaar erg leuk vond ga ik de laatste tijd met tegenzin naar school....
Heb ook echt geen idee wat ik anders wil doen.
Als je nu in je eerste jaar zit wordt je studiefinanciering een gift als je voor februari stopt, is misschien iets om rekening mee te houden :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:56

Suzz14 schreef:
Ik kom sowieso aan een halfjaartje werken als ik hiermee besluit te stoppen. Dat van die betaalde beroepskeuzetesten komt inderdaad aan bod.

Je bent 17 toch? Dan mag ik je even heel vervelend wakker schudden. Hier zitten eisen aan. Je moet minstens 32 uur per week werken van leerplicht als je minderjarig bent.

Ik heb vorig jaar (mbo4)verpleegkunde gedaan, na een paar weken stage bleek dit alles behalve mijn beroep te zijn. Ik ben toen in december gestopt, 20 uur per week op school moeten zitten vanwege leerplicht, de ene beroepentest na de andere gedaan. En ik doe nu totaal wat anders dan daar uit kwam. Ik ben overgestapt naar mbo-doktersassistent. Ik ben gewoon naar flink wat open dagen geweest, alles bekeken wat me ook maar een beetje interessant leek en omdat het op dezelfde school was gevraagd of ik een dagje mocht meedraaien.
Neem eens een kijkje op de site's van verschillende HBO's, leren zal je toch moeten. En als je het echt niet wil doen kan je altijd niveau 4 doen. Dat zal voor jou helemaal appeltje eitje zijn. Maar neem alle opleidingen eens in je op, je zit nu midden in de periode van de open dagen dus gebruik het! En neem zeker geen jaartje tussenuit, dat is een afrader :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:57

Courses schreef:
Staar je alsjeblieft niet dood op het 'Ik wil graag fotografie/tekenen/photoshoppen' later .. Want dat kan vies tegen gaan vallen.

Daar moet je ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeul veel leren heb ik al begrepen!
TS ik denk dat je het beste kunt zorgen dat je een beetje uitzoekt waar je goed in bent en wat je leuk lijkt, en daarmee gaan zoeken op geschikte opleidingen. Jaartje werken is inderdaad niet aan te raden omdat de kans dan groot is dat het nóg moeilijker wordt om weer te starten. Ik ben in maart gestopt met mijn vorige opleiding en moest in september echt weer even een knop omzetten toen ik aan mijn nieuwe opleiding begon ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:58

Kan het niet dat je alles nu flink uitvergroot omdat het gewoon tegenvalt? Het leren is stom, de toetsen zijn stom, de vakken zijn stom, ze hebben je niet goed voorgelicht en dat is stom, het beroep is stom..en toch kan dat vast niet allemaal kloppen, anders had je die opleiding niet gekozen. Wat je over jezelf schrijft is misschien wel veel belangrijker: je bent stressgevoelig en perfectionistisch. Daarmee kan je jezelf behoorlijk in de weg zitten - bij elke opleiding. Probeer voor jezelf na te gaan of je echt de opleiding zelf stom vindt, of dat je het misschien niet leuk meer vindt omdat je te perfectionistisch en gestrest raakt. In dat geval kan je beter aan jezelf gaan werken dan aan een andere opleiding.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:06

Courses schreef:

dat is ook helemaal niet wat ik wil en daarom zeg ik dat ik er zo over in zit omdat ik niet waar mijn interesses liggen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:08

Dani schreef:
Kan het niet dat je alles nu flink uitvergroot omdat het gewoon tegenvalt? Het leren is stom, de toetsen zijn stom, de vakken zijn stom, ze hebben je niet goed voorgelicht en dat is stom, het beroep is stom..en toch kan dat vast niet allemaal kloppen, anders had je die opleiding niet gekozen. Wat je over jezelf schrijft is misschien wel veel belangrijker: je bent stressgevoelig en perfectionistisch. Daarmee kan je jezelf behoorlijk in de weg zitten - bij elke opleiding. Probeer voor jezelf na te gaan of je echt de opleiding zelf stom vindt, of dat je het misschien niet leuk meer vindt omdat je te perfectionistisch en gestrest raakt. In dat geval kan je beter aan jezelf gaan werken dan aan een andere opleiding.

Als ik het verhaal van TS lees denk ik dat inderdaad ook. Ik had precies hetzelfde bij mijn opleiding. Na een paar maanden 'onzin' (naar mijn idee dan) was ik er ook klaar mee. TS, vergeet niet dat je pas een paar maanden bezig bent. Op het HBO kun je zowel VWO-ers als HAVO-ers als MBO-ers vinden. Als je voor een opleiding wil slagen is het wel belangrijk dat er een bepaalde basis in zit en die basis wordt in de eerste maanden van de opleiding gelegd. Iedereen moet hetzelfde niveau hebben en dus trekken ze de boel recht, als het ware, zodat iedereen op hetzelfde punt begint. Ja, dat is naar en ja, dan krijg je hele nare vakken met misschien nog veel rottere toetsen. Pas alsjeblieft op dat je andere opleidingen (ik lees tekenen?) niet ongefundeerd de hemel in gaat prijzen, omdat je eigen opleiding tegenvalt. Iedere opleiding heeft zijn nare kanten, en daar zul je echt even doorheen moeten.

Nu zeg ik niet dat je maar als een blind paard door moet gaan met de opleiding 'omdat het dan maar moet', maar denk er alsjeblieft heel goed over na en neem geen overhaaste beslissingen.

miekjuhh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:11

Eens met beide posts, van Dani. Daarop aanvullend:
Heb je al stage gelopen? Dat geeft een veel beter beeld van het beroep dan de opleiding met al de theorie die je nu krijgt.
Hier ook een verpleegkundige in opleiding (HBO) en het eerste jaar is niet het meest leuke jaar van de opleiding. Tweede en derde jaar zijn "leuker" vooral als je van praktijk houdt.
Als het te moeilijk vindt, zou je kunnen overwegen om eerst MBO verpleegkunde te doen (meer praktijk!) en daarna er nog evt. een jaar HBO achter aan te doen.
Mocht je al stage gelopen hebben en het beroep echt niet leuk vinden, zou ik inderdaad voor februari stoppen en met de uitslag van een beroepskeuze test proberen ergens anders in te stromen.
Mag ik vragen wat je tegenvalt aan het beroep?
Heel veel succes!

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:13

Dani schreef:

ik heb eerder het gevoel dat ik een te snelle beslissing heb gemaakt want de keuze voor deze opleiding was ook voornamelijk omdat ik niet wist wat ik wél wilde en veel mensen zeiden "ja, doen, dan heb je later sowieso een baan!".
als je mij kent snap je misschien beter waarom het beroep toch niet bij mij past.
ik weet ook dat ik eisen heb en kan zeuren, maar ik vind het niet leuk meer.
ik heb ook het gevoel dat ik dan straks elke dag aan iemand zijn bed sta, continue bang of hij dood gaat of er andere nare dingen gebeuren.
ik heb hier 'gewoon' niet goed over nagedacht.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:19

Jongens, met het aangeven waar mijn leven uit bestaat bedoel ik niet meteen dat ik een opleiding wil met tekenen? Brood op de plank is ook wel handig....

miekjuhh66 schreef:
Heb je al stage gelopen? Dat geeft een veel beter beeld van het beroep dan de opleiding met al de theorie die je nu krijgt.
Hier ook een verpleegkundige in opleiding (HBO) en het eerste jaar is niet het meest leuke jaar van de opleiding. Tweede en derde jaar zijn "leuker" vooral als je van praktijk houdt.
Als het te moeilijk vindt, zou je kunnen overwegen om eerst MBO verpleegkunde te doen (meer praktijk!) en daarna er nog evt. een jaar HBO achter aan te doen.
Mocht je al stage gelopen hebben en het beroep echt niet leuk vinden, zou ik inderdaad voor februari stoppen en met de uitslag van een beroepskeuze test proberen ergens anders in te stromen.
Heel veel succes!

Ik heb nog geen stage gelopen, wel een dag in het ziekenhuis.
Dat was november en toen twijfelde ik al, dus ik was enorm blij met die oriëntatie dag.
Ik vind het niet leuk dat je te maken krijgt met acute situaties en dat je eigenlijk een heel stappenplan af moet werken voor een anamnese.
ik vind de simulatiegesprekken ook echt vreselijk.

Om even terug te komen op die oriëntatie dag: ik vond het niet boeiend of interessant. Ik voelde me ook totaal niet op mijn gemak

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:26

Jikkeee schreef:
Suzz14 schreef:

Je bent 17 toch? Dan mag ik je even heel vervelend wakker schudden. Hier zitten eisen aan. Je moet minstens 32 uur per week werken van leerplicht als je minderjarig bent.

Ik heb vorig jaar (mbo4)verpleegkunde gedaan, na een paar weken stage bleek dit alles behalve mijn beroep te zijn. Ik ben toen in december gestopt, 20 uur per week op school moeten zitten vanwege leerplicht, de ene beroepentest na de andere gedaan. En ik doe nu totaal wat anders dan daar uit kwam. Ik ben overgestapt naar mbo-doktersassistent. Ik ben gewoon naar flink wat open dagen geweest, alles bekeken wat me ook maar een beetje interessant leek en omdat het op dezelfde school was gevraagd of ik een dagje mocht meedraaien.
Neem eens een kijkje op de site's van verschillende HBO's, leren zal je toch moeten. En als je het echt niet wil doen kan je altijd niveau 4 doen. Dat zal voor jou helemaal appeltje eitje zijn. Maar neem alle opleidingen eens in je op, je zit nu midden in de periode van de open dagen dus gebruik het! En neem zeker geen jaartje tussenuit, dat is een afrader :j.

I know, dat van die uren :).
Maar kan ik dan wel met de februari instroom mee als ik stop en weet wat ik wel wil? Wat me een kleine kans lijkt trouwens.
ik wil er ook geen jaartje tussenuit, totaal niet. Ik wil wel leren, omdat ik al mijn tijd juist wil gebruiken die ik heb en wil werken.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:29

Er staat trouwens niet voor niets dat ik tekenen leuk vind 'wanneer ik daar zin in heb'. Het was niet bedoeld als indicator dat ik heel m'n leven iets wil doen met tekenen om vervolgens geen werk te hebben.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:52

Hier ook een HBO-V'er en ik sluit me bij een paar van mijn voorgangster aan, het wordt echt leuker. Ik vond het 1e jaar ook niks aan, veel te veel theorie. Maar na het eerste jaar is dat afgelopen en heb je stages. :) Veel leuker.
Maar als je echt denkt dat het vak niet bij je past, tja dan moet je natuurlijk stoppen. Als ik jou was zou ik toch proberen door te zetten en je propedeuse halen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 19:54

Samiyah schreef:
Hier ook een HBO-V'er en ik sluit me bij een paar van mijn voorgangster aan, het wordt echt leuker. Ik vond het 1e jaar ook niks aan, veel te veel theorie. Maar na het eerste jaar is dat afgelopen en heb je stages. :) Veel leuker.
Maar als je echt denkt dat het vak niet bij je past, tja dan moet je natuurlijk stoppen. Als ik jou was zou ik toch proberen door te zetten en je propedeuse halen.

Dat begrijp ik, ik ben eigenlijk ook helemaal geen opgever, maar ik voel me hier niet thuis.

miekjuhh66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:00

Suzz14 schreef:
Jongens, met het aangeven waar mijn leven uit bestaat bedoel ik niet meteen dat ik een opleiding wil met tekenen? Brood op de plank is ook wel handig....

miekjuhh66 schreef:
Heel veel succes!

Ik heb nog geen stage gelopen, wel een dag in het ziekenhuis.
Dat was november en toen twijfelde ik al, dus ik was enorm blij met die oriëntatie dag.
Ik vind het niet leuk dat je te maken krijgt met acute situaties en dat je eigenlijk een heel stappenplan af moet werken voor een anamnese.
ik vind de simulatiegesprekken ook echt vreselijk.

Om even terug te komen op die oriëntatie dag: ik vond het niet boeiend of interessant. Ik voelde me ook totaal niet op mijn gemak

Ten eerste, als het niet is wat je ervan verwacht had, is dat niets om je voor te schamen. Dan moet je stoppen en iets anders proberen.
Ziekenhuis is wel een heel specifiek deel van je opleiding, en echt iets wat je ligt of wat je verschrikkelijk vindt. Er is nog zoveel meer. Probeer anders een dagje mee te lopen in de thuiszorg of de psychiatrie voor je definitief besluit. (en die anamnese? Ik ken geen enkel werkveld dat de anamnese afneemt zoals we op school geleerd hebben, dat is in de praktijk veel minder omslachtig)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 20:05

@Miekjuhh66, bedankt :) ik weet dat er meer is en dat ik geen vooroordelen moet hebben maar ervan zal moeten proeven. (denk bijvoorbeeld aan psychiatrie, ik als onzeker stresspersoontje... het wordt of niks, of iets).

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:11

Stop als het even kan voor februari en zoek dan in een half jaar in je gemak uit wat je wel leuk lijkt. Dat je in februari weer ergens kan instromen is ook niet vanzelfsprekend. Veel opleidingen starten alleen in september.
Zet gewoon op een briefje wat jij leuk vind om te doen, laat je informeren door eventuele familieleden, vrienden, vage kennissen, de buren etc. Ik hoor dan via via van opleidingen waar ik nog nooit van gehoord heb, maar die mij ook erg leuk leken.