Anti-ijs tips voor auto/fiets/etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Anti-ijs tips voor auto/fiets/etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 12:08

Ik ben in het bezit van een Renaultje 5 van 23 jaar oud, en ik was al een beetje zenuwachtig voor de winter. En dat bleek niet zonder reden.
Vanmorgen.... De weg was glad, ijs op de auto... Mijn nachtmerrie werd werkelijkheid. Luie ik had de sloten te laat behandeld, en ik vreesde het ergste... Ik wil de sleutel in het slot doen, en dat wilde al niet. Ok, even een beetje doorduwen... Nou, hij zat er in. Voorzichtig draaien... Geen beweging in te krijgen. De andere deur dan? Hetzelfde verhaal. Het klamme angstzweet begon uit te breken. Mijn laatste kans: de kofferbak. Sleutel erin, draaien: *klik*, open! Dus over de achterband geklauterd om de deuren open te doen ;) .

Maar dat moet makkelijker kunnen... Straks spuit ik even wat WD40 in de sloten (zou moeten helpen), maar ik wil eigenlijk een slot-ontdooier zoals mijn vader die vroeger had. Dat was een sleutelhanger, met een metalen pinnetje. In de sleutelhanger zaten batterijen en als je op het knopje drukte werd dat metalen pinnetje warm en zo kon je sloten ontdooien. Maar waar vind ik die dingen??

Morgen ga ik op jacht, want dit gaat een keer mis natuurlijk ;)
Ik wilde evt van die handwarmers halen die je kan klikken en dan worden ze warm. Maar ja, dat is best een gesleep in mijn overvolle handtas, en in de auto zelf leggen heeft weinig zin natuurlijk...

Dus, spui hier al je tips om de winter zo aangenaam mogelijk te houden voor bestuurders van auto's en fietsen ;) . Hoe hou jij je vervoersmiddel ijs vrij?

Liselot

Re: Anti-ijs tips voor auto/fiets/etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:10

Je moet de rubbers van de deuren even insmeren met zo'n rubberstick (te halen bij de halfords oid) en haal dan meteen een busje slotontdooier. Die laatste heb ik altijd in mijn tas zitten.
Verder heb ik zo'n ding voor over de voorruit, zet de achterruitverwarming aan en krab de zijraampjes. Ideaal :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:25

De rubbers kun je ook insmeren met vaseline om te zorgen dat ze niet vast vriezen.

Verder heb ik in de auto (maar daar heb jij dan niets aan) een spuitbus staan en als ik dat op mijn ruiten spray dan ontdooid de boel meteen. Schijnt alleen niet al te best te zijn voor het milieu dus dat gebruik ik alleen als ik een keer haast heb. :j

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:17

Of, met een aansteker even je sleutel warm maken

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:56

Heb je wel eens last dat het slot van je auto dichtvriest.Neem dan een paar koelkastmagneetjes mee en plak die tegen de sloten.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:31

Ik weet niet of je autootje bij huis staat? Als ik de klassieker bij huis heb in de winter (de horror!) dan gebruik ik een soort standkachel: Ik zet er een heteluchtkacheltje in op stand "aan", verlengsnoer vanuit de auto naar het huis (bij die oudjes zit er vast wel ergens een kier bij een deur waar ie door past) en 's ochtends een half uur voor vertrek de stekker in het stopcontact steken en zien hoe de boel ontdooit (en vooral ook ontwasemt, vaak ook niet al te best) en lekker warm instappen! Niet vergeten je snoer op te rollen voordat je wegrijdt :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 22:37

Mijn auto staat aan de overkant van de weg, dus ik heb dan wel een meter of 40/50 aan snoer nodig. Dus dat is niet zo practisch.

Heb nu wel een ouderwetse slotontdooier, met zo'n metalen pinnetje die warm wordt.

Ook heb ik een extra set sleutels in mijn tas. Zo kan ik hem op contact zetten en dan de deur op slot doen zodat ik veilig binnen de laatste dingetjes kan doen als de auto staat op te warmen. Maar dat wil ik zo min mogelijk gaan doen ivm brandstof verbruik en het groeiende gat in de ozonlaag;)

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:21

Slot ondooier halen..zo een klein flesje wat je in je slot kan spuiten als hij bevroren is.

Nog een leuke tip een een boterhamzakje met warm water er tegen houden.

Als je twee boterhamzakjes vult met warm water en die op de ruitensproeikopjes legt dan ontdooien die ook heel snel :D