Doorbetaling feestdagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Doorbetaling feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 22:51

Sinds 1 december ben ik in dienst op een zorgboerderij voor 16 uur in de week (4 vaste ochtenden). Nu heb ik mijn eerste loonstrookje gekregen en zag ik dat ik 2e kerstdag niet betaald heb gekregen. Tussen kerst en oud en nieuw waren we dicht, en heb ik 3 verplichte vakantiedagen opgenomen (prima :) ). Normaal werk ik ook op de donderdag, dus zou ik op 2e kerstdag ook gewerkt hebben.
In de CAO (gehandicaptenzorg) kan ik het niet terugvinden, maar misschien lees ik eroverheen?

Scheelt toch weer 4 uurtjes, en met alle 2e dagen (pinksteren, pasen) en dingen als hemelvaart is het toch wel handig om te weten hoe en wat :).
Laatst bijgewerkt door Sting op 12-01-14 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:52

Het kost mij een vakantiedag, dus krijg wel gewoon het basisloon. Maar ik val onder de VVT, dus dat is weer een andere tak van sport.

In jouw cao kan ik opmaken:
Voor de werknemers in de dagverblijven geldt het volgende: indien door de werkgever na overleg met de werknemers een sluitingsregeling is vastgesteld, zijn de werknemers verplicht gedurende de sluitingsperiode(s) vakantiedagen op te nemen, tenzij de werkzaamheden zich daartegen verzetten.

Dus hieruit maak ik op dat het ook jou een vakantiedag kost.

Aangezien je nog maar kort werkt en naar rato vakantiedagen krijgt, had je ze niet al opgemaakt door die andere 3 verplichte dagen?

RoodZonnetje

Re: Doorbetaling feestdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:00

Bij mij is het ook een verplichte vrije dag :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:56

Heb je een contract voor 16 uur of een 0-urencontract? Dat kan ook verschil maken.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:07

16 (tot 36) uren contract. Dus minstens 16 uur :).
Een verplichte vrije dag dus als vakantiedag bedoelen jullie dan toch? En Eerste kerstdag ook, eigenlijk alle feestdagen?

Heb nog niet eerder een urencontract gehad, dus ben nog zoekende hoe dat werkt ;).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:10

Bij ons wordt het nu ook niet meer doorbetaald. :n Het kost mij nu ook een vrije dag maar er is ons niets verteld van te voren...geen brief, geen mail, niets. Gewoon zoveel uur minder als er feestdagen in de maand vallen. Erg onprofessioneel dat er niet netjes melding van wordt gemaakt. Het is sinds vorig jaar, daarvoor werd het altijd doorbetaald en kostte het geen vrij dag. (ik zit in de schoonmaak)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:11

Is het niet zo dat als je een 16 uren contract hebt je verplichte vrije dagen naar het daggemiddelde worden uitbetaald? 16:5= 3.2 Dus als je eerste en tweede kerstdag vrij bent geweest zou je 6.4 uur uitbetaald moeten hebben gekregen.

Loop anders op je werk even naar de persoon die hier over gaat, die kan het je vast uitleggen :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:13

Je hoort die gewoon uitbetaald te krijgen als je die normaal werkt.
Bij ons is het zo (voorb. 2e kerstdag valt op een dinsdag) als je 2 dinsdagen hebt gewerkt en 1 dinsdag vrij, 4e dinsdag is dan een dinsdag, wordt er over die 4 weken berekent wat je hebt gewerkt en een x percentage uitgekeerd wat je betaald krijgt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:17

Bij ons wordt er inderdaad ook naar het gemiddeld aantal gewerkte uren op die dag gekeken als er sprake is van een feestdag. Misschien zit t daarin?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 14:41

Is er ook iemand die dat in een CAO oid kan terugvinden?

@Liselot: Ik zou alleen 2e kerstdag gewerkt hebben, dus 4 uur. Mijn baas hoef ik het niet te vragen, ik ben net een maand in dienst en enige werknemer. Hij schuift het meeste door naar zn boekhouder omdat hij het ook niet precies weet. Ik werk ma-di-do-vrij ochtend van half 9 tot half 1.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:27

Bellatrix schreef:
Bij ons wordt het nu ook niet meer doorbetaald. :n Het kost mij nu ook een vrije dag maar er is ons niets verteld van te voren...geen brief, geen mail, niets. Gewoon zoveel uur minder als er feestdagen in de maand vallen. Erg onprofessioneel dat er niet netjes melding van wordt gemaakt. Het is sinds vorig jaar, daarvoor werd het altijd doorbetaald en kostte het geen vrij dag. (ik zit in de schoonmaak)

Stond er dan niets in je CAO?
Bij ons wordt het ook niet gemeld, mensen kunnen het gewoon terugvinden in de CAO.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:44

Vaak wordt er gewerkt met de 8/13 regel. Dat betekent dat als jij in de afgelopen 13 weken minimaal 8 weken op die dag hebt gewerkt, dat je het gemiddelde gewerkte uren krijgt uitbetaald.
Maar als jij pas net in dienst bent heb je dus niet voldaan aan die regel en krijg je dus geen betaalde vrije dag.

Maar uitsluitsel kan je halen uit je contract en/of CAO. Welke CAO er gehanteerd wordt staat als het goed is ook in je contract.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:55

Bij ons worden feestdagen als BCD uren geschreven. Dus stel dat iemand altijd op een maandag werkt dan krijgt die op een feestdag het aantal uren wat die normaal werkt als BCD uren geschreven.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:18

Ah, dat klinkt ergens logisch Muisbal!

Maar alsnog kan ik het echt niet vinden in de CAO... Kijk ik dan met mijn neus? :P

http://www.vgn.nl/cao

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:10

je kijkt met je neus ;) :)
zoek in de cao maar eens op feestdagen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 14:10

@Kinke: Dat heb ik natuurlijk gedaan. Maar dan nog snap ik niet hoe het in elkaar zit :).