Afasie (taalstoornis) en leren spellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sperziemone

Afasie (taalstoornis) en leren spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:52

Hoi bokkers,

Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met mensen leren spellen. Ik ben bezig mijn doelgroep te specificeren. Van "volwassenen" wil ik nu gaan naar volwassenen die opnieuw moeten leren spellen als gevolg van een trauma, tumor e.d. Mensen met afasie (taalstoornis) dus.

Wat ik mij nu afvraag: is daar behoefte aan? Zijn er mensen met afasie die weer willen kunnen/willen leren spellen? Zijn zij niet allang zo blij dat ze zinnen kunnen opbouwen, dat het ze niet meer interesseert of iets nou met een D of een T is, na alles wat ze hebben meegemaakt en doorstaan?

Kortom: bestaat de doelgroep "mensen met afasie die willen/kunnen leren spellen"?

Ik hoop dat er bokkers zijn die hun ervaringen hierover met me willen delen. Via PB mag natuurlijk ook, als je het liever privé houdt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:47

Even een nieuwsgierige vraag: correct gebruik van de D en de T klinkt mij in de oren als het verschil weten tussen
"ik word" en
"het wordt".
Valt dat tegenwoordig onder spellen?

Zou ik zelf moeten revalideren na een tia oid dan wil ik graag de correcte grammatica weer onder de knie krijgen.
Wat toch net iets anders is dan leren spellen. (Driekwart van de woorden in het Nederlands zijn min of meer fonetisch. )

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:00

Op bokt zal je denk ik geen of weinig gedegen antwoorden vinden. Je kunt als gezond persoon roepen dat je met afasie graag zou willen spellen maar dat is werkelijkheid zoveel complexer. Neem voor goede info eens contact op met een afasiecentrum of de afdeling logopedie van een revalidatiecentrum.

Janneke2

Re: Afasie (taalstoornis) en leren spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:47

Natuurlijk is de werkelijkheid complex.
Hoe kom je uit een tia, cva, val/botsing met hoofdletsel?
Wat is er kapot, wat kan herstellen, hoeveel energie heb je - noem allemaal maar op.

Maar ALS het zo is, dat bij de revalidatie niet alleen mondelinge maar ook schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid hoort,
DAN zou ik graag weer fatsoenlijk Nederlands willen leren kunnen schrijven. (Of het eindresultaat inhoudt dat te zien is dat ik de lagere school met succes heb afgerond - dat zal moeten blijken. Maar dat is voor mij het kunnen onderscheiden van "ik word" en " het wordt ". )

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:58

Ik denk dat dit inderdaad afhankelijk is van wat jij onder spellen verstaat. Want d en t goed is imo grammatica en dat zal die mensen (het grootste gedeelte) denk ik een worst wezen.

Je zou eens op een revalidatie afdeling moeten rondvragen, want daar zitten vaak mensen van jouw doelgroep.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 06:21

D/t-fouten valt onder spelling. :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:03

Ik weet niet voor welke opleiding je dat wilt gaan doen, maar alleen al afasie is complex, er bestaan verschillende vormen. En elke vorm zul je op een andere manier moeten ondersteunen.
Dan zit je nog met dingen als het niveau voor het NAH. Leeftijd, maw iemand die werkt heeft wellicht andere vaardigheden nodig dan iemand die al gepesioneerd is en niet zoveel doet met taal en schrijven.
En de complexiteit van het hersenletsel. Er gebeurd zoveel in het brein en de klachten zijn vaak veel gecompliceerder en de leerbaarheid en geheugen zijn ook regelmatig aangetast.

Ik denk dat je het jezelf enorm moeilijk maakt en het meer moet specificeren, ook een beetje afhankelijk van welke opleiding je doet.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:48

Ik denk dat je meer reacties zult krijgen op STW, dus daar verplaats ik heen voor je.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:53

Afasie is bijzonder complex inderdaad..
Ik heb mijn profielwerkstuk erover gehouden, maar er zijn vaak zoveel bijkomende problemen dat het eigenlijk niet duidelijk is wat nou door afasie komt en wat niet, en de soorten afasie overlappen ook.
Dit trainen is erg lastig.

Is wel een lastig onderwerp dus, maar zeker wel heel interessant! Hangt inderdaad wel van je opleiding ook af.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 14:35

Bij een ernstige afasie naar aanleiding van een cva is er geen sprake dan met het wel wil,
maar gewoon niet kunnen.
Door aantasting van specifieke hersengebieden is het gewoonweg niet mogelijk om te 'leren' spellen.
Veelal zal het na de acute en revalidatie fase stagneren en weliswaar verbeteren maar de vraag:
"Zijn er mensen met afasie die weer willen kunnen/willen leren spellen? "

Natuurlijk willen mensen dat maar het veelal niet een realistisch doel.

Graag verwijs ik je door naar het boek: http://www.bol.com/nl/p/gedragsneurolog ... 013566662/
Aan dit boek heb ik voor mijn opleiding veel gehad. (studie ergotherapie)

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:27

Wat hier al vaker is gezegd is idd dat Afasie zeer complex is.
Ik zit momenteel in mij 3e jaar van de opleiding Logopedie en heb al meerdere mensen met afasie voorbij zien komen. Ik verwacht dat je al wel de benodigde informatie heb over afasie?

Bij de cliënten die ik heb gezien in de ''acute fase'', dit is de fase dat mensen echt nog aan het herstellen zijn van hun ''ongeval''. Verwacht ik niet dat mensen hier behoefte aan hebben, mensen zijn nog erg gericht op ik wil weer zo zijn als vroeger en in mijn geval dan ik wil gewoon echt weer goed kunnen leren praten, vaak spelen hier ook veel psychische factoren mee.

Ik denk dat vooral mensen die een vrij lichte afasie hebben en een hulpvraag hebben bij bijvoorbeeld spellen ( schrijven), of mensen waarbij het praten gewoon al vrijwel correct gaat je dit best kunt gaan onderzoeken.

Daarnaast lijkt het mij ook vrij interessant naar het effect, en dan doel ik vooral Denk hierbij aan factoren in de spraak, mond motoriek of schrijftaal.

Ik ben heel benieuwd wat jou ''achtergrond'' is, waarom je dit wilt onderzoeken en wat je ''verwacht!''