Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Elinexx schreef:Hallo allemaal,
ik zit in 5 Havo en ben bezig met mijn profielwerkstuk, hierbij wil ik graag onderzoeken hoe het voor familieleden is om een dementerend familielid te hebben.
Ik heb al een aantal mensen geïnterviewd die een familielid hadden met Alzheimer, maar als jullie tijd hebben zou ik het heel fijn vinden als jullie mijn vragen willen beantwoorden! De antwoorden zijn alleen voor eigen gebruik.
Je mag het in een privébericht sturen of in dit topic plaatsen.
1) Welke vorm van dementie heeft uw familielid?
Ouderdom?
2)Hoe ervaart u het om een dementerend familielid te hebben?
Ik vind het zelf erg moeilijk, het is mijn oma en ik zie dat mijn moeder er nog meer moeite en verdriet van heeft.
3) Welke problemen ondervindt u met een dementerend familielid?
Zij kon niet meer voor zichzelf zorgen, ging meermaals per dag naar de supermarkt en kocht daar veel snoepgoed en koeken. Zij at dus ook alleen maar koek en snoepgoed behalve als zij bij ons at of wij daar aten.
4) Wat zijn de veranderingen van het gedrag en karakter van uw familielid nu hij/zij dementie heeft?
Qua gedrag en karakter gelukkig niks, mijn oma is nog steeds prettig gestoord en heeft veel humor.
Wel is zij verdrietig omdat zij niet meer thuis kan wonen en haar hond mist.
5) Wanneer en hoe kwam u erachter dat uw familielid niet vergeetachtig maar dementerend is?
Dit was eigenlijk erg snel, door kleine dingen.
6) Hoe ervaart uw familielid zijn of haar ziekte zelf?
Vervelend.
7) Hoe gaat u met de persoon om?
Hetzelfde als voorheen.
Alvast bedankt!
Elinexx schreef:1) Welke vorm van dementie heeft uw familielid?
Nog niet bekend omdat hij moeite heeft met de tests en onderzoeken. We weten wel dat het geen Alzheimer is, maar een andere vorm van dementie.
Moeilijk, maar aan de andere kant vallen er wel wat stukjes op hun plaats sinds we de diagnose hebben gekregen.
Er zijn ook spraakproblemen door meerdere CVA's en TIA's waardoor de communicatie steeds moeilijker wordt.
4) Wat zijn de veranderingen van het gedrag en karakter van uw familielid nu hij/zij dementie heeft?
Hier zijn geen veranderingen in. Na de CVA's en de TIA's is het karakter wel veranderd. Hij trekt zich wel meer terug sinds hij de diagnose gehoord heeft.
5) Wanneer en hoe kwam u erachter dat uw familielid niet vergeetachtig maar dementerend is?
Hier uit de dementie zich niet zo zeer in vergeetachtig zijn, maar in andere zaken.
Hij legt zich erbij neer.
Niet anders dan voorheen, het gaat overigens om mijn vader.
Elinexx schreef:1) Welke vorm van dementie heeft uw familielid?
Alzheimer
Vooral lastig voor die persoon zelf. Het is voor ons verder ook al beetje bij beetje 'afscheid nemen'
Verdwalen, de auto willen blijven gebruiken terwijl dat niet meer kan, zichzelf verwaarlozen, gaspitten aan laten staan, van alles kwijtraken, zeer achterdochtig worden. Hiermee moeten wij allemaal omgaan, want hij weet dit na een tijdje niet meer.
Hij wordt zeer achterdochtig, hij begrijpt het allemaal niet meer en doet vaak gevaarlijke dingen zonder hier zelf weet van te hebben. Zie ook 3.
We merkten dit op een gegeven moment. Na een tijd zijn er onderzoeken in het ZH geweest.
Hij vindt het erg lastig, omdat hij met vlagen heel helder is, en dan ook doorheeft wat voor puinhoop hij er van kan maken. Hij vindt het heel confronterend dat hij veel dingen vergeet die eerst vanzelfsprekend waren.
Vragen=plagen en testen=pesten. We proberen zoveel mogelijk duidelijkheid te scheppen zonder in zijn persoonlijke ruimte te komen.
Alvast bedankt!
Elinexx schreef:Hallo allemaal,
ik zit in 5 Havo en ben bezig met mijn profielwerkstuk, hierbij wil ik graag onderzoeken hoe het voor familieleden is om een dementerend familielid te hebben.
Ik heb al een aantal mensen geïnterviewd die een familielid hadden met Alzheimer, maar als jullie tijd hebben zou ik het heel fijn vinden als jullie mijn vragen willen beantwoorden! De antwoorden zijn alleen voor eigen gebruik.
Je mag het in een privébericht sturen of in dit topic plaatsen.
1) Welke vorm van dementie heeft uw familielid? VASCULAIRE DEMENTIE
Ze is al overleden, maar ik vond het vooral voor mijn vader (ging om mijn moeder) vervelend. Hij heeft ook nooit geien hoe ernstig ze er aan toe was. Ik heb mij gelijk verdiep in het verloop van de ziekte en wist wat er komen ging.
De machteloosheid, het verdriet van de partner, de boosheid van de patiënt en vooral in het begin wanneer ze door hebben dat het niet klopt, maar niet de vinger op de zere plek kunnen leggen.
4) Wat zijn de veranderingen van het gedrag en karakter van uw familielid nu hij/zij dementie heeft? Boosheid, sociaal soms best beschamende/pijnlijke opmerkingen maken. Lichamelijke verzorging was naar nulpunt, alleen maar Andre Rieu of Andre van Duin kijken op tv.
Ik merkte het aan kleinen dingetjes zoals de opmerkingen, maar ook vergeetachtig zijn dat ik wel is heb afgevraagd of ze niet dementerend was.
Is moeilijk om te horen, maar vooral voor mijn vader vond ik het vervelend en voor mijn moeder toen ze het besef had dat het niet goed was
Ze is al overleden, ik kon goed met haar overweg, heb ook nooit de neiging gehad om wanneer zij het over vroeger had of over dingen die niet waar waren om te verbeteren. Zij ziet het zo en als zij haar plezier eruit kon halen dan was ik blij dat ze dat nog had.
Alvast bedankt!