Enquête konijnenhuisvesting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Eveline

Enquête konijnenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 16:40

Wij (5 studenten van Wageningen University) doen een klein onderzoek naar de huisvesting van konijnen.
Wij willen graag de mening hierover weten van verschillende mensen.

Jullie zouden ons erg helpen door het invullen van deze korte vragenlijst:
http://www.thesistools.com/web/?id=387169

Het zijn maar een paar vragen en kost dus niet zoveel tijd om in te vullen.
De enquête is volledig anoniem.

Alvast bedankt!

Muronia

Re: Enquête konijnenhuisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:43

Gedaan :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:44

Ik heb het net ingevuld, succes.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:44

Ik heb hem ingevuld. :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:45

Ik ook :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:45

ik heb ook meegedaan

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:48

Ik heb hem ingevuld. Is een onderzoek als deze toereikend voor de universiteit?
Vraag me bij het bekijken van de vragen af welke resultaten jullie denken te genereren. De vragen zijn nogal eenzijdig. Mijn konijn zit alleen. Maar niemand vraagt naar de reden. Het is een mannetje en andere konijnen vecht ie zijn hok uit. Ik zie het niet zitten om hem gezelschap te moeten opdringen eigenlijk...

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:51

Ik heb hem ingevuld.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:52

Een konijn hoort ook niet in een hok :))

Ik heb hem ingevuld op basis van mijn eigen konijnen en niet de opvangkonijnen.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:53

Ik heb hem ingevuld!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:54

ja ik had bij vraag 3 ook ruimte gelaten voor uitleg eerlijk gezegd. Ik heb nee ingevuld, maar de voedster zit wel apart nu ze jongen heeft. Maar als ik "ja" in had gevuld, dan had dat een verkeerd beeld gegeven, omdat ik ze in principe altijd zo heb dat ze met elkaar in contact kunnen komen.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:54

Ingevuld :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:55

Faniek schreef:
Een konijn hoort ook niet in een hok :))

Niemand vraagt hoe groot mijn hok is??

En een paard hoort ook niet in een stal en een hond niet in een huis. als we toch bezig zijn 8-)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:56

Ik heb hem ook ingevuld, ben nu konijnloos omdat mijn dametjes zijn overleden. Maar heb het ingevuld hoe hun situatie was.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:59

pluisje88 schreef:
Ik heb hem ingevuld. Is een onderzoek als deze toereikend voor de universiteit?
Vraag me bij het bekijken van de vragen af welke resultaten jullie denken te genereren. De vragen zijn nogal eenzijdig. Mijn konijn zit alleen. Maar niemand vraagt naar de reden. Het is een mannetje en andere konijnen vecht ie zijn hok uit. Ik zie het niet zitten om hem gezelschap te moeten opdringen eigenlijk...

Eigenlijk zouden ze dit moeten meenemen in het onderzoek: hoeveel verstand hebben mensen van het/de konijn(en) die ze hebben? :+

Ingevuld :)

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:00

Bedankt voor het invullen, mensen!

Pluisje: kun je precies uitleggen wat je eenzijdig aan de vragen vindt en hoe dat beter zou kunnen? (dit is de eerste keer dat ik een enquête maak, hij zal vast niet perfect zijn en ik sta dus open voor verbeteringen)
Zoals ik al zei in de OP, is dit maar een klein onderzoekje. Het is voor een groepsopdracht die over 2 weken klaar moet zijn en de enquête kan dus niet te groot zijn, omdat we dan te lang bezig zijn met het verwerken van de resultaten.
Wij zijn voornamelijk benieuwd naar de mening van mensen over eenzaamheid en huisvesting bij konijnen en we zijn dan vooral nieuwsgierig naar of er een verschil in mening zit tussen mensen die konijnen hebben en mensen die geen konijnen hebben.
Je kan dus van mening zijn dat een konijn best alleen kan zitten en dat is oké, want dat is jouw mening. :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:07

Ah oke zo is het duidelijker ;)
of mensen wel of geen konijnen hebben zegt niets over hoeveel verstand ze ervan hebben. en er wordt ook niet genoeg gekeken naar het geheel en de omstandigheden daaromheen. ik denk dat het mischien beter is om konijnen samen te houden, maar mijn konijn wil het zelf niet. daarbij, als ik in het wild konijnen zie lopen, zijn zij ook altijd alleen. we zeggen altijd dat konijnen samen moeten zitten maar wie heeft dat eigenlijk bedacht?

Ondanks dat mijn konijn alleen zit, denk ik dat hij het beter heeft dan het gemiddelde konijn dat ik ken. Ik heb een zelfgemaakt hok, met twee verdiepingen, dat ongeveer 3x zo groot is dan het standaard konijnenhok van de welkoop. hier zit een oranje kleurdwerg in die klein is gebleven. hij heeft dus veel ruimte. Hij kan op elke plek rechtop staan en sprintjes trekken wanneer hij wil. Hij krijgt genoeg te eten en elke week een schoon hok (soms vaker). In de zomer komt hij elke dag in een ren op het gras.

Ken ook genoeg konijnen die wel met zijn 2-en zitten in een hokje met een grootte van een kwart van mijn hok, die op een dikke laag stront zitten en die nooit mensen zien. Kinderen hebben ze gekregen maar naar een half jaar het zin eraf en ze mogen zich gelukkig prijzen met 2x per week wat te eten.

Tja.. alleen zitten mag dan niet alles zijn maar wat mij betreft doen de omstandigheden meer dan alleen het feit of ze alleen zitten of niet. Dit vind ik overigens met alle dieren zo. niet alleen met konijnen ;)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:12

gedaan

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:12

Konijnen in het wild alleen? Vergis je je niet met hazen?
Want konijnen leven in het wild toch echt in groepsverband.

Ik snap het nooit waarom mensen het goed vinden wat ze doen omdat een ander het slechter doet.. :+

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:15

Je haalt goede punten aan, pluisje. Het is ook helemaal niet definitief wetenschappelijk bewezen dat het beter is voor een konijn om in een groepshuisvesting te zitten. Sterker nog, er zijn zelfs wetenschappelijke artikelen die beweren dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt of een konijn alleen zit of niet.

Maar in het wild leven konijnen wel in een groep of in paren, vandaar dat er wordt uitgegaan dat het gedomesticeerde konijn ook het liefst in een groep leeft.

Dingen als de grootte van het hok en hoe vaak die wordt schoongemaakt etc. zijn ook interessante dingen om te meten, maar dan wordt ons onderzoek simpelweg te groot en kost het teveel tijd.
Vandaar dat we onze enquête ook simpel en kort gehouden hebben. :)

Wel of geen konijnen hebben zegt inderdaad helemaal niks over hoeveel verstand iemand werkelijk heeft van konijnen, daar gaan we ook niet vanuit. ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:20

Ik zie ook zelden konijnen in het wild alleen. Misschien door de schutkleur de anderen niet opvallen :))

Een ren is een must, omdat je daar wat meer natuurlijke elementen in kan creëren of je moet een zandbak in je hok hebben etc. Maar goed een enorm hok van meters lang en breed is duurder dan een ren met gaas maken, maar het kan natuurlijk..
Niet koppelbare konijnen heb ik nog nooit gezien... Laatst iemand hier een ram die al 2 jaar alleen zat, omdat het haar niet lukte hem te koppelen en zij had ook het gevoel dat hij maar alleen moest blijven. Haar eens gevraagd of hij niet in de opvang mag blijven logeren een tijdje, hij is nu meer dan gewoon een beetje verliefd op zijn vrouw. Ze wassen elkaar af en liggen altijd strak tegen elkaar aan, geen haartje gevallen. Op elk potje past een dekseltje, je moet ze alleen niet uithuwelijken, bij sommige is het pas de tiende die klikt bijv. Ik snap die kieskeurige konijnen wel, ik ben zelf ook zo extreem kieskeurig :D
Ik heb nog nooit een konijn in de opvang gehad die niet te koppelen was en dan ook ongelukkig was. Het zijn vaak de baasjes die perse een bepaald konijn er aan willen koppelen en dan inderdaad geen gelukkig koppel hebben en dan kan je dat al snel zien als konijn is niet blijer met een maatje.
Laatst bijgewerkt door Faniek op 09-01-14 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:20

mijn konijnen leven buiten in vrijheid. Ze kunnen zo de weide wereld in ;-). Hebben mijn gezelschap niet nodig maar komen af en toe wel buurten. Ligt aan het type konijn. Ik vind dit wel eenmooi filmpje voor bewustwording
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 4z_Mrg-lpc

Zie net dat jij hem ook op je website hebt staan ;-)

ffnessence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:26

Hoi

Ik heb m voor je ingevuld.
Net als anderen vroeg ik me ook af wat voor doel je wilde behalen met deze vragen.

Als tip maar ik weet niet of het voor jullie belangrijk is, ik heb meerdere konijnen maar ik kan maar 1 geslacht aangeven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:28

Waar moest je een geslacht van je konijnen aangeven? Of heb ik wat gemist?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:29

Hahah nee volgensmij gaat het over je eigen geslacht ;)
anders heb ik hem verkeerd ingevuld