Ik zoek mensen met een dementerend familielid..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elinexx

Ik zoek mensen met een dementerend familielid..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 19:59

Hallo allemaal,
ik zit in 5 Havo en ben bezig met mijn profielwerkstuk, hierbij wil ik graag onderzoeken hoe het voor familieleden is om een dementerend familielid te hebben.
Ik heb al een aantal mensen geïnterviewd die een familielid hadden met Alzheimer, maar als jullie tijd hebben zou ik het heel fijn vinden als jullie mijn vragen willen beantwoorden! De antwoorden zijn alleen voor eigen gebruik.
Je mag het in een privébericht sturen of in dit topic plaatsen.

1) Welke vorm van dementie heeft uw familielid?
2)Hoe ervaart u het om een dementerend familielid te hebben?
3) Welke problemen ondervindt u met een dementerend familielid?
4) Wat zijn de veranderingen van het gedrag en karakter van uw familielid nu hij/zij dementie heeft?
5) Wanneer en hoe kwam u erachter dat uw familielid niet vergeetachtig maar dementerend is?
6) Hoe ervaart uw familielid zijn of haar ziekte zelf?
7) Hoe gaat u met de persoon om?

Alvast bedankt!

sandra1312

Re: Ik zoek mensen met een dementerend familielid..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:16

Ik wil het lijstje wel invullen, heb een dementerend familielid gehad, en werk nu op mijn stage met dementerende mensen in een verpleeghuis.

1) Welke vorm van dementie heeft uw familielid? - Dementieel syndroom ziekte van alzheimer.

2)Hoe ervaart u het om een dementerend familielid te hebben? - Voor familie is het soms erg lastig, de dementerende herkent de familie soms niet meer, en praat ook erg onsamenhangend. Familie kan geen gesprekken meer voeren met de persoon zoals ze dat gewend waren. Ik zie in mijn stage ook veel familieleden langs komen, maar ze kunnen eigenlijk geen gesprek meer voeren met hun familielid, ze snappen de dementerende ook niet als hij/zij wat verteld.

4) Wat zijn de veranderingen van het gedrag en karakter van uw familielid nu hij/zij dementie heeft? - Dit is bij ieder persoon natuurlijk verschillend, mijn overoma was heel erg verward in persoon, tijd en plaats. Zo dacht ze dat ik een jongetje was, en ging ze midden in de nacht uit bed omdat ze dacht dat het al ochtend was.

5) Wanneer en hoe kwam u erachter dat uw familielid niet vergeetachtig maar dementerend is? - Mijn overoma is voor onderzoeken naar het ziekenhuis geweest en daar is de ziekte van Alzheimer vast gesteld.

6) Hoe ervaart uw familielid zijn of haar ziekte zelf? - Ik heb mijn overoma alleen gekend met dementie, toen was het al vergevorderd. Ik weet dus niet hoe zei het in het begin heeft ervaren. Meestal is de eerste fase van dementie erg moeilijk voor de persoon.
Voor mijn verslag heb ik deze fasen gebruikt om uit te leggen in welke fase van dementie mensen verkeren:
Bedreigde ik: Lichte verwardheid, aansporingsstadium en een bedreigd bestaan. Dit is beginnende dementie, mensen moeten de ziekte nog verwerken en voelen zich erdoor bedreigd.
Verdwaalde ik: Verwardheid in tijd, interventiestadium en de emotionele fase. Dit is de matig ernstige vorm van dementie. Mensen zijn zichzelf ‘kwijt’.
Verborgen ik: Voortdurende beweging, gedeeltelijke overname van lichaam en geest en psychomotorische fase. Dit is een ernstige vorm van dementie. In dit stadium van dementie begint ook het herkennen van mensen te verminderen, ze weten dus niet meer wie iemand is.
Verzonken ik: Vegeteren, algehele overname en de zintuigelijke fase. Dit is ook een ernstige vorm van dementie, maar tevens het laatste stadium. In dit stadium van de dementie is contact bijna niet meer mogelijk, mensen met dit stadium van dementie gaan ook vaak weer in de foetus houding liggen.

7) Hoe gaat u met de persoon om? - Ik ga op mijn stage met iedereen verschillend om, dat ligt ook aan de fase van dementie. Sowieso heb je veeeel geduld nodig hihi.

Nou, het is wel een lang verhaal maar hopelijk heb je er wat aan! Als je nog vragen hebt mag je best een pb sturen, heb een heel verslag over alzheimer en dementie moeten maken :)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:27

sandra1312- dankjewel voor het invullen en je hulp! heb er zeker wat aan!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:45

Ik denk dat dit beter past op STW, omdat het rechtstreeks te maken heeft met school/je profielwerkstuk. :)

MW -> STW

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:16

Als ik eraan denk, vul ik het vanavond voor je in.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:17

moeten ze nog leven? me oom is vorige maand overleden. maar denk wel dat je er wat aan hebt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:18

Mijn oma was dementerend maar is al in 2007 overleden, zou ik 'm toch invullen?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:20

Elinexx schreef:
Hallo allemaal,
ik zit in 5 Havo en ben bezig met mijn profielwerkstuk, hierbij wil ik graag onderzoeken hoe het voor familieleden is om een dementerend familielid te hebben.
Ik heb al een aantal mensen geïnterviewd die een familielid hadden met Alzheimer, maar als jullie tijd hebben zou ik het heel fijn vinden als jullie mijn vragen willen beantwoorden! De antwoorden zijn alleen voor eigen gebruik.

Ouderdom?
Ik vind het zelf erg moeilijk, het is mijn oma en ik zie dat mijn moeder er nog meer moeite en verdriet van heeft.
Zij kon niet meer voor zichzelf zorgen, ging meermaals per dag naar de supermarkt en kocht daar veel snoepgoed en koeken. Zij at dus ook alleen maar koek en snoepgoed behalve als zij bij ons at of wij daar aten.
4) Wat zijn de veranderingen van het gedrag en karakter van uw familielid nu hij/zij dementie heeft?
Qua gedrag en karakter gelukkig niks, mijn oma is nog steeds prettig gestoord en heeft veel humor.
Wel is zij verdrietig omdat zij niet meer thuis kan wonen en haar hond mist.
5) Wanneer en hoe kwam u erachter dat uw familielid niet vergeetachtig maar dementerend is?
Dit was eigenlijk erg snel, door kleine dingen.
Vervelend.
Hetzelfde als voorheen.

Alvast bedankt!

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:33

Alzheimer

Ik merk dat er zich vaker problemen voordoen. Mijn opa en oma leven beide nog en mijn oma heeft alzheimer. Echter vergeet ze ook dingen als naar de wc gaan en zichzelf te verzorgen. Hierdoor moet er hulp komen die hiermee kan helpen omdat mijn opa dit niet meer kan. Maar omdat mijn oma dat soms niet begrijpt (omdat ze het niet weet) gaat ze tegenstribbelen en wil ze bepaalde dingen niet.

Om een gesprek met haar te voeren. Als ik het bijvoorbeeld heb over mijn studie, kan het best zijn dat ze een reactie geeft die totaal niets te maken heeft met wat ik vertel (dat ze ineens zegt van, oh ja dat heeft de hond ook) dat soort dingen vooral. En ook dat ik dingen vertel en dat ze even later daarnaar vraagt, terwijl ik het dus net verteld heb. Of dan vraag je of ze iets wilt drinken, zegt ze ja, en dan krijgt ze haar drinken en zegt ze dat ze niks wilde drinken.

Verward, kan er geen lopende gesprekken meer mee voeren, vergeet veel

Mijn ouders en opa merkten het voornamelijk op (die zien ze elk weekend)

Ze weet het niet echt van zichzelf

Ik vind het moeilijk om mee om te gaan. Soms denk ik dat ik beter niks kan zeggen om zo verwarring te voorkomen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:34

1) [b]Welke vorm van dementie heeft uw familielid? Mijn oma had alzheimer.

2) Hoe ervaart u het om een dementerend familielid te hebben?
Ik vond het verschrikkelijk moeilijk, vooral in het begin toen m'n oma merkte dat ze 'er naast ging slaan' en niet meer wist hoe ze bepaalde handelingen moest verrichten. Haar verdriet raakte me het meest. Ook vond ik het erg moeilijk dat ik de oude gezellige dingen niet meer met m'n oma kon doen.
Later vond ik het erg dat ik mijn oma waar ik zo vaak logeerde nu op het toilet moest helpen maar nog steeds probeerde ik haar overal mee te helpen en wat plezier in haar leven te brengen. Heel wat traantjes vloeiden er als ik weer thuis kwam.. 'Gelukkig' heeft die laatste fase niet lang geduurd.

3) Welke problemen ondervindt u met een dementerend familielid? Zelfstandig wonen/leven niet meer mogelijk.

4) Wat zijn de veranderingen van het gedrag en karakter van uw familielid nu hij/zij dementie heeft? In het begin leek m'n oma wat opstandig en dwars. Later was ze weer zo lief en zacht als altijd.

Dat merkte ik al heel erg snel, vooral de manier hoe ze uit haar ogen keek veranderde. Ik heb aangedrongen op onderzoeken in het ziekenhuis waarna de diagnose gesteld is.

6) Hoe ervaart uw familielid zijn of haar ziekte zelf? In het begin vond ze het verschrikkelijk. Ik weet nog dat ze me huilende opbelde, ze was in paniek omdat ze iets niet meer kon vinden maar ze wist dus niet wat ze niet kon vinden. Toen ze het zich niet meer besefte kon ze toch weer van kleine dingen genieten.

7) Hoe gaat u met de persoon om? Moeilijke vraag... Ik ging meerdere keren per week naar haar toe om dingetjes samen te doen zoals een dvd kijken of samen eten of op familiebezoek. Ik liet niet merken dat ze al tig keer het zelfde had verteld of ik hielp haar met eten als ze niet meer wist hoe ze iets aan haar vork moest prikken. Ik probeerde vooral zo luchtig en normaal mogelijk te doen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:40

Elinexx schreef:
Nog niet bekend omdat hij moeite heeft met de tests en onderzoeken. We weten wel dat het geen Alzheimer is, maar een andere vorm van dementie.
Moeilijk, maar aan de andere kant vallen er wel wat stukjes op hun plaats sinds we de diagnose hebben gekregen.
Er zijn ook spraakproblemen door meerdere CVA's en TIA's waardoor de communicatie steeds moeilijker wordt.
Hier zijn geen veranderingen in. Na de CVA's en de TIA's is het karakter wel veranderd. Hij trekt zich wel meer terug sinds hij de diagnose gehoord heeft.
Hier uit de dementie zich niet zo zeer in vergeetachtig zijn, maar in andere zaken.
Hij legt zich erbij neer.
Niet anders dan voorheen, het gaat overigens om mijn vader.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:48

Elinexx schreef:
Alzheimer
Vooral lastig voor die persoon zelf. Het is voor ons verder ook al beetje bij beetje 'afscheid nemen'
Verdwalen, de auto willen blijven gebruiken terwijl dat niet meer kan, zichzelf verwaarlozen, gaspitten aan laten staan, van alles kwijtraken, zeer achterdochtig worden. Hiermee moeten wij allemaal omgaan, want hij weet dit na een tijdje niet meer.
Hij wordt zeer achterdochtig, hij begrijpt het allemaal niet meer en doet vaak gevaarlijke dingen zonder hier zelf weet van te hebben. Zie ook 3.
We merkten dit op een gegeven moment. Na een tijd zijn er onderzoeken in het ZH geweest.
Hij vindt het erg lastig, omdat hij met vlagen heel helder is, en dan ook doorheeft wat voor puinhoop hij er van kan maken. Hij vindt het heel confronterend dat hij veel dingen vergeet die eerst vanzelfsprekend waren.
Vragen=plagen en testen=pesten. We proberen zoveel mogelijk duidelijkheid te scheppen zonder in zijn persoonlijke ruimte te komen.

Alvast bedankt!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:50

Elinexx schreef:
Hallo allemaal,

1) Welke vorm van dementie heeft uw familielid? VASCULAIRE DEMENTIE
Ze is al overleden, maar ik vond het vooral voor mijn vader (ging om mijn moeder) vervelend. Hij heeft ook nooit geien hoe ernstig ze er aan toe was. Ik heb mij gelijk verdiep in het verloop van de ziekte en wist wat er komen ging.
De machteloosheid, het verdriet van de partner, de boosheid van de patiënt en vooral in het begin wanneer ze door hebben dat het niet klopt, maar niet de vinger op de zere plek kunnen leggen.
4) Wat zijn de veranderingen van het gedrag en karakter van uw familielid nu hij/zij dementie heeft? Boosheid, sociaal soms best beschamende/pijnlijke opmerkingen maken. Lichamelijke verzorging was naar nulpunt, alleen maar Andre Rieu of Andre van Duin kijken op tv.
Ik merkte het aan kleinen dingetjes zoals de opmerkingen, maar ook vergeetachtig zijn dat ik wel is heb afgevraagd of ze niet dementerend was.
Is moeilijk om te horen, maar vooral voor mijn vader vond ik het vervelend en voor mijn moeder toen ze het besef had dat het niet goed was
Ze is al overleden, ik kon goed met haar overweg, heb ook nooit de neiging gehad om wanneer zij het over vroeger had of over dingen die niet waar waren om te verbeteren. Zij ziet het zo en als zij haar plezier eruit kon halen dan was ik blij dat ze dat nog had.

Alvast bedankt!

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 19:36

Bedankt voor al jullie reacties!! Dit kan ik zeker goed gebruiken! :)
Een overleden familielid mag ook gewoon :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:46

1) Welke vorm van dementie heeft uw familielid? Mijn pake had alzheimer, later kwam daar parkison bij.
2)Hoe ervaart u het om een dementerend familielid te hebben? Mijn pake is inmiddels overleden... Hij ging zo snel achteruit. In oktober werd alzheimer geconstateerd. In december is hij helaas al overleden. Halverwege november herkende hij mij niet meer. Dit vond ik toch wel het ergste iemand waarvan je houd raak je zo kwijt. Zo onmenselijk. Om op zo'n manier te leven. Machteloos, je gunt het niemand om zichzelf te verliezen.
3) Welke problemen ondervindt u met een dementerend familielid? Een partner die het allemaal niet meer aankon. Mijn beppe heeft hem zolang mogelijk thuis gehouden. Hij ging naar de dagopvang een paar keer per week. Maar toen dat ook niet meer wilde is hij uit huis gegaan. Toen gaf hij het op, en ging het bergafwaarts.
5) Wanneer en hoe kwam u erachter dat uw familielid niet vergeetachtig maar dementerend is? Oktober.
6) Hoe ervaart uw familielid zijn of haar ziekte zelf? Niet zo bewust als wij. Hij leefde vooral in het verleden. Dacht bijvoorbeeld soms dat zijn vrouw, mijn beppe zijn moeder was. Je kan zo'n familie lid ook niet vragen 'hoe ervaar je het zelf'? Mijn pake ging echt niet toegeven dat hij vergeetachtig is..
7) Hoe gaat u met de persoon om? Ik probeerde hetzelfde als voorheen met hem om te gaan, weliswaar wat afstandelijker. Communiceren ging heel lastig tot niet.