Moeder worden en carrière maken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lisann__

Moeder worden en carrière maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 22:19

Dit topic is eigenlijk bedoeld om een kleine discussie los te maken. Ik studeer momenteel HRM en heb 2 grote doelen in mijn leven: Carrière maken en jong(een goede) moeder worden.

Nu weet ik dat werkgevers niet staan te wachten op een vrouw met een kinderwens. En dat kinderen niet staan te wachten op een moeder die 60 uur in de week werkt. Maar ben ik daarom dan gedwongen om 1 van mijn dromen te laten gaan? Ik neem aan dat ik niet de enige ben met deze wensen.
Interessant artikel las ik er laatst over: http://www.intermediair.nl/carriere/doo ... e-kinderen

Daar staat in:
“Omdat het moederschap niet zo goed valt bij werkgevers, loont het om het uit stellen. Schippers: ‘Tegen de tijd dat je rond de vierendertig bent, heb je al jarenlang bewezen dat je een betrouwbare werknemer bent. Je bent dan misschien al wel afdelingshoofd. Het verschilt per beroepsgroep en functie, maar het duurt al gauw een jaar of vijf voor je je werkgever kunt tonen dat je een goede kracht bent.' Na een jaar of vijf werken heeft een werknemer zich meestal zo onmisbaar gemaakt, dat een leidinggevende eerder tolereert dat zij een paar jaar lang niet op volle kracht kan draaien door de komst van kinderen. Verliest zij toch haar baan, dan heeft zij inmiddels zo veel expertise dat ze sneller een nieuwe baan vindt. Een vrouw die éérst kinderen heeft gekregen, heeft een stuk minder expertise. Op het moment dat zij eindelijk vaart wil zetten achter haar carrière, concurreert ze tijdens sollicitaties met pas-afgestudeerde twintigers. En die schoolverlaters hebben weliswaar ook weinig tot geen werkervaring, maar bij werkgevers hebben zij een streepje voor. Zij hoeven hun aandacht niet met een thuisfront te delen, kosten minder en zijn nog gewend aan het soms zware werkritme van het studeren.”

Maar daar gaat het weer, dan ben ik straks pas 40 als ik kinderen krijg, terwijl ik juist zo graag jong moeder wil worden. Ik zou natuurlijk direct vanuit mijn studie moeder kunnen worden (dat zeg ik verkeerd: als je dan het geluk hebt dat je een kind kan/mag krijgen, want dat is natuurlijk ook nog maar de vraag). Maar dan heb ik geen inkomen, kan ik nog geen hypotheek krijgen en moeten we dus op het salaris van alleen mijn vriend een huis kopen, wat dan natuurlijk een klein huisje zal worden. Iets dat niet pas in het financieel ruime leven dat ik voor ogen heb met mijn carrière wensen. (wat weegt dan zwaarder? jong moeder worden of financieel ruim leven wat bij het carrière maken hoort)

Ik ben erg benieuwd hoe jullie daar over denken en wat jullie ervaringen hier in zijn..

Dus: Brand los!

Malima

Re: Moeder worden en carrière maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:26

hier ben ik jong moeder. na het studeren zwanger en nu op mijn 23ste is de oudste 4 en de jongste 2,5.
als ze allebei naar school gaan wil ik weer gaan werken, maar de studie die ik heb gevolgd (toerisme) is amper wat in te vinden.
en als ik wat vind is het allemaal voor mensen met 2/3 jaar ervaring en die heb ik niet, want hoe kan ik die op doen?

tja ik heb geen idee of ik nog aan het werk kom, misschien eerst weer een thuis studie of toch weer naar school?

al wil ik geen echte carriere maken, ik zou het liefst parttime gaan werken :)

annemarie_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:28

Ik ben jong moeder (26 jaar) geworden en ik heb een carriere.
Wij hebben 4 kinderen, 3, 4, 6 en 7 jaar, hobby boerderij, man werkt in de ploegen en ik ben zzp-er en werk 40+ uur per week. Daarnaast rij ik 3-4x per week een uurtje.

Het is voor mij nooit een keus geweest.
Tot mijn eerste zwangerschaps verlof heb ik full-time gewerkt, parttime tussen het krijgen van de kinderen en daarna, nu dus weer fulltime.

We hebben het druk maar het is goed te doen. Nou hebben we wel een oppas thuis, dus geen gesleep met de kinderen.

Wel begin ik heel vroeg met werken, die keus heb ik! Tussen 6 uur en 7 uur s morgens zodat ik negen van de tien keer voor half vijf thuis ben en dan nog veel tijd met de kinderen door kan brengen.

Dus hoezo een keuze maken, beide!!

(Voor de duidelijkheid ik werk niet thuis!! En vaak heb ik tussen de 45 en 60 minuten reistijd enkele reis)
Laatst bijgewerkt door annemarie_r op 15-01-14 22:31, in het totaal 2 keer bewerkt

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:30

Beiden tegelijk. Ik ben jong moeder, had een leuke baan, studeer nu weer en heb daardoor een betere baan. Multitasken :)

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:31

Wat is carrière maken en wanneer vind je dat je het gemaakt hebt?
Als ouder zijnde moet je dingen laten dat is dan aan de werk kant of aan persoonlijk vlak. Je sport werk plus kind zal misschien geen optie zijn maar als je prioriteit bij kinderen en werk ligt zal je het sport(leuke dingen) moeten laten. Maar dan blijft nog wat is carrière wanneer vind je voor jezelf dat je het gemaakt hebt? Hangt daar een goed salaris van af? Mijn ouders hadden het vroeger niet breed maar ze mogen nu bij lange na niet klagen. Ze hebben nog gestudeerd toen wij er al waren en hebben nu een goed salaris(maar geen enorme carriere's). Wij zijn niks tekort gekomen en ze kunnen nu (net 50 wij in de 20) een leven lijden waar ik alleen nog maar van kan dromen.
Ik denk zelf dat een grote carriere en moederschap niet samen gaat. Je moet sowieso offers gaan brengen, de kinderen zullen jou minder zien en je zult je salaris moeten inleveren voor de oppas. Is dat die snelle 'cariere' waard? Terwijl je je ook 'rustiger' kan ontwikkelen en door studeren door de jaren heen?
Laatst bijgewerkt door Manny op 15-01-14 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:31

Ik ben op mijn 21e bij mijn huidige werk beland, heb me altijd 200% ingezet en altijd klaargestaan,
Vorig jaar ben ik op mijn 28e moeder geworden en ik krijg alle ruimte om minder te werken, lang borstvoeding te geven en voor mijn kind te zorgen. Mijn werk staat nu even op de 2e plaats. Ik heb ook collega's zien komen die in hun proeftijd al zwanger werden maar die kregen een stuk minder steun en begrip.
Als onze kleine strakjes groter is wil ik ook wel meer gaan werken maar het duurt maar zo kort dat ze klein zijn, ik wil daar graag van genieten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:32

Ik vind dat als je echt een goede moeder wilt zijn, je er moet zijn voor je kinderen. Dat betekend bij ze thuis blijven tot ze naar school gaan als ze 4 zijn, en dan 's morgens aanwezig zijn om ze weg te brengen, 's middags om ze op te halen, spelletjes te doen en ze mee te nemen naar een bibliotheek, bos of speeltuin. Dat je thuis bent om lekker verse maaltijden te koken. Dat ze niet naar een oppas of kinderdagopvang hoeven.

Dus ja, ik denk dat ik in jouw geval 1 van de 2 dromen in de ijskast zou zetten...

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:32

Moeilijke keuze. Zelf hou ik niet van vrouwen die een kind willen en carriere maken tegelijk. Vooral de eerste 5 jaren moet je fulltime zorgen voor je kind vind ik. Zie soms bij de kinderopvang wel eens baby's van nog geen jaar oud! Dat vind ik niet kunnen :n Maar wat ik zelf wil doen later is wel jong moeder worden voor mijn 25e in ieder geval. Tot hij/zij 5/8 jaar is ong elke dag op mijn kind passen. Daarna parttime werken of je een eigen bedrijf beginnen kan ook.
Waarom beslist een groot huis? In een kleiner huis kun je ook prima wonen met 1 of 2 kinderen vind ik, tenzij je nog meer kinderen wilt.

Ik denk dat een twintiger veel sneller zwanger raakt dan iemand die al ruim 35 is.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:41

dat is dus ook de reden dat ik nog thuis ben vjestagirl en ik vind het heerlijk.
welke moeder kan in deze tijd nog zeggen dat ze alles van de kinderen heeft meegemaakt en ze zelf ziet opgroeien?
en om geld te verdienen werk ik als gastouder en vang ik kinderen op, een geweldige combinatie!
nog een tijd bij de mc donalds gewerkt maar daar mee gestopt aangezien het niet meer te combineren was met een oppaskindje.

en inderdaad volgend jaar beginnen met een studie en als de jongste ook 4 is rustig gaan kijken naar wat anders.
de kinderopvang is ook niet goedkoop en als ik denk ik nu buitenshuis ga werken verdien ik minder en zie ik de kinderen minder, dus dat gaan we niet doen, ik vind het wel prima zo :)

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:42

Misschien moet ik dat ook even aanvullen. Ik werk & studeer dan wel, maar ben zoveel mogelijk bij mijn kinderen. Ik werk veel in de avonduren thuis en werk midden op de dag. Kan dus zelf straks naar school brengen en ophalen, m.u.v. 1 dag in de week. Ik kook thuis, neem tijd voor ze, doe gek & gezellig enz. Na 19.00 liggen ze in bed en begint mijn studie/werktijd. Ik heb hobby's opgegeven, maar dat is het zeker waard.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:43

Ik wil echt GEEN kinderen maar juist liever een carrière.. mocht het ooit veranderen dan zie ik het dan wel weer.. Ik zie nauwelijks voordelen van jong moeder worden trouwens. In mijn ogen moet je eerst je eigen leven op de rails hebben en rust hebben gevonden en ritme. En tegenwoordig is het gewoon alleen nauwelijks op te brengen... Tenminste, wat ik minimaal zou willen hebben voordat ik (als ik van gedachten verander) aan kinderen zou willen beginnen. (Of je moet een Meneer Cactus vinden, vraag me nog steeds af of ze nu hoopt dat ie gewoon snel... laat ook maar :') of een vriend hebben die heel veel verdient ofzo.. Het kan wel... Maar normaal gesproken... + In deze tijden dat niemand echt baanzekerheid heeft :S tjah... Zouden voor mij stressfactoren zijn.)

Je kan het ook anders doen hoor, vast niets mis mee. Maar nee.. Ik zou geen rust hebben dan.

Heel simpel, ik studeer niet om straks thuis achter het aanrecht te staan (ow bah.. doe ik al :+ ) maar simpel gezegd... Hoe ik nu leef, zou ik met een kind niet kunnen. Ik zou dan geen leven meer hebben... (in mijn ogen dan he.... ik weet niet hoe ik het allemaal zou moeten doen... Werk/studie/sociale leven en alles combineren) vandaar dat ik dus ook zeg "rust en ritme"... En die rust die zit er voorlopig nog niet in.. Wil eigenlijk hierna misschien nog een andere studie gaan doen, gewoon omdat ik dat ook nog interessant vind... En het maar 2 jaar is... En dan ook nog enkele cursussen... Een kind past daar gewoon totaal niet bij. Dus de eerste 5 jaar voor mij echt geen kids.

En als je parttime werkt, moet je heel veel geluk hebben als je toch een hogere functie kunt uitvoeren. (Bij verschillende bedrijven gewerkt, weinig moeders gezien die echt carrière hadden en moeder waren... Ze werkten wel fulltime sommige... Maar niet zoals ik carrière zie ;)) Ik wil ook niet iets gaan doen waar ik niet kan groeien omdat ik toevallig parttime wil werken. Daarvan word ik iig niet gelukkig... ZZP'er durf ik niet aan. Een dag thuiswerken zou eventueel wel kunnen... En als je het echt wil, is er altijd wel iets te verzinnen.. Maarja... Ik ken mezelf, mijn werk gaat nu al voor heel veel dingen voor en denk dat ik dan gewoon mijn kinderen alleen trusten zou zeggen ;) Dan kun je ze beter niet hebben. Vooral niet als ik in de weekenden lekker mijn eigen ding wil doen, zonder van iemand afhankelijk te zijn... Aan de andere kant, dan kan ik het kind bij mijn ouders dumpen... Alles zou kunnen, maar ik pas ;)

(Ok, hou even in je achterhoofd dat ik baby's dus echt eng vind... zwanger zijn lijkt me een hel en kinderen vanaf 5 jaar leuk vind ;) Mijn masterplan was altijd een man met kind(eren) vinden en dan leuke dingen met ze doen in de weekenden ;) en ze moesten ook nog eens 5+ zijn...) (En niet zeggen dat het nog kan veranderen, dat weet ik, maar zo zie ik het nu!)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:46

Waarom zou je per sé jong moeder willen worden?

Wat mij betreft kan een werkende moeder ook een goede moeder zijn. Mijn ouders hebben altijd gewerkt maar ik heb het nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam. Ik had een superoppas met 2 oudere dochters, dat waren 'mijn grote zussen van 18' en we gingen zo vaak mogelijk met het gezin iets leuks doen. Mijn ouders hebben nooit een hockywedstrijd, paardrijwedstrijd of paardrijles gemist.

Dus een werkende moeder kan prima, ik wil ook geen huisvrouw zijn, daar studeer ik niet voor.

_Nadia_

Ik ben jong moeder geworden (23) en heb geen carriere, ik werk wel (vanuit huis) maar ben constant bij mijn kinderen (heb er nu 5, de jongste is 2 weken). Ik vind dat het niet te combineren is een fulltime baan met kinderen.

x_Quinta_x

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat als je echt een goede moeder wilt zijn, je er moet zijn voor je kinderen. Dat betekend bij ze thuis blijven tot ze naar school gaan als ze 4 zijn, en dan 's morgens aanwezig zijn om ze weg te brengen, 's middags om ze op te halen, spelletjes te doen en ze mee te nemen naar een bibliotheek, bos of speeltuin. Dat je thuis bent om lekker verse maaltijden te koken. Dat ze niet naar een oppas of kinderdagopvang hoeven.

Dus ja, ik denk dat ik in jouw geval 1 van de 2 dromen in de ijskast zou zetten...

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik vind dat de soort moeder die jij beschrijft zichzelf veel te hard wegcijfert met het gedacht dat dat ten goede komt van de kinderen.
Ik vind dat je hier vooral 'seutjes'kinderen krijgt die niet de realiteit van hoe het leven eigenlijk is en altijd wel onder moeders vleugels terecht kunnen.
Wat is er nu mis met blijven eten op school 's middags of een half uur vroeger opstaan om naar school te gaan omdat mama naar haar werk moet.
Ik vind het krom door de bocht om te stellen dat je geen goede moeder bent als je gaat werken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:49

x_Quinta_x schreef:
Vjestagirl schreef:

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik vind dat de soort moeder die jij beschrijft zichzelf veel te hard wegcijfert met het gedacht dat dat ten goede komt van de kinderen.
Ik vind dat je hier vooral 'seutjes'kinderen krijgt die niet de realiteit van hoe het leven eigenlijk is en altijd wel onder moeders vleugels terecht kunnen.
Wat is er nu mis met blijven eten op school 's middags of een half uur vroeger opstaan om naar school te gaan omdat mama naar haar werk moet.
Ik vind het krom door de bocht om te stellen dat je geen goede moeder bent als je gaat werken.

Ik vind dat kinderen tot ze een jaar of 12 best 'seutjes' mogen zijn, en altijd onder moeders vleugels terecht moeten kunnen. Daar ben je moeder voor, daar ben je kind voor.

K vind dat je geen kinderen zou moeten nemen als je van plan bent ze zo snel mogelijk naar een KDV te brengen, ze altijd over te laten blijven, ze altijd naar de naschoolse opvang of een oppas (of opa/oma) laat gaan. Waarom neem je dan kinderen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:50

Ik vind dat je kort door de bocht bent. Het is gelukkig niet aan jou om te beslissen of iemand kinderen mag krijgen.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:52

Lastig dilemma, maar van de andere kant, je kunt er altijd naar streven, bijstellen kan altijd nog.

Heb zelf een andere keuze gemaakt. Ik ben niet van mening dat je continue beschikbaar moet zijn voor je kinderen. Met een goede oppas aan huis kom je een heel eind.
Maar full time oppas...nee. Het opvoeden moet je toch goeddeels zelf doen en vooral als ze iets ouder zijn is het wel belangrijk dat je beschikbaar bent op een moment dat zich wat voordoet.
Je wilt achteraf niet het gevoel hebben dat je onvoldoende tijd en aandacht hebt gehad voor ze.
Ik zou me schuldiger voelen als ik in de opvoeding tekort schoot dan over een carrierestap die ik niet gemaakt zou hebben.

In de tijd dat de kinderen klein waren werkte ik 20 uur per week, daarna 28 uur per week. Mijn man was 1 dag thuis, dus vier halve dagen oppas.

Zo nu en dan denk ik er wel aan dat ik anders op een hoger niveau gewerkt zou hebben nu. Maar spijt heb ik er niet van.

Ik begrijp je dilemma heel goed en geef je vooral het advies om niet teveel te plannen. Je hebt nu eenmaal alles niet in de hand.

Heel veel succes met je ambities en vooral veel geluk.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:53

Vjestagirl schreef:

Niet helemaal mee eens, ik kan me geen tijd herinneren dat ik niet na school naar de BSO of de oppas ging (en vanaf een jaar of 9/10 alleen thuis 's middags, heeeeeeerlijk vond ik dat!), dat ik niet alleen (samen met grote zus) naar school moest lopen en ook zelf weer naar huis. Moeders werkte vaak tot 5 en vader ging om 7 naar zijn werk, dus we aten wel altijd samen. In de weekenden deden we natuurlijk altijd wel leuke dingen, maar door de weeks zat mijn moeder of vader nooit thuis op me te wachten met thee en een koekje, tussen de middag of na school en ik ben toch nog best goed gelukt, al zeg ik het zelf :+

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:56

aangezien ik gastouder ben vang ik natuurlijk ook kids op en zie ik het ook van de andere kant. ouders die allebei fulltime moeten werken en daardoor kindje dus 2 dagen bij mij komt en 2 dagen bij opa en oma en ander kindje van een alleenstaande moeder die ook fulltime moet blijven werken en hier dus fulltime is.

ik denk maar zo, gelukkig ben ik er om op deze kindjes te passen, het is een beetje een 2e thuis voor ze onderhand :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:57

Ik vind dat je jezelf nogal met de rug tegen de muur zet als je enkel en alleen moedertje wil spelen en verder leven op de kap van de man.
In die tijd dat je gezellig thuis zit met de kids bouw je voor jezelf geen enkele sociale bijdragen, pensioen,... op.
En als de man zegt "Saluu ge kunt gaan." Dan sta je daar. Gezellig, zonder werk, zonder geld dus ook zonder huis want je hebt er zelf geen cent in kunnen steken.
Van mij mogen mijn kinderen later gerust weten dat ook mama hard gaat werken voor de centjes zodat we daar met z'n alle iets leuks van kunnen gaan doen. Werken hoort nu eenmaal bij deze wereld en ik vind niet dat mijn kinderen het als normaal zouden beschouwen dat het zo makkelijk is om dan maar eventjes 12 jaar thuis te zitten duimen draaien als moeder.

Urbanus

Gelukkig zit er tussen fulltime werken en huisvrouw zijn een heel groot grijs gebied. :)

Vjestagirl

lieveli schreef:
Ik vind dat je kort door de bocht bent. Het is gelukkig niet aan jou om te beslissen of iemand kinderen mag krijgen.

Mogen heb ik uiteraard niets over te zeggen Ik mag wel vinden dat het een slecht idee is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:58

leuke discussie. ik ben nu 27 jaar, inmiddels aardig carriere gericht en dit is mijn laatste week voor mijn zwangerschapsverlof. en wat heb ik mijzelf deze vraag vaak gesteld zeg.. de afgelopen 2 jaar.

ik heb HRM 2 jarige AD gedaan, fulltime aan het werk gegaan en afgelopen zomer mijn Bachelor HRD gehaald. ontzettend veel leuke nieuwe dingen mogen oppakken het afgelopen jaar en ben nu bang dat ik dat straks partttime niet meer kan doen. we zullen zien.

dat je fulltime moeder moet zijn, sowieso de eerste 4 jaar is ook zeker niet mijn filosofie. ja het is veel drukker als je werkt, maar het lijkt me zeker te doen. doordat je zelf ook nog doelen hebt en je niet wegcijfert voor je kinderen, kun je ze voor mijn gevoel extra waarderen als je er wel bij bent. en tuurlijk zal je werk er eens onder leiden dat je kinderen hebt en je hoofd er niet bij hebt, maar dat had ik met mijn pard ook wel eens. en andersom zal het ook gebeuren dat je dingen mist bij je kinderen omdat je op het werk bent. en praktisch gezien, als je 4 jaar niet werkt.. kom je nergens meer aan de bak tegenwoordig.

wel heb ik besloten dat ik niet meer dan 3 dagen oppas wil.. dan zijn de kinderen toch meer thuis (4dagen) dan dat ze bij de opvang zijn (3 dagen). ik ga eerst 3 dagen werken.. wie weet dat we op den duur allebei 4 gaan werken, mijn man en ik. maar dat hangt er gewoon even vanaf. wie weet boeit het werk me straks helemaal niet meer en vind ik het heerlijk om moeder te zijn. maar misschien heb ik ook wel meer doorgroeimogelijkheden dan mijn man en het lijkt hem dan ook erg leuk een pappadag te hebben.

ik denk dat je gewoon goed moet nadenken wat je wilt TS, waar een wil is is een weg. maar voor werkende moeders is een meewerkende man wel erg handig denk ik :). die ook voor de kinderen zorgt, boodschappen doet etc. etc. maar ik ben dan ook erg geëmancipeerd opgevoed.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:00

Ik ben misschien ouderwets maar ik ben het met vjesta eens :j
Ik ben daarbij absoluut geen carrière vrouw en het lijkt me heerlijk om gewoon huismoeder te zijn met eventueel een paar parttime uurtjes als ze naar school of peuterspeelzaal gaan.

Maar mijn moeder was ook altijd thuis toen wij klein waren en is pas weer gaan werken toen ik naar de middelbare was en mijn broer in groep 7 zat (ze gaf les op zijn school) en 2.5 dag per week.

Ik heb dat altijd heerlijk gevonden. Gezellig thuis eten tussen de middag, wat drinken samen uit school en de dag bespreken :)

En ja ik ben echt een mamma's kindje maar ik ben ook net zo zelfstandig als al mijn vrienden die vroeger wel een oppas hadden en naar de overblijf moesten ( die overigens 9 vd 10 x bij mij kwamen eten s middags want dat was Veel gezelliger als Op de overblijf :+ )

Jong moeder heb ik nooit willen worden, 30 is vroeg genoeg :)

Overigens moet iedereen het zelf weten maar ik vind t soms wel sneu die Kids die hun oppas op kdv vaker zien dan hun ouders :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:00

Vjestagirl schreef:
lieveli schreef:

Mogen heb ik uiteraard niets over te zeggen Ik mag wel vinden dat het een slecht idee is.

Ja maar waar baseer je het op? Ik vind het nogal wat om zoiets uit te dragen als ik eerlijk ben.