Welke MBO opleiding kiezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mettee

Welke MBO opleiding kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 15:29

Ik weet niet of hier al een topic over is maar dit gaat gewoon over mijzelf.

Ik zit nu in mijn laatste jaar van de middelbare school en wil na de zomervakantie een opleiding doen. Maar welke? Ik heb echt geen idee en het wordt toch wel tijd om er over na te denken en om naar open dagen te gaan..

Ik zat al te denken aan de politie en dan na 4 jaar proberen door te stromen naar politie te paard maar daar moet je 18 voor zijn en ik ben 16 als ik wil beginnen aan mijn opleiding.. Dit valt dus al af.

Verder heb ik geen idee wat ik zou kunnen doen.. Misschien kunnen jullie een beetje meedenken?

ElenaJuna

Re: Welke MBO opleiding kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:33

Ik ga onderwijsassistente doen c:

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 15:37

Beveiliging valt ook af, misschien spw-politie of veva? Als je politie wikt doen lijkt mij dat je sport en een uitdaging wel leuk vind?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 15:53

Ik vind sport heel erg leuk en een uitdaging natuurlijk ook!
De veva lijkt mij niks..
Onderwijs vond ik ook altijd erg leuk maar nu twijfel ik daar nog een beetje over..

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:41

je kan toch ook gewoon eerst die opleiding volgend dan ben je 20 als je klaar bent ?! en dan door stromen naar politie te paard ?
En trouwens volgens mij mag je pas bij de bereden politie als je 5 jaar in dienst bent of zijn de regels veranderd ?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 16:42

Welke opleiding volgen? Je moet 18 zijn om bij de politie de opleiding te mogen volgen en je moet 4 jaar in dienst zijn voordat je naar de bereden politie mag.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:12

Ik snapte het verkeerd sorry, is er geen andere opleiding die er mee te maken heeft waar je wel heen kan ?

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:18

Mette1998 schreef:
Welke opleiding volgen? Je moet 18 zijn om bij de politie de opleiding te mogen volgen en je moet 4 jaar in dienst zijn voordat je naar de bereden politie mag.

Hier in Eindhoven is een vooropleiding voor de politie, van het summa college.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:21

Ik vind het heel lastig zoeken.. Ik weet ook niet precies wat ik wil..

Het hoeft niet persee met de politie te maken hebben.. Ik kijk ook naar andere dingen.

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:23

Ik wil tandartsassistente gaan doen. Weet niet of je zoiets leuk vind?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:24

Hmm met de tandarts heb ik echt niks.. Ook niet met de zorg zoals een dokters assistente ofzo!
Dat vind ik allemaal heel eng hihi dus dan lijkt het me niets om daarin te gaan werken. :o

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:28

Mette1998 schreef:
Hmm met de tandarts heb ik echt niks.. Ook niet met de zorg zoals een dokters assistente ofzo!
Dat vind ik allemaal heel eng hihi dus dan lijkt het me niets om daarin te gaan werken. :o

Tandartsassistente is ook veel administratie en met mensen praten die bang zijn

Verder zou ik gaan kijken of er bij jou in de buurt zo'n vooropleiding voor politie is.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:32

Werken bij de politie zou ik voorlopig uit je hoofd zetten. De politie heeft al ruim een jaar geen vacatures meer voor agenten (opleiding tot). En daarbij is het verstandig om voordat je agent wordt eerst een andere opleiding af te maken als back-up.

Je zal goed moeten kijken waar je interesses liggen, wat zijn je kwaliteiten. Maak eens wat beroepskeuze testen en ga naar open dagen van scholen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:36

Beroepen test werkt van geen meter. No way dat ik in een bibliotheek ga werken.. Uit die test bleek dat ik daar wel geschikt voor ben maar dat lijkt me nou drie keer niks.. :')

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:41

Bij de politie wordt je, is mij verteld ook eerder aangenomen als je al wat levenservaring hebt, dan als broekje van 18

Opleiding sport en bewegen heb je verder ook niet veel aan, behalve dat je gaat sporten dan.

Onderwijs kan ook leuk zijn, zou mij wss ook wel liggen denk ik.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:47

Ik ga de opleiding Mediavormgever doen. Daarna ben ik van plan om nog een hbo opleiding te doen tot architect, docentenopleing of gamedesign. Maar eerst dit jaar slagen :P

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:48

Mijn zus is al aangenomen voor de Stewardess opleiding! Lijkt mij ook erg leuk! Maar dan wordt je ingeroosterd als full time en ben je erg vaak weg van huis en ik weet niet of ik dat wel kan aangezien ik nog niet weet of ik de interesse voor paarden behoud..

Ik ben ook aan het kijken naar grond stewardess want dat spreekt mij ook wel aan :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:52

Als je echt zeker weet dat je naar de politieopleiding wilt als je 18 jaar bent zou ik eens proberen een afspraak te maken op die school. Zo kun je alle opties eens doorspreken en krijg je misschien een goed beeld van de kans die je maakt om uiteindelijk terecht te komen bij de bereden politie.
Vraag jezelf ook af of je er tevreden mee zou zijn als je alleen maar bij de ''gewone politie'' kan werken, als je niet toegelaten wordt tot de bereden politie?
Want misschien is de kans wel heel klein dat je uiteindelijk bij de bereden politie terecht komt.

Als je toch zeker bent dat dit is wat je wilt zou ik eens vragen met welke 2 jarige opleiding je voordelen hebt op je toelating en opleiding straks bij de politie. Wellicht kunnen ze daar op school je een opleiding aanraden.
Het mooiste zou zijn dat dit een vrij algemene opleiding is waar je ook nog meerdere kanten mee op kan. Bedenk ook dat het kan zijn dat je niet tot de opleiding toegelaten wordt. Ik ken twee mensen die de psychologische test niet doorkwamen, en dat zijn gewoon heel normale mensen :').

Een hele specifieke opleiding als paraveterinair, tandartsassistente, onderwijsassistente e.d. zou ik je niet aanraden. Als je zo'n opleiding hebt afgerond in zo'n specifieke branche, maar je gaat er vervolgens niet in werken zal je merken dat je vakkennis snel verslapt en veroudert raakt.
Als je jaren een totaal andere opleiding volgt of werkt in een totaal andere branche en uiteindelijk toch terugkeert naar de branche waarin je toch je diploma hebt gehaald maar waar je weinig tot geen werkervaring in hebt, zal het moeilijk zijn om daar een baan in te vinden.

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 18:17

Ik had de zelfde probleem vorig jaar. Was 15 jaar toen ik klaar was met vmbo gl/tl.(ik ben in de eerste begonnen met vmbo bassis en dan elke jaar een niveau hoger.) Ik wist niet wat ik wilde doen. Ik wilde graag de paardenopleiding niveau 4 doen maar daar was geen zekerheid dat je later werk zal hebben. Me ouders stelde voor dat ik misschien havo kon gaan doen. Naar lang over nadenken ben ik naar de havo gegaan. Moest naar een hele nieuwe school want me vorige school had geen havo. Het was wel tijdje wennen en nu gaat het wel goed. Een vriendin van mij deed ook vmbo gl/tl en deed de verzorging opleiding en vond het niks en is sinds een 3/2 maand bij mij op school.

Als je misschien later bij de bereden politie wil, kan je naar open dagen gaan en misschien proberen om daar stage te lopen. Ik heb zelf stage gelopen bij de bereden politie als grote uitzondering omdat ze eigenlijk alleen mbo of HBO mensen laten stage lopen omdat ik zo goede brief geschreven en goed gemotiveerd was. Ik vond het super! Ze waren super tevreden met me .

Sorry voor het lange verhaal :) Hopelijk heb ik je beetje geholpen ;)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:43

Interesse zit toch meer bij de luchtvaart denk ik! Niet als vliegende stewardess maar als grond stewardess. Lijkt me erg leuk aangezien ik vliegtuigen echt gaaf vind maar ben toch te bang om te vliegen.

Kan alleen één ding niet vinden, misschien weet iemand hier dat.. Als ik de opleiding stewardess ga doen, is dat dan ook meteen voor grond stewardess? Kan niet vinden of hier een aparte opleiding voor is.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:48

misschien zou je dan moeten gaan kijken op een open dag van een stewardes opleiding, en daar om meer informatie hierover vragen?

wel leuk dat je er nu een beetje uit bent!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:50

Ben ik geweest, kwam er niemand opdagen..
Ik ga 1 februari naar de open dag van het ROC in Apeldoorn en daar maar eens kijken, daar gaat mijn zus ook heen

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:52

o lekker! handige mensen daarzo!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:38

Wat hier eerder is verteld voor de politieopleiding is waar ;-)
Een ervaren "agent" zei me ook ( toen ik examen ging doen) dat jongeren minder snel slagen dan personen met al wat levens ervaring ;-)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:35

Ik doe de opleiding MBO verpleegkunde, echte aanrader! :)