Ik ben een klein 17-jarig meisje die op dit moment de opleiding HBO Verpleegkunde volgt, natuurlijk eerstejaars. Ik vind tekenen heel erg leuk wanneer ik daar zin in heb en ik weet ook van mezelf dat ik het best goed kan. Sociaal ben ik zeker, maar ik vind het soms ook fijn om gewoon even op mezelf te zijn. Op dit moment heb ik een (best wel slechte
) compact camera, omdat ik wil leren hoe je mooie foto's kan maken. Ondertussen probeer ik mezelf photoshop aan te leren. Dus euh ja, nu weet je een beetje wie ik ben denk ik. Ik vind het menselijk lichaam en alles daar omheen zeer interessant, dit was ook de reden waarom ik uiteindelijk koos om verpleegkunde te gaan doen. Echter had ik de opleiding heel anders ingeschat.
We moeten zoveel uit boeken leren, wat logisch is, maar waar ik toendertijd niet over na heb gedacht (ik wil niet graag zoveel leren uit zoveel boeken en ik wil het liefst zo snel mogelijk klaar zijn met school). Ik had het allemaal veel makkelijker voorgesteld. Bovendien hebben we een kennistoets die door maar een klein groepje studenten daadwerkelijk bij de eerste keer werd gehaald en dat was vorig jaar blijkbaar ook al zo. In mijn klas waren dat er uiteindelijk maar 4 v/d 22? nadat er heel veel vragen uit de toets geschrapt waren. Ik zelf heb de herkansing waarschijnlijk wel gehaald dit keer en ik weet ook wel dat ik het kan. Ik ben niet super dom, om het maar even zo te zeggen... Maar ik vind alsnog de hele opleiding enorm pittig en wil niet gaan 'leven op de herkansingen'.
Ook ben ik een persoon die snel strest en zich druk kan maken om de meest kleine dingetjes. Dit ontdek ik steeds meer bij mezelf. Ik zie elke keer op tegen simulatiegesprekken en vind het ook echt niet leuk. Als ik iets moet doen dan wil ik dat ik het goed doen, maar dat kan niet altijd.
Ik vind de opleiding niet leuk meer, ik zie mezelf niet meer als verpleegkundige en ik heb het gevoel dat mijn interesses in het afgelopen anderhalf jaar enorm zijn veranderd. Maar ik hoor van heel veel mensen ook weer dat ik het beter af kan wachten, omdat we nu pas in het AGZ blok zitten en misschien vind ik GGZ of MGZ wel leuk. Maar ik heb het idee dat dat niet zo is en dat ik een hele andere richting op moet. Ik zit hier denk ik toch niet op mijn plek, maar het probleem is dus dat ik dit zelfs al niet eens weet.
Ik zit hier enorm mee, want ik weet totaal niet van mezelf waar mijn interesses liggen en welke talenten ik heb. Ik weet niet wat ik leuk vind, wat ik wél wil doen. Ik voel me echt een wanhopig kipje
Volgende week heb ik een gesprek met mijn SLB-er, maar ik heb niet het idee dat hij me kan helpen. Ik ben voor mezelf al bezig met het maken van studiekeuzetesten en persoonlijkheidstesten.
Is er iemand die misschien klaar staat met DE tip van het jaar?
Of heb je hetzelfde probleem gehad en hoe heb je dit dan opgelost?
.