Wie ook thuisstudeerder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iselda

Wie ook thuisstudeerder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 12:45

Ik ben op dit moment bezig met een thuisstudie van de NHA, VWO 6. Ik doe 5 vakken; Natuurkunde, Wiskunde B, Biologie, Scheikunde en Engels.
Ik doe dit omdat ik in Zweden woon en geneeskunde wil studeren hier..
Maar... Mijn motivatie is af en toe zo ver te zoeken :(
Dus, ik vroeg me af of er nog meer bokkers zijn die een thuisstudie doen, zodat we elkaar af en toe een beetje kunnen helpen als je door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik merk echt dat je zoveel meer discipline nodig hebt dan de 'gewone' middelbare school en ik begin hem nu al te stressen voor de examens en dat is pas in mei..

Edit; Ik weet niet of er al zo'n topic is, ik kon het in ieder geval niet vinden..

8nnemiek

Re: Wie ook thuisstudeerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:29

Toevallig ben ik me net aan het oriënteren in een thuisstudie van het NHA. Ik zou graag de cursus voor hovenier doen.
Maar wat ik me dan wel afvraag is hoeveel zo'n diploma zegt bij werkgevers.
Dat het moeilijk is om gemotiveerd te blijven dat kan ik me voorstellen. Maar dat is bij een normale studie eigenlijk ook wel. Ik denk dat het t beste werkt om gewoon een bepaalde tijd per dag vrij te houden om te studeren, en dan ook echt consequent aan het werk.
Hoe bevalt de studie je?

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:34

Ik doe de opleiding Juridisch Medewerker Bedrijfsleven van het NHA. Maar ook ik vind het moeilijk om naast mijn gezin werk en paarden de discipline te hebben om ook echt te gaan leren. Buiten dat ontbreekt het me ook echt vaak aan de tijd om te leren. Pff heel dubbel allemaal, want eigenlijk wil ik de opleiding heel graag met een papiertje afronden :?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:44

Ik heb me ingeschreven voor een thuisstudie Sociaal Jurische Dienstverlening aan het NTI. Ik ben zelf verleden jaar afgestudeerd als logopedist aan de Hanze Hogeschool in Groningen. Tot deze maand studeerde ik door aan de RuG, aan een schakeljaar Taalwetenschappen. Dit, in voorbereiding op de master Klinische Neurolinguistiek. Na lang nadenken wou ik hier toch mee stoppen. Logopedie en zorgverzekeraars liggen namelijk overhoop, waardoor de banen schaars worden en de salarissen dalen.
Ik was echter nog niet uitgestudeerd en als ik na ga waar al heel lang mijn interesse ligt, dan is dat bij de juridische kant.
Ik had een dikke maand geleden voor mezelf besloten te stoppen en SJD aan opnieuw de Hanze te gaan studeren. Echter kon dit niet, tenzij je instellingscollegegeld betaald. Dit is voor mij onmogelijk. Ik had het idee eigenlijk al wat bij me neer gelegd, en wat andere dingen overwogen. Maar er bestond natuurlijk altijd nog de thuisstudie. As dinsdag heb ik een telefonisch gesprek van een kwartier met mijn studieadviseur en begint alles echt. Ik mag het proberen versneld te doen wegens al een HBO diploma, en daar ik gewoon kan beginnen wanneer ik zou willen. Je loopt individueel je proces door en zodoende bepaal je zelf je examens e.d. Komt ook stage in voor, wat ik erg prettig vond. Hele opbouw is gelijk aan de gewone hogescholen, ze werken ook met een propedeuse jaar e.d.. Ik zou dan over 2 jaar klaar kunnen zijn. Ik ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen en of ik een schools ritme aan kan houden. Ik denk het echter wel, mijn motivatie ligt hoog en ik ben van mezelf al behoorlijk gedisciplineerd. :j

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 14:55

8nnemiek, dat is bij mij dus een beetje het probleem. Ik kan niet echt een vast deel van een dag instellen, vanwege mijn onregelmatige werktijden.. En daarnaast heb ik mijn paard ook nog, die eigenlijk op een (te laag) pitje staat nu.
Het valt me tegen, het is echt heel moeilijk en kan dus niet zo makkelijk hulp vragen. Ook omdat ik niet in Nederland woon en dus geen kennissen/vrienden heb die me gemakkelijk kunnen helpen.. Ik heb nog 4 maanden tot de examens, ik doe gewoon de staatsexamens in Nederland en ik hoop maar dat ik het haal!

1975chantal, ik herken me precies in jouw verhaal. Moeilijk is dat dan he, en ik heb het hele beeld wat ik hierna wil doen al in mijn hoofd. Maar ik ben gewoon heel bang dat het me niet gaat lukken (faalangst) :(

sylva, je klinkt in ieder geval zeer gemotiveerd. Ik dacht ook dat ik aardig gedisciplineerd was, maar ik geloof dat dat toch tegenvalt hehe.

Ik ben nu overigens voor de 2e dag bijna de hele dag bezig, iik loop zover achter dat ik wel even moet. en het kost een hoop tijd, een hele hoop tijd, je moet alles zelf uitzoeken. Ik kan m'n leraren wel mailen met een vraag als ik het huiswerk instuur, maar ik vind het dan altijd weer zo moeilijk om het schriftelijk uit te leggen wat ik niet snap :?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:37

Ik doe ook alles vanuit huis. Tot afgelopen jaar heb ik aan de VU gestudeerd maar wegens gezondheidsproblemen ben ik verder gegaan aan de OU. Ik was van plan om later weer terug te gaan naar de VU maar het bevalt zo goed bij de OU dat ik daar lekker blijf.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:43

Wat is de OU? Ik ken die naam niet :o
En wat doe je voor opleiding?:)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:43

Open Universiteit. Ik doen rechtsgeleerdheid. Erg leuk!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:43

Ik doe de thuisstudie oab horeca via studieplan..

Dit geeft me meer kennis op het management gebied ivm mijn eigen zaak.

Ik heb iedere dag op een vast tijdstip wanneer ik ga leren

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:44

Even een algemene vraag. Welke organisatie is beter? NHA of LOI?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:56

Ik heb slechte ervaringen met de LOI over NHA kan ik niets zeggen.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:05

Hoezo heb je slechte ervaringen met de LOI?

Ik vind de NHA best oke, de ene leraar is de andere niet, maar da's altijd zo natuurlijk.
LOI heb ik een Zweedse cursus van, maar dat is gewoon op eigen houtje zeg maar en heb je geen contact meer met een docent.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:38

Ik volg momenteel een pittige module ook bij OU en ik moet zeggen dat ik met een ruime planning Tot nu toe mooi op schema blijf. Ik roep tegen mezelf dat ik elke maand 100 blz moet doen en tot nu toe loop ik nog steeds aardig op schema :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 22:40

Dan doe je het beter dan mij hehe, elke keer als ik kijk wat ik nog moet doen is het bijna hetzelfde.
Maar.... de afgelopen 2 dagen heb ik keihard gewerkt en dus weer wat lessen afgerond. Nu nog even m'n laatste les voor vandaag afronden en dan is het tijd voor ontspanning, het is toch zaterdagavond :Y)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:44

Moet ook toegeven dat ik het enorm interessant vind, dat scheelt ook wel denk Ik :)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 22:50

Dat zal vast schelen idd. Vanmiddag vond ik m'n wiskunde heel leuk, dus daar was ik vrolijk mee aan de gang. Als ik het snap en het interessant is, maakt het allemaal een stuk makkelijker om te doen.
Ben nu bezig met biologie, maar pff, wat een begrippen komen er langs :wow:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:54

Ik heb de boeken al een tijd nog keurig ingepakt in de kast staan :=
Heb wel het voornemen om na de verbouwing en de verhuizing het aan te pakken; hebben al een prachtige studeerkamer klaar nu! Vriendlief gaat dan ook aan de thuisstudie en wij gaan elkaar dus motiveren!
Hij doet iets in de logistiek en ik ga een post-hbo cursus doen die aansluit op mijn WO diploma.
Alleen dat ik weer een scriptie moet schrijven... Daar zie ik nu al tegenop haha

Maar kan zijn dat ik alleen de cursus doe en dat certificaat, want de grote eindtoets (met scriptie, mondeling etc) is duur. Nou ja, eerst maar eens beginnen haha

snamsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:04

Leuk topic ! Ik doe zelf via de NTI de opleiding financieel adminstratief medewerker ik ben nog niet zo heel lang bezig ,maar vind het best pittig omdat het veel disepline vergt ondanks dat bevalt de opleiding goed .

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:54

Iselda schreef:
Hoezo heb je slechte ervaringen met de LOI?

Ik vind de NHA best oke, de ene leraar is de andere niet, maar da's altijd zo natuurlijk.
LOI heb ik een Zweedse cursus van, maar dat is gewoon op eigen houtje zeg maar en heb je geen contact meer met een docent.

Het lesmateriaal van de HBO opleidingen is echt niet best. Als je een opdracht ingeleverd had dan kon het zomaar 7 maanden duren eer je antwoord kreeg. Op bepaalde vragen hadden de docenten niet eens antwoord. Ik heb een HBO opleiding bij hun gevolgd naast mijn wo studie. Een compleet ander vakgebied. Ik heb het lesmateriaal van de gehele propedeuse zo de papierbak in gekiept

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:01

Denk er toch over om het via de LOI te doen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:38

Succes, ons de loi enorm tegengevallen. De opleiding niet afgemaakt, wegens onbegrijpelijke, zinloze opdrachten en begeleiding? O wat een drama. Vraag je om uitleg, krijg je alleen een antwoord ipv de uitleg die tot het antwoord komt.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:57

vuurneon schreef:
Succes, ons de loi enorm tegengevallen. De opleiding niet afgemaakt, wegens onbegrijpelijke, zinloze opdrachten en begeleiding? O wat een drama. Vraag je om uitleg, krijg je alleen een antwoord ipv de uitleg die tot het antwoord komt.

Dit dus inderdaad. Dat zijn ook mijn ervaringen.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:03

vuurneon schreef:

Dit heb ik overigens ook gehoord van een vriendin van mij, zij deed havo via de LOI.
En ze kreeg geen uitleg, enige antwoord dat ze kreeg was dat ze het in der boek kon vinden, vind ik een rare gang van zaken.
Ik heb toevallig net een heel slecht cijfer (4) terug van scheikunde met als commentaar erbij dat ik de uitwerkingen moet bestuderen+de lesstof, huiswerk opnieuw maken en dan opnieuw insturen. Dat vind ik best wel goed eigenlijk, heb ik nog niet eerder mee gemaakt, maar daar leer je wel beter van.
Ik ben dus tot nu toe zeer tevreden over NHA! :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:53

NHA is wel goedkoper dan de LOI. Bij de LOI staan de vragen omcirkeld waar je moet zoeken. Denk nog even verder. DE opleiding die ik trouwens wil gaan doen is verkoper reizen (SEPR)

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:21

Klopt, dat is voor mij ook de uiteindelijke keuze geweest om bij de NHA te gaan studeren, het scheelde de helft van het geld. Dat was geen moeilijke keuze natuurlijk :o